No jopas. Piti oikein etsiä vanhat muistiinpanot moottoritekniikan kurssilta ja siellä oli yksi esimerkki, missä on laskettu suuremman luokan koneesta esimerkki, missä maksimikaasuvoiman aiheuttava paine on 200bar. Esimerkissä on vertailtu maksimikaasuvoimaa peruskaavoilla ja sitten ottamalla huomioon kampikammion paine 1bar. Jos laskuissa ei ole otettu huomioon 1 bar painetta, on kaasuvoimaksi tullut 3320kN. Jos kampikammion jarruttava 1 bar paine otetaan laskussa huomioon, tulee kaasuvoimaksi "vain" 3303kN. Eli tässä esimerkissä eroa on noin 0.5%. Kyseessä diesel, mutta idea on sama.
Étsin myös muutakin materiaalia, niin maksimipaine bensakoneissa tulee noin 10-15% ykk jälkeen, eli aivan nollakulmaan se ei tule.
Edelleenkin väitän, että puhutaan suht pienistä mahdollisuuksista lisätehoihin jos on korkeat sylinteripaineet. Ja väitän myös, että tuolla bmep:iä korkeammalla paineella laskuttuna ollaan lähempänä totuutta kuin bmep:llä.
Edit: myönnän kyllä tarkemmin nyt mietittyäni, että tuossa esimerkissä puhutaan maksimikaasuvoimasta. No, ei tuo alipaine ainakaan tuplaa tehoja
Étsin myös muutakin materiaalia, niin maksimipaine bensakoneissa tulee noin 10-15% ykk jälkeen, eli aivan nollakulmaan se ei tule.
Edelleenkin väitän, että puhutaan suht pienistä mahdollisuuksista lisätehoihin jos on korkeat sylinteripaineet. Ja väitän myös, että tuolla bmep:iä korkeammalla paineella laskuttuna ollaan lähempänä totuutta kuin bmep:llä.
Edit: myönnän kyllä tarkemmin nyt mietittyäni, että tuossa esimerkissä puhutaan maksimikaasuvoimasta. No, ei tuo alipaine ainakaan tuplaa tehoja
Comment