Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vinkkiä kaivataan perän korjaukseen / vaihtoon!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16451
    • Asikkala

    #16
    Originally posted by FusionWolf View Post
    Kiitoksia jälleen. Mistäs tuota halvempaa öljyä sitten saa ja mitä se on?
    Kaupasta, gl5-luokituksen täyttävä öljy kelpaa lukottomaan perään, merkillä ei väliä. Kohta joku kertoo miksi sen pitää olla jotakin tiettyä merkkiä... Nopeasti etsittynä: http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=59-9512

    Comment

    • FusionWolf
      Bimmer Rookie
      • Jul 2006
      • 96

      #17
      Originally posted by jr66 View Post
      Kaupasta, gl5-luokituksen täyttävä öljy kelpaa lukottomaan perään, merkillä ei väliä. Kohta joku kertoo miksi sen pitää olla jotakin tiettyä merkkiä... Nopeasti etsittynä: http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=59-9512
      No itsekin tuota katsoin, mutta kun siinä lukee, että mineraaliöljy kun tuo toinen on täyssynteettinen. Näitähän ei pitäisi mennä tietääkseni sotkemaan ja mitäs jos sinne perään jää vähän sitä entistä öljyä (mitä sitten liekkään). Mielelläni tuota motoxia sinne tietysti tunkisi, kun halvempaa on.

      Ottivat benkaralta yhteyttä. Sielläkin olisi vaihtoperä saatavilla. Nyt on vaan hintakeskustelut vielä kesken. Katsotaan mihin päädytään niin ratkaisen sitten miten etenen.

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16451
        • Asikkala

        #18
        Originally posted by FusionWolf View Post
        No itsekin tuota katsoin, mutta kun siinä lukee, että mineraaliöljy kun tuo toinen on täyssynteettinen. Näitähän ei pitäisi mennä tietääkseni sotkemaan ja mitäs jos sinne perään jää vähän sitä entistä öljyä (mitä sitten liekkään). Mielelläni tuota motoxia sinne tietysti tunkisi, kun halvempaa on.

        Ottivat benkaralta yhteyttä. Sielläkin olisi vaihtoperä saatavilla. Nyt on vaan hintakeskustelut vielä kesken. Katsotaan mihin päädytään niin ratkaisen sitten miten etenen.
        Mistä tiedät mitä öljyä käytettynä ostetussa perässä on ollut ? Ja itse laittaisin edelleen lukottomaan merkkiä/mallia x kunhan vaan gl5 lukee purkissa, hypoidiperä vaatii tuon luokituksen. Vieläkin odotellaan että joku sanoo ei...

        Comment

        • FusionWolf
          Bimmer Rookie
          • Jul 2006
          • 96

          #19
          Originally posted by jr66 View Post
          Mistä tiedät mitä öljyä käytettynä ostetussa perässä on ollut ? Ja itse laittaisin edelleen lukottomaan merkkiä/mallia x kunhan vaan gl5 lukee purkissa, hypoidiperä vaatii tuon luokituksen. Vieläkin odotellaan että joku sanoo ei...
          Niin en tietenkään tiedäkään. Siksi sanoinkin, että mitä sitten liekkään. Oletus on tietenkin, että siellä on BMW:n orginaaliöljyt, mutta kuten sanottu, ei voi tietää.

          Edelleen odottelen paria tarjousta sähköpostiin, ennen lopullista päätöstä.

          ps. mitä muuten tuo hypoidi -tarkoittaa?

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16451
            • Asikkala

            #20
            Originally posted by FusionWolf View Post

            ps. mitä muuten tuo hypoidi -tarkoittaa?
            http://fi.wikipedia.org/wiki/Hammaspy%C3%B6r%C3%A4 Selitetty kappaleessa kaarihammastus, tuo kaarihammastus ei siis itsessään tarkoita hypoidia. Esim. hypoidiperässä pinioniakseli on eri tasossa, autokäytössä yleensä alempana kuin ison vetopyörän keskilinja, syystä että kardaanitunneli on saatu matalammaksi, näin olen nuorena miehenä oppinut. Saattaa olla ja varmasti onkin, myös voimansiirtoteknisestä syystä vrt. pinionakselin paikka vs. pyörimissuunta eteenpäin ajettaessa.
            Hypoidin vastakohta on palloidi eli pinionin ja iso vetopyörän akseli on samalla linjalla. Hypoidivälityksessä on myös hampaissa isompi pintapaine koska hampaat liukuvat toisiaan vasten jolloin vaaditaan gl5- luokituksen täytävää öljyä jossa on ep (extra pressure) lisäainetta sisältävää tavaraa, tästä syystä gl4- öljy ei hypoidivälitykseen sovellu.
            Last edited by jr66; 23-10-2012, 19:06. Reason: Deletoitu asiavirhe liittyen etuvetoisiin...

            Comment

            • FusionWolf
              Bimmer Rookie
              • Jul 2006
              • 96

              #21
              Ookkei. Kiitoksia tästäkin informaatiosta.

              Kävin tuossa paikallisessa robinhoodissa kääntymässä ja tuijottelin siinä sitten joutessani niitä öljytönikoitä. Pist silmään Teboilin Hyboid 80W-90 öljy (http://www.teboil.fi/Product.asp?pat...4356;5690;4465)

              Hintaa 1litran putelilla oli joku 8,xx euroa, joten ei tuokaan mikään paha vaihtoehto ja löytyisi tuosta lähikaupasta.

              Mutta.... edelleen odottelen niitä sähköposteja. Jos tämän saisi vaikka huomenna päätökseen, että mitä sitä tekee. Sitten ei jää enää kuin itse vaihtotyö.

              Comment

              • FusionWolf
                Bimmer Rookie
                • Jul 2006
                • 96

                #22
                Nohni ja homma etenee taas. Benkara ilmoitti hinnan == liian kallis mulle. Huomenna menee auto aurauskulmien säätöön. Samalla ajattelin hieman ulkoisesti vilkaista perseeseen miltä se näyttää. Jos sieltä on havaittavissa jotain vuotoa tms. niin sitten saatan alkaa yrittää reparoimaan tätä olemassa olevaa, mutta jos se näyttää ulkoisesti ehjältä niin tilaan suosiolla perän UK:sta. Sitten vaan toivotaan, että auto kestää kunnes osa saapuu perille.

                Vois tietysti soittaa Turkkuseen ja Ikaalisiin, että mitä he mahtaisivat vanhan reparoinnista ottaa mikäli kyseessä on 'worst case'.
                Last edited by FusionWolf; 25-10-2012, 20:27.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎