Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39M5 alumiinivauhtipyörä, rallatus, Öljy?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jonne
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 248
    • Rusko

    E39M5 alumiinivauhtipyörä, rallatus, Öljy?

    En löytänyt asiasta keskustelua otsakkeen automallia koskien.

    Itselleni tuli nyt entisen luistavan kytkimen tilalle Clutchmastersin FX300 kytkinsarja kevlar-levyllä ja alumiinivauhtipyörällä (vanha kaksoismassa alkoi olla jo mennyttä).
    Tarkoituksena olisi joskus päästä ratapäiville revittelemään ilman luistavaa kytkintä.

    Tiesin jo valintaa tehdessä, että vaihteistosta tulee kuumana melkoista rallattelua ja niinhän siinä kävikin. Ajattelin, että sitä voisi vaimentaa öljyllä koska autolla ei ajeta talvisin.

    Onko kukaan kokeillut esim. UUC:n suosittelemaa mikstuuraa vaihteistoon 50/50 suhteessa:

    - Redline 75W140NS
    - Redline MT90

    Mikä laulaen tulee, se tulee.

    BMW E39 M5, vm. 2002
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4645
    • Tuusula

    #2
    Eipä noilla öljyillä asiaan pahemmin pysty vaikuttamaan, laatikko tulee rallattamaan jokatapauksessa. Öljyt toki kannattaa vaihtaa jos kovin vanhat ovat, mutta muuten ei niiden kanssa pelailusta ei ole hyötyä.

    On täällä foorumilla jokunen threadi aiheesta, nick "Exorcist" on asiasta kirjoitellut enemmänkin aikoinaan.
    - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

    ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more

    Comment

    • Thuppu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 3626
      • Seinäjoki

      #3
      Pitäähän pientä Motorsport ääntelyä olla. Totesin kans asian kun harrastevehkeeseen tuli aluvauhtis ja jousittamaton sintteri. Kuulisittepa minkälaista rohinaa laatikko pitää ajossa kun apurunko on kiinnitetty koriin alupuslilla ja laatikko on kiinni jäykillä trackdensity kumeilla.
      Last edited by Thuppu; 01-09-2012, 16:04.
      BMW 740iA "ALPINA"
      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

      Comment

      • jonne
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2006
        • 248
        • Rusko

        #4
        Niinhän se on..

        Originally posted by Thuppu View Post
        Pitäähän pientä Motorsport ääntelyä olla. Totesin kans asian kun harrastevehkeeseen tuli aluvauhtis ja jousittamaton sintteri. Kuulisittepa minkälaista rohinaa laatikko pitää ajossa kun apurunko on kiinnitetty koriin alupuslilla ja laatikko on kiinni jäykillä trackdensity kumeilla.

        No, ajattelin kuitenkin vaihtaa siiheen laatikkoon öljyt kun niitä ei nyt ilmeisesti sataantuhanteen kilometriin ole vaihdettu. Samalla voisin kokeilla tuota Redlinen-sekoitusta.
        Totta on, että asian voi kuitata "motorsport-ääntelyllä", mutta toisinaan tulee sellainen olo, että voisihan se mallisarjansa huippu aavistuksen herraskaisempi olla :-D.

        Nyt tosiaankin kuumana laatikko pitää melkoista roplotusta ja rähinää tyhjäkäynnillä ja rähinä vielä hetken vaimentuen jatkuu johonkin 1300 kierrokseen lähtiessä tyhjäkierroksilta kiihdyttelemään.
        Mutta mikä tärkeintä, kaksoismassan välykset ovat poissa eikä tarvitse enää pelätä luistamista.
        Pitää nyt vain malttaa ajaa se kytkin kunnolla sisään, jotta kestäisi pitkään ja toimisi hyvin.

        Vakiovauhtiksella ja kytkimellä loota oli täysin hiljainen.

        Miten muuten käytännössä onnistuisi tyhjäkierrosten nosto johonkin 850...900 tienoille? sekin veisi pahimman terän äänistä.
        Mikä laulaen tulee, se tulee.

        BMW E39 M5, vm. 2002

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Varovasti sitten niiden ölppien kanssa, sopivilla yhdistelmillä alkaa synkrot häviämään ja sitten taas $$$ tiskiin.

          Onko tuo kova vauhtis todella tuon kaiken arvoista? Mitä välyksiä kaksoismassassa oli jos voimansiirto oli kuitenkin täysin hiljainen?
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • jonne
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2006
            • 248
            • Rusko

            #6
            Originally posted by Cell View Post
            Varovasti sitten niiden ölppien kanssa, sopivilla yhdistelmillä alkaa synkrot häviämään ja sitten taas $$$ tiskiin.

            Onko tuo kova vauhtis todella tuon kaiken arvoista? Mitä välyksiä kaksoismassassa oli jos voimansiirto oli kuitenkin täysin hiljainen?

            Vanha vauhtipyörä antoi sammutettaessa melkoisen rolahduksen, mutta muuten oli hiljainen.
            En tiedä onko tuo kova vauhtis nyt minkään erityisen arvoinen. Omassa käytössäni olisi kestänyt vakiovauhtiskin ihan hyvin.
            Tosin vanhassa oli melkein viisi senttiä vapaaliikettä kehältä mitattuna joten se oli jo aika "selvä" ja osaltaan se aiheutti kytkimen yllättäviä ja voimakkaita luistoja vaihtojen yhteydessä. Tosin vaimensihan se hyvin kampuran vääntövärähtelyt laatikon suuntaan
            Oli siis pakko tehdä jotain.

            Vakiokaksoismassavauhtipyörän hinta osoittautui sellaiseksi, että tämä alumiinvauhtis alkoi kiinnostamaan. Samalla sain siihen järeän asetelman. Nyt voisi yrittää vaikka ratapäivillä
            Last edited by jonne; 03-09-2012, 18:04.
            Mikä laulaen tulee, se tulee.

            BMW E39 M5, vm. 2002

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎