Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljypumpun ruuvit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 530ia Touring -95
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 33
    • Seinäjoki

    Öljypumpun ruuvit

    Eli olis seuraava huolto pian käsillä (INSPECTION) ja olen netistä jostain lukenut löysällä olevista öljypumpun ruuveista. Niin joo, toi kone on siis M60B30 eli pikkukasi E34 530 noukalla.

    Ajattelimpa kysäistä osaako täälä kukaan kertoa kuinka helppoa on tarkistaa öljynvaihdon yhteydessä nuo pulttien kireydet, siis oletko tehnyt ko. hommaa ja jos olet niin mitä piti irrottaa ja tehdä?

    Kiitos vastauksista!

    -Timo-
  • naapakka
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 248
    • Hämeenlinna

    #2
    Enpä tuosta motista tiedä mut luulisin et liki sama ku e30...paitti sulla on ne muovit kans auto alla, eli ne pois, öljypohja pois ja siinähä se pumppu paistaa sitte. Hammastangon saattaa joutua kans ottaa pois että lähtee toi öljypohja. Pitäs olla kii takaa n. 3 ruuvilla (6-kulmasia), öljypohja itessään tais olla 10 ruuvilla (10mm). Tuon ku katot nii vaihtolinjalle varmaa joutunevat öljyt, suodatin, öljypohjan tiiviste. Ja tämä nyt ei välttämättä pidä paikkaansa mutta ainakin suuntaa antaa
    Baijerilainen mutteriwiritelmä

    Team GOATSE

    Comment

    • Hörö
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2004
      • 223

      #3
      Jep, oikein olet lukenut, M60:ssä irtoaa yksi, yleensä kaksi kolmesta pumpun pultista ~150-200tkm kohdalla. Se kolmas pysyy yleensä kiinni jostain syystä. Mutta jos sekin irtoaa on täystuho fakta. On järkevää juuri öljynvaihdon yhteydessä tarkistaa pultit, ellei ole tehnyt sitä jo tietysti. Tietty jos on oikein tarkka niin voi tarkistaa vaikka joka viidennen tjsp öljynvaihdon yhteydessä että pultit on kiinni vielä.

      Näin se tehdään:

      Poista moottorin pohjasuoja (4 muovimutteria)

      Tyhjennä öljyt pois (ruuvaa vaikka jo tässä vaiheessa tyhjennysruuvi takaisin,ettei unohdu. Muista uusi kuparitiiviste!)

      Irroita anturin johto

      Irroita öljypohja (M60:ssa kaksiosainen pohja, pumppu sijaitsee etummaisen takana)

      Totuuden hetki: nyt näet onko pultit irti(makaa öljypohjassa)
      ----------
      Pultti 1:

      Edestä katsottuna vasemmalla rattaan "vieressä" Yksi irtoavista. Tämän pultireijän sisällä on ketjun kiristimen säätöruuvi. Säädä samalla (8 mm kuusiokololla, ~5 mm "välys" ketjulle

      Pultti 2: Sijaitsee pumpun takana. Toinen irtoavista. Voi olla myös mutteri.

      Pultti 3: Edestä katsottuna oikealla rattaan "vieressä" Tämä pysyy yleensä kiinni. Voi myöskin olla mutteri.

      Jos jokin pultti/mutteri on irti, puhdista huolella, laita ruuvilukitetta ja ruuvaa kiinni 25Nm. Ruuvaa myös kiinni olevat auki, ja laita ruuvilukitetta.

      ----------

      Tarkista pumpun puolikkaiden kiinnityspulttien kireys.

      Poista vanha tiiviste öljypohjasta ja asenna uusi.

      Asenna öljypohja (pari apukättä on avuksi) Pulttien kireys 10Nm

      Lopuksi asenna pohjasuoja.


      Hörö
      "Yeah! I'm riding alone and I've drugged my senses
      There's no one else to take the consequences
      See when the day is gone free & the night creeps up on me
      I take my B.M.W that's where I wanna be..."
      D.A.D. True Believer

      Comment

      • 530ia Touring -95
        Bimmer Rookie
        • Sep 2004
        • 33
        • Seinäjoki

        #4
        Kiitokset vastauksista ja erityisesti Hörölle tarkasta kuvauksesta. Tuo yhdessä ruotsalaisilta AutoPowerin sivuilta (http://www.autopower.se/mekartips/me...s.asp?dokid=37) löytämäni kuvasarjan kanssa auttaa homman kanssa. Tarkoitus olisi maanantaina katsoa montako pulttia/mutteria on kiinni.. Meinas vaan olla vaikeaa saada uutta öljypohjan tiivistettä, no onneksi lopulta Laakkoselta löytyi ja tulleepi bussikyytillä tänne härmän rajamaille...

        Comment

        • 530ia Touring -95
          Bimmer Rookie
          • Sep 2004
          • 33
          • Seinäjoki

          #5
          Nyt on pohja ollu irti ja olihan sielä tietysti tuo pultti irti, mutterit toistaiseksi kiinni. Nyt on kaikki ruuvilukitteella kiinni jotta pysyvät.. Tuli se ketjukin kiristettyä.. Kiva oli töitä tehdä kun pääsi kaverin bensikselle kunnon nosturille!

          Nyt saapi ajella ainakin yksi kysymysmerkki vähemmän mielessä. Hyvät Joulut kaikille!

          Comment

          • asvirkku
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 514
            • Bern

            #6
            [QUOTE=530ia Touring -95]Eli olis seuraava huolto pian käsillä (INSPECTION) ja olen netistä jostain lukenut löysällä olevista öljypumpun ruuveista. Niin joo, toi kone on siis M60B30 eli pikkukasi E34 530 noukalla.

            Moi,

            Ihan vaan for the record, täälläkin M60B40 löytyi 1 pultti irroonnena öljypohjasta. Eli ihan fiksu tsekata asia 200 Mm paikkeilla.

            - AV
            e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

            Comment

            • kamu
              Bimmer Rookie
              • Sep 2005
              • 182
              • Pori

              #7
              Tää on ilmeisesti yleinen ongelma, pitääpä tarkistaa...

              Comment

              • chevy100
                Newbiemmer
                • Nov 2014
                • 9
                • Kangasala

                #8
                pumpun mutterit

                Moro

                Vein tämän viestikirjoituksen pohjalta tarkistukseen ja ketjun kiristykseen.
                Olin ostanut 540 pari kuukautta sitten. Kannatti tarkastaa. Yksi ruuvi kokonaan poissa ja toinen löysällä kolmas kiinni.
                Että tämmönen vika muuten hienossa moottorissa.

                pete
                Last edited by chevy100; 08-12-2014, 18:58.

                Comment

                • Gemmi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2010
                  • 3355
                  • Espoo

                  #9
                  En menis viaksi luokitteleen, enemmänkin ominaisuus. Kerran asia yleisessä tiedossa, niin sen kans osaa elää ja ennakoida

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16419
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by Gemmi View Post
                    En menis viaksi luokitteleen, enemmänkin ominaisuus.
                    Juuri näin. Ja vieläpä erittäin paska ominaisuus, luulisi että tehtaalla osattaisiin tehdä tuo homma kerralla oikein. Mikä ne ruuvit löystyttää ?

                    Comment

                    • ritariässä
                      BTCF Member
                      • Jan 2006
                      • 3504
                      • Raisio

                      #11
                      Mihin vm asti tätä ongelmaa löytyy?
                      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                      Comment

                      • mrrk
                        BTCF Member
                        • Sep 2007
                        • 515
                        • Satakunta.

                        #12
                        M60 ja M62 öljypumput on tehty eri aineista, pitäisi olla pelkästään M60 ongelma mutta poikkeuksiakin tuntuu olevan.

                        M60 pumpusta aukeaa kiinnitys lohkoon, 3 kpl ja pumppu voi myös haljeta kahteen osaan. Useampia pultteja,oliskos ollut m6.

                        M62 pumppu irtoaa lohkosta joskus mutta harvemmin kuin M60 eli 3 kpl m8.

                        Samalla kun ottaa pumpun pois niin kannattaa vääntää myös pumpun siivilä auki. Sinne mahtuu aika paljon ylimääräistä tavaraa jota ei näe ellei pura kokonaan

                        chevy100 löytyikö sitä puuttuvaa pulttia?

                        Comment

                        • chevy100
                          Newbiemmer
                          • Nov 2014
                          • 9
                          • Kangasala

                          #13
                          ruuvit

                          löytyi öljypohjan päältä

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎