Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30 tyhjäkäynti.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Späne
    Bimmer Rookie
    • Jun 2004
    • 129
    • Kajaani

    M30 tyhjäkäynti.

    Eli auto on 728i e23 vm:84.
    Tuon tyhjäkäynnin kans on vähän ongelmaa, kylmä kone käydä rumputtaa noin 500-700 kierroksen välissä ja käy myös pienillä (alle 2000) kierroksilla tosi epätasaisesti ja raskaasti...
    Lämpinä käy ihan normaalisti mutta kun isommilta kierroksilta puottaa tyhjäkäynnille nii kierrokset jää joksikin aikaa 1200-1300......

    Ite arvelen viaksi tota lisäilma luistia....tai lähinnä tuon anturia..
    Eikös se nesteen lämmön mukaan toimi tuo luisti? vai hä?!?

    Ja mikähän anturi se noista on.. ku siinä on kolme peräkkäin...

    Mitäpä muut arvelee viaksi??

    Ois ihan kiva saada korjattua tuo vika ku meinaa olla vähä tympeä lähtä liikkeelle kylmällä koneella ku se sammuu niin herkästi jos nostaa kaasun kierroksilta...tai kääntää rattia tyhjäkäynnillä....
    E61 520d - 08
    Ex bemarit=E38 740ia, E39 530da touring, E39 530da sedan, E36 325tds touring, E39 528i touring, E36 320i, E39 530d Touring, E34 530i, E34 535i, E30 325i touring, E23 728
  • sqxo
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 902
    • no man's land

    #2
    No sehän on L-Jetronic, eikös?

    Tarkasta ihmeessä kaikki ne kumiputket ja letkut mitä siellä konehuoneessa kulkee, ettei missään ole halkeamia tai repeämiä tai ettei esim. niiden reunat oo kovettunu niin, että ne ei enää pidä kunnolla vaan vuotaa. Ne kun saa aikaan mitä ihmeellisempiä käyntihäiriöitä! Myöskin ne monet letkut mutkittelee siellä ympäriinsä, ja joku niistä voi olla kiilaantunu lyttyyn, jolloin siellä ei kulje kaasut niinkun pitäis. Mulla kun oli toi E28 M30B28:lla, niin siinä muistaakseni veti joskus tyhjäkäyntikierrokset alas kun oli se ilmamäärämittarin iso kumiputki halki..

    Comment

    • Kyytsis
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 3472
      • Helsinki

      #3
      Sami tuossa heittikin hyvän "arvauksen". Kun olet kumiputken tsekannut ja ehjäksi todennut, niin ota virranjakaja seuraavaksi käsittelyyn. Voipi keskipakosäädin jumittaa ja siksi tyhjäkäynti on korkea.

      Purku ja putsaus auttavat pitkälle.

      Comment

      • Späne
        Bimmer Rookie
        • Jun 2004
        • 129
        • Kajaani

        #4
        Originally posted by sqxo
        No sehän on L-Jetronic, eikös?

        Tarkasta ihmeessä kaikki ne kumiputket ja letkut mitä siellä konehuoneessa kulkee, ettei missään ole halkeamia tai repeämiä tai ettei esim. niiden reunat oo kovettunu niin, että ne ei enää pidä kunnolla vaan vuotaa. Ne kun saa aikaan mitä ihmeellisempiä käyntihäiriöitä! Myöskin ne monet letkut mutkittelee siellä ympäriinsä, ja joku niistä voi olla kiilaantunu lyttyyn, jolloin siellä ei kulje kaasut niinkun pitäis. Mulla kun oli toi E28 M30B28:lla, niin siinä muistaakseni veti joskus tyhjäkäyntikierrokset alas kun oli se ilmamäärämittarin iso kumiputki halki..
        L-jetillähän se on...
        Oon mä nuita letkuja syynäilly mut ei niissä näy mittään...mutta luulishan tuon ilmavuodon näkyvän päästöissä...meni kirkkaasti läpi päästöistä ku kävin leman hakemassa...
        Ja meinaa myös sammua ku öljykorkin aukasee...eikös se oo niin että jos on ilmavuoto ja aukasee öljykorkin nii käynti ei muutu paljoo...

        Tuo virranjakaja ei tullu etes mieleen....täytyypi kattoo et mitä se on syöny ja putsata kunnolla....
        E61 520d - 08
        Ex bemarit=E38 740ia, E39 530da touring, E39 530da sedan, E36 325tds touring, E39 528i touring, E36 320i, E39 530d Touring, E34 530i, E34 535i, E30 325i touring, E23 728

        Comment

        • Jukka K
          Bimmer Rookie
          • Jan 2004
          • 157

          #5
          Tuo lisäilmaluisti pitäisi olla auki kylmänä vain muutaman minuutin ja sulkeutua sen jälkeen (yksi lämpotila-anturi lämmittää bi metallijousta sähköllä, jolloin se sulkeutuu). Jos lämpimänä tyhjäkäynti jää korkealle, voi kokeilla puristaa lisäilmaluistille menevää letkua. Jos kierrokset laskevat, lisäilmaluisti on jäänyt auki. Lisäilmaluistin voi irrottaa ja puhdistaa, siinähän on myös säätö tuolle läpän asetukselle. Löysin jostain kirjasta kuvat, miten luistin läpän pitäisi olla auki +20 asteessa.

          Se mainittu anturi termostaatti kotelossa on muistaakseni se suurimmalla kannalla oleva, josta pitäisi löytyä merkintä aika/lämpötila, jolla sähköä syötetään lisäilmaluistille.

          Epätasainen käynti pienillä kierroksilla voi johtua kuluneesta ilmamäärämittarin liu'usta, varsinkin jos autolla on ajettu paljon. Myös kaikki aiemmin mainitut tekijät voivat vaikuttaa samaan asiaan.

          t. Jukka ja 728i (1985)

          Comment

          • Späne
            Bimmer Rookie
            • Jun 2004
            • 129
            • Kajaani

            #6
            Originally posted by Jukka K
            Tuo lisäilmaluisti pitäisi olla auki kylmänä vain muutaman minuutin ja sulkeutua sen jälkeen (yksi lämpotila-anturi lämmittää bi metallijousta sähköllä, jolloin se sulkeutuu). Jos lämpimänä tyhjäkäynti jää korkealle, voi kokeilla puristaa lisäilmaluistille menevää letkua. Jos kierrokset laskevat, lisäilmaluisti on jäänyt auki. Lisäilmaluistin voi irrottaa ja puhdistaa, siinähän on myös säätö tuolle läpän asetukselle. Löysin jostain kirjasta kuvat, miten luistin läpän pitäisi olla auki +20 asteessa.

            Se mainittu anturi termostaatti kotelossa on muistaakseni se suurimmalla kannalla oleva, josta pitäisi löytyä merkintä aika/lämpötila, jolla sähköä syötetään lisäilmaluistille.

            Epätasainen käynti pienillä kierroksilla voi johtua kuluneesta ilmamäärämittarin liu'usta, varsinkin jos autolla on ajettu paljon. Myös kaikki aiemmin mainitut tekijät voivat vaikuttaa samaan asiaan.

            t. Jukka ja 728i (1985)
            Minusta ku tuntuu että tuo luisti ei aukea ollenkaan...noh täytyy rueta tutkimaan tota vähän tarkemmin......

            Ja tuohon ilmamäärämittarin kulumiseen en oikein jaksa uskoa koska autolla ei oo ajettu kuin 210000...... Ja kuitenkin normaali lämmössä tyhjäkäynti on tasainen...

            Mutta mutta..hyviä vinkkejä ja kiitos siitä....
            E61 520d - 08
            Ex bemarit=E38 740ia, E39 530da touring, E39 530da sedan, E36 325tds touring, E39 528i touring, E36 320i, E39 530d Touring, E34 530i, E34 535i, E30 325i touring, E23 728

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎