Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30/m88 lämpöjen kanssa tuskailua..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Venom
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2002
    • 623
    • Vantaa

    M30/m88 lämpöjen kanssa tuskailua..

    Olisiko vinkkejä mistä lähteä tutkimaan E30 korisen m30/m88 rakennellun moottorin lämpö-ongelmaa?

    Eli ongelmana tyhjäkäynnillä lämpöjen nousu, ajossa pysyy tasaisesti n. 75 asteessa, tyhjäkäynnillä nostaa sitten liki 100 asteeseen.. Syyläri juuri uusittu ja ilmattu kokispullolla, ainakin omasta mielestä ilmat sain pois ja puhaltaa lämmintä..

    Tilan ahtaudesta johtuen viskoa ei ole vaan sähköflekti hoitaa syylärissä olevan anturien kera jäähdytyksen.. Flekti kytkeytyy tosiaankin vajaassa 100 asteessa päälle.. Voiko olla näin, että tuo viskon puuttuminen vaikuttaa?
  • Heiska
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 2024
    • Mikkeli

    #2
    jos flekti kytkeytyy hieman alle sadassa, niin ei ole mikään ihme jos lämmöt nousee n.100 asteiseksi. tipahtaako lämmöt yhtään kun flekti lähtee pyörimään? ajossa ilmavirta jäähdyttää syyläriä sen verran että lämmöt pysyy alhaalla, mikä on ihan normaalia. minkä lämpöarvon anturi siellä on?

    Harraste e34 -89 M30 HUUDATETTU

    Comment

    • Venom
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2002
      • 623
      • Vantaa

      #3
      Anturi taitaa olla 95-97 asteinen, lämmöt kyllä hieman putoaa kun flekti lähtee päälle.. Lähinnä mietin, että maailmassa on paljon autoja ilman viskollista flektiä, eikä ne samallalailla lämpöä nosta.. Tokihan tuo kone on suunniteltu viskon kanssa pelaamaan, joten ehkäpä siksi lämmöt nousee..

      Onkos muilla käytössä sähköisiä tuulettimia ja miten lämmöt näissä käyttäytyy?

      Comment

      • andhu
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2012
        • 535
        • vihti

        #4
        Onko sulla flektin anturi mihin asennettu? Alavesiletkussa pitäisi olla.
        Omasta kolmekympistä löytyy myös sähköflekti ja anturi on 83 asteinen, tyhjäkäynnillä lämmöt pyörii 79-84 astetta.
        E30 316 Turbo

        Comment

        • Heiska
          BTCF Member
          • Sep 2003
          • 2024
          • Mikkeli

          #5
          ei sillä ole väliä onko siellä visko vai sähköflekti. molemmissa on hyviä ja huonoja puolia. paikallaan seisoessahan siellä ei ole mitään mikä viilentäisi jäähdytintä jos tuuletin ei pyöri, joten ihan normaalia että flekti huutaa välillä. laitat vaan hieman kylmemmän anturin sinne ni ei nouse lämmöt yli 90 asteen

          Harraste e34 -89 M30 HUUDATETTU

          Comment

          • Venom
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2002
            • 623
            • Vantaa

            #6
            Antureita 2 kpl, syylärin päädyssä molemmat (535:sen jäähdytin) täytyypä miettiä josko vaihtaisi aikaisemmin maadoittuvan anturien..

            Comment

            • bigblock
              Bimmer Rookie
              • Mar 2005
              • 160
              • iisalmi

              #7
              Originally posted by Venom View Post
              Olisiko vinkkejä mistä lähteä tutkimaan E30 korisen m30/m88 rakennellun moottorin lämpö-ongelmaa?

              Eli ongelmana tyhjäkäynnillä lämpöjen nousu, ajossa pysyy tasaisesti n. 75 asteessa, tyhjäkäynnillä nostaa sitten liki 100 asteeseen.. Syyläri juuri uusittu ja ilmattu kokispullolla, ainakin omasta mielestä ilmat sain pois ja puhaltaa lämmintä..

              Tilan ahtaudesta johtuen viskoa ei ole vaan sähköflekti hoitaa syylärissä olevan anturien kera jäähdytyksen.. Flekti kytkeytyy tosiaankin vajaassa 100 asteessa päälle.. Voiko olla näin, että tuo viskon puuttuminen vaikuttaa?
              Itellä ainakin tuo s38b36 moottorissa vastaava ominaisuus,ajossa ajatpa normaalisti tai rynkytät tosissaan menemään ei lämmöt heitä 80:sta kympistä juuri mihinkään,mutta jos jättää paikalleen käymään tyhjää lämmöt on kohta n.100:ssa asteessa,lämpö mittarissa tuo 20 astetta on viisarin paksuuden verran.

              Haet vain siihen syylärin päähän jonkun n.80+ asteisen anturin etkä murehdi suotta,niin kauan kun järjestelmässä on painetta se ei kiehu.

              Comment

              • conna
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2005
                • 324

                #8
                Originally posted by Venom View Post
                pysyy tasaisesti n. 75 asteessa, tyhjäkäynnillä nostaa sitten liki 100 asteeseen.. , ainakin omasta mielestä ilmat sain pois ja puhaltaa lämmintä..
                Flekti kytkeytyy tosiaankin vajaassa 100 asteessa päälle..
                Missä sulla on lämpöanturi ja mikä mittari?
                Mikä termostaatti koneessa on?
                %

                Comment

                • Venom
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2002
                  • 623
                  • Vantaa

                  #9
                  Lämpöanturi kannen "vesiputkessa" (Vakio S38 / M88 paikka) anturi ja mittari Autometerin tuotantoa.. Juuri äsken avasin termarikotelon ja termaria ei ollenkaan Laitoin vakion 80c termarin ja nyt näyttää siltä, että termari ei avaudu kunnolla.. (ylävesiletku kylmänä melkein 100 asteeseen, sitten lämpenee..) Tätä ongelmaa ei luonnollisestikaan ollut ilman termaria, mutta ajaessa lämmöt oli noin 70 asteessa, eli liian alhaalla.. Voi ristus näitten vehkeitten kanssa..

                  Comment

                  • Micce///M
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2008
                    • 3552
                    • Hämeenlinna

                    #10
                    Originally posted by Venom View Post
                    Lämpöanturi kannen "vesiputkessa" (Vakio S38 / M88 paikka) anturi ja mittari Autometerin tuotantoa.. Juuri äsken avasin termarikotelon ja termaria ei ollenkaan Laitoin vakion 80c termarin ja nyt näyttää siltä, että termari ei avaudu kunnolla.. (ylävesiletku kylmänä melkein 100 asteeseen, sitten lämpenee..) Tätä ongelmaa ei luonnollisestikaan ollut ilman termaria, mutta ajaessa lämmöt oli noin 70 asteessa, eli liian alhaalla.. Voi ristus näitten vehkeitten kanssa..
                    Laitoitko termostaatin oikein päin?

                    Comment

                    • Oksanen
                      BTCF Member
                      • Jul 2006
                      • 704
                      • Nokia

                      #11
                      Originally posted by Venom View Post
                      Lämpöanturi kannen "vesiputkessa" (Vakio S38 / M88 paikka) anturi ja mittari Autometerin tuotantoa.. Juuri äsken avasin termarikotelon ja termaria ei ollenkaan Laitoin vakion 80c termarin ja nyt näyttää siltä, että termari ei avaudu kunnolla.. (ylävesiletku kylmänä melkein 100 asteeseen, sitten lämpenee..) Tätä ongelmaa ei luonnollisestikaan ollut ilman termaria, mutta ajaessa lämmöt oli noin 70 asteessa, eli liian alhaalla.. Voi ristus näitten vehkeitten kanssa..
                      Itse huomasin omassa turbo s38:ssa että se putki lämpenee aivan saatanasti siinä pakosarjan päällä, toki mulla oli pakosarja vielä aika nuollen sitä vesiputkea. Mutta siis tuosta johtuen siihen lämpöanturiin tuli sitä heatsoakia aikasta paljon, tyhjäkäynnillä lämmöt nousi helposti 110asteeseen, sammuttamisen jälkeen moottorinohjaus näytti pahimmillaan 125astetta. Vesi ei kuitenkaan kiehunut...
                      E28 535 1985 (S38B36+K31)

                      E36 323 1996

                      E46 Compact 2001

                      Comment

                      • Venom
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2002
                        • 623
                        • Vantaa

                        #12
                        Originally posted by Micce///M View Post
                        Laitoitko termostaatin oikein päin?
                        Luulisin näin elikkäs "lämpöä mittaava läpyskä" vesipumpun puolelle..

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16497
                          • Asikkala

                          #13
                          Originally posted by Venom View Post
                          Luulisin näin elikkäs "lämpöä mittaava läpyskä" vesipumpun puolelle..
                          Hmm... taisi mennä väärinpäin. Vai sopiiko se paikalleen toisinpäin ?

                          Comment

                          • Venom
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2002
                            • 623
                            • Vantaa

                            #14
                            Sopiihan se toisinkin päin, mutta kyllä minun järjen mukaan sen läpyskän pitää olla moottorin puolella, eikait se muuten aukene, kun syylärin puolella vesi tuppaa olemaan viileämpää..

                            Comment

                            • Micce///M
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2008
                              • 3552
                              • Hämeenlinna

                              #15
                              Originally posted by Venom View Post
                              Sopiihan se toisinkin päin, mutta kyllä minun järjen mukaan sen läpyskän pitää olla moottorin puolella, eikait se muuten aukene, kun syylärin puolella vesi tuppaa olemaan viileämpää..
                              Eli siis laitoit sen puolen termostaatista kanteen päin missä on jousi?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎