Announcement

Collapse
No announcement yet.

m20 virran jakaja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bavaria:39
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 323
    • Kotka

    m20 virran jakaja

    Elikkä m20b20 -85 jakaja on irrotettu koneesta ja putsattu. ongelmana on takaisin laitto, eli lyödäänkö jakaja noin vaan kylkeen vai joutuuko ottaan mäntien asennon yms huomioon?
  • sirkus
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 2194
    • kaustinen

    #2
    Jakopäässä merkit kohdalleen ja sit jakaja reikään niin et pyörin osoittaa kutakuinkin ykkösen nastaa kohti jakajan kannessa niin pitäis lähteä käyntiin ja tarkemman säädön voi sitte tehdä lampulla.
    Chrysler 300c crd touring 2010
    Daily driver
    Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
    Man cave on wheels
    Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
    Built not bought
    V8, only juice&milk come in 2 litres

    Kawasaki zzr1100 fighter


    Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

    Comment

    • T3
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 8530
      • Karhe

      #3
      Originally posted by sirkus
      Jakopäässä merkit kohdalleen ja sit jakaja reikään niin et pyörin osoittaa kutakuinkin ykkösen nastaa kohti jakajan kannessa niin pitäis lähteä käyntiin ja tarkemman säädön voi sitte tehdä lampulla.
      Lähestulkoon noin, mutta siinä jakajan reunassa on ihan lovi mihin sen pyörijän pitää osoittaa. Kun oikein tarkasti laittaa, niin ei tarvitse edes lampulla jälkeen valotella. Tokihan se hyvä on asia tarkistaa.
      .

      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

      Comment

      • bavaria:39
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 323
        • Kotka

        #4
        sitten vielä sellainen juttu, että jakajaa irrotettaessa jokin akseli tms putosi sinne öljypohjaan, mikä osa se tarkalleen ottaen on?

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10080
          • KVLA

          #5
          Originally posted by sirkus
          Jakopäässä merkit kohdalleen ja sit jakaja reikään niin et pyörin osoittaa kutakuinkin ykkösen nastaa kohti jakajan kannessa niin pitäis lähteä käyntiin ja tarkemman säädön voi sitte tehdä lampulla.
          Ihan vaan tyhmä pointti tähän väliin.Kuis noista JAKOPÄÄN MERKEISTÄ tietää,että onko se sytkä ykkösessä vai viimesessä.Kun jakaja kuitenkin "suunnataan" ykköseen???
          Last edited by Heguli 31; 02-01-2005, 15:18.

          Comment

          • T3
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 8530
            • Karhe

            #6
            No sehän on sen öljypumpun käyttöakseli. Eli konetta et sitten käynnistä, ennekuin tuo akseli on kaivettu öljypohjasta ja asennettu paikoilleen.
            .

            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

            Comment

            • sirkus
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 2194
              • kaustinen

              #7
              Kun sekä alakerran että nokan merkit on kohdallaan on sytty ykkösessä pelkkä alakerran merkkihän voi olla kohdallaan sekä ykkösessä että kutosessa ja ainahan voit irroittaa venakopan ja katsoa sieltä kumpi sylinteri on sytytys vuorossa.
              Chrysler 300c crd touring 2010
              Daily driver
              Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
              Man cave on wheels
              Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
              Built not bought
              V8, only juice&milk come in 2 litres

              Kawasaki zzr1100 fighter


              Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10080
                • KVLA

                #8
                Originally posted by sirkus
                Kun sekä alakerran että nokan merkit on kohdallaan on sytty ykkösessä pelkkä alakerran merkkihän voi olla kohdallaan sekä ykkösessä että kutosessa ja ainahan voit irroittaa venakopan ja katsoa sieltä kumpi sylinteri on sytytys vuorossa.
                Tätä tarkoitinkin.Itse tiesin kyllä.Mutta kun neuvoo hieman "uudempaa" autohuoltajaa,niin tälläisetkin pikkuasiat voi aiheuttaa ylimääräisiä ongelmia.Siksi kyselinkin tarkennusta,ja ne kannattaa aina huomioida,vaikka homma olisi itselle automaattisesti selvää...
                Last edited by Heguli 31; 02-01-2005, 15:20.

                Comment

                • bavaria:39
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 323
                  • Kotka

                  #9
                  Originally posted by T3
                  No sehän on sen öljypumpun käyttöakseli. Eli konetta et sitten käynnistä, ennekuin tuo akseli on kaivettu öljypohjasta ja asennettu paikoilleen.
                  Hieno homma. Millanen systeemi tossa oikein on? Onko siinä pelkkä akseli vai jotain muutakin. Taitaa siirtyä käynnistäminen hamaan tulevaisuuteen...

                  Comment

                  • Kyytsis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 3472
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by bavaria:39
                    Hieno homma. Millanen systeemi tossa oikein on? Onko siinä pelkkä akseli vai jotain muutakin. Taitaa siirtyä käynnistäminen hamaan tulevaisuuteen...
                    No, siinä pitäisi olla semmoiset lukkolevyt jotka estävät ettei noin VOI käydä. Ei tosin ole ensimmäinen kone josta moiset puuttuvat. Se akseli on pelkkä puikko, pää litteä, sen saa vain yhdellä tavalla sinne öljypumppuun tungettua joten asentaminen ei ole vaikeaa.

                    Huono tuuri sulla, tuo öljypohjan avaaminen sytkän säädön takia on hieman työlästä. Kannattaa vaihtaa samalla se öljypohjan tiiviste ja varmistaa silikonilla.

                    Comment

                    • T3
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 8530
                      • Karhe

                      #11
                      Tosta kuvasta selviää melko hyvin koko toimintaperiaate. Jakajan juuressa on tuollainen ratas, joka pyörii, kun ensin nokkahihna pyörittää ns. apuakselia. Apuakselin päässä on tuohon jakajan rattaaseen sopiva ratas.
                      Nyt kun jakaja on sitten saatu pyörimään, niin tuolla käyttöakselilla saadaan sitten samalla pyörimään se öljypumppu.

                      Kuvassa näkyy varsin hyvin akselin molemmissa päissä ns. prikat, joiden tarkoituksena on estää akselin liikkuminen paikoiltaan, kun jakaja nostetaan pois.

                      Nuo prikat on alkujaan semmosta muovia tai jotain sekoitusta. Kun moottorilla on ajettu jo ties kuinka monta vuotta, niin nuo muoviprikat sitten ilkeyttään kovettuvat/rapistuvat ja häipyvät tuosta akselilta jonnekin sinne...

                      Nyt sun koneessa oli ainakin tuo jakajan päässä oleva prikka hävinnyt. Kun sitten nostit jakajaa, niin akseli pääsi tietenkin nousemaan mukana.
                      Lopun jo tiedätkin, eli onnea vaan...
                      .

                      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                      Comment

                      • Kyytsis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 3472
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by T3
                        Nyt sun koneessa oli ainakin tuo jakajan päässä oleva prikka hävinnyt. Kun sitten nostit jakajaa, niin akseli pääsi tietenkin nousemaan mukana.
                        Lopun jo tiedätkin, eli onnea vaan...
                        Kun kuulin että tämä on mahdollista, niin opettelin ottamaan siitä akselista kiinni nostaessa.. On se öljypohja sen verran monella ruuvila kiinni.

                        Comment

                        • BestMotorWith
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2004
                          • 382
                          • Hämeenlinna

                          #13
                          Mites toi asia on hoidettu uudemmissa koneissa missä se virranjakaja on siellä kannessa?
                          If you wanna feel what is drive a car try BMW, and you never miss any other vehicle.

                          http://www.bmwtuningclub.net/showcar.php?id=1780

                          Comment

                          • T3
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 8530
                            • Karhe

                            #14
                            Originally posted by BestMotorWith
                            Mites toi asia on hoidettu uudemmissa koneissa missä se virranjakaja on siellä kannessa?
                            Uudemmissa, eli Motronic-koneissa jakaja on kannen päässä ja pyörijä on suoraan nokka-akselissa kiinni (tai no, on siinä semmonen kiinnike välissä).Näissä koneissa on sitten lohkossa kyllä vanhanmallisen jakajan paikka, mutta se reikä on peitetty tulpalla ja tulpan alla on pelkkä ratas, jotta apuakseli voisi pyörittää öljypumppua.
                            Tuollaiseen lohkoon voi siis myös asentaa jakajan lohkoon, kun vaan irroittaa sen tulpan ja rattaan ja nakkaa vanhanmallisen jakajan sekaan.
                            .

                            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                            Comment

                            • bavaria:39
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2004
                              • 323
                              • Kotka

                              #15
                              Ei kellään olis myydä/lainata tuota akselia, tarttis siirtää auto ja ottaa öljypohja veks paremmassa paikassa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎