Announcement

Collapse
No announcement yet.

diy vesiruisku

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JToivonen
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2005
    • 489
    • Turku

    diy vesiruisku

    Onkos ketään täällä väsännyt tuollaista? Periaatteessahan aikas simppeli laite. Megallahan tota sais ohjattuakin Ongelmaksi tuntuu muodostuvan sopivan 12v pumpun löytäminen. "pissapojan" pumppuhan on aivan liian tehoton, eikä taida bensapumpussakaan riittää ruuti ? Any ideas :think
    E39 Touring
    exät:
    E34 525 TIC
    E34 540 Touring
    E34 535 M5 look
    E36 325 Coupe Wideboby
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Paljonko ajattelit sitä vettä laittaa jos ei bensapumpussa kyky riitä?

    Comment

    • Vauhtivaunu
      BTCF Member
      • Jun 2008
      • 2714
      • P-Karjala

      #3
      Bensaosissa on se vika ettei niitä ole suunniteltu veden ruiskuttamiseen. Ruoste ja voitelun puute saattaa tappaa systeemin nopeastikkin.

      Wanha kikka on tehdä paineenkestävä säiliö ja sinne se pissapojan tms vedenkestävä pumppu ja ajaa ahtopaine säiliöön-> pissapojan pumppu ei joudu tekemään työtä painetta vasten.
      sigpic


      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

      Comment

      • PPmotor
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 725
        • E-Pohjanmaa

        #4
        Vielä aiheesta. Kuinka noita on porukalla käytössä ja onko mitään konkreettista hyötyä havaittu? Mega3:lla ohjatessa solenoidia ja pumppua tarvisi käytännössä siis nämä osat (katuauto.fi):

        - DevilsOwn vesiruiskupumppu 250psi. 119e
        - Solenoidi 12V. 43e
        - Vesiruiskusuutin #7 = 441ml / min. 25e
        - Vesiruiskusuuttimen pidike, 90 astetta 1/8" NPT. 8e
        - Rajapaineventtiili 1/4" pikaliittimillä. 30e

        Yhteensä siis 225e, tuohon toki letkut ja säiliöt lisäksi, mutta ei älyttömän hintaista enään.
        MS3 dokumentointi:
        Manuals for Megasquirt-3 (MS3) ECUs (1.5.x firmware) The manuals are split into three main sections : 1. Setting Up, 2. Hardware and 3. TunerStudio Reference. Manuals are available to download as PDFs or to view online page by page in your web-browser. 1. Setting Up This manual contains a QuickStart… Continue reading
        Ex: E34 535i (S38) Turbo Drift 1009Hp.
        Ex: 325i Turbo Drift, jne..
        Power2Drift Team

        Comment

        • 2bar..ahhh
          BTCF Honorary Member
          • Nov 2004
          • 3351
          • haapavesi

          #5
          imuilmanlämpotilan huuuooomattavat alenemiset syttyennakoiden parempi säädettävyys ja nää vesi/metanol.
          €34 M5 pelastetaan museoinnilta

          Comment

          • saki
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2006
            • 247

            #6
            Originally posted by c0200325 View Post
            Vielä aiheesta. Kuinka noita on porukalla käytössä ja onko mitään konkreettista hyötyä havaittu? Mega3:lla ohjatessa solenoidia ja pumppua tarvisi käytännössä siis nämä osat (katuauto.fi):

            - DevilsOwn vesiruiskupumppu 250psi. 119e
            - Solenoidi 12V. 43e
            - Vesiruiskusuutin #7 = 441ml / min. 25e
            - Vesiruiskusuuttimen pidike, 90 astetta 1/8" NPT. 8e
            - Rajapaineventtiili 1/4" pikaliittimillä. 30e

            Yhteensä siis 225e, tuohon toki letkut ja säiliöt lisäksi, mutta ei älyttömän hintaista enään.
            MS3 dokumentointi:
            http://www.msextra.com/doc/ms3/waterinj.html
            Mulla on tuollainen aika vastaava juuri DevilsOwn setti ja Ohjailin megan kanssa tuota ensin, mutta vaihdoin sitten tuohon pelkkään paine katkaisijaan.. noi megan ulostulot meinaan jäi ainakin mulla välillä vähän kellumaan sinne ja tänne riippuen missä tilassa se on kun virrat katkee -> jotenkin tuli sellainen fiilis että joskus on ihan varmaan kone täytetty vedellä ennen starttia ja toimiiko se varmaan kun tarvii.. ehkä.. ehkä ei.. Mulla tosin mega2 jolloin noita kytkentöjä joutui tekeen enempi ite.

            Mulla se paine kytkin käyttää nyt suoraan tuota pumpun relettä -> menee n1,5sek ja vettä tulee. Varmaan käytännössä nopeemmin silloin kun on juuri ollut käytössä aktiivi ajossa ja linjat täynnä. Eli entiedä tarviiko se tuota solenoidia oikeesti.. laittaa kytkimen rajan tarvittavan alas(esim.0,5bar) niin pumppu on täydessä laulussa kun sitä tarvitaan ja silti pumppu ei pumppaa missään perus matka-ajossa suomen nopeuksilla.

            Ja tuohon hyötyyn niin bensalla sen avulla kyllä hyvin sai kaikki rapinat pois mitä ilman sitä välillä kuului sitkeästi.. nyt e85 käytön myötä en ole niin ajatellut onko se tarpeen.. ei nakuttele.. mutta saa olla toiminnassa edelleen.. en ole sen varaan silti säätänyt mitään ikinä.. lähinnä turvana ja lisä suojana. Olen tuossa myös käyttänyt n.50% metanoli miksiä.. Tai siis sopivaa lasinpesu ainetta.. Joutuu nykyään kyllä harmittavasti hakemaan rekka kaupoista kun perus autotarvike liikkeet myy melkein pelkästään ei oota metanolille.
            Last edited by saki; 30-12-2012, 22:21.
            BMW i3 REX

            Comment

            • Dunky
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 4929
              • Kotka

              #7
              Originally posted by 2bar..ahhh View Post
              imuilmanlämpotilan huuuooomattavat alenemiset syttyennakoiden parempi säädettävyys ja nää vesi/metanol.
              Plus puhtaana pysyvät tulpat
              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

              Comment

              • PPmotor
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 725
                • E-Pohjanmaa

                #8
                Originally posted by saki View Post
                Mulla on tuollainen aika vastaava juuri DevilsOwn setti ja Ohjailin megan kanssa tuota ensin, mutta vaihdoin sitten tuohon pelkkään paine katkaisijaan.. noi megan ulostulot meinaan jäi ainakin mulla välillä vähän kellumaan sinne ja tänne riippuen missä tilassa se on kun virrat katkee -> jotenkin tuli sellainen fiilis että joskus on ihan varmaan kone täytetty vedellä ennen starttia ja toimiiko se varmaan kun tarvii.. ehkä.. ehkä ei.. Mulla tosin mega2 jolloin noita kytkentöjä joutui tekeen enempi ite.

                Mulla se paine kytkin käyttää nyt suoraan tuota pumpun relettä -> menee n1,5sek ja vettä tulee. Varmaan käytännössä nopeemmin silloin kun on juuri ollut käytössä aktiivi ajossa ja linjat täynnä. Eli entiedä tarviiko se tuota solenoidia oikeesti.. laittaa kytkimen rajan tarvittavan alas(esim.0,5bar) niin pumppu on täydessä laulussa kun sitä tarvitaan ja silti pumppu ei pumppaa missään perus matka-ajossa suomen nopeuksilla.

                Ja tuohon hyötyyn niin bensalla sen avulla kyllä hyvin sai kaikki rapinat pois mitä ilman sitä välillä kuului sitkeästi.. nyt e85 käytön myötä en ole niin ajatellut onko se tarpeen.. ei nakuttele.. mutta saa olla toiminnassa edelleen.. en ole sen varaan silti säätänyt mitään ikinä.. lähinnä turvana ja lisä suojana. Olen tuossa myös käyttänyt n.50% metanoli miksiä.. Tai siis sopivaa lasinpesu ainetta.. Joutuu nykyään kyllä harmittavasti hakemaan rekka kaupoista kun perus autotarvike liikkeet myy melkein pelkästään ei oota metanolille.
                Oliko sinulla siis juuri solenoidi ohjattuna megan kanssa? Vähän erikoista, että pwm ohjatut lähdöt jäisivät "kellumaan" päälle. Anyway, paljon on parantunut MS3:een verrattuna 2:seen, että uskoisin ohjauspuolen olevan siinä jo kunnossa.

                Tarkemmin katsottuna solenoidi ohjattuna ei rajapaineventtiiliä tarvitakkaan, eli se pois hankinta listalta. Kumpi ompi sitten parempi ohjaustapa, solenoidi ohjattuna MS3:lla vai säädettävä painekytkin?

                E85 itelläkin tankissa ja lähinnä juuri lisävakuudeksi ajattelin kyseistä systeemiä. Myöskin netissä törmättyyn kyseiseen aiheeseen liittyvässä tekstissä puhuttiin näin:
                Also, the water/methanol creates a tremendous amount of exhaust volume increase, probably largely from the steam. This volume can be used to assist in spooling a largish turbo if you initiate injection from a low MAP value around 100kPa or even less with MS3.
                Ex: E34 535i (S38) Turbo Drift 1009Hp.
                Ex: 325i Turbo Drift, jne..
                Power2Drift Team

                Comment

                • saki
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2006
                  • 247

                  #9
                  Originally posted by c0200325 View Post
                  Oliko sinulla siis juuri solenoidi ohjattuna megan kanssa? Vähän erikoista, että pwm ohjatut lähdöt jäisivät "kellumaan" päälle. Anyway, paljon on parantunut MS3:een verrattuna 2:seen, että uskoisin ohjauspuolen olevan siinä jo kunnossa.

                  Tarkemmin katsottuna solenoidi ohjattuna ei rajapaineventtiiliä tarvitakkaan, eli se pois hankinta listalta. Kumpi ompi sitten parempi ohjaustapa, solenoidi ohjattuna MS3:lla vai säädettävä painekytkin?

                  E85 itelläkin tankissa ja lähinnä juuri lisävakuudeksi ajattelin kyseistä systeemiä. Myöskin netissä törmättyyn kyseiseen aiheeseen liittyvässä tekstissä puhuttiin näin:
                  Also, the water/methanol creates a tremendous amount of exhaust volume increase, probably largely from the steam. This volume can be used to assist in spooling a largish turbo if you initiate injection from a low MAP value around 100kPa or even less with MS3.
                  Joo ei ollut solenoidia.. eikä ollut siten siis pwm ohjattuna.. veti vaan releen/pumpun päälle kun vaatimukset täyttyi. Tämän lähdön kanssa ei sikäli ollut ongelmaa.. enempikin tuon sähköisen vesipumpun ja flektin kanssa. ne kun oli usein päällä kun virrat katkaisi -> oli ne taas päällä hetken kun virtoja pisti päälle. Missään tilanteessa ei tietty virtoja oteta pois niin että toi vesiruiskun pumppu olisi ollut päällä mutta jäi jotenkin epävarma fiilis siitä -> mieluummin erillisellä.

                  Joo mietinkin mikä tuon solenoidin idea on.. aattelin ettei toi perinteinen pumppu päälle releellä systeemi ainakaan niin hidas ole että se oikeasti olisi ongelma, mutta tietty tuolla PWM ohjauksella saa määrää hitusen rajattua vaikka alhaalla ja ylhäällä korostaen maksimi syötön vaikka juuri siihen heräämis alueelle ja maksimi väännölle missä rapistelu yleensä alkaa.

                  En olekaan ikuna ajatellut että toi veden tuottama höyry voisi olla osa syy myös jos tuntuu että pakopuoli tukkeutuu ylhäällä -> tarvii kokeilla penkissä myös ilman sitä vaikuttaako mihinsuuntaan. Varmaan totta tuokin joskin itelläkin on toi suutin sieltä pienemmästä päästä suositeltua kokoa.
                  BMW i3 REX

                  Comment

                  • PPmotor
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 725
                    • E-Pohjanmaa

                    #10
                    Originally posted by saki View Post
                    Joo mietinkin mikä tuon solenoidin idea on.. aattelin ettei toi perinteinen pumppu päälle releellä systeemi ainakaan niin hidas ole että se oikeasti olisi ongelma, mutta tietty tuolla PWM ohjauksella saa määrää hitusen rajattua vaikka alhaalla ja ylhäällä korostaen maksimi syötön vaikka juuri siihen heräämis alueelle ja maksimi väännölle missä rapistelu yleensä alkaa.

                    En olekaan ikuna ajatellut että toi veden tuottama höyry voisi olla osa syy myös jos tuntuu että pakopuoli tukkeutuu ylhäällä -> tarvii kokeilla penkissä myös ilman sitä vaikuttaako mihinsuuntaan. Varmaan totta tuokin joskin itelläkin on toi suutin sieltä pienemmästä päästä suositeltua kokoa.
                    Joo kyllä melkein toi solenoidi ohjattu pitää olla, jos säätävyyttä ajattelee. Itseäni varsinkin kiinnostaa toi ajatus ahtimen herättelystä tuolta 100kpa alueelta tai allekkin.

                    Sinänsä mielenkiintoista on, että länsinaapurin ahdetuissa bmw projekteissa en ole törmännyt vesiruiskuihin about yhdessäkään?

                    Koska olet menossa penkkiin? Pistä raporttia miten käyttäytyy. Menen itsekkin myöhemmin keväällä penkkiin uudestaan ja raportoin tänne mitä noi vesiruisku kamat mulla tekee.
                    Ex: E34 535i (S38) Turbo Drift 1009Hp.
                    Ex: 325i Turbo Drift, jne..
                    Power2Drift Team

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎