Kumpaa öljyä ootta käyttäny 2litrasessa diisselikoneessa? Omassa on ollu 0w :tä mutta ajattelin sen olevan liian vetelää eli uskaltaako laittaa jotaki 5w öljyä? Kestääkö se ajaa sen 25tkm öljynvaihtoväliä? Auto on -99 320d
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mitä öljyvä diisseli koneeseen??
Collapse
X
-
Mielestäni 25000km on liian pitkä vaihtoväli mille tahansa moottoriöljylle.Ajetaan sitten lyhyttä kaupunkiajoa tai pitkää siivua maantiellä.Ja olipa kyseessä "naku" tai bensaversio.
Vaikka uudemmissa autoissa onkin öljytilavuudet suurennettu,öljyjen jäähdytystä parannettu sekä suodattimet kehittyneet/suurentuneet on turha luulla että öljyt pysyvät "standardeissa arvoissaan" tuollaisia ajokilometrejä.
Väittäisin että kyseessä onkin enemmin niin autojen kuin öljyjen valmistajien markkinointi kikka.
Uusissa autoissa tuo kyllä "toimii".Autohan luultavasti menee vaihtoon alle 150tkm:n.Tällöin ei varmasti omistajalla ole murheita pitkistä vaihtoväleistä.Päin vastoin,sehän on kaikki nuukailu säästöä.Pitkistä vaihtoväleistä aiheutuvat murheet ovatkin sitten seuraavien omistajien lompakon rasite.Työsuhde- ja leasingautot ovatkin jo sitten aivan oma lukunsa.
Omalla autolla tulee kilometrejä nykyään vain 15000km vuodessa.Vaihdatan öljyt ja filtterin 7500km:n välein,vaikka "saisi" 10000km lasketellakin.Tosin kyseessä on vanhempi BENSAversio,mutta kuitenkin...
Tämä vain mielipiteeni vaihtoväleistä.Kai nakujen omistajat osaavat neuvoa öljylaaduissa (ja vaihtoväli asiassakin).
Comment
-
-
Originally posted by DiisseliKiisseli5w-40 öljyä ja öljynvaihtoväli 10 000km, autona 525 td -95
25 000km on mun mielestä aivan liian pitkä vaihtoväli noille.BMW E46 320d
Comment
-
-
no ei se 25000km oo mikään pitkä vaihtoväli, kyllä se on suunniteltu long life öljyillä ja ois parempi niin myös tehdä. Yksi syy miksi on haluttu vaihtoväliä pidentää on vaihdossa tapahtuva lian kulkeutuminen öljyjärjestelmään. Mutta jokainen tehköön tavallaan. Jos insinööri on suunnitellu että sen 25000km ajaa ni kyllä sillä sen voi ajaa. Ei pidä verrata 80 luvun autoja uusiin tässäkään suhteessa. Se mitä öljyä sinne pistää ni kaikki mitä auton valmistaja hyväksyy käytettäväksi long life öljynä toimii.E34 525i Touring -96 "Iris"
E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
E46 328ia Sedan -98 "HOI"
E61 530d Touring -04
ex. E39 520ia Touring -98
ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
ex. E28 520i -82
Comment
-
-
Ensinnkin, nykyisillä öljyillä ei ole olemassa mitään "standardeja arvoja", jotka sitten muuttuvat niin että se tehtävä mihin ko.öljy on suunniteltu/valmistettu joutuisi kyseenalaiseksi. Pointti on siinä että nykyiset öljyt on rakennettu enemmän ja enemmän ikäänkuin "ylihyviksi". Eli nykyisillä synteettisillä moniasteöljyillä vanheneminen tapahtuu huomattavasti hitaammin kuin entisaikojen mineraaleilla jolloin vaihtovälitkin olivat huomattavasti lyhemmät. syy miksi nykyöljyt ovat niin kalliita kuin ovat, johtuu juuri siitä että käyttöikää on voitu nostaa moninkertaiseksi. On täysin älytöntä vaihtaa nykyisiä kalliita huippuöljyjä 5000km-7000km:n välein ja jättää käyttämättä se mistä näissä öljyissä on maksanut. On toki ymmärrettävää että nämä ns."vanhankansan" 5000km:n vaihtovälit elävät sitkeässä monen mielissä, vaikka oikeasti ei tähän ole missään tapauksessa tarvetta...edes Suomessa.
Eli se voitelevuus/moottorin suojaustaso jonka moottori vähintään vaatii, ei parane sillä että öljyjä vaihdellaan muutaman tuhannen kilometrin välein. Ne suositusvaihtovälit jonka öljyn/moottorinvalmistajat antavat ovat ns.takuuvaihtovälejä jolla öljyn voiteluominaisuudet vähintään riittävät. Todellisuudessa nykyöljyillä ja nykymoottoreilla päästäisiin vielä huomattavasti pidempäänkin, mutta koska valmistajan on huomioitava kaikki mahdolliset moottorit/käyttöolosuhteet, on vaihtovälit itseasiassa rajusti alakanttiin. Jossain vaiheessa jo lähitulevaisuuden uusissa moottoreissa tullaan menemään tilanteeseen jossa öljynpoistoproppua ei enään edes ole öljypohjassa, vaan öljyt kestävät auton koko luonnollisen käyttöiän. Voin luvata että ne kilometrit minkä öljynvalmistajat lupaavat öljyilleen, ei todellakaan ole mikään mainoskikka. Näitä vaihtovälejä ja niiden paikkansapitävyyttä maailmalla(mm.USA:ssa) kyllä tutkitaan suurennuslasilla ja tällaisesta "mainoskikasta" ei yhdenkään öljynvalmistajan parane jäädä "housut nilkassa" kiinni. On toki öljynvalmistajien etu että näitä "epäileviä tuomaita"/vanhan kansan automiehiä on vielä olemassa jotka vaihtelevat heidän huippuhintaisia huipputuotteitaan, käytettyään niiden ominaisuuksista n.10%. Eli ihan liikaa ei parane faktoja kaiken kansan silmiin tuoda jotta myyntivolyymit pysyvät 200%-500% suhteessa todelliseen tarpeeseen. On selvää että mitä vanhempi moottorikonstruktio ja mitä suuremmat lämpötilavaihtelut, sitä enemmän öljyt kuormittuvat. Nämä on nimen omaan kuitenkin siis otettu huomioon nykyöljyjen vaihtovälispekseissä. Useimmat nykymoottorit kestävät jo muutenkin vähintään x2 auton luonnollisen käyttöiän, jolloin öljynvaihtovälit voisivat oikeasti olla paljon...siis paljon pidemmätkin. Uskomukset(suorastaan taikausko) siis tässäkin elävät muutaman sukupolven, ennenkuin pentti kotihuoltajakin uskoo/ymmärtää nykyiset vaihtovälit. Toki, saahan sitä kemianteollisuutta tukea niinkin että omat euronsa tilittää neljä kertaa vuodessa öljy-yhtiön kassaan. Työllisyyttähän on aina hyvä tukea.
Comment
-
-
Kuten kirjoitinkin,tuo öljyjen vaihtoväli on MINUN mielipiteeni.Minä en köhdy niin paljoa että nälkä tulee,jos teen vuodessa yhden "ylimääräisen" öljynvaidon.Rikastuttakoon se sitten kauppiaita ja öljyteollisuutta kuten tässä kirjoiteltiin ja lisätköön työpaikkoja öljyteollisuuteen ja muuallekin.Kukin tehköön tavallaan,kuten myös kirjoiteltiin.Tarkoitus on omalla vanhanmallisella (-95:n huom.bensa sellaisella) kuitenkin ajella vielä pitkään.
Olisi vain mielenkiintoista nähdä kaksi NYKYAIKAISTA moottoria avattuna pöydällä kun on semmoset reilut 300000km ajeltu.Toisessa vaihdettu NYKYAIKAISET öljyt ja suodatin 10000km välein ja toisessa tuo suositeltu 25000km vaihtoväli.Suoritettaisiin kaikkien "liikkuvien" mittaus.Veikkaampa että tuo isommalla vaihtovälillä oleva kone hörppii öljyä jo kummasti ennen purkaamista,vaikka diiselistä puhuttaisiinkin.Olen myös vahvasti sitä mieltä,että pikät vaihtovälit lyhentävät moottoreiden tiivisteiden kestoikää.Kuten esim.venttiilien ohjaimien tiivisteet/kumit ja vaikkapa kampiakselin stefat/huulitiivisteet...Last edited by Heguli 31; 21-12-2004, 23:43.
Comment
-
-
Ei pidä paikkaansa. Näitä selkeän/kiistattoman huoltohistorian koneita on jokunen joskus tullut avattua ja analysoitua/mittailtua, eikä ainakaan minun kohdalla mikään tue tuota väittämää. ns.huoltovälihuolletut moottorit eivät ole mitenkään eronneet näistä "ylihuolletuista". Ei ammatti eikä yksityiskäytössä. Paitsi sikäli että usein näissä "ylihuolletuissa" on muutama naarmu enemmän sylintereissä ja laakeroinnissa. Sitä ei myöskään tue mitkään puolueettomat öljy ja autoteollisuuden ulkopuolisten tahojen tekemät testit/raportit. Jos sellaisen tutkimustuloksen jostain jostain löydät mikä tukee tuota väittämääsi=mutua, olen siitä ERITTÄIN kiinnostunut. Tästä olisi kiinnostunut myös mm.USA:n kuluttajajärjestöt jotka voisivat vetää öljy-yhtiöt "kiikkuun", ja vaatia huippukorvaukset miljoonista ennenaikaisesti kuluneista/tuhoutuneista moottoreista. Edelleenkin: Pointti on se että et selvästikkään tunnu ymmärtävän mistä näissä vaihtovälilupauksissa on kyse.
Eli rautalankaa: Nykyiset öljyt täyttävät kaikki moottorin/autonvalmistajien vähimmäisvaatimukset vielä vähintään tuon 25tkm:n ajosuoritteen jälkeen(ja/tai tietty aika). Se että öljyt vaihdetaan ennen tuota "rajapyykkiä", ei vähennä moottorin luonnollista kulumista tippaakaan koska öljyn ominaisuudet eivät ole pudonneet edes sille tasolle kuin mitä oli se laatuluokiteltuöljy mitä tehdas laittoi aikoinaan ajamattomaan/uuteen autoon. Eli vielä 25tkm ajettu nykyaikainen huippuöljy hakkaa ominaisuuksiltaan mennen tullen sen mineraaliöljyn joka laitettiin ensiasennusöljyksi esim. vm.-86 e30:een. Jos oikeasti voit näyttää toteen että ilman öljynvalmistajien lupauksien ajosuoritteen puolittamista moottorisi kuluu ennenaikaisesti loppuun, voin luvata että olet maailmanlaajuisestikkin melkoisen tunnettu henkilö ja taatusti rikas. Ei muutakuin Shell, Exxon ja Nestekkin päälle oikeuteen paskanpuhumisesta ja turhista lupauksista(mieluiten USA:ssa). Mutta kuten todettua, eihän niiden öljyjen vaihtoa niiden parhaassa "sisäänajovaiheessa" kielläkkään kukaan, joten siitä vaan jos uskoa riittää(ja varsinkin taikauskoa), eikä mitkään vihreät arvot rasita omaa maailmankuvaa. Toki olen itsekkin aina erityisen kiinnostunut tällaisesta väitteestä jos sen taustalla on jotain muutakin kuin pelkkä tietämättömyys/mutu. Eli jos sinulla on jotain tutkimustulosta siitä että nuo luvatut vaihtovälit pitää puolittaa jotta moottorin luonnollista elinikää voidaan pidentää päivälläkin, olen ammatillisesti ERITTÄIN kiinnostunut tähän päätelmään johtaneista tutkimustuloksista.Last edited by Hemi; 22-12-2004, 01:43.
Comment
-
-
Oma öljynvaihto aikatauluni ei perustu mihinkään taikauskoon,eikä myöskään "suureen tietämättömyyteen",vaan omiin kokemuksiini.Todistelut "väitteideni" paikkansa pitävyydestä jätän väliin.En kirjoittanut öljynvaihto asiassa suosituksena enkä ohjeena.Kirjoitin ko. asiassa vain OMAN mielipiteeni joka todellakin perustuu OMIIN aikaisempiin kokemuksiini.Olen aina käyttänyt autoissani huippuöljyjä vaikka tähänastiset autoni eivät ole olleetkaan "tämän päivän" teknologian LONG-LIFE mootoreita.Autoni ovat olleet 2 -6 vuotiaita.Nyt tosin alla on 9 vuotias.Olen sitä mieltä,että koska faktaa on tullut muilta jo sivutolkulla,niin eiköhän keskustelun aloittaja voi luottavaisin mielin ajaa tuon 25000km:n vaihtovälein.
Omat vaihtovälini pysyy toistaiseksi tuossa max 10000km:ssä,mutua tai ei.Katsotaan nyt sitten kuika kauan perse kestää työpaikkojen luomista ja öljy-yhtiöiden rikastuttamista.Päätän keskustelun omalta osaltani ko. aiheesta tähän.
Comment
-
Comment