Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottorin pumppaushäviöt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    Moottorin pumppaushäviöt

    Onkos jollain kokemusta noista lohkoon tehdyistä reijistä ?
    Pitäisi eri lähteiden mukaan vähentää pumppaushäviöitä reilusti.

    Tämäkin ukko (http://www.lohmann-tuning.de/index.htm) niitä tekee, tuskin satuilee kun lukee kaverin "suositukset"

    Aprilia RSV4
  • turbobliz
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1002
    • e-suomi

    #2
    Minkälaiset runkopukit tuossa kuvan moottorissa on ? Tekevätkö ne pukit kunkin pytyn kampikammion "tiiviiksi" ? Tuntuu oudolta kun katsoo miten runkolinjan tukirakenteet yhtyy lohkoon.

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5856
      • Joccis City

      #3
      Originally posted by turbobliz View Post
      Minkälaiset runkopukit tuossa kuvan moottorissa on ? Tekevätkö ne pukit kunkin pytyn kampikammion "tiiviiksi" ? Tuntuu oudolta kun katsoo miten runkolinjan tukirakenteet yhtyy lohkoon.
      Kuvassa on vakio s14 lohko(vanhempi malli)

      Tossa huono kuva missä lisää osaa kiinni.

      Aprilia RSV4

      Comment

      • turbobliz
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 1002
        • e-suomi

        #4
        Tuntuu todella oudolta ottaen huomioon, että rakenne on tuossa täysin avoin runkopukkien sivuilla. Ei maalaisjärjellä oikein pysty päättelemään mikä idea siinä on ollut. :think

        Asian ehkä ymmärtäisi, mikäli lohkon, öljypohjan ja runkopukkien rakenne tiivistäisi kunkin sylinterin omaan kammioonsa. Jossain alumiinilohkoisessa ja tasaisella kuivasumppupohjalla varustetussa moottorissa saattaisi semmoinen tilanne tulla eteen. Muistelen Volvon tinavitosten kanssa olleen semmoista dilemmaa.

        Mutta eikös itse pumppaushäviöiden minimointi tapahdu ennemminkin kampikammion alipaineella (joko kuivasumppu tai pelkkä vakuumipumppu) ja kampiakselin muotoilulla ?

        Comment

        • Mörökölli
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 1735
          • Turku

          #5
          Juu volvon vitosiinhan ne tosiaan pökkii noita "vevhusfönstereitä", mutta siinä on kampikammiot melkoisen umpinaiset.
          www.nenifab.com

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #6
            Originally posted by turbobliz View Post

            Mutta eikös itse pumppaushäviöiden minimointi tapahdu ennemminkin kampikammion alipaineella (joko kuivasumppu tai pelkkä vakuumipumppu) ja kampiakselin muotoilulla ?
            Eikö neloskoneessa ole valmis alipaine saatavilla viereiseltä pytyltä?
            Tai sillälailla maallikko äkkiä ajattelisi. Jos ilma virtaa vapaasti kampikammiossa niin viereisten mukien alla oleva ilma pumppautuu niitten välillä. Kun ykkösen muki tulee alas ja painaa ilmaa edeltään niin kakkonen on menossa ylös ja imaisee kampikammiosta.

            Jos on alipainepumppu tekemässä vakuumia kampikammioon niin ottaahan sekín pumppausenergiansa jostain? Tosiaan ihan tämmösiä hatusta vedettyjä hajatelmia vaan, en ole perehtynyt aiheeseen.
            EDIT: Olisko tämä mitä edellä sepostin niin juurikin ideana tossa jannmannin laittamassa kuvassa?

            Jarno
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11086
              • Oulu

              #7
              Senhän alipaineen saa tehtyä kampikammioon vetämällä huohotusputken pakoputkeen. Saattaa kuullostaa oudolta, mutta ideahan on sama kuin esim. biltsun hiekkapuhalluspistoolissa.

              Tuossa esim. kaupallinen tuote: http://www.hevosvoima.com/shop/index...oducts_id=6373

              Mutta äkkiäkös tommosen tekasee ittekkin.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • turbobliz
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2003
                • 1002
                • e-suomi

                #8
                Ei tuolla pajupillillä mitään vakuumia tehdä, mutta käy se huohotuskaasujen hallittuun ohjaamiseen ulos.

                Comment

                • Perlenbacher
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2010
                  • 1103
                  • Suomi

                  #9
                  Alipainepumpulla jos sinne tekee vakuumin niin sehän korvautuu lähinnä mäntien ja kankien liikkeen "keventymisenä" sillä ohut ilma/öljyhöyry mikä ikinä lieneekään aiheuttaa vähemmän "ilmanvastusta" kuin tiheämpi väliaine.

                  Sillä voisi perustella että kulutetaan turhaan moottorin tehoa alipaineen tekemiseen kun siitä voidaan saada hyötyä tuota kautta.

                  Itseäni kiinnostaisi pystyisikö johonkin korin ilmanohjaimen taakse/väliin vetämään huohotusputket. Vauhdissahan joihinkin korin kohtiinhan tulee reilu alipaine.. Taitaa säännöt vaan kieltää ulkoilmaan huohotukset?

                  Comment

                  • JJT
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6694
                    • .......

                    #10
                    Originally posted by Perlenbacher View Post
                    Alipainepumpulla jos sinne tekee vakuumin niin sehän korvautuu lähinnä mäntien ja kankien liikkeen "keventymisenä" sillä ohut ilma/öljyhöyry mikä ikinä lieneekään aiheuttaa vähemmän "ilmanvastusta" kuin tiheämpi väliaine.

                    Sillä voisi perustella että kulutetaan turhaan moottorin tehoa alipaineen tekemiseen kun siitä voidaan saada hyötyä tuota kautta.

                    Itseäni kiinnostaisi pystyisikö johonkin korin ilmanohjaimen taakse/väliin vetämään huohotusputket. Vauhdissahan joihinkin korin kohtiinhan tulee reilu alipaine.. Taitaa säännöt vaan kieltää ulkoilmaan huohotukset?
                    Myyn:
                    M10/20/52 E30-E36 osia

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by petrolhead View Post
                      Eikö neloskoneessa ole valmis alipaine saatavilla viereiseltä pytyltä?
                      Tai sillälailla maallikko äkkiä ajattelisi. Jos ilma virtaa vapaasti kampikammiossa niin viereisten mukien alla oleva ilma pumppautuu niitten välillä. Kun ykkösen muki tulee alas ja painaa ilmaa edeltään niin kakkonen on menossa ylös ja imaisee kampikammiosta.

                      Jos on alipainepumppu tekemässä vakuumia kampikammioon niin ottaahan sekín pumppausenergiansa jostain? Tosiaan ihan tämmösiä hatusta vedettyjä hajatelmia vaan, en ole perehtynyt aiheeseen.
                      EDIT: Olisko tämä mitä edellä sepostin niin juurikin ideana tossa jannmannin laittamassa kuvassa?

                      Jarno
                      Joo mutta sen reiän pyttyjen välillä pitää olla suuri, tuollainen sormenmentävä ei virtaa läheskään riittävästi. Noissa lohkoissa joissa tehtaalta on sylinterien välillä reiät ne on huomattavasti suuremmat, luokkaa puolet sylinterin halkaisijasta.

                      Ja tosiaan sen alipaineen saa tehtyä pakokaasujen liike-energialla, eli joissakin moottoreissa on ihan valmiina kannessa pakokanavan katossa reiät joista saa pihalle liki barin alipaineen, pulse air systeemit joilla on tarkoitus imeä ilmaa pakokaasujen sekaan. Yhdistämällä em. pulse-airit moottorin huohotukseen saadan kampikammioon ihan hyvä alipaine, prätkäpuolella yleisestikin suosittu modi kun ei monesti vaadi kuin yhden putken paikan vaihdon.

                      Eikä ole mikään pilipaliviritys, samalla tavalla alipaineistetaan kampikammiö myös F1-koneissa.....

                      Comment

                      • Perlenbacher
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2010
                        • 1103
                        • Suomi

                        #12
                        Eli ihan mitätön tehonlisä näköjään.. Mitähän tuollainen kiihdytysauto ottaa kierroksia? Vaikutushan lisääntyy kierrosten neliössä..

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by Perlenbacher View Post
                          Eli ihan mitätön tehonlisä näköjään.. Mitähän tuollainen kiihdytysauto ottaa kierroksia? Vaikutushan lisääntyy kierrosten neliössä..
                          No ei sitä 1400HV koneeseen tehdä kunnollista vakuumia millään sähköpumpulla kampikammioon. Puolen barin alipaineen teko vähänkin vuotavaan tilaan vaatii jo oikeasti tehoa eli järeän mekaanisen pumpun kuten jenkit käyttää tai sitten tuon pakovirtauksen hyödyntämisen jolla saa liki ilmaisen alipaineen kehitettyä.

                          Ja kunnon alipaineella kampikammiossa puhutaan useista prosenteista moottorin tehoissa, barin alipaine kampikammioon merkkaa melkein sen barin lisää tehollista keskipainetta.

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Ja onhan kampikammion alipaineistusta hyödynnetty useimmissa bemareiden koneissa eli imusarjan alipaineella on alipaineistettu kampikammio osakaasulla, pienen tehohyödyn lisäksi suurempi hyöty on että moottori ei niin helposti vuoda öljyä ulospäin alipaineistettuna.

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #15
                              Originally posted by naukkis View Post
                              Ja kunnon alipaineella kampikammiossa puhutaan useista prosenteista moottorin tehoissa, barin alipaine kampikammioon merkkaa melkein sen barin lisää tehollista keskipainetta.
                              No ei todella merkkaa, pienempi windage-loss + mahdollinen pienempi kitkahäviö löysemmillä männänrenkailla ei tee niin paljoa että bmep kasvaisi 1bar (=huipputeho n. +8% tai enemmän). Normiauton kierrosalueella ei mitään mitattavaa merkitystä. Lyödään tauluun +8000rpm niin alkaa näkymään dynossa muutamana hp, hyöty nousee kierrosten neliössä kuten tuolla jo aikaisemmin mainittiin.

                              Enpä ole ikinä kuullutkaan että suihkupumppu-järjestelyllä tehtäisiin kampikammioon F1:ssä alipaine, tiedän kyllä että sillä voi aeroa parantaa tekemällä tuomalla korkeanopeuksinen virtaus diffuusorin ulostuloon mutta että kampikammioon. Jotenkin nyt tuntuis että tämä vaatii vähän varmistelua ennenkuin suostun uskomaan.
                              Last edited by Cell; 09-02-2013, 16:19.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎