Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 320Ci M54 öljynsuodattimen tiiviste pullahtaa ulos?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kilofasu
    Bimmer Rookie
    • Jun 2008
    • 127

    E46 320Ci M54 öljynsuodattimen tiiviste pullahtaa ulos?

    Tiiviste pullahti ulos ensimmäisen kerran syksyllä. Öljynvaihto oli muutenkin edessä, joten vaihdoin öljyt ja suodattimen (WIX) tiivisteineen. Pian tiiviste pullahti uudestaan ulos.

    Hain uuden tiivisteen marmoritiskiltä ja vaihdoin sen. Suodatinkotelon kannen kiristin 25Nm momenttiin, kuten kannessa lukee. Pian tiiviste kuitenkin pullahti ulos. Tarkastin suodatinkotelon ja kannen tiivistepinnat, mutta niissä ei näkynyt mitään vikaa.

    Tiiviste tuskin on viallinen. Voisiko paine olla suodatinkotelossa liian kova? Olisiko kenties suodatinkotelon kansi on kiero, jolloin tiivistepinnat eivät vastaa täysin toisiinsa? Suodatinkotelon kannessahan on joku tappi, jossa on tiiviste. Mikä sen virka on? Kokemuksia vastaavasta ongelmasta?
    Kalusto:
    e39 530dA -02 M-Sport
    e46 320ciA -00
    Yamaha FZS1000 Fazer -03
    Opel Ascona B 2.0S -80
    Tunturi Automat

    "Jos jumala olisi luonut etuvetoisen auton, ihmiset kävelisivät käsillään"

    Ostetaan ohjekirja: e46 320Ci 09/00, e39 530dA 11/02 Kopiotkin käyvät.
    Suomenkielinen e46 korjausopas tarjolla.
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Olisko o-rengas väärässä urassa? Otappa kuva.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      #3
      Onko se samanlainen kuin M52:ssa? Eli se o-rengas tulee uraan sinne kannen jenkojen väliin eikä se sieltä pääse mitenkään pullahtamaan pois paikaltaan kun kansi kierretään paikalleen. Eli olet varmaan asentanut sen tiivisteen väärin kannen ja kotelon väliin josta se pääsee pullahtamaan öljynpaineen voimasta pihalle?
      Last edited by naukkis; 07-12-2012, 11:44.

      Comment

      • kilofasu
        Bimmer Rookie
        • Jun 2008
        • 127

        #4
        Pitääpä tarkastaa illalla. Mikäli noin on niin se on ollut aina väärin. Myös merkkihuollossa on laitettu väärin.
        Last edited by kilofasu; 07-12-2012, 11:49.
        Kalusto:
        e39 530dA -02 M-Sport
        e46 320ciA -00
        Yamaha FZS1000 Fazer -03
        Opel Ascona B 2.0S -80
        Tunturi Automat

        "Jos jumala olisi luonut etuvetoisen auton, ihmiset kävelisivät käsillään"

        Ostetaan ohjekirja: e46 320Ci 09/00, e39 530dA 11/02 Kopiotkin käyvät.
        Suomenkielinen e46 korjausopas tarjolla.

        Comment

        • naukkis
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1222
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by kilofasu View Post
          Pitääpä tarkastaa illalla. Mikäli noin on niin se on ollut aina väärin. Myös merkkihuollossa on laitettu väärin.
          Ihmisethän niitä sielläkin laittaa, ja jos se o-rengas ei ole mennyt kunnolla uraansa se voi nousta siihen kannen tasopintaa vasten kantta kiinni kiertäessä.

          Comment

          • MNi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2008
            • 3143
            • Tampere

            #6
            Ja jos se on paikallaan ollut ok, niin voisi kokeilla uutta öljynsuotimen kantta, Schmiedmannilla ~26€. Kuvan perusteella siinä olis se kannen iso O-rengas mukana, ne kaksi pikkurengasta maksaa 1,50€ / kpl.

            Ei ole kallis investointi kokeiltavaksi.

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Originally posted by Cell View Post
              Olisko o-rengas väärässä urassa? Otappa kuva.
              Toi tuli ekana mieleen mullakin.
              Ei oo kyllä koskaan ollu itellä ongelmia M54 suotimen kanssa. Wix-merkkisistä suodattimista kyllä on huonoja kokemuksia.
              Last edited by petrolhead; 08-12-2012, 13:54.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Vee-eit
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2004
                • 709
                • Turku

                #8
                Jos unohtaa ottaa vanhan o-renkaan pois ja laittaa sen päälle uuden, käy juurikin noin. Älkää kysykö mistä tiedän
                Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by Vee-eit View Post
                  Jos unohtaa ottaa vanhan o-renkaan pois ja laittaa sen päälle uuden, käy juurikin noin. Älkää kysykö mistä tiedän
                  Helpostihan siinä voi erehtyä, eihän se käytetty o-rengas näytä yhtään samalta kuin uusi kun se on litistynyt aivan neliönmalliseksi.

                  Omasta mielestä tuo BMW:n panosmallinen öljynputsarisysteemi on ihan pilipali, hirveä määrä erilaisia o-renkaita ja muuta aiheuttamassa ongelmia eikä itse panos kuitenkaan ole edes halvempi kuin tavallinen metallikuorinen. Kait sillä jotain ekologista arvoa on vähemmän jätteen muodossa tms. millä tuokin ratkaisu on perusteltu.

                  Comment

                  • sonikk
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 1664
                    • Kerava

                    #10
                    Mulla oli M54:n ö-suodattimen tiiviste 1,5 vuotta väärin ja tihkui öljyä laturin päälle -> laturi paskaksi. Tai eihän sitä varmasti tiedä miksi hajosi, mutta öljyvuoto loppui kun laitoin tiivisteen oikein. Luulen että sulla on justiisa samalla lailla, näkyy siinä kannen ja jalan välissä kun kierretty kiinni.

                    Comment

                    • kilofasu
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2008
                      • 127

                      #11
                      No perkule näinhän se juuri oli ja on ollut koko sen ajan kun auto on mulla ollut. Nyt vasta alkoi pullahtelemaan ja vuotamaan.

                      Kun eka kertaa vaihdoin tuohon öljyt, niin otin siitä "ylemmän" tiivisteen pois ja laitoin uuden ylemmän tilalle. Sitä edeltävä öljynvaihto oli tehty täällä. http://ah-kaltenbachgruppe.bmw.de/de...roduction.html

                      Vanha "alempi" tiiviste oli aika huonon näköinen ja kovettunut. Muistutti hyvin samanlaiselta kuin itse suodattimen kotelo. En yhtään ihmettele, että näin on käynyt muillekin ja joku toinen alkaa sitä toistamaan.

                      Originally posted by Vee-eit View Post
                      Jos unohtaa ottaa vanhan o-renkaan pois ja laittaa sen päälle uuden, käy juurikin noin. Älkää kysykö mistä tiedän
                      Kalusto:
                      e39 530dA -02 M-Sport
                      e46 320ciA -00
                      Yamaha FZS1000 Fazer -03
                      Opel Ascona B 2.0S -80
                      Tunturi Automat

                      "Jos jumala olisi luonut etuvetoisen auton, ihmiset kävelisivät käsillään"

                      Ostetaan ohjekirja: e46 320Ci 09/00, e39 530dA 11/02 Kopiotkin käyvät.
                      Suomenkielinen e46 korjausopas tarjolla.

                      Comment

                      • Bomb5
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2011
                        • 726
                        • Kivijärvi

                        #12
                        Niin, eli se iso tiiviste ei tule siihen korkin "juureen", vaan siihen toisiks ylimpään "rakoon"? Ainakin näin mulla oli ja niin laitoin öljynvaihdossa uuden tiivisteen. Ei ole ainakaan vuotanut.

                        E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎