Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 330d vauhtipyörä/kytkinremontit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hiace
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2011
    • 1203
    • Helsinki/Joensuu

    E91 330d vauhtipyörä/kytkinremontit

    Moro,

    -Vaihteiston irroittaminen, lähtiskö helpoiten irti tukemalla montulla hallinosturilla, joka on poikkipuitten päällä. Siitä sitten liu'uttaisi vaihteiston pois hahlostaan ja tunkkaisi alas. Vai ihan lihasvoimalla kaverin kanssa?
    -Kannattaisko vaihtaa vaihteistoöljyt samalla kun vaihteisto on irti?
    -Keskittämistyökalu lienee hyvä ostaa kytkimeen. Mutta tarvitaanko vauhtipyörän lukitustyökalua vai menisikö se kikkailemalla jonkun muun työkalun kanssa?
    -Entäs kytkimen esijännitystyökalu? Joissain ohjeissa tuo oli mainittu, mutta joissain ohjeissa sanottiin, että uusi kytkin ei moista tartte...
    -Osa ohjeista sanoi, että vauhtipyörän ja painelevyn ruuveihin loctiteä (ei punaista) kiinnityksen varmistamiseksi. Oletteko käyttäneet?
    -Eräässä ohjeessa sanottiin, että vauhtipyörän, kytkimen ja jopa vaihteiston ruuvit (alumiiniset) pitäisi vaihtaa uusiin. Ne ei kyllä ole kovin kalliita, muutamia euroja joten sama varmaan vaihtaa.
    -Momenttiavain täytyy hommata, että saa ruuvit oikeaan kireyteen
    -Painelaakeri kannattaa kai vaihtaa kans? Mikä lienee tuohonkin osanumero Realoem:ssä, sitäkään en löytänyt sieltä jostain syystä?
    -Oisko mitään muuta osaa, joka kannattaisi samalla vaihtaa?
    Last edited by Hiace; 14-08-2012, 22:10.
    F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace
  • Hiace
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2011
    • 1203
    • Helsinki/Joensuu

    #2
    Itse itselleni vastaten, joihinkin kysymyksiin löysin ihan hyviä vastauksia netistä.

    -Vaihteistoöljyt taidan vaihtaa samalla, vaikka ne on bmw:n mukaan "lifetime"-öljyt...
    -Peräöljyjen vaihto kans harkinnassa
    -Kytkimen keskittämistyökalun ostan Schmiedmannilta (n.20e)
    -Kytkimen esijännitystyökalua ei tarvita, jos on uusi kytkin, koska siinä on jonkinlainen metalliklipsi jännitystä tekemässä, joka lopuksi poistetaan. Jos laittaa vanhan kytkimen takaisin, silloin tarvitaan tuota työkalua. Näin netissä ainakin väitettiin.
    -Vauhtipyörän ja kytkimen ruuveihin pistän tipan Loctite 243 (sinistä) kierrelukitetta. Motonetistä saapi.
    -Kaikki ruuvit ostan uudet kytkimeen ja vauhtipyörään. Esim. LuK:n virallinen ohje sanoo, että vauhtipyörän ruuvit venyy käytössä aika paljon, ja jos ne laittaa käytettynä takaisin, saattavat napsahtaa poikki. Eli uudet sen vuoksi. Eivät maksa montaa euroa joten sama tilata...
    -Kampiakselin takatiiviste lienee tässä http://www.realoem.com/bmw/showparts...20&hg=11&fg=10 osa 3 (Cap with shaft seal). Sen tilaaminen harkinnassa...
    Last edited by Hiace; 14-08-2012, 22:11.
    F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

    Comment

    • _RAIPPE_
      Newbiemmer
      • Jan 2010
      • 18
      • Pohjois-Pohjanmaa

      #3
      Täällähän tätä palajon on keskustelua mut ei oikein dieseleistä oikein tule jutun juurta aikaiseksi.

      No itsellänihän on auto hyvin levällään (E39 525TDS) juuri kaksoismassa kytkimen osalta ja kaikki sinne pitäs uusia . Tossa pähkäilinkin että laittaakko esim. tälläinen

      VAI pitäisikö ottaa jäykempää asetelmaa sinne??

      Itse operaatio ei nyt hirmu vaikee ole toteuttaa, mutta kaveri siinä on hyvä olla. Ihan laatikon pois ottamisen takia

      Ja tossa tuli mieleen et se keskittäjä on varmaankin hyvä olla ettei mene vinhoon asennus !

      Kardaanin ku irrottaapi niin pitää muistaa vaihtaa sinne taakse uusi tiiviste ja varmaan rasvatki ois hyvä vaihtaa?? Kytkimen työntösylinteri onkin oma juttunsa eli kannatteeko vaihtaa samoilla tulilla. Mutta se kampiakselin tiiviste on hyvä vaihtaa jos itse "stefa" näyttää hauraalta. . .

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎