Announcement

Collapse
No announcement yet.

Paluuton bensalinja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    Paluuton bensalinja

    Minkäslaisia ratkaisuja täällä on ihmiset tehneet kun ovat vanhat paluulliset bensalinjat muuttaneet paluuttomiksi?

    Itselle ajatus lähti siitä kun katselin e39 530i mallin bensansuodatinta. Suodatin on mukavasti varustettu myös paineensäätimellä(3,5bar, ymmärtääkseni)
    e39 530i ja ilmeisesti kaikki uudemmat on varustettu paluuttomalla bensalinjalla.

    Mahtaisiko jostain muusta mallista löytyä lyhyempää suodatin/paineensäädin pakettia jossa suodattimessa paluun lähtö tankillle?
    Aprilia RSV4
  • Slazha
    BTCF Member
    • Nov 2004
    • 2284
    • Joensuu/Syvyys

    #2
    Originally posted by jannmann View Post
    Minkäslaisia ratkaisuja täällä on ihmiset tehneet kun ovat vanhat paluulliset bensalinjat muuttaneet paluuttomiksi?

    Itselle ajatus lähti siitä kun katselin e39 530i mallin bensansuodatinta. Suodatin on mukavasti varustettu myös paineensäätimellä(3,5bar, ymmärtääkseni)
    e39 530i ja ilmeisesti kaikki uudemmat on varustettu paluuttomalla bensalinjalla.

    Mahtaisiko jostain muusta mallista löytyä lyhyempää suodatin/paineensäädin pakettia jossa suodattimessa paluun lähtö tankillle?
    Mersun ML:ssä tais olla ilman paluuta oleva jäjestelmä:think

    edit: http://www.autoluettelo.fi/wls/view_...deIdNo=1305772
    Last edited by Slazha; 06-05-2013, 12:01.
    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
    E36 318is class II, e30 turpo

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Uudemmissa on tankkivarusteessa suodatin ja paineensäädin, jolloin kaikki hilppeet jäis tankin sisälle. Sellaista vois katsella jos sopis vaikka tankkiin.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Hansen
        Bimmer Rookie
        • Aug 2010
        • 98
        • Nli

        #4
        V.A.G tsi/fsi koneissa noita on melko useassa..

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          #5
          Originally posted by Cell View Post
          Uudemmissa on tankkivarusteessa suodatin ja paineensäädin, jolloin kaikki hilppeet jäis tankin sisälle. Sellaista vois katsella jos sopis vaikka tankkiin.
          Mites noissa uudemmissa sen kiinnitys tankkiin ? Saman tyyppinen kuin e36/e34 muovitankeissa?

          Tämä systeemi kun on tulossa jeesuksen vanhaan e30:piin.
          Nyt paikalla 530i suodatin ja se on ihan ok kun puolet tankista puuttuu, mutta jos haluaa pitää ehjän tankin, niin toi 530i mallin filsu on vähän liian pitkä, tai sen sovittaminen fiksuun paikkaan on hankalaa.

          Mitään vag osaa sentään aleta laittamaan, riittään kun puolat on possusta.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Ainakin Z4:ssä on saman tyyppinen kiinnitys kuin e36:ssa, sitä en tiedä täsmääkö mitat :think Muita uudemman pään laitteita ei ole sitten tullutkaan avattua/nähtyä avattuna.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Soiled
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3216
              • Mystinen Kuopio

              #7
              S54.ssa on ainakin säädin erikseen niin tuohonhan voisi soveltaa toisenlaistakin suodatinta kuin omaansa jos liian pitkä. Ei tosiaan tietoa minkä kokoinen tuo suodatin on.

              Mystinen.Fi @ FB
              IG @tarmohanninen
              http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
              Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
              Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
              Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

              Comment

              • racing02
                BTCF Member
                • Nov 2004
                • 2043
                • Riihimäki

                #8
                Kolme-neljä pointtia puoltaisi paluutonta bensalinjaa mutta minkähänlainen vaikutus alipainesäädöllä (tai sen puutteella) on vakio eculla seoksiin? Noissahan on alipainekello, mutta lueskelin että linja menee ilmansuodatinkoteloon ja haistelee siten vain ympäristön ilmanpainetta joten säätöalue lienee kapea verrattuna perinteiseen kiskossa olevaan säätimeen.


                Olen siis asentelemassa Hondan moottoria kilpuriin (s2000 F20C) mikä olisi tarkoitus pitää vakiona ecua myöten. Tuskin paljon tekee eroa minkä merkkisestä moottorista puhutaan. Ei haittaisi jos tyhjäkäynti menee vähän paksulle tai kulutus kasvaa mutta aiheuttaako vakio bensanpaine käyntiin ongelmia? Pitääkö sittenkin varmuuden vuoksi vetää perinteisesti paluulinjalla?
                Last edited by racing02; 06-01-2020, 11:46.

                Comment

                • bemmeri
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4181

                  #9
                  Noihinkin käy säädettävä säädin, jossa lisäksi pitäis olla parempi virtaus. Karan paksuuden mittaa siitä vanhasta ja sen mukaan tilaa.
                  Last edited by bemmeri; 06-01-2020, 10:15.
                  EVERYTHING | WORKS

                  Comment

                  • racing02
                    BTCF Member
                    • Nov 2004
                    • 2043
                    • Riihimäki

                    #10
                    Originally posted by bemmeri View Post
                    Noihinkin käy säädettävä säädin, jossa lisäksi pitäis olla parempi virtaus. Karan paksuuden mittaa siitä vanhasta ja sen mukaan tilaa.
                    https://www.finjector.com/fin/saadet...ti-p-532317-22



                    ?? Siis ei kai tuota siihen suodattimeen pysty vaihtamaan? EDIT; vai olisko se tosiaan mahdollista vaihtaa jotenkin,...vaihdoin ylle kuvan missä säädin näkyy paremmin.


                    Muuten ei ole tarvetta vaihtaa vakiosäädintä kuin että pääsisi ilman paluulinjaa.
                    Last edited by racing02; 06-01-2020, 11:47.

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16457
                      • Asikkala

                      #11
                      Kyllähän se vaan on paluulinja tuossakin missä paineensäädin on suodattimessa, lähtee takaisin tankkiin tulolinjan vierestä tuosta takapäästä.
                      Ja mitä väliä on säätimen sijoituksella, toiminta on sama on sitä alip. letkua 20 cm tai metri ?

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        #12
                        Mulla on kolmekympissä tuollainen suodatin, M54-moottorisiin tarkoitettu. Suodatin on perämurikan yläpuolella kiinni, paluulinja menee kerääjäsäiliöön. Alipaineputki tulee läppärungoilta taka-akselille asti, tehty lisälämmittimen polttoaineputkesta. Pidempi alipaineputki saattaa tasoittaa "signaalia" jos se on kovin levoton. Mulla tosin on alipaine tasoitettu muilla keinoin. Pa-paine muuttuu saman verran kuin alipaine kun mittasin.
                        Jos käyttää kuvan mukaista suodinta, haluamansa paineen saa kun sijoittaa ylimääräisen haluamansa säätimen paluupuolelle. Toimiiko sen S2000n suuttimet 3-4 barilla? Mihin Hondassa menee pa-säätimen alipaine? M54:issa on haitariputkessa ilmamäärämittarin kohdalla pito-putken näköinen F-haara johon linja menee. En tiedä mitä ram-air efektiä sen on tarkoitus kompensoida .
                        Annetuilla tiedoilla, laittaisin linjan menemään siihen missä se on alunperinkin ollut. Täydellä kaasulla lambdasäätö ei kuitenkaan ole toiminnassa vaan menee niillä kartoilla mitä on.
                        Muuten, huomasin että jos pumppu on overkill (niinku tuningmiehillä aina on-) niin polttoainepaine nousee melkoisesti tolla suotimella. Paluupuoli ei läpäise määräänsä enempää sen jälkeen kun säädin on kokonaan auki.
                        Last edited by petrolhead; 06-01-2020, 14:34.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • racing02
                          BTCF Member
                          • Nov 2004
                          • 2043
                          • Riihimäki

                          #13
                          Kiitos Petroli, kokeidesi perusteella M54 vakiosäädin on siis pätevä säätämään myös imusarjan paineen mukaan. Tosiaan jostain luin että linja menee ennen kaasuläppää ja mittaa vaan ilmanpainetta, mutta näemmä se kykenee muuhunkin.
                          Hondan bensanpaineeksi ilmoitellaan 3,2-3,7 baria niin on se ainakin hehtaarilla. Ja säätimen letku menee perinteiseen tapaan imusarjaan. Toivotaan että pumppu on sen verran vanha ja väsynyt että paineet pysyy kurissa. Sama ahdistushan saattaisi tapahtua vakiosäätimelläkin jos pumppu on tehokkaampi.
                          On tuo alipainelinja mukavampi vetää konehuoneesta takakonttiin. Paluulinja maksaakin jo n.200e AN-liittimillä ja letkuilla, mikä ehkä mun tapauksessa on olennaisin ero.

                          Comment

                          • bemmeri
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 4181

                            #14


                            Tuommoinen sokka on, niin helposti vaihdettavissa ja säädin oli ihan vastaava kuin esim. polttoainekiskon päässä oleva.
                            Noitahan on varmaan erilaisia, riippuen valmistajasta ja varmaan sit mihin autoon tarkoitettu.
                            En muista minkä merkkinen suodatin on itellä, kun vajaa 3 vuotta sitten ostin sen. Joku mahle, mann, hengst, tms "laadukkaampi" kuin halvimmat tarvikkeet.

                            Mulla on myös putsarin puolelta.
                            Last edited by bemmeri; 06-01-2020, 18:15.
                            EVERYTHING | WORKS

                            Comment

                            • racing02
                              BTCF Member
                              • Nov 2004
                              • 2043
                              • Riihimäki

                              #15
                              Okei, kaikissa mistä löysin kuvia on vaan tuollainen krympätty, mutta voisko olettaa että orggiksessa olis irrotettava säädin. Olis hyvä olla varoiksi jos säädölle ilmenee tarvetta. Realoemin kuvassa oli suodatin ilman säädintä vaikka teksti sanoi että säädin sisältyy, mitä hieman ihmettelin. Kiitokset!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎