Arvon raati: olen etsiskellyt leluksi/projektiksi sopivaa Bemaria ja nyt sattui kavelemaan vastaan E30 318i, johon on vaihdettu M10:n tilalle Toyotan 1JZ-GTE ja automaattilaatikko. Alusta ja voimansiirto on E28, E34 ja M3 tavaraa, sisusta riisuttu. Tekniikka on muuten alkuperainen JDM Supran tekniikka, paitsi pakoputkisto ja valijaahdytin on vaihdettu avarampiin. Auto painoi vaa'alla 1150kg, joten liikkuu ihan kivasti tuon 2.5l tuplaturbon antamien reilun 300hp:n voimin.
Ainoa hankaluus autossa on vaihteensiirto: autossa on "Promatic 2 automatic transmission shifter", mika kaytannossa tarkoittaa sita, etta autossa on lattiakeppi, jota joutuu liikkeelle lahtiessa kavelyttamaan P-N-R-3-2 kautta ykkoselle, valilla ylos nostellen, valilla alaspainellen. D:ta siis ei ole olemassakaan. Samaten pakille ja P:lle pitaa menna taas toiseen suuntaan. Omistaja on alunperin rakentanut autoa kiihdytyskayttoon, missa tuo nyt on tietysti ihan jees. Kuitenkin aivan alyttoman kompeloa autossa, jota olisi muuten mukava kayttaa tyomatkoilla ja satunnaisilla ratavisiiteilla.
Omistaja sanoo, etta jos han paatyisi pitamaan autoa pitempaan, han vaihtaisi tilalle ohjelmoitavan sahkoisen vaihteiston ohjauksen (electronic transmission control module) ja nappivaihteet.
Itselleni ei ole automaatit juurikaan tuttuja, joten hankala hahmottaa miten suuresta remontista olisi kysymys. Osaatteko kertoa, miten tuommoisen automaatin ohjaus toimii, ja miten suuri projekti joko automaatin ohjauksen normalisoiminen tai sahkoisen ohjauksen asentaminen olisi?
Ainoa hankaluus autossa on vaihteensiirto: autossa on "Promatic 2 automatic transmission shifter", mika kaytannossa tarkoittaa sita, etta autossa on lattiakeppi, jota joutuu liikkeelle lahtiessa kavelyttamaan P-N-R-3-2 kautta ykkoselle, valilla ylos nostellen, valilla alaspainellen. D:ta siis ei ole olemassakaan. Samaten pakille ja P:lle pitaa menna taas toiseen suuntaan. Omistaja on alunperin rakentanut autoa kiihdytyskayttoon, missa tuo nyt on tietysti ihan jees. Kuitenkin aivan alyttoman kompeloa autossa, jota olisi muuten mukava kayttaa tyomatkoilla ja satunnaisilla ratavisiiteilla.
Omistaja sanoo, etta jos han paatyisi pitamaan autoa pitempaan, han vaihtaisi tilalle ohjelmoitavan sahkoisen vaihteiston ohjauksen (electronic transmission control module) ja nappivaihteet.
Itselleni ei ole automaatit juurikaan tuttuja, joten hankala hahmottaa miten suuresta remontista olisi kysymys. Osaatteko kertoa, miten tuommoisen automaatin ohjaus toimii, ja miten suuri projekti joko automaatin ohjauksen normalisoiminen tai sahkoisen ohjauksen asentaminen olisi?
Comment