Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 528 ulina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TeeKoo
    Bimmer Rookie
    • Dec 2012
    • 84
    • Merikarvia

    E39 528 ulina

    Koitin haeskella searchilla, mutta kuten aikaisemmatkin "viat" tuossa autossa, tämäkin taitaa olla uniikki. Eli kylmänä, tai auton seisottua jonkin aikaa ajoon lähtiessä auton takaa kuuluu ulinaa hetken. Ääni on aivan saman kuuloinen kuin laturi antaisi häiriötä kaiuttimien läpi. Tämä saundi tosin (harmi) ei tule kaiuttimista, vaan jostain auton alta ja takapään suunnasta. Se ulvoo tosi voimakkaasti muutaman hetken ja sitten loppuu. Ääni ei ole riippuvainen moottorin kierroksista, vaan nopeudesta. (ääni tosin pysyy samanlaisena sen ajan kun se kuuluu, kiihdyttääkö vai jaruuttaako ei vaikuta)
    Oliskohan syytä käydä auton alla ja perän öljyt esim. tarkastaa.
    Liekö tuossa lukko? Auto ollut mulla vasta pari viikkoa, ja elämäni pisimmät kaksi viikkoa kyllä olleet tämän vikakimpun kanssa...
  • TeeKoo
    Bimmer Rookie
    • Dec 2012
    • 84
    • Merikarvia

    #2
    Originally posted by TeeKoo View Post
    Koitin haeskella searchilla, mutta kuten aikaisemmatkin "viat" tuossa autossa, tämäkin taitaa olla uniikki. Eli kylmänä, tai auton seisottua jonkin aikaa ajoon lähtiessä auton takaa kuuluu ulinaa hetken. Ääni on aivan saman kuuloinen kuin laturi antaisi häiriötä kaiuttimien läpi. Tämä saundi tosin (harmi) ei tule kaiuttimista, vaan jostain auton alta ja takapään suunnasta. Se ulvoo tosi voimakkaasti muutaman hetken ja sitten loppuu. Ääni ei ole riippuvainen moottorin kierroksista, vaan nopeudesta. (ääni tosin pysyy samanlaisena sen ajan kun se kuuluu, kiihdyttääkö vai jaruuttaako ei vaikuta)
    Oliskohan syytä käydä auton alla ja perän öljyt esim. tarkastaa.
    Liekö tuossa lukko? Auto ollut mulla vasta pari viikkoa, ja elämäni pisimmät kaksi viikkoa kyllä olleet tämän vikakimpun kanssa...
    Kenelläkään ei ilmeisesti ole kokemusta kyseisestä äänestä. Tänään vika hiukan selvisi, tai muutti muotoaan. Taajama-ajossa vauhdin ylittäessä 50 km/h, ulina alkaa. Sen alle ei kuulu mitään. En päässyt ajamaan tuota +50 vauhtia pitkään, joten en tiedä katoaako ääni jos vaan antaa mennä. Eilen vielä se hiljeni, kun hetken oli ajanut. Vauhdista riippuvainen, eli tasauspyörästö ilmeisemmin ääntää, tai joku laakeri. Öljyt oli suunnitelmissa vaihtaa sinne joka tapauksessa, sitten ollaan taas hiukan viisaampia.

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7395
      • Oulu

      #3
      Jos ääneen ei vaikuta se onko vetoa päällä vai ei (eli kiihdytyksen/moottorijarrutuksen välillä vaihtelu) niin veikkaan takapyörän laakeria. Sen ulina ainakin mulla kasvoi nopeuden myötä. Ei perässä lukkoa ainakaan vakiona ole.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • TeeKoo
        Bimmer Rookie
        • Dec 2012
        • 84
        • Merikarvia

        #4
        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Jos ääneen ei vaikuta se onko vetoa päällä vai ei (eli kiihdytyksen/moottorijarrutuksen välillä vaihtelu) niin veikkaan takapyörän laakeria. Sen ulina ainakin mulla kasvoi nopeuden myötä. Ei perässä lukkoa ainakaan vakiona ole.
        Joo, toi lukkohomma selkis mulle kans eilen. Eli ei ole.
        Laitan öljyt perään viikonloppuna ja kai samalla laitan tilaukseen pari kpl takapyörän laakereita. Olis kiva ajella edes muutama päivä kunnossa olevalla.

        Comment

        • Lapa735ia
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2007
          • 303
          • Martinniemi

          #5
          Ja jos tuo öljyjen vaihto ei auta mitään ulinaan, niin yksi hyvä vaihtoehto on myös kardaanin tukilaakeri, jos on vaihdettu "halpikseen".
          Itse jouduin ostamaan motonetin laakerin, kun ei muualta siihen hätään löytyny, niin se ulisee niin maan perkeleesti kun ulkolämpötila sattuu kohilleen. Yleensä pahin ääni tulee jossain 40-70km/h välillä.
          E39 525 TDSA touring
          Ex: E39 523ia touring, E34 525ia touring, E34 535i, E32 735

          Comment

          • rocroc
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2003
            • 573
            • keminmaa

            #6
            Originally posted by TeeKoo View Post
            Koitin haeskella searchilla, mutta kuten aikaisemmatkin "viat" tuossa autossa, tämäkin taitaa olla uniikki. Eli kylmänä, tai auton seisottua jonkin aikaa ajoon lähtiessä auton takaa kuuluu ulinaa hetken. Ääni on aivan saman kuuloinen kuin laturi antaisi häiriötä kaiuttimien läpi. Tämä saundi tosin (harmi) ei tule kaiuttimista, vaan jostain auton alta ja takapään suunnasta. Se ulvoo tosi voimakkaasti muutaman hetken ja sitten loppuu. Ääni ei ole riippuvainen moottorin kierroksista, vaan nopeudesta. (ääni tosin pysyy samanlaisena sen ajan kun se kuuluu, kiihdyttääkö vai jaruuttaako ei vaikuta)
            Oliskohan syytä käydä auton alla ja perän öljyt esim. tarkastaa.
            Liekö tuossa lukko? Auto ollut mulla vasta pari viikkoa, ja elämäni pisimmät kaksi viikkoa kyllä olleet tämän vikakimpun kanssa...
            Onko auto manuaali vai autom? kaksi vikapaikkaa, eli jo mainittu kardaanin tukilaakeri tai jos manuaali niin ääni voi tulla painelaakeristakin/vaihteistosta, eli kytkin pohjaan kun ääntää, jos loppuu, niin painelaakeri/lootasta, jos ei niin kardaanista, ja niinkuin jo aiemmin mainittu OEM laakeria tilalle, nuo halpikset tuntuu ääntävän kylmässä.

            Comment

            • TeeKoo
              Bimmer Rookie
              • Dec 2012
              • 84
              • Merikarvia

              #7
              Originally posted by Lapa735ia View Post
              Ja jos tuo öljyjen vaihto ei auta mitään ulinaan, niin yksi hyvä vaihtoehto on myös kardaanin tukilaakeri, jos on vaihdettu "halpikseen".
              Itse jouduin ostamaan motonetin laakerin, kun ei muualta siihen hätään löytyny, niin se ulisee niin maan perkeleesti kun ulkolämpötila sattuu kohilleen. Yleensä pahin ääni tulee jossain 40-70km/h välillä.
              Originally posted by rocroc View Post
              Onko auto manuaali vai autom? kaksi vikapaikkaa, eli jo mainittu kardaanin tukilaakeri tai jos manuaali niin ääni voi tulla painelaakeristakin/vaihteistosta, eli kytkin pohjaan kun ääntää, jos loppuu, niin painelaakeri/lootasta, jos ei niin kardaanista, ja niinkuin jo aiemmin mainittu OEM laakeria tilalle, nuo halpikset tuntuu ääntävän kylmässä.
              No loistavaa. Itse asiassa vaihdoin tuon kardaanin tukilaakerin juuri viime viikonloppuna tähän
              Ja oikeastaan tämän remontin jälkeen alkoi tuo ulina kyllä, tai seuraavana päivänä. Mutta tietysti lämpimästä hallista kotiin, niin ei lämpötilat vielä täsmänneet. Aamulla kun lähti kylmästä, niin... Voi per...
              No, sunnuntaina vaihtelen öljyt ja takapyörien laakerit, jos vielä ulisee, niin sitten kai takaisin kardaanin kimppuun.
              Tuo urkukonsertto kuuluu niin kauan kun nopeutta on tarpeeksi ja takapyörät pyörii, eli käsijarrulla loppuu sointi. Ja heti kun pyörät taas pyörii, alkaa ulina. Hetken lämmettyään se loppuu myös vallan. Manuaalilaatikko kyseessä, mutta ei ole mun mielestä laatikon suunnasta toi ääni.
              Toivottavasti se vanha tukilaakeri on tallessa, se kun tuli vaihdettua hieman turhaan tärinöiden johdosta.
              Last edited by TeeKoo; 14-12-2012, 23:43.

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 9990
                • KVLA

                #8
                Originally posted by rocroc View Post
                jos manuaali niin ääni voi tulla painelaakeristakin/vaihteistosta, eli kytkin pohjaan kun ääntää, jos loppuu, niin painelaakeri/lootasta, jos ei niin kardaanista.
                Ymmärränkö kirjoitusesi oikein?Kytkin pohjaan painettuna kytkimen painelaakerin ulina loppuu ja kytkinpoljin vapaana painelaakeri ulisee???Jos tarkoitit näin,niin se ei taida pitää ihan paikkansa.

                Comment

                • rocroc
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2003
                  • 573
                  • keminmaa

                  #9
                  Originally posted by Heguli 31 View Post
                  Ymmärränkö kirjoitusesi oikein?Kytkin pohjaan painettuna kytkimen painelaakerin ulina loppuu ja kytkinpoljin vapaana painelaakeri ulisee???Jos tarkoitit näin,niin se ei taida pitää ihan paikkansa.
                  Kyllä näin oli, kytkintä ei tarvinnut painaa kun ihan vähän alas niin ininä loppui, sen verran ettei kytkin edes irrottanut vielä ja kokonaan se loppui kun painelaakeri uusittiin, päällisinpuolin ihan ok kunnossa mutta kuiva ja pakkanen teki tehtävänsä, lämpimämpi keli niin toimi moitteetta. Ja se ininä oli sellaista että lämppäri ja radio kiinni sen juuri kuuli

                  Kyllähän se nyt tietää että jos ihan sökö rohisee kytkin pohjassa.

                  Mutta topicin kaverin autossa varmaankin ennemmin se kardaanin laakeri kiukuttelee

                  Comment

                  • TeeKoo
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2012
                    • 84
                    • Merikarvia

                    #10
                    Originally posted by Lapa735ia View Post
                    Ja jos tuo öljyjen vaihto ei auta mitään ulinaan, niin yksi hyvä vaihtoehto on myös kardaanin tukilaakeri, jos on vaihdettu "halpikseen".
                    Itse jouduin ostamaan motonetin laakerin, kun ei muualta siihen hätään löytyny, niin se ulisee niin maan perkeleesti kun ulkolämpötila sattuu kohilleen. Yleensä pahin ääni tulee jossain 40-70km/h välillä.
                    Öljyt vaihdeltu. Takapyörien laakereihin en edes alkanut koskemaan, kiitos tämän viestin. Ääni hieman "muuttunut" viikon aikana, Tästä hienoon äänimaailmaan. Kuinkahan helposti tavarantoimittajan saa vakuutettua laakerin ominaisuudesta, ja siitä, etten välttämättä tahdo toista samanlaista tilalle? (ei ihan kaikkein mukavin asia vaihtaa)
                    Last edited by TeeKoo; 17-12-2012, 07:56.

                    Comment

                    • Lapa735ia
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2007
                      • 303
                      • Martinniemi

                      #11
                      Originally posted by TeeKoo View Post
                      Öljyt vaihdeltu. Takapyörien laakereihin en edes alkanut koskemaan, kiitos tämän viestin. Ääni hieman "muuttunut" viikon aikana, Tästä hienoon äänimaailmaan. Kuinkahan helposti tavarantoimittajan saa vakuutettua laakerin ominaisuudesta, ja siitä, etten välttämättä tahdo toista samanlaista tilalle? (ei ihan kaikkein mukavin asia vaihtaa)
                      Kyllähän tuo ääni on täsmälleen samanlainen mitä itselläki.
                      Ja yllättäen tuo ulvonta yleensä on itellä pahimmillaan juuri 60-63 km/h paikkeilla, vähän kelistä riippuen. En ole vielä jaksanut tehdä asialle mitään, mutta miettinyt josko sinne saisi jotai rasvaa tungettua laakerin sisään. Liekkö auttaisi?
                      E39 525 TDSA touring
                      Ex: E39 523ia touring, E34 525ia touring, E34 535i, E32 735

                      Comment

                      • TeeKoo
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2012
                        • 84
                        • Merikarvia

                        #12
                        Originally posted by Lapa735ia View Post
                        Kyllähän tuo ääni on täsmälleen samanlainen mitä itselläki.
                        Ja yllättäen tuo ulvonta yleensä on itellä pahimmillaan juuri 60-63 km/h paikkeilla, vähän kelistä riippuen. En ole vielä jaksanut tehdä asialle mitään, mutta miettinyt josko sinne saisi jotai rasvaa tungettua laakerin sisään. Liekkö auttaisi?
                        Oli niin vitukas vaihdettava, että en viitti rasvan kanssa edes kokeilla. Kun sitä laakeria ei saa edes näkyville ilman tunnin repimistä. Samalla vaivalla vaihtaa uuden. Kun ei ole takuita hiljeneekö rasvalla.

                        Comment

                        • TeeKoo
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2012
                          • 84
                          • Merikarvia

                          #13
                          No niin. Alkuperäinen tukilaakeri paikoillaan ja ulina poistui. Ihan vaan Infoksi muille jotka harkitsevat laakerin vaihtoa, ostakaa alkuperäinen. Hinnassa ei ole juurikaan eroa. Ja ostatte sen sitten kuitenkin loppujen lopuksi. Kesällä tuo varmaan vielä menisi, mutta pakkasella sitä ulinaa ei kuuntele kukaan.

                          Comment

                          • Lapa735ia
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2007
                            • 303
                            • Martinniemi

                            #14
                            Originally posted by TeeKoo View Post
                            No niin. Alkuperäinen tukilaakeri paikoillaan ja ulina poistui. Ihan vaan Infoksi muille jotka harkitsevat laakerin vaihtoa, ostakaa alkuperäinen. Hinnassa ei ole juurikaan eroa. Ja ostatte sen sitten kuitenkin loppujen lopuksi. Kesällä tuo varmaan vielä menisi, mutta pakkasella sitä ulinaa ei kuuntele kukaan.
                            Pitäisi vielä itselläki alkaa vaihtamaan tuo laakeri, kun on välillä niin raastavaa vinkunaa.
                            Itsellä kun oli silloin vehkeet levällään rättinivelen vaihdon takia, niin joutui pakon edessä hommaamaan tuon mätänetin laakerin, että saa auton ajoon, eikä muuta ollu siihen hätään saatavilla.
                            No jälkiviisaana todettakoon, että kannattaa hommata tarvittavat osat etukäteen valmiiksi, ennen rempan aloittamista.
                            E39 525 TDSA touring
                            Ex: E39 523ia touring, E34 525ia touring, E34 535i, E32 735

                            Comment

                            • topsi
                              BTCF Member
                              • Mar 2009
                              • 225
                              • Oulu

                              #15
                              Mitä veikkaatte, onko autossani kyseinen vika?

                              Auto "jollottaa" yli koko kierrosalueen, ääni alkoi kuulumaan hiljattain. Sen verran hiljainen että esim. satunnainen kyytiläinen ei ääntä kuule, ellei erikseen keskitytä kuuntelemaan.

                              Kääntyileminen tai vaihde tms ei vaikuta ulinaan. Auto siis manuaali 530d -01

                              Mitenhän tätä alkavaa jollotusta / ulinaa kannattaisi lähteä metsästämään?
                              E46 ///M3 -01
                              Ex: E39 530d -01 M-sport
                              Ex: E39 525tds touring -97

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎