Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 Apua Apua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw320i
    Bimmer Rookie
    • Oct 2002
    • 67

    M10 Apua Apua

    elikkä M10b18 motti kyseessä. Kaasarina piertburg ja auto on -87. Kone käy tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla todella huonosti...melkeen kuin 3 pyttysenä. Hitaasti ajaessa nykkii melkolailla mut kierroksilla ei huomaa mitään ja maantie ajussa ei ainakaan huomaa mitään. mutta käy kumminki joka pytyllä (testattu). ja syö bensaa niin pöljänä. noin 15l/100km maantiellä ja noin 30l/100km kaupungissa. Oireet alkoivat ainakin melkein yhtäkkiä ja ennen kyllä toimi hyvin ja kulutus oli kurissa. Tulpat on kyllä vaihdettu eikä asiaa auttanut. myöskään virranjakajassa ei ole kosteutta tms ja virranjakajan kansi ja pyörijä on vaihdettu joku aika sitten.Kertokaas missä vois olla vikaa? Todella epämukavaa ulkonakin sitä rassata ku ei hajuakaan mikä vois mättää niin ois mukavaa kuulla missä vika voisi olla? Kiitollinen olisin jos viitsisitte vastata...
  • kaol
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 5007
    • Ilmajoki

    #2
    Originally posted by Bmw320i
    elikkä M10b18 motti kyseessä. Kaasarina piertburg ja auto on -87. Kone käy tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla todella huonosti...melkeen kuin 3 pyttysenä. Hitaasti ajaessa nykkii melkolailla mut kierroksilla ei huomaa mitään ja maantie ajussa ei ainakaan huomaa mitään. mutta käy kumminki joka pytyllä (testattu). ja syö bensaa niin pöljänä. noin 15l/100km maantiellä ja noin 30l/100km kaupungissa. Oireet alkoivat ainakin melkein yhtäkkiä ja ennen kyllä toimi hyvin ja kulutus oli kurissa. Tulpat on kyllä vaihdettu eikä asiaa auttanut. myöskään virranjakajassa ei ole kosteutta tms ja virranjakajan kansi ja pyörijä on vaihdettu joku aika sitten.Kertokaas missä vois olla vikaa? Todella epämukavaa ulkonakin sitä rassata ku ei hajuakaan mikä vois mättää niin ois mukavaa kuulla missä vika voisi olla? Kiitollinen olisin jos viitsisitte vastata...
    Eikähän vika ole siinä kaasarissa...
    Tuo pierburg ei ole koskaan toiminut kauaa, harvinaisen kauan jo sinullakin...
    Vika saattaa korjaantua putsaamalla ja rasvaamalla kaasari rerusteellisesti sähköosia myöten, mutta luultavasti vika uusiutuu jonkun ajan kuluttua...

    Jos haluat lopullisesti eroon viasta ja vähän pirteyttäkin koneeseen niin osta mekaanisesti vaiheittain aukeava Weberin DMTL32/34 korvauskaasari.


    ps. Hakua käyttämällä löytyy kohtalotovereita...
    Kokeilemalla se selviää...

    Comment

    • Bmw320i
      Bimmer Rookie
      • Oct 2002
      • 67

      #3
      Jep

      Kyllähän noi piertburgin temput on tiedossa... myöskään jos ei lohkolämppärissä ole niin kylmänä tosi huono käynnistymään. Viikko sitten vielä lähti heti ku avaimesta väänsi vaikka -20 oisi pakkasta. Jotenki vaa tuntuu et se sähkö puolella oisi mut jaa-a en sit tiedä. Oisko muita ehdotuksia...?

      Comment

      • bmwm5e28
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2003
        • 474
        • suomusjärvi

        #4
        Tarkistappa sulakeboxista sulakkeet, varsinkin se jossa lukee jotain autom.starthilfe tai vastaavaa.

        Itellä ollu 315:sessa samantapasta vikaa ja ainaki joskus olin varma et noi sähkö härvelit kaasaris on syy.

        Minä vaihtaisin kaasarin niinkuin edellä kehoitettiin.
        Gentlemen prefer Blondes

        Dodge Challenger R/T 1970


        ex:323i -79,528i -86,535i -84,520ia -85,520i -85,
        315 -83,315 -83,518 -82,1502 -77,318is -89,M-5 -86,540i -94,e21 turbo -83, 750ial -88.

        Comment

        • Bmw320i
          Bimmer Rookie
          • Oct 2002
          • 67

          #5
          hep

          No oletetaanpa että itse kaasari olisi kunnossa... Voiko joku niistä alipaine letkuista esim aiheuttaa tämmöistä? Missäs muussa se vois olla ku kaasaris?

          Comment

          • mortimer
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 1079
            • Satulinna kaukomaan

            #6
            mulla oli omassa 316 1.8 -87:ssa samat oireet... lueppa tuolta mitä kirjoitin. ainakin omassani oli tuollainen vika.


            http://www.btcf.fi/forum/showthread....ht=pierupurkki

            i3S -20
            E30M3 slotcar 1:32
            XKE FHC 1971
            Mgb Gt -66
            T6 -19
            E91 -08

            Comment

            • Bmw320i
              Bimmer Rookie
              • Oct 2002
              • 67

              #7
              ööh..

              Voitkos selittää tämän oikein niin tarkasti että pöljäki älyää...? Siis onko se ihan niinku bensaletkun välillä se kalvo... Minkälainen/minkänäköinen se on...? ei mitään hajua...

              Comment

              • mortimer
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 1079
                • Satulinna kaukomaan

                #8
                kuvassa osa 16-RS. tuossa knöölissä on pieni kalvo ja mäntä joiden liitoksesta alkaa vuotamaan. bensa pääsee väärälle puolelle kalvoa ja menee n. millistä kanavaa pitkin 2-kurkun läpän alle. eipä käy sitten ainakaan laihalla...

                jos kalvo ei ole suoranaisesti revennyt tai poreilla, niin kokeile suihkia esim CRC:tä tai vastaavaa takapuolelle reilusti. jos kalvo vuotaa niin öljy "ui" kalvosta läpi.
                Last edited by mortimer; 29-12-2004, 00:37.

                i3S -20
                E30M3 slotcar 1:32
                XKE FHC 1971
                Mgb Gt -66
                T6 -19
                E91 -08

                Comment

                • basso72
                  BTCF Member
                  • Dec 2004
                  • 1837
                  • Ylä-Pinsiö

                  #9
                  Originally posted by Bmw320i
                  Kyllähän noi piertburgin temput on tiedossa... myöskään jos ei lohkolämppärissä ole niin kylmänä tosi huono käynnistymään. Viikko sitten vielä lähti heti ku avaimesta väänsi vaikka -20 oisi pakkasta. Jotenki vaa tuntuu et se sähkö puolella oisi mut jaa-a en sit tiedä. Oisko muita ehdotuksia...?
                  Samanlaisilla oireilla syyksi paljastui (todennäköisesti) virranjakajan hall-anturi. vika korjaantu,kun jakaja vaihtu. Toinen mahdollinen sytytyksen ohjainyksikkö...
                  sigpic
                  Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                  320i -77

                  Comment

                  • Bmw320i
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2002
                    • 67

                    #10
                    huoh

                    Elikkä joo... Taas on jokunen tunti rassattu... virrat ku laittaa päälle niin kaasarista toinen kurkun läppä (kuskin puolen) Yrittää jotain... kuuluu vaan semmosta rätinää noin 5s ajan ja sit loppuu. läppä yrittää vähän heilua samalla ku ääni kuuluu mutta jää samaan asentoon kun ennen virtojen päälle laittamista.. siis kiinni, Tai ainakin melkein kiinni pieni rako kyllä jää. ainakin kylmällä koneella käynti on päin häränpyllyä ja ku läpän aukaisee käsin niin käynti tasottuu hyvän kuuloiseksi... lämpimällä koneellakin käynti on päin persettä mutta taisi nostaa kierroksia kun aukaisi läppää. Elikkä missä voisi mättää? ennen tuota rätinää ei ole tapahtunut eli luultavasti nyt siinä on vika. Voisiko joku neuvoa? Voisko joku kertoa mikä tarkka virka tuolla läpällä on? Missä asennossa sen kuuluu olla kylmänä ja lämpimänä? Kaasuttaessa se kyllä aukee mut tyhjäkäynnillä... missä voisi vika olla??? ja ei mielellään kommenttaja heitä piertburgilla petolinnun perseessä kasvavan karvan varassa roikkuvaa matoa ja laita weber tilalle koska rahatilanne ei sitä salli nyt vaikka ei niin kauhea hinta olisi. Ja vielä semmonen kysymys että mistä se ottaa tiedon koneen lämmöstä? Ottaako samasta anturista mistä lämpömittarikin?

                    Comment

                    • Kyytsis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 3472
                      • Helsinki

                      #11
                      No eiköhän se kaasari ole paskana.

                      Ota irti ja keittiön pöydälle, pura, putsaa, asenna. Turha sitä on kauheasti enempää arvuutella kun 97% todennäköisyydellä kaikki käyntiviat johtuvat tuosta satumaisen hienosta sähköhärpäkkeestä jonka joku baijerilainen on suunnitellut aprillipäivänä vienoissa oluthuuruissaan.

                      Motonetistä löytyy huoltosarjaa:

                      316 E30 82--83 Pierburg-34/34-2B4. . . . . . . . . . . . . 28-3107 49.90
                      316 E30 84--87 Pierburg-35/34-2BE. . . . . . . . . . . . . 28-3182 39.90

                      Jolla tuohon saanee vähän henkeä heräteltyä. Ja ainahan askartelu on kivaa.

                      Comment

                      • mortimer
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 1079
                        • Satulinna kaukomaan

                        #12
                        Originally posted by Bmw320i
                        Elikkä joo... Taas on jokunen tunti rassattu... virrat ku laittaa päälle niin kaasarista toinen kurkun läppä (kuskin puolen) Yrittää jotain... kuuluu vaan semmosta rätinää noin 5s ajan ja sit loppuu. läppä yrittää vähän heilua samalla ku ääni kuuluu mutta jää samaan asentoon kun ennen virtojen päälle laittamista.. siis kiinni, Tai ainakin melkein kiinni pieni rako kyllä jää. ainakin kylmällä koneella käynti on päin häränpyllyä ja ku läpän aukaisee käsin niin käynti tasottuu hyvän kuuloiseksi... lämpimällä koneellakin käynti on päin persettä mutta taisi nostaa kierroksia kun aukaisi läppää. Elikkä missä voisi mättää? ennen tuota rätinää ei ole tapahtunut eli luultavasti nyt siinä on vika. Voisiko joku neuvoa? Voisko joku kertoa mikä tarkka virka tuolla läpällä on? Missä asennossa sen kuuluu olla kylmänä ja lämpimänä? Kaasuttaessa se kyllä aukee mut tyhjäkäynnillä... missä voisi vika olla??? ja ei mielellään kommenttaja heitä piertburgilla petolinnun perseessä kasvavan karvan varassa roikkuvaa matoa ja laita weber tilalle koska rahatilanne ei sitä salli nyt vaikka ei niin kauhea hinta olisi. Ja vielä semmonen kysymys että mistä se ottaa tiedon koneen lämmöstä? Ottaako samasta anturista mistä lämpömittarikin?
                        jaa, kalvo oli siis ehyt.

                        se jokasuuntaan holtittomasti vispaava läppä on ensiöläppä. toimittaa ryypyn ja kiihdytyspumpun virkaa. aikasi kun pierburgia tutkit huomaat että siitä puutuu kiihdytyspumppu, tuo läppä korvaa sen kuristamalla ensiökurkun ilmansaantia kun kaasu painetaan pohjaan. läppä on yhdistetty metallitangolla siinä alapuolella majailevaan klönttiin (sähköisesti ohjattu) joka ohjaa/jarruttaa läpän liikkeitä koneen lämmön mukaan ja toimittaa silloin ryypyn virkaa. kyllä mulla on parissa ihan ehjässäkin pierburgissa tuo läppä viskannut hullunlailla mutta toiminta on silti ollut ihan ok. sitäpaitsi toi pierburggi on hyvä kaasari jos sen vaihtaa uuteen 100tkm välein, huomioikaa sekin että kyseiset kaasarit on kaikki lähemmäs/yli 20 v. vanhoja. paukkuu ne uudempien autojenkin motronic-boxit yms jo 10 vuodessakin.
                        lämpöä mitataan ainakin imusarjan takapäässä olevalla anturilla.

                        omassa oli aivan samat oireet ja vika poistui tuolla toisiokurkun kalvojutskalla.

                        jos käykin niinpäin että käy liian laihalla eikä saa tyhjäkäyntiseoksia kohdalleen kannatta tukkia huohotinletkusta haarautuva ohut letku joka menee 2-kurkun alla olevaan natsaan, toinen natsa johtaa toisiokurkun kalvorasiaan joka avaa 2-kurkkua kuorman mukaan.

                        i3S -20
                        E30M3 slotcar 1:32
                        XKE FHC 1971
                        Mgb Gt -66
                        T6 -19
                        E91 -08

                        Comment

                        • Bmw320i
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2002
                          • 67

                          #13
                          huoh

                          En ole tutkinut vielä kalvoa kun en oikein vieläkään sitä älynny... ikinä ollu semmosten kalvojen kans tekemisissä joten en tunnista vaikka naamaan heitettäis.. Millanen homma se on tarkistaa... meneekö kauan ja joutuuko paljon purkamaan...? Voisko joku kertoa miten ton läpän pitäis toimia...? siis kylmänä käynnistäessä pitääkö sen olla auki/kiinni? entä lämpimänä? pitääkö aueta kaasun mukana? jos tuo on ryypyn läppä niin eiks sen pitäis olla kylmänä kiinni ja avautua lämpimänä? Olenko oikeassa? mut ku se on koko ajan kiinni, lämpimänäkin niin tarkoittaako se että ryyppy koko ajan päällä? (ja taas puhutaan että tyhjäkäynnillä) Jos niin niin miksi nostaa kierrokset taivaisiin kun sen käsin aukaisee? Sori että olen näin tyhmä mut pakko ois saada pelittään kun autoa tarvitsee päivittäin... rahaa ei ole uuteen kaasariin ja bensansyönti on lompakolle liikaa... tulpista päätellen käy aika rikkaalla koska ovat mustan noen peittämät eikä karstaiset kumminkaan`(tulpat vaihdettu vasta) . Myös lumen saa aika mustaksi putken takaa ku vähän aikaa käyttää vaikka ennen tätä ei savuttanut ollenkaan..

                          Comment

                          • mortimer
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 1079
                            • Satulinna kaukomaan

                            #14
                            kalvon irroitus: ilmansuodatin pois, murkula sijaitsee keulan puolella kaasutinta venttiilikopanpuoleisessa yläkulmassa. sitten 2 ruuvia auki ja lähtee irti, irroita varoen ettei jousi karkaa liian kauas...

                            kannattaa myös kokeilla vaihtaa sitä tyhjäkäynnin relettä joka on kuskinpuoleisen iskariyläpään lähellä mustassa muovikotelossa.

                            arvaillaanpa vielä senverran ensiöläpän toimintaa että läppä ei aukea kokonaan ennen kuin koneessa on tarpeeksi imua vetämään se kokonaan auki, toimii kiihdytyspumppuna ja estää näin ettei kone tukehdu kun kaasu painetaan pohjaan. kokeile vaikka ajaa autolla läppä aukiasentoon lukittuna niin huomaat eron toiminnassa.

                            i3S -20
                            E30M3 slotcar 1:32
                            XKE FHC 1971
                            Mgb Gt -66
                            T6 -19
                            E91 -08

                            Comment

                            • mightydick
                              Newbiemmer
                              • Jan 2004
                              • 28

                              #15
                              Toi peirburg 2be on aivan loisto peli. Mittaa vain pakokaasut ja tekee sen pohjalta korjaukset. Todennäköisesti käy liian laihalla tehtaan arvo n.CO 0,35. Tarkistaa sen imusarjan ja ilmansuodattimen välissä olevan lisäilma venttiilin (musta murikka) todennäköisesti kalvo puhki, ottaa ilmaa sieltä ykköspyttyyn ja käy kolmella.

                              Toinen kalvo joka yleensä on puhki on virranjakajan alipainesäädin, ottaa sieltä myös ilmaa jolloin seos tulee liian laihaksi ja siten käyntihäiriöitä. Tätä on sitten korjattu seos ruuvia aukasemalla jolloin besan kulutus on kova.

                              Myös muut alipaineella toimivat heebelit voi olla rikki esim. ilmasuodattimen kotelon lämmön ohjain toimii alipaineella, magneettiventtiili tulipellissä ja kaiken kruunaa kaasarin rungossa oleva muovinen ilmansäätö ruuvi, joka ohjaa läpän ohi menevän ilman määrän.

                              Se ryyppyläpän mekanismi kuluu ajan myötä ja ei sulje kurkku sopivasti myös se muovitappi jota ryyppäläppä painaa ja joka avaa lisäsuuttimen kakkoskurkun päältä kuluu ja ei aukene kokonaan. Seossäädön ruuvin o-rengas voi myös vuotaa. Kaikki käyntihäiröt todennäköisesti johtuu ilmavaivoista.
                              Last edited by mightydick; 29-12-2004, 21:00.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎