Announcement

Collapse
No announcement yet.

m20b23, öljynkulutus ja sininen savu...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rizkavaa
    Bimmer Rookie
    • Sep 2011
    • 187
    • Nastola

    m20b23, öljynkulutus ja sininen savu...

    Kertokaas viisaammat, onko edessä totaalinen koneen leväytys vai selviääkö vähemmällä työllä:

    Vedossa, tai vedättämisen jälkeen vaihdattaessa seuraavalle pykälälle (kaasun siis tässä vaiheessa ollessa ylhäällä) pöläyttää kyseisen moottorin omaava auto sinisen, tai oikein tumman harmaan savupilven perässään. Muutoin savuttamista ei juurikaan esiinny, edes kylmänä.

    Kone on luonteeltaan kyllä pirteä. Pientä, oikeastaan harmitonta kangertelua esiintyy kiihdytyksissä, varsinkin täyskaasulla kiihdyttäessä. Tyhjäkäynti hieman aaltoilee 800-1100 välillä. Sekin ihmetyttää, että tyhjäkäyntiämoottoria tai toisin sanoen lisäilmaluistia ei tästä autosta löydy. Vaan tyhjäkäyntiä on tässä autossa säädetty pienemmäksi imuilman haitariputkelta sivulle päin lähtevältä putkelta sitä litistämällä erinäisellä palikalla..

    Öljynkulutus n. litra / 200+km. Eli nälkäinen se ei pelkästään bensan suhteen ole.. Bensankulutus 10-12l/100km riippuen nyt vähän miten sitä päästelee. Tulpatkin suhteellisen karstaiset.. Vitosen tulppa ehti jo kerran kuollakin.

    En ole tarkemmin vielä tutkinut konetta, joten vian paikantamisen helpotukseksi jotain konsteja mulle tähän.

    Koneella ajettu 258tkm. Tämän takia juuri en jaksaisi vielä uskoa männänrenkaita syylliseksi. :think Aiheuttaako venttiilivarren kumien huono kunto tälläisia oireita? Entä huohotusjärjestelmä? Kannentiiviste??

    Kaikki vastaukset kuunnellaan!
    Last edited by rizkavaa; 24-07-2012, 22:23.
  • Vauhtivaunu
    BTCF Member
    • Jun 2008
    • 2714
    • P-Karjala

    #2
    Huohottaako se moottori? Ota öljykorkki pois ja tutkaile.
    sigpic


    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

    Comment

    • T3
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 8530
      • Karhe

      #3
      Originally posted by rizkavaa View Post
      Sekin ihmetyttää, että tyhjäkäyntiämoottoria tai toisin sanoen lisäilmaluistia ei tästä autosta löydy. Vaan tyhjäkäyntiä on tässä autossa säädetty pienemmäksi imuilman haitariputkelta sivulle päin lähtevältä putkelta sitä litistämällä erinäisellä palikalla..
      Kun moottori on kerran M20B23, niin sen pitäisi olla joko K-jetronicilla (E21), tai L-jetronicilla (E30) Tällöin noista koneista löytyy lisäilmaluisti, joka löytyy sen littaan puristetun letkun toisesta päästä imusarjan alla. Todennäköisesti lisäilmaluistisi on rikki (jumittunut auki) ja se ei siis sulkeudu lämpimänä, vaan tyhjäkäynti huutaa n. 2000rpm. Vika on "korjattu" puristamalla luistilta lähtevä letku jollain patentilla kasaan ja näin on tyhjäkäynti saatu hieman alemmas.

      Originally posted by Vauhtivaunu View Post
      Huohottaako se moottori? Ota öljykorkki pois ja tutkaile.
      Jos moottori on K-Jetronicilla, tai L-jetronicilla (M20B23), niin öljykorkin avaaminen moottorin käydessä sammuttaa moottorin välittömästi, jos alipainepuoli on muuten vuotamaton. Huohotusta on silloin vaikea todeta öljykorkkia avaamalla.
      .

      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16421
        • Asikkala

        #4
        Originally posted by rizkavaa View Post
        tyhjäkäyntiä on tässä autossa säädetty pienemmäksi imuilman haitariputkelta sivulle päin lähtevältä putkelta sitä litistämällä erinäisellä palikalla..
        Loistavaa, joku kotiseppä ollut asialla ja saanut kaiken sekaisin, tuskin on ainoa viritelmä tuossa koneessa ? Kaasuvaijeri säädetty väärin -> läppä vähän auki -> as. anturi ei tunnista tyhjkäyntiasentoa :think

        Comment

        • rizkavaa
          Bimmer Rookie
          • Sep 2011
          • 187
          • Nastola

          #5
          Käytin öljykorkkia auki, moottori ei sammunut vaan kierrokset jäi röpeltämään siihe 300-400rmp..
          Voiko tästä päätelllä jotakin?
          Jos kerta sammua pitäis niin mahtaako olla imupuolella jotakin vuotoja?

          Ja vielä tuostaa tyhjäkäynnistä; onko lisäilmaluisti tässä koneessa sellane putkilon muotonen ~10cm pitkä laitos johon on liitetty 3 muutakin saman kalipeerin letkua, kun tämä mitä tossa mulla on litistettynä? Kun siihen se litistetty letku menee, imusarjan alle. Ei päällepäin vaikuta ainakaan miltään lisäilmaluistilta, kun m40:ssä ainakin on aivan toisen näkönen ja siihe oli johdettu sähköäkin. Tuohon taas ei mitää virtaa mene.. Mikähän "haarotin" on kyseessä. Täytyy vielä kattella että mihin muualle letkut tästä palikasta menee..

          Comment

          • JJT
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6694
            • .......

            #6
            Originally posted by rizkavaa View Post
            Käytin öljykorkkia auki, moottori ei sammunut vaan kierrokset jäi röpeltämään siihe 300-400rmp..
            Voiko tästä päätelllä jotakin?
            Jos kerta sammua pitäis niin mahtaako olla imupuolella jotakin vuotoja?

            Ja vielä tuostaa tyhjäkäynnistä; onko lisäilmaluisti tässä koneessa sellane putkilon muotonen ~10cm pitkä laitos johon on liitetty 3 muutakin saman kalipeerin letkua, kun tämä mitä tossa mulla on litistettynä? Kun siihen se litistetty letku menee, imusarjan alle. Ei päällepäin vaikuta ainakaan miltään lisäilmaluistilta, kun m40:ssä ainakin on aivan toisen näkönen ja siihe oli johdettu sähköäkin. Tuohon taas ei mitää virtaa mene.. Mikähän "haarotin" on kyseessä. Täytyy vielä kattella että mihin muualle letkut tästä palikasta menee..
            Lisäilmaluisti se on, ne 2 on vesiletkuja.
            Myyn:
            M10/20/52 E30-E36 osia

            Comment

            • rizkavaa
              Bimmer Rookie
              • Sep 2011
              • 187
              • Nastola

              #7
              Originally posted by JJT View Post
              Lisäilmaluisti se on, ne 2 on vesiletkuja.
              Okei. Jäähdytysvesikö sitä laitetta sitte pyörittää vai? Onko tuon kojeen kunnostaminen mahdollista mitenkään? Uittamalla sitä jossai liuottimessa. Purettua noita harvemmin vissiin saa? Vai täytyykö uutta koittaa metsästää?

              Kyllä se todellakin vaikuttas jumissa olevan kun sitä letkua vapauttaa litistimestään niin kierrokset nousee ja likimain sinne 2k asti.

              Mutta edelleenkin siitä öljyhävikistä; Tuli todettua tossa että viime viikolla vaihtamani 20w 50 öljyt ovat n. 1000km aikana ehtiny muuttua suhteellisen tervaksi. :think Löysää ja tummaa.. Voiko päätellä mitään kannentiivisteen kunnosta? Myös tuohon huohotus järjestelmään liittyen onko jollakin antaa jatko ohjeita? Eli kone ei tosiaan sammunut kun öljykorkkia irrotti, vaan kierrokset tippu 300-400rpm paikkeille.

              Niin ja jos jollekin tästä tiedosta on jotakin hyötyä niin kyseessä on e30 koppanen auto, ja näinollenko järjestelmä on L-Jetronic?

              Comment

              • JJT
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6694
                • .......

                #8
                Se on sellainen vahaluisti, ei pysty korjaamaan.
                Uutta tilalle tai sitten vaihtaa sähkötoimisen bi-metalliversion..
                Myyn:
                M10/20/52 E30-E36 osia

                Comment

                • rizkavaa
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2011
                  • 187
                  • Nastola

                  #9
                  Originally posted by JJT View Post
                  Se on sellainen vahaluisti, ei pysty korjaamaan.
                  Uutta tilalle tai sitten vaihtaa sähkötoimisen bi-metalliversion..
                  Asia harvinaisen selvä. Onko tietoa mistä tuollaisen sähkötoimisen version saisi hankittua? Tai sitten vastaavasti uuden alkuperäisen? Ainakaan motonet ei palikkaa tunne. Saksastahan nyt saisi vaikka kokonaan uuden auton..

                  Kävisi läpi nyt ensiksi kaikki imupuolen tyypilliset heikot lenkit, vaihtas tuon luistin, vanhojen letkuklipsujen tilalle laittais kunnon klemmarit ja muutenki kattois jokasen letkun kunnon niin tuo "lähes harmiton" kierrosten kangertelu ja tyhjäkäynnin aaltoilu voitaisiin saada kuriin.

                  Edelleen tuohon öljyosviittaan vastauksia kuunnellaan! Voisiko osasyyllisenä olla tuo kannentivari? Jäähdytysneste näyttäisi jopa juomakelpoiselta mutta voisiko palotilan ja öljykanavan välissä olla aukko..? Ja tietoa ei ole että olisiki kone joskus saanut vähän lämpimämpää rakkautta, et ois kuumenemaan päässyt. Kertokaa viisaammat.

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16421
                    • Asikkala

                    #10
                    Bmw-osia bmw-liikkeestä Tai kl-varaosat, merteil.

                    Comment

                    • ChilileipÄ
                      BTCF Member
                      • Mar 2007
                      • 2014
                      • jyväskylä

                      #11
                      KL-varaosilla makso lisäilmaluisti noin. 170€ pari vuotta sitten.. Ihmekkös noissa pommeissa kaikkia viritelmiä on :think
                      F11 530D M-Sport ’11
                      E39 525iA touring M-Sport '02
                      ex. E30 3xx?? karminrot 320i (2,5l) '88 ,E30 2D '89, E30 touring '89

                      Comment

                      • rizkavaa
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2011
                        • 187
                        • Nastola

                        #12
                        Originally posted by ChilileipÄ View Post
                        KL-varaosilla makso lisäilmaluisti noin. 170€ pari vuotta sitten.. Ihmekkös noissa pommeissa kaikkia viritelmiä on :think
                        Jeps kattelin tänää noita niin olikohan mahtanu hinta nousta vielä tuostakin.. Ei voi osaa rajummin hinnalla enää pilata. Mokoma palikka.. Täytyy nyt kattella vielä jos joku vaik kauppais jotai m20 osaa. Oikeastaan kokonainen konekin voisi kiinnostaa.. Alkaa toi öljynkulutus tuntua jo rahapussissakin.

                        Edelleen, jos jollain on vinkkiä antaa niin kiitos jo etukäteen vaivannäöstäsi!!

                        Comment

                        • Vauhtivaunu
                          BTCF Member
                          • Jun 2008
                          • 2714
                          • P-Karjala

                          #13
                          Originally posted by rizkavaa View Post
                          Onko tietoa mistä tuollaisen sähkötoimisen version saisi hankittua?
                          K-jetronicilla varustetuissa Volvoissa on moinen. Niitä on viime vuosina paalattu niin paljon että luulisi jostain nurkasta löytyvän. Myös joissakin L-jetillä olevissa ooppeleissa on ko. palikka.

                          Sehän ei tee muuta kun antaa kylmälle koneelle jonkin aikaa ilmaa ohi kaasuläpän ja menee sitten lämmetessään kiinni. Saadaan ns. nopea joutokäynti.
                          sigpic


                          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                          Comment

                          • T3
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 8530
                            • Karhe

                            #14
                            Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                            K-jetronicilla varustetuissa Volvoissa on moinen. Niitä on viime vuosina paalattu niin paljon että luulisi jostain nurkasta löytyvän. Myös joissakin L-jetillä olevissa ooppeleissa on ko. palikka.
                            Samanlaisia palikoita löytyy myös BMW:stä. Vanhemmat E21:t, kuten 320i, 323i (myöhemmin vesiluisti) M10-koneiset 318i ja 518i. Onhan noita... Itselläkin taitaa varastoissa lojua varmaan kymmenkunta kyseistä kapistusta.
                            .

                            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                            Comment

                            • rizkavaa
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2011
                              • 187
                              • Nastola

                              #15
                              Originally posted by T3 View Post
                              Samanlaisia palikoita löytyy myös BMW:stä. Vanhemmat E21:t, kuten 320i, 323i (myöhemmin vesiluisti) M10-koneiset 318i ja 518i. Onhan noita... Itselläkin taitaa varastoissa lojua varmaan kymmenkunta kyseistä kapistusta.
                              Onko näin? Toimivuudesta tietoa? mites tuon sähköversion kans sitte et rosvotaanko sille vaan virta jostai vai? Ku eikö senki laitteen antama tieto kulje ecu:lle? En minä näistä tiedä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎