Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28TU vedet pihalle, lämmöt tappiin: UPDATE 18.8.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tico
    Bimmer Rookie
    • Jan 2009
    • 57

    M52B28TU vedet pihalle, lämmöt tappiin: UPDATE 18.8.

    Terve vaan kaikille,

    Tilanne on siis seuraava: E38 728 M52B28TU koneella puski vedet motariajon jälkeen pihalle ja löi lämmöt tappiin. Pientä vesitilan paineongelmaa oli havaittavissa aiemmin (tätä varten vaihdettiin paisarin korkki, vesipumppu ja termari OEM osilla tottakai, ilmauksen kanssa ei ongelmia) ja nyt sitä on siis enemmän. Katastrofin jälkeen suoritetun käyttelyn seurauksena todettiin, että painetta tulee vesitilaan runsaasti; paisarista nousee vesipatsas, jos koneelle tarjoaa kierroksia. Lisäksi mittasin puristuspaineet: nelosessa 13bar ja muissa tasaisesti 16bar.

    Tutkin asiaa googlella ulkomaisilta foorumeilta ja BTCF:n vanhoista topikeista ja tulin seuraaviin johtopäätöksiin:

    - Kannet eivät ole näissä (enää) niin herkkiä kuin vanhemmissa kutoskoneissa => pahvi luultavasti vain palanut
    - Pahvin vaihto DIY remonttina haastava => erikoistyökaluja, nokkakeppien katkeamisen riski, vanoksen ajoitus
    - Kansi tai jopa lohko voi kuitenkin olla halki
    - Kansipulttien kiristäminen ongelma => lohkosta korkkaa usein jengat

    Remonttia en sinäänsä pelkää, autojen kanssa on tullut puuhasteltua vuosikausia ja omasta takaa löytyy kunnon tilat ja työkalut. Primäärinen kysymys kuuluukin, että onko pahvin vaihdossa järkeä

    a) koeponnistamalla ja kunnostamalla nyt paikallaan oleva kansi?
    b) hankkimalla vaihtokansi (käykö M54 kannet?) jostain?
    c) ollenkaan? Hankinko vaihtokoneen?

    Vaihtoehtoa a) puoltaisi se, että kannen koneistukset hoituu tutulla koneistajalla asevelihintaan, b) vaihtoehtoa se, että jostain onnistuisi löytämään "sopivasti" suoraan ajosta varmasti toimivan kannen, vaihtoehtoa c) se, että se olisi luultavasti suoraviivaisin, joskaan ei varmasti halvin tapa?

    Purin moottoritilan siihen pisteeseen, että jako olisi lukittava (erikoistyökaluilla, lainaisiko/vuokraisiko joku ystävällinen? ) ja hattu nostettava pois. Ennen kuin jatkan projektia haluaisin kuitenkin kuulla teidän mielipiteenne.

    Mitä mieltä arvon kanssabemaristit ovat siis eri vaihtoehdoista? Puranko auton ja hävitän sen osina? Käykö tuon koneen tilalle "pienillä muutoksilla" esim M54B30, M52B28TU tuntuu olevan kohtuu harvinainen? Ideoita?

    -Tico
    Last edited by Tico; 18-08-2013, 11:39.
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Käsittääkseni kaikki m52tu koneet on alumiinilohkolla, joten kierteet voi olla entiset. Kuinka kauan ajoit lämmöt punasella?
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Tico
      Bimmer Rookie
      • Jan 2009
      • 57

      #3
      Originally posted by HTK12 View Post
      Käsittääkseni kaikki m52tu koneet on alumiinilohkolla, joten kierteet voi olla entiset. Kuinka kauan ajoit lämmöt punasella?
      Samantien kun mittaristoon ilmeistyi teksti ja varoitusääni kuului, sammutin moottorin, mutta jätin käynnistysvirrat päälle, jotta kiertovesipumppu pyörittäisi jäähdytysnestettä. Lisäksi laitoin sisäilman pyynnin mahdollisimman lämpimäksi ja puhalluksen maksimiin, jotta jäähdytystä tulisi tätäkin kautta. Vaikea sanoa tarkkaa aikaa, mutta tarkoituksellaan en ajanut metriäkään.

      Alumiinilohkollahan tuo on. Kierteistä luultavasti selviää helicoileilla tai vastaavilla, mutta mites dekkitason suoruus ja lohkon mahdollinen halkeilu?

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #4
        Mikään paikka ei siis pettänyt? Paisari tai syylari haljennut?
        Joko paineistaa jäähdytysjärjestelmän tai tekee ohivuotomittauksen sylintereihin.
        Siinähän sen näkee ja kuulee jos alkaa pulputtamaan jäähdytysjärjestelmässä. Itse alottaisin ehkä tällä ohivuotomittauksella.

        Yhden Wehlerin (alkuperäisvalmistaja) termarin olen myös vaihtanut mikä puolenvuoden ajon jälkeen jumitti välillä auki ja välillä kiinni.

        EDIT: Ja kyllähän näitä M52TUB28 koneita nyt luulisi löytyvän vino pino esim e46 328 malleista.
        Last edited by Supa; 08-07-2013, 13:29.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • Tico
          Bimmer Rookie
          • Jan 2009
          • 57

          #5
          Originally posted by Supa View Post
          Mikään paikka ei siis pettänyt? Paisari tai syylari haljennut?
          Joko paineistaa jäähdytysjärjestelmän tai tekee ohivuotomittauksen sylintereihin.
          Siinähän sen näkee ja kuulee jos alkaa pulputtamaan jäähdytysjärjestelmässä. Itse alottaisin ehkä tällä ohivuotomittauksella.

          Yhden Wehlerin (alkuperäisvalmistaja) termarin olen myös vaihtanut mikä puolenvuoden ajon jälkeen jumitti välillä auki ja välillä kiinni.

          EDIT: Ja kyllähän näitä M52TUB28 koneita nyt luulisi löytyvän vino pino esim e46 328 malleista.
          Sen suurempaa "räjähdystä" ei tapahtunut, eli luultavasti mikään ei pettänyt. Tien päällä vedet tuntuivat lorisevan jostain vesipumpun luota ulos.

          Tämän unohdin maininta: järjestelmää paineistettiin ennen purkutyön aloittamista. Vettä katoaa hyvin vähän, silmin nähden ei vuotokohtaa pystynyt ponnistuksen aikana havatisemaan. Vesipumpun o-rengas vaikutti täysin ehjältä purettaessa, mikä oli erittäin hämmentävää.

          Lisähavaintona mainittakoon, että 3tkm ajetut huohotinvehkeet olivat täynnä majoneesia, mutta öljyt kuitenkin olivat normaalin näköiset.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by Tico View Post
            Sen suurempaa "räjähdystä" ei tapahtunut, eli luultavasti mikään ei pettänyt. Tien päällä vedet tuntuivat lorisevan jostain vesipumpun luota ulos.

            Tämän unohdin maininta: järjestelmää paineistettiin ennen purkutyön aloittamista. Vettä katoaa hyvin vähän, silmin nähden ei vuotokohtaa pystynyt ponnistuksen aikana havatisemaan. Vesipumpun o-rengas vaikutti täysin ehjältä purettaessa, mikä oli erittäin hämmentävää.

            Lisähavaintona mainittakoon, että 3tkm ajetut huohotinvehkeet olivat täynnä majoneesia, mutta öljyt kuitenkin olivat normaalin näköiset.
            Siellä ei 99.5%:n varmuudella ole pettänyt se kansipahvikaan, vaan todellisuudessa se ilmaus ei nyt ole onnistunut.
            Eli näistä revitään kansia irti lähes aina ihan turhan takia, vain sen vuoksi että tuo joskus varsin haastava ilmaus ei ole onnistunut(vaikka "aihan se on onnistunut").
            Väitän että jos kaivat syvemmälle, tulet löytämään ihan ehjän kannen+kansipahvin.

            Comment

            • Perlenbacher
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2010
              • 1103
              • Suomi

              #7
              Joo, tuki näkyvät vuodot ja koita vetää alipaineella nesteet sisään ja katso sitten keittääkö vielä.. Ettei turhaan vaan tule tehtyä isoa remppaa

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by Hemi View Post
                Eli näistä revitään kansia irti lähes aina ihan turhan takia, vain sen vuoksi että tuo joskus varsin haastava ilmaus ei ole onnistunut(vaikka "aihan se on onnistunut").
                Eihän M52TU:n ilmaus pitänyt olla haastava? Sinäkin aiemmin kirjoitit sen ilmaantuvan lähes itsestään.
                E39 528iA

                Comment

                • Tico
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2009
                  • 57

                  #9
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Siellä ei 99.5%:n varmuudella ole pettänyt se kansipahvikaan, vaan todellisuudessa se ilmaus ei nyt ole onnistunut.
                  Eli näistä revitään kansia irti lähes aina ihan turhan takia, vain sen vuoksi että tuo joskus varsin haastava ilmaus ei ole onnistunut(vaikka "aihan se on onnistunut").
                  Väitän että jos kaivat syvemmälle, tulet löytämään ihan ehjän kannen+kansipahvin.
                  Kiertovesipumppu ja ilmausruuvit tekevät ilmaamisesta todella yksinkertaisen. En usko, että tässä olisi vika. Tällä ajettiin kuitenkin ajettiin vesipumppu + termarirempan jälkeen useampi tuhat km ennen keittelyä.

                  Originally posted by Perlenbacher View Post
                  Joo, tuki näkyvät vuodot ja koita vetää alipaineella nesteet sisään ja katso sitten keittääkö vielä.. Ettei turhaan vaan tule tehtyä isoa remppaa
                  Näkyviä vuotoja ei ole normaalitilanteessa, eikä niitä saatu aikaiseksi paineistamalla. Vettä kuitenkin katosi johonkin, oman teorian mukaan sylinteriin.

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #10
                    Joo ei näissä M52TU tai M54 koneissa mitään ilmausongelmia kyllä ole tullut vastaan, useita tullut kyllä tehtyä.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • Jolli
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2006
                      • 2556
                      • Virolahti

                      #11
                      Originally posted by Tico View Post
                      Kiertovesipumppu ja ilmausruuvit tekevät ilmaamisesta todella yksinkertaisen. En usko, että tässä olisi vika. Tällä ajettiin kuitenkin ajettiin vesipumppu + termarirempan jälkeen useampi tuhat km ennen keittelyä.



                      Näkyviä vuotoja ei ole normaalitilanteessa, eikä niitä saatu aikaiseksi paineistamalla. Vettä kuitenkin katosi johonkin, oman teorian mukaan sylinteriin.
                      Jos sitä on sylinteriin mennyt, on se pölläyttänyt valkoista höyryä ja venttiiliä mutkalla jos sitä on paljon siellä ollut.
                      Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                      Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                      PM tavoittaa, puhelimella ei.

                      Comment

                      • Perlenbacher
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2010
                        • 1103
                        • Suomi

                        #12
                        On noita kiertovesipumppuvikasiakin nähty, ilmaantuvat yhtä hyvin/ huonosti kuin M50..

                        Comment

                        • Tico
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2009
                          • 57

                          #13
                          Originally posted by Jolli View Post
                          Jos sitä on sylinteriin mennyt, on se pölläyttänyt valkoista höyryä ja venttiiliä mutkalla jos sitä on paljon siellä ollut.
                          Tätä pelkään itsekin. Valkoisen pölläyttelystä en osaa sanoa, kun yksin ei pysty olemaan sekä virta-avaimessa, että pakoputken päässä. Talvella etenkin kylmäkäynnistyksessä höyrymäistä pakokaasua tuli reilusti. Tosin se saattoi johtua osittain pienestä öljyvuodosta sytytystulpan reikään ja luonnollisesti kylmärikastuksesta.

                          Originally posted by Perlenbacher View Post
                          On noita kiertovesipumppuvikasiakin nähty, ilmaantuvat yhtä hyvin/ huonosti kuin M50..
                          Kiertovesipumppu toimii mainiosti ja vesi kiertää sen avulla ongelmitta. Ilmausasia lienee käsitelty.

                          Alkuperäisiin vaihtoehtoihin ei ole kukaan vielä ottanut kantaa. Otan nyt kannen joka tapauksessa pois ja tutkin mitä sen alta löytyy.

                          Onko kenelläkään foorumilaisella M52TU/M54 sopivaa erikoistyökalusarjaa vuokrattavaksi/lainattavaksi?

                          Vai onko esimerkiksi tämä:



                          ainoa tie onneen?

                          Kiitos päätään ongelmalla vaivanneille!

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by TJJ View Post
                            Eihän M52TU:n ilmaus pitänyt olla haastava? Sinäkin aiemmin kirjoitit sen ilmaantuvan lähes itsestään.
                            Kyllä, mikäli kiertovesipumppu ja kierron venttiilit toimivat niin kuin pitää.
                            Mikäli ei(...toimivat vielä vuonna -06 kun näin kirjoitin, mutta vuonna 2013 ei enään välttämättä"), niin lämppäriin jää helposti ilmatasku joka "pumppaa" jatkuvasti vedet ulos ja kansivaurion oireet saavat aikaan turhan kannnen irroituksen.
                            Näistä M52TU/M54:sta vain ei kansipahvit mene kuin aivan poikkeuksellisissa tapauksissa, jossa on ajettu kymmeniä kilometrejä motaria veipumpun siivet antautuneena/ilman vesiä.

                            Comment

                            • Tico
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2009
                              • 57

                              #15
                              Originally posted by Hemi View Post
                              Kyllä, mikäli kiertovesipumppu ja kierron venttiilit toimivat niin kuin pitää.
                              Mikäli ei(...toimivat vielä vuonna -06 kun näin kirjoitin, mutta vuonna 2013 ei enään välttämättä"), niin lämppäriin jää helposti ilmatasku joka "pumppaa" jatkuvasti vedet ulos ja kansivaurion oireet saavat aikaan turhan kannnen irroituksen.
                              Näistä M52TU/M54:sta vain ei kansipahvit mene kuin aivan poikkeuksellisissa tapauksissa, jossa on ajettu kymmeniä kilometrejä motaria veipumpun siivet antautuneena/ilman vesiä.
                              Jos lämppärissä olisi ilmatasku, niin eikös silloin lämmityksenkin pitäisi olla ainakin heikkotehoinen tai toimimaton kokonaan? Kabiiniin sai kyllä pyynnin mukaiset 32 astetta ongelmitta. Miten ilmatasku selittäisi moottorin huohotusjärjestelmään päässeen veden? Mainittakoon vielä, että kyse ei ole vuosien aikana kondensoituneesta vedestä, koska uusilla huohutusvehkeillä ajettiin muutama hassu tuhat kilometriä ja niiden jäljiltä ne olivat jokaista putkea myöten täynnä majoneesia.
                              Last edited by Tico; 09-07-2013, 12:05.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎