Announcement

Collapse
No announcement yet.

318i e30, Supran JDM 1ZJ-GTE automaatilla, miten laatikon ohjaus toimivammaksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw323it
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1828
    • N/A

    318i e30, Supran JDM 1ZJ-GTE automaatilla, miten laatikon ohjaus toimivammaksi?

    Arvon raati: olen etsiskellyt leluksi/projektiksi sopivaa Bemaria ja nyt sattui kavelemaan vastaan E30 318i, johon on vaihdettu M10:n tilalle Toyotan 1JZ-GTE ja automaattilaatikko. Alusta ja voimansiirto on E28, E34 ja M3 tavaraa, sisusta riisuttu. Tekniikka on muuten alkuperainen JDM Supran tekniikka, paitsi pakoputkisto ja valijaahdytin on vaihdettu avarampiin. Auto painoi vaa'alla 1150kg, joten liikkuu ihan kivasti tuon 2.5l tuplaturbon antamien reilun 300hp:n voimin.

    Ainoa hankaluus autossa on vaihteensiirto: autossa on "Promatic 2 automatic transmission shifter", mika kaytannossa tarkoittaa sita, etta autossa on lattiakeppi, jota joutuu liikkeelle lahtiessa kavelyttamaan P-N-R-3-2 kautta ykkoselle, valilla ylos nostellen, valilla alaspainellen. D:ta siis ei ole olemassakaan. Samaten pakille ja P:lle pitaa menna taas toiseen suuntaan. Omistaja on alunperin rakentanut autoa kiihdytyskayttoon, missa tuo nyt on tietysti ihan jees. Kuitenkin aivan alyttoman kompeloa autossa, jota olisi muuten mukava kayttaa tyomatkoilla ja satunnaisilla ratavisiiteilla.

    Omistaja sanoo, etta jos han paatyisi pitamaan autoa pitempaan, han vaihtaisi tilalle ohjelmoitavan sahkoisen vaihteiston ohjauksen (electronic transmission control module) ja nappivaihteet.

    Itselleni ei ole automaatit juurikaan tuttuja, joten hankala hahmottaa miten suuresta remontista olisi kysymys. Osaatteko kertoa, miten tuommoisen automaatin ohjaus toimii, ja miten suuri projekti joko automaatin ohjauksen normalisoiminen tai sahkoisen ohjauksen asentaminen olisi?
    Nyt:
    BMW 530e (g30)
    BMW 335i (e90)
    BMW 323iC (e36)
    BMW 850i (e31)
    Golf GTE
    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
  • mapa
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 518
    • Turku

    #2
    Laatikko Aisinin 30-40 LE? Sähköisellä kickdownilla vai vaijerilla? Laatikko on muutettu manuaali toimiseksi. Tarvitsisi ensiksi selvittää, ketä on muuttanut ja mitä askin sisältä. Sitten vasta voi ihmetellä mitä muutos alkuperäiseksi maksaisi. Ei Kuitenkaan kannata tuota askia alkaa muuttamaan, sen verran edullisia, että ostaa "uuden" vakion , jos automaatilla haluaa kurvailla. Todennäköisesti turbiinikin on muu kuin normaali? Transbrake laitettu?
    Last edited by mapa; 09-01-2013, 18:39.
    Vesileikkuu ja laser osia/ Kuvien piirto
    Tig hitsausta, myös alumiini

    Comment

    • bmw323it
      BTCF Member
      • Mar 2008
      • 1828
      • N/A

      #3
      Originally posted by mapa View Post
      Laatikko Aisinin 30-40 LE? Sähköisellä kickdownilla vai vaijerilla? Laatikko on muutettu manuaali toimiseksi. Tarvitsisi ensiksi selvittää, ketä on muuttanut ja mitä askin sisältä. Sitten vasta voi ihmetellä mitä muutos alkuperäiseksi maksaisi. Ei Kuitenkaan kannata tuota askia alkaa muuttamaan, sen verran edullisia, että ostaa "uuden" vakion , jos automaatilla haluaa kurvailla. Todennäköisesti turbiinikin on muu kuin normaali? Transbrake laitettu?
      Laatikko on myyjän mukaan A340E, liekö sama kuin mainitsemasi Aisinin laatikko. Autossa ei ole minkäänlaista kick-downia tällä hetkellä, ainoastaan tämä räikkä-vaihdin, jolla vaihteen saa lypsettyä P-N-R-3-2-1 -ketjun läpi ja takaisin. Nelonen (OD) menee päälle sähköisellä katjaisilla jos vaihde on kolmosella.

      Myyjän sanojen mukaan laatikko on vakio, eli tulkitsin sen niin ettei sisuskaluja olisi muutettu. Mutta liekö tuo edes mahdollista? Miten yleensä se D-näissä laatikoissa toimii, siis mikä laatikkoa ohjaa vaihtamaan suuremmalle-pienemmälle? Minun ongelmani on, ettei mulla ole näistä automaateista mitään kokemusta vaikka muuten autoja on tullutkin rassattua.

      Mulle kelpaisi siis kaksi vaihtoehtoa:
      1) palautus toimimaan kuten automaatti yleensä
      2) laatikon pitäminen automaattisena, mutta räikkävaihtimen vaihto tavalliseen, jossa voi vaihtaa P-N-R-3-2-1 ketjun läpi ilman että keppiä tarvitsee runkutella edes takaisin tusina kertaa päästäkseen P:ltä ykköseltä, tai ykköseltä pakille.

      Liekö kumpikaan mahdollista?
      Nyt:
      BMW 530e (g30)
      BMW 335i (e90)
      BMW 323iC (e36)
      BMW 850i (e31)
      Golf GTE
      ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

      Comment

      • Muurahainen
        BTCF Member
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #4
        Toimiiko kyseinen laatikko vaijerin välityksellä valitsimelta?
        Jos toimii niin sitten vaihtoehtoja on enemmän ja vähemmän valitsimen suhteen.

        Ehkä itse hankkisin kaksitoimisen räikän missä saa valita onko normaali vai räikkä.

        Laatikon venttiilipöytää on ilmeisesti muutettu jos ei 123 vaihtella kytkeydy kun määrätty vaihde.


        Toyotan laatikoista ei tosin mitään kokemusta mutta muutaman automaatin nähneenä näin voisin päätellä.
        Last edited by Muurahainen; 09-01-2013, 22:49.

        Comment

        • bmw323it
          BTCF Member
          • Mar 2008
          • 1828
          • N/A

          #5
          Kyllä se käsittääkseni vaijerilla toimii. Ja tosiaan, kolmosella kytkeytyy vain kolmonen, ei alemmat vaihteet, eli ilmeisesti vaihteistollekin on jotain tehty?

          Mikä on transbrake?
          Nyt:
          BMW 530e (g30)
          BMW 335i (e90)
          BMW 323iC (e36)
          BMW 850i (e31)
          Golf GTE
          ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

          Comment

          • mapa
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 518
            • Turku

            #6
            Originally posted by bmw323it View Post
            Kyllä se käsittääkseni vaijerilla toimii. Ja tosiaan, kolmosella kytkeytyy vain kolmonen, ei alemmat vaihteet, eli ilmeisesti vaihteistollekin on jotain tehty?

            Mikä on transbrake?
            Sähköisesti ohjattuja nuo ovat alunperin. Sen takia kiinnostikin, mitä sille on tehty, kun nuo aftermarket sifterit pääsääntöisesti vaijeritoimisia.

            Pakki ja ykkönen päällä samaan aikaan. Saa esim. lähdössä kerättyä ahdot ylös, ja napista vapauttaen pakki pois. Lähtee...
            Vesileikkuu ja laser osia/ Kuvien piirto
            Tig hitsausta, myös alumiini

            Comment

            • bmw323it
              BTCF Member
              • Mar 2008
              • 1828
              • N/A

              #7
              Originally posted by mapa View Post
              Sähköisesti ohjattuja nuo ovat alunperin. Sen takia kiinnostikin, mitä sille on tehty, kun nuo aftermarket sifterit pääsääntöisesti vaijeritoimisia.

              Pakki ja ykkönen päällä samaan aikaan. Saa esim. lähdössä kerättyä ahdot ylös, ja napista vapauttaen pakki pois. Lähtee...
              Ok.... Koetan selvitellä myyjältä tarkemmin...
              Nyt:
              BMW 530e (g30)
              BMW 335i (e90)
              BMW 323iC (e36)
              BMW 850i (e31)
              Golf GTE
              ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎