Terve vaan kaikille,
Tilanne on siis seuraava: E38 728 M52B28TU koneella puski vedet motariajon jälkeen pihalle ja löi lämmöt tappiin. Pientä vesitilan paineongelmaa oli havaittavissa aiemmin (tätä varten vaihdettiin paisarin korkki, vesipumppu ja termari OEM osilla tottakai, ilmauksen kanssa ei ongelmia) ja nyt sitä on siis enemmän. Katastrofin jälkeen suoritetun käyttelyn seurauksena todettiin, että painetta tulee vesitilaan runsaasti; paisarista nousee vesipatsas, jos koneelle tarjoaa kierroksia. Lisäksi mittasin puristuspaineet: nelosessa 13bar ja muissa tasaisesti 16bar.
Tutkin asiaa googlella ulkomaisilta foorumeilta ja BTCF:n vanhoista topikeista ja tulin seuraaviin johtopäätöksiin:
- Kannet eivät ole näissä (enää) niin herkkiä kuin vanhemmissa kutoskoneissa => pahvi luultavasti vain palanut
- Pahvin vaihto DIY remonttina haastava => erikoistyökaluja, nokkakeppien katkeamisen riski, vanoksen ajoitus
- Kansi tai jopa lohko voi kuitenkin olla halki
- Kansipulttien kiristäminen ongelma => lohkosta korkkaa usein jengat
Remonttia en sinäänsä pelkää, autojen kanssa on tullut puuhasteltua vuosikausia ja omasta takaa löytyy kunnon tilat ja työkalut. Primäärinen kysymys kuuluukin, että onko pahvin vaihdossa järkeä
a) koeponnistamalla ja kunnostamalla nyt paikallaan oleva kansi?
b) hankkimalla vaihtokansi (käykö M54 kannet?) jostain?
c) ollenkaan? Hankinko vaihtokoneen?
Vaihtoehtoa a) puoltaisi se, että kannen koneistukset hoituu tutulla koneistajalla asevelihintaan, b) vaihtoehtoa se, että jostain onnistuisi löytämään "sopivasti" suoraan ajosta varmasti toimivan kannen, vaihtoehtoa c) se, että se olisi luultavasti suoraviivaisin, joskaan ei varmasti halvin tapa?
Purin moottoritilan siihen pisteeseen, että jako olisi lukittava (erikoistyökaluilla, lainaisiko/vuokraisiko joku ystävällinen?
) ja hattu nostettava pois. Ennen kuin jatkan projektia haluaisin kuitenkin kuulla teidän mielipiteenne.
Mitä mieltä arvon kanssabemaristit ovat siis eri vaihtoehdoista? Puranko auton ja hävitän sen osina? Käykö tuon koneen tilalle "pienillä muutoksilla" esim M54B30, M52B28TU tuntuu olevan kohtuu harvinainen? Ideoita?
-Tico
Tilanne on siis seuraava: E38 728 M52B28TU koneella puski vedet motariajon jälkeen pihalle ja löi lämmöt tappiin. Pientä vesitilan paineongelmaa oli havaittavissa aiemmin (tätä varten vaihdettiin paisarin korkki, vesipumppu ja termari OEM osilla tottakai, ilmauksen kanssa ei ongelmia) ja nyt sitä on siis enemmän. Katastrofin jälkeen suoritetun käyttelyn seurauksena todettiin, että painetta tulee vesitilaan runsaasti; paisarista nousee vesipatsas, jos koneelle tarjoaa kierroksia. Lisäksi mittasin puristuspaineet: nelosessa 13bar ja muissa tasaisesti 16bar.
Tutkin asiaa googlella ulkomaisilta foorumeilta ja BTCF:n vanhoista topikeista ja tulin seuraaviin johtopäätöksiin:
- Kannet eivät ole näissä (enää) niin herkkiä kuin vanhemmissa kutoskoneissa => pahvi luultavasti vain palanut
- Pahvin vaihto DIY remonttina haastava => erikoistyökaluja, nokkakeppien katkeamisen riski, vanoksen ajoitus
- Kansi tai jopa lohko voi kuitenkin olla halki
- Kansipulttien kiristäminen ongelma => lohkosta korkkaa usein jengat
Remonttia en sinäänsä pelkää, autojen kanssa on tullut puuhasteltua vuosikausia ja omasta takaa löytyy kunnon tilat ja työkalut. Primäärinen kysymys kuuluukin, että onko pahvin vaihdossa järkeä
a) koeponnistamalla ja kunnostamalla nyt paikallaan oleva kansi?
b) hankkimalla vaihtokansi (käykö M54 kannet?) jostain?
c) ollenkaan? Hankinko vaihtokoneen?
Vaihtoehtoa a) puoltaisi se, että kannen koneistukset hoituu tutulla koneistajalla asevelihintaan, b) vaihtoehtoa se, että jostain onnistuisi löytämään "sopivasti" suoraan ajosta varmasti toimivan kannen, vaihtoehtoa c) se, että se olisi luultavasti suoraviivaisin, joskaan ei varmasti halvin tapa?
Purin moottoritilan siihen pisteeseen, että jako olisi lukittava (erikoistyökaluilla, lainaisiko/vuokraisiko joku ystävällinen?
![Smile](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/icon_smile.gif)
Mitä mieltä arvon kanssabemaristit ovat siis eri vaihtoehdoista? Puranko auton ja hävitän sen osina? Käykö tuon koneen tilalle "pienillä muutoksilla" esim M54B30, M52B28TU tuntuu olevan kohtuu harvinainen? Ideoita?
-Tico
Comment