Announcement

Collapse
No announcement yet.

5-V manuaaliaskit, takkuinen vaihteensiirto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 1031
    Bimmer Rookie
    • Jul 2008
    • 125

    5-V manuaaliaskit, takkuinen vaihteensiirto

    Moro, omassa e36 TDS farkussa oli tuollaista probleemaa, ja Realoemmiä lukiessani huomasin laatikon räjäytyskuvissa "lukituspinnille" vaihtoehtoisen varaosanumeron. Täältäkin koitin hakea "samoja oireita" laatikon takkuisuudelle, vaihteet menivät päälle ihan OK, mutta esim. kolmoselta vaihto neloselle oli takkuinen. Keppiä piti joilloinkin jopa työntää eteenpäin ja terävällä nykäisyllä vetää kohti nelosta.
    Löysin googlailulla hyvän ohjeen vian korjaamiseen, osat alle 50 euroa joten jos askia on irroittamassa esim. kytkinlevyn yms. vaihdon vuoksi, kannattaa harkita samaan syssyyn tuota remonttia jos vaihteensiirto takkuaa.
    Noita lyöntituurnia/ulosvetäjiä ei tarvinnut, sopiva hylsy tms. ajoi asian ok. "proput" irtosi laatikon päältä poraamalla 1.5mm reikä ja kiertämällä ison hylsyn läpi pujoitettu puuruuvi propusta läpi ja hylsyä liukuvasaramaisesti nykimällä.

    Tuossa linkki ohjeeseen, kannattaa lukea tuo ensin.





    sori etukäteen jos täällä on ollut aiheesta jo juttua aiemmin.
    Nyt vaihteensiirto toimii taas kuin uudessa autossa, harmitti kun en tiennyt tuosta "korjaussarjasta" jolloin olisi voidut tehdä tuota aiemman rempan yhdeydessä, jolloin ongelma oli tuo 5.vaihteen/pakin takkuisuus/kepin jääminen oikeaan laitaan.

    Tuossa vielä linkki videoon
    Last edited by 1031; 12-11-2012, 09:22. Reason: Linkin lisäys
    E61 520da LCI 2007
    EX: E36 325TDS touring 1997, E30 324D 1989
  • Bomb5
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2011
    • 726
    • Kivijärvi

    #2
    Olen myös selannut foorumin aika hyvin läpi kytkin- ja vaihteistoasioiden osalta, koska omaan autooni piti kytkin myös vaihtaa. Tästä ZF:n laatikko-ongelmasta en ole kovin paljoa löytänyt täällä keskustelua. Yksi foorumilainen tosin sanoi käyttäneensä autonsa Laakkosella, missä olivat vaihtaneet nuo osat n. 300 euron hintaan. Monilla vaihteiden takkuamiset on yleensä parantuneet kytkimen tai laatikon öljyjen vaihdolla ja kytkinakselin rasvauksella, ilmeisesti sen verran ettei enää ole kiinnostanut tutkia asiaa enempää. Eri juttu sitten, jos esim. keppi jumittaa reunassa vitoselta vaihtaessa alas. Tuota youtube-linkkiä osien vaihdosta en vielä ollut löytänyt, mutta noihin ohjesivuihin törmäsin viime keväänä. Itse jätin nämä pinnit vielä vaihtamatta, koska täällä ei juuri kukaan niitä ollut vaihtanut. Vaihteet rupes toimimaan hyvin jo kytkimen vaihdolla ja uusilla kytkinakselin rasvoilla. Lievä jäykkyys vaihteilla 1 ja 2 esiintyy vielä alle 5 asteen lämpötiloissa, mutta pidän sitä ominaisuutena. Samaa jäykkyyttä näkyy olevan ulkomaalaisilla foorumeilla Z4 jne. kanssa, nimenomaan kylmänä. Täytyy tutkailla noiden osien vaihtoa vielä jossain vaiheessa. Ongelma on varmasti todellinen, mutta ei niin yleisesti tiedossa.

    Tossa joku aiempi keskustelu: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=214051
    Last edited by Bomb5; 18-11-2012, 13:13.
    E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5257
      • Pirkkala

      #3
      Terve, minulla on ollut kepin takkuiluoireita omassa autossa jossa vaihdelaatikkona ZF S5D 310Z , koskeeko ko. Ongelma myös tätä laatikkoa? Laatikko on siis e34 530 v8 5v manuaali.

      Levy paljastui rikkinäiseksi, josta takkuilu varmasti johtui, mutta koska laatikko on irrallaan, olisi hyvä katsoa myös tuo asia kuntoon.
      Kiitos vastauksesta jos joku tietää asiasta ja jaksaa informoida.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • 1031
        Bimmer Rookie
        • Jul 2008
        • 125

        #4
        Originally posted by Urpo_rotta View Post
        Terve, minulla on ollut kepin takkuiluoireita omassa autossa jossa vaihdelaatikkona ZF S5D 310Z , koskeeko ko. Ongelma myös tätä laatikkoa? Laatikko on siis e34 530 v8 5v manuaali.

        Levy paljastui rikkinäiseksi, josta takkuilu varmasti johtui, mutta koska laatikko on irrallaan, olisi hyvä katsoa myös tuo asia kuntoon.
        Kiitos vastauksesta jos joku tietää asiasta ja jaksaa informoida.
        katso nuo ekan postin linkit läpi. Niissä oli lueteltu mallit joita korjaus koskee. realoem kannattaa kanssa katsoa, jos vaihdelaatikon osissa on noille "shift pinneille" vaihtoehtoisella numerolla "set of dentet pins" osat tarjolla..
        E61 520da LCI 2007
        EX: E36 325TDS touring 1997, E30 324D 1989

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5257
          • Pirkkala

          #5
          Kiitos, löysin laatikkoni listalta ei muuta kun osia otsimään.
          Jos noista ohjeista nopeasti katsottuna ymmärsin oikein, tuolla holkilla ja uusilla pinneillä saadaan pinni liikkumaan takkuilematta ja sen jälkeen no broblem?

          Olikos pakki ja vitonen sitten siellä oikealla? Muovikansien alla?

          Tietääkö kukaan saako noita ihan kl varaosasta vai pitääkö mennä marmorille?
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • 1031
            Bimmer Rookie
            • Jul 2008
            • 125

            #6
            Originally posted by Urpo_rotta View Post
            Kiitos, löysin laatikkoni listalta ei muuta kun osia otsimään.
            Jos noista ohjeista nopeasti katsottuna ymmärsin oikein, tuolla holkilla ja uusilla pinneillä saadaan pinni liikkumaan takkuilematta ja sen jälkeen no broblem?

            Olikos pakki ja vitonen sitten siellä oikealla? Muovikansien alla?

            Tietääkö kukaan saako noita ihan kl varaosasta vai pitääkö mennä marmorille?
            tuo viitonen/pakki (eli vasen/oikea liike ja kepin palauttomattomuus keskelle) hoituu kyllä hiomalla ne nykyiset tapit jotka ovat niiden kyljessä olevien muovitulppien alla (kannattaa hommata samalla ainakin nuo tulpat,menivät ainakin minulla rikki irroittaessa). eteen/taakse liikeeseen vaikuttaa nuo kolme vaihteiston päällä olevaa tappia/holkkia (marmorilla noin 40€)
            Jos katsoit tuon videon niin siinä näkyi selvästi kynnys jonka tappi oli "kaivanut"laatikon kuoriin. uusissa holkeissa on joku teflonin tyylinen pinnoite, laatikon öljy ei paljon noita pääse voitelemaan.
            E61 520da LCI 2007
            EX: E36 325TDS touring 1997, E30 324D 1989

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16422
              • Asikkala

              #7
              Originally posted by Urpo_rotta View Post

              Tietääkö kukaan saako noita ihan kl varaosasta vai pitääkö mennä marmorille?
              Varaosanumeron per. pitäisi saada, menet tiskiltä kysymään. Tuskin hyllyssä joten ensiviikkoon menee :think

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5257
                • Pirkkala

                #8
                Inside tietoa?
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5257
                  • Pirkkala

                  #9
                  Pinnit kaikkiin vaihteisiin uusittu, noilla ylläolevilla ohjeilla homma onnistui helposti. Vanhat osat olivat priimakunnossa mutta vaihdoin ne silti.
                  Ainoastaan pakin holkki oli niin tiukka että en saanut paikalleen niin että ei olisi yhtään muuttanu muotoaan, jouduin vesihiomapaperilla vähän hoonaamaan.
                  Tuota hommaa ei kannata pelätä onnistuu varmasti keneltä vaan, itse olen kävelevä esimerkki siitä! Laatikko oli siis zf 310z ja auto e34 laatikko oli irrallaan.
                  Kiitos ohjeista
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5257
                    • Pirkkala

                    #10
                    Moro, tietääkö kukaan mikä on homman nimi kun pinniremontin jälkeen kepin sivuliike on erittäin hyvä keskeltä vasemmalle mutta keskeltä oikealla tahmoo ja on jäykkä. Mikä pinni siihen vaikuttaa? Jos joku osaa tuohon jotain sanoa on pikainen apu tarpeen, kiitos!
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5257
                      • Pirkkala

                      #11
                      Originally posted by Urpo_rotta View Post
                      Moro, tietääkö kukaan mikä on homman nimi kun pinniremontin jälkeen kepin sivuliike on erittäin hyvä keskeltä vasemmalle mutta keskeltä oikealla tahmoo ja on jäykkä. Mikä pinni siihen vaikuttaa? Jos joku osaa tuohon jotain sanoa on pikainen apu tarpeen, kiitos!
                      Itse itselleni vastaten, vitosvaihteen "pinni" jumitti omassa holkissaan. Johtui omasta asennusvirheestä, josta edellä jo kerroin.
                      Kiitos ja anteeksi.
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎