Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottorin pumppaushäviöt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Neppo
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 721
    • Laihia

    #31
    No jopas. Piti oikein etsiä vanhat muistiinpanot moottoritekniikan kurssilta ja siellä oli yksi esimerkki, missä on laskettu suuremman luokan koneesta esimerkki, missä maksimikaasuvoiman aiheuttava paine on 200bar. Esimerkissä on vertailtu maksimikaasuvoimaa peruskaavoilla ja sitten ottamalla huomioon kampikammion paine 1bar. Jos laskuissa ei ole otettu huomioon 1 bar painetta, on kaasuvoimaksi tullut 3320kN. Jos kampikammion jarruttava 1 bar paine otetaan laskussa huomioon, tulee kaasuvoimaksi "vain" 3303kN. Eli tässä esimerkissä eroa on noin 0.5%. Kyseessä diesel, mutta idea on sama.

    Étsin myös muutakin materiaalia, niin maksimipaine bensakoneissa tulee noin 10-15% ykk jälkeen, eli aivan nollakulmaan se ei tule.

    Edelleenkin väitän, että puhutaan suht pienistä mahdollisuuksista lisätehoihin jos on korkeat sylinteripaineet. Ja väitän myös, että tuolla bmep:iä korkeammalla paineella laskuttuna ollaan lähempänä totuutta kuin bmep:llä.

    Edit: myönnän kyllä tarkemmin nyt mietittyäni, että tuossa esimerkissä puhutaan maksimikaasuvoimasta. No, ei tuo alipaine ainakaan tuplaa tehoja
    Last edited by Neppo; 22-02-2013, 22:51.

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #32
      Ei alakerran alipaineistus tee bmepiä 1bar lisää. Se ei vaikuta kuin alakerran windage-lossiin ja parantaa männänrenkaiden tiivistystä hieman mahdollistaen löysemmät renkaat -> vähemmän kitkaa. Muuhun se ei vaikuta. Noiden häviöiden osuus on muutenkin sen verran pieni, että 10% niistä pois ei autuaaksi tee.

      1bar alipaine lisäisi saman verran bmep, mikäli mäntä liikkuisi vain toiseen suuntaan... Nettovaikutus on +-0. Alakerrassa on sen verran väljät tilat ja ilman kokoonpuristuvuus suuri, että tuollaiset hetkelliset paikalliset paine-erot jäävät pieneksi. Sitäpaitsi ne ovat jälleen molempiin suuntiin yhtä suuret (vetää se mäntä alipainettakin jos pelkkä liike ylipainettakin tekee) ja kokonaisuus nollaa itsensä. Näistä aiheutuvat voimat ovat hiusten halkomista muissa kuin aivan äärimmäisissä kilpamoottoreissa, kierrosten kasvaessa keskipaine alkaa poiketa nollasta ohivuodon takia mutta silloin on kierroksia paljon.

      Nuo rajut alipaineaallot putkistossa ovat olemassa niin lyhyen ajan (lue: äänennopeudella etenevä rintama), että niiden avulla saatava alipaine on tuollaiseen käyttöön on korkeintaan teoreettinen. Suihkupumppu-efektillä se taas onnistuu. Pakokanavan syklinen toiminta ei kyllä kuulosta siltä että se moisen mahdollistaisi, ilmeisesti kuitenkin mahdollistaa jos on käytössä.

      Lokeroituja kampikammioita on kyllä muissakin koneissa, mutta sitä ei tehdä kuin todella korkealle kiertäviin koska hyötyjä ei saada ja konstruktio on monimutkainen. Olikohan myös jossain lemans-v8:ssa.

      Alipaineistuksesta on hyötyä, mutta olen edelleen sitä mieltä että todellisia hyötyjä alkaa löytymään +10000rpm.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎