Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50B25 käy huonosti *suutin ongelma*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jay_L
    Bimmer Rookie
    • May 2012
    • 61
    • Kuopio

    M50B25 käy huonosti *suutin ongelma*

    Originally posted by Jay_L View Post
    Ostin tuossa muutama päivä sitten tuollaisen e30 johon on vaihdettu vanokseton m50b25. Ajattelin kysyä täältä enkä tehdä omaa juttua aiheesta, eli vikana siis huono käynti.
    Käynti oli huonoa jo ostettaessa, mutta myyjä väitti että ilmamäärämittarin vaihdolla ongelma katoaa.
    Ostin sitten toimivasta autosta puretun ilmamäärämittarin ja edelleen sama jatkuu. Pistokkeen kun tökkää kiinni mittariin niin tyhjäkäynti pysyy mielestäni normaalina mutta kun kierroksia nostaa alkaa käynti pätkiä.

    Tulpat edellinen omistaja oli kuulema vaihtanut mutta tiedä sitten, jotkin denson tulpat siellä oli kun äsken availin.
    Samalla huomasin että viidessä tulpan reiässä pohjalla oli hieman öljyä, joka ilmeisesti voi vaikuttaa käyntiin?

    Takakonttiin asennettu myös turvatankki ja erillinen bensapumppu joka kytketään päälle erillisellä kytkimellä.

    Viimeksi kun käynnistin auton niin ilmamäärämittari ja moottorin ohjausboksi kuumenivat niin että hädintuskin uskalsi kädellä koittaa. Onko normaalia?

    Edit: Kuinka voisin selvittää tuon moottorin alkuperäisen auton josta se on otettu? Edellinen omistaja ei ollut varma mistä autosta peräisin.
    Originally posted by Jay_L View Post
    Nyt on vaihdettu uudet tulpat NGK BKR6EK, puolien toiminta tarkistettu ottamalla jokaisesta liitin irti auton käydessä ja jokaisen kohdalla käynti huononi eli ne toimivat. Uusi Bosch lambda asennettu ja kokeiltu toimivasta autosta otettua kaasuläpän asentoanturiakin mutta vielä jatkuu tuo pätkiminen.

    Lähtee käyntiin ja pyörii tyhjäkäyntiä mielestäni erinomaisesti, kierroksiakin kärsii nostaa hieman mutta sitten tasakaasua pitäessä alkaa pätkiä tyyliin pröööömpröööömprööööm eli pitää kierroksia hetken paikallaan mutta pudottaa ne heti alas, taas nousee ja tulee alas, aivan kuin tappokytkintä rämppäisi melkein sammuksiin asti. Onko ideoita missä voisi vika olla?
    Originally posted by Jay_L View Post
    Alkaa ymmärrys loppua kyllä nyt... Irroitin, tarkistin ja tarvittaessa vaihdoin kaikki letkut yms mitä mainittu tässä http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=205832 , mutta vielä jatkuu sama humppa.
    Noniin viisaammat auttakaa. Lainauksissa aikaisemmin kirjoittamiani viestejä toiseen topiciin mutta ei ole ongelma vielä selvinnyt.

    Moottori tärisee ja heiluu mielestäni normaalia enemmän joka viittaisi siihen että ei kay kaikilla pytyillä, mutta puolien pistokkeita irrotellessa kuitenkin tunuu käyvän kaikilla? Jokaisen kohdalla käynti huononee kun ottaa pistokkeen irti. Nyt tuntuu myös jotenkin röpöttävän tyhjäkäynnillä ja hieman korkeammilla kierroksilla. Sitten kun kierroksia nostaa lisää niin alkaa tuo lainauksessa mainittu humppaaminen. Imusarjan tiivisteet olen vaihtanut. Ei ollut vaikutusta.

    Sitten olisi toinen kysymys mittaristosta joka ei toimi. Service valot syttyy kyllä mutta muuten on mittari mykkä. Sinisestä liittimestä lähtevä musta johto on poikki, mihin vaikuttaa ja mihin kuuluisi kytkeä? Samasta liittimestä lähtevään keltavalko raidalliseen johtoon laitettu rosvoliittimellä musta johto jonka toinen pää ei ole missään kiinni.

    Edit: Imuvuoto ilmeisesti kyseessä mutta missä se voi olla?! Vikakoodilukijallekkin olisi tarvetta niin näkisi löytyykö sieltä mitään.

    Edit2: Video josta ilmenee moottorin käynti paremmin http://www.youtube.com/watch?v=Wep3-1lM--M
    Last edited by Jay_L; 30-07-2013, 13:47.
  • Jay_L
    Bimmer Rookie
    • May 2012
    • 61
    • Kuopio

    #2
    Pikaista apua kaivataan! Pitäis saada valmiiks jotta sais leiman ensviikonlopuks.

    Comment

    • Vauhtivaunu
      BTCF Member
      • Jun 2008
      • 2714
      • P-Karjala

      #3
      Kampiakselin asentoanturi tai sen johto paskana?



      Osa nro 9
      sigpic


      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

      Comment

      • Jay_L
        Bimmer Rookie
        • May 2012
        • 61
        • Kuopio

        #4
        Kampiakselin asentoanturilta mittasin 512ohmia ja nokka-akselin asentoanturilta 1221ohmia. Mitäs lukemia noilta pitäis tulla?
        Last edited by Jay_L; 14-07-2013, 23:51.

        Comment

        • Vauhtivaunu
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 2714
          • P-Karjala

          #5
          Originally posted by Jay_L View Post
          Kampiakselin asentoanturilta mittasin 512ohmia ja nokka-akselin asentoanturilta 1221ohmia.
          Kunnossa ovat.

          Eipä siinä enää muuta jää kun imuvuodon mahdollisuus.
          sigpic


          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

          Comment

          • coupe320
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 417
            • viikkoja tiellä

            #6
            voisko olla moottorissa joku venttiili vuotava tai jako heittää vähäsen?

            Comment

            • Jay_L
              Bimmer Rookie
              • May 2012
              • 61
              • Kuopio

              #7
              Jotain uuttakin selvisi äsken. Ensimmäinen pytty poissa pelistä. Puolia kokeilin vaihtaa keskenään ja muutamaa eri tulppaakin koitin, mutta silti eka pytty ei lähe mukaan.

              Edit: Eka pytty onkin mukana, mutta vain silloin tällöin. Kipinä tulee puolaan, mutta suutinta kuunnellessa meisselillä (toinen pää suuttimeen ja toinen omaan korvaan) ei kuulunut "naputusta" niinkuin muista suuttimista. Sammutin auton ja olin jo siinä toivossa että vika löytyi mutta käynnistäessä uudelleen suuttimesta kuuluikin naputus?!

              Välillä kaasutellessa ja tyhjäkäyntiä pyöriessään pytyn toiminta pätkii. Eli välillä käy kaikilla ja välilä vaan viidellä.
              Last edited by Jay_L; 15-07-2013, 16:44.

              Comment

              • Vauhtivaunu
                BTCF Member
                • Jun 2008
                • 2714
                • P-Karjala

                #8
                Originally posted by Jay_L View Post
                Edit: Eka pytty onkin mukana, mutta vain silloin tällöin. Kipinä tulee puolaan, mutta suutinta kuunnellessa meisselillä (toinen pää suuttimeen ja toinen omaan korvaan) ei kuulunut "naputusta" niinkuin muista suuttimista. Sammutin auton ja olin jo siinä toivossa että vika löytyi mutta käynnistäessä uudelleen suuttimesta kuuluikin naputus?!
                Suuttimet huoltoon:

                sigpic


                Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                Comment

                • Jay_L
                  Bimmer Rookie
                  • May 2012
                  • 61
                  • Kuopio

                  #9
                  Nuo suutinhuoltojen hinnat ei kyllä hirveesti houkuttele...
                  Tänään vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen eikä ollut vaikutusta.
                  Tuntuu siltä että joko bensantulo tai kipinä häviää jokaiselta sylinteriltä yhtäaikaa hetkellisesti ja palaa sitten takaisin ja taas häviää?! Ja siitä johtuisi tuo videossakin kuultu kierrostin humppaaminen.

                  Comment

                  • New(termiitti)
                    BTCF Member
                    • Sep 2007
                    • 48

                    #10
                    Jos suuttimiin päädyt niin löytyis 1 sarja suoraan ajosta....

                    Comment

                    • Jay_L
                      Bimmer Rookie
                      • May 2012
                      • 61
                      • Kuopio

                      #11
                      Avasin eilen tuon Motronicin laatikon ja sisältä löytyi osittain hapettuneita juotoksia ja komponentteja. Putsailin niitä sitten hieman hammasharjalla ja CRC monitoimiaineella ja lopuksi brake cleanerilla huuhtelin crc:t pois. Nyt on ollu kuivumassa yön yli ja kohta meen koittamaan muuttuiko mikään, vai menikö paskaks koko loota?!

                      Edit: Kävin kokeilemassa ja sehän perkele lopetti tuon pätkimisen!!

                      Ainoastaan ekan sylinterin suutin lagittaa vielä mutta jos se johtuu pelkästä suuttimesta niin sehän on pala kakkua
                      Last edited by Jay_L; 18-07-2013, 11:39.

                      Comment

                      • Jay_L
                        Bimmer Rookie
                        • May 2012
                        • 61
                        • Kuopio

                        #12
                        Noniin, suuttimet kävi testissä ja pesussa. Mitään merkittäviä eroja ei löytynyt eikä pesullakaan ollut vaikutusta asiaan. Eli edelleen käy viidellä/kuudella milloin haluaa. Kaikki suuttimien piuhat jotka tulee moottorinohjaukselle ovat ehjiä, samoin myös releelle tuleva paksu punavalkopiuha joka jakaantuu sitten suuttimille siellä johtokotelossa.

                        Mittasin suuttimien napojen väliltä vastukset auton ollessa käynnissä ja käydessä viidellä näytti mittari ekan suuttimen kohdalla samaa lukemaa kokoajan. Muissa vilisti eri lukemia näytöllä jatkuvasti.

                        Ilmeisesti moottorinohjauksessa vika, että ohjaa milloin haluaa tuota ekaa suutinta?

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎