Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54B30 koneremontti vai kokonaan toinen pata?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Peetu_
    Bimmer Rookie
    • May 2008
    • 181
    • Vaasa

    M54B30 koneremontti vai kokonaan toinen pata?

    Moro,

    pihassa seisoo 330 avo, ja mieli tekis sitä kutitella. Perusmoottorina siinä näkyy olevan M54B30. Mitä se sitten lienee tarkoittaakin :think.

    Ite oon elämäni touhunnut volvojen kanssa ja joskus ollut jotain puolitehokkaitakin. Nyt rupee oleen talli tyhjä volvoista ja kiinnostais tutustuu tuon avon moottorin sielunelämään.

    Onko tuo perusmoottorina yleensäkkään mimmonen? Jos sitä haluaa parannella niin onko tuo lohkona/aihiona ok, vai pitäskö olla joku muu. Jos joku muu niin onko jonkun muun koneen lohko ( M3?) esim lohkoltaan vastaava kuin tuo jotta menis paikalle lähes heittämällä?

    Ajatus olis tulevan talven aikana tehdä uusi perusmoottori, joko vastaavasta lohkosta tai jostain muusta hyvästä aihiosta. Ajatuksena saada kestävä alakerta, jota sitten voi erilaisilla avuilla kiusata .

    Bemmit on vielä täysin uusi maailma ja kaikki vinkit ja avut ovat tervetulleita
    X4 3.0d M-Sport E93 M3
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7447
    • Oulu

    #2
    Tästäpä löytyy runsain kuvin höystetty projektithreadi: http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=445340
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Peetu_
      Bimmer Rookie
      • May 2008
      • 181
      • Vaasa

      #3
      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Tästäpä löytyy runsain kuvin höystetty projektithreadi: http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=445340
      hienoa kiitos. Tota siis lukemaan. Tänne toki saa antaa omaa kommenttia ja kantaa myös alkuperäiseen kysymykseen.
      X4 3.0d M-Sport E93 M3

      Comment

      • Skarpa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2007
        • 3409
        • Kotka

        #4
        Mulla on sattuneesta syystä mielenkiintoa samaa pataa kohtaan, joten siitä on tullut jonkin verran lueskeltua. Seuraava ei siis ole omakohtaista kokemusta. Tekniikaltaan tuo on perusvarmaa bemaria. Yksi koneen heikoista kohdista on kampisuhde. Yli kuuden tonnin kierrättäessä kampiakseli lähtee herkästi värähtelemään. Tämä taas tahtoo löystyttää öljypumpun rattaan pultin EDIT: mutterin. Lukitteet tai muut eivät auta. Tyypillinen ratkaisu on hitsata pultti kokonaan kiinni, mutta silloin seuraava mikä pettää on pumpun akseli. Jenkkifoorumilla on myynnissä modattuja öljypumppuja, joissa on koneistettu uusi järeämpi akseli. Voin kaivella linkin joskus. Sellasen ajattelin väkästellä jossain vaiheessa. Moottoriin on saatavilla myös aftermarket-värinänvaimentimia, jotka mahdollisesti ovat alkuperäistä parempia. Värinätaipumuksen vuoksi kannattaa suhtautua kriittisellä harkinnalla esim vauhtipyörän kevennykseen, koska vauhtipyörän massa tappaa värähtelyä.
        Last edited by Skarpa; 16-07-2013, 14:50.
        BMW E30 - Hitsaamisen iloa

        E30 Armo "330i"

        Comment

        • Skarpa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2007
          • 3409
          • Kotka

          #5
          Tässä on tää linkki, jonka lupasin:


          Tiivistettynä: VAC motorsportsin ratkaisu öljypumppuongelmaan, ei tämän kokemuksen perusteella ole toimiva. Nimimerkki vaio76109 E46 fanaticsilla askartelee noita järeämpiä, modattuja öljypumppuja. BMW motorsportsilta saa ilmeisen hintavia motosport-öljypumppuja. Lisäksi tuolla on mainittu TC Klinen valmistama öljypumppu, joka on ilmeisesti myös toimiva ratkaisu ongelmaan.
          BMW E30 - Hitsaamisen iloa

          E30 Armo "330i"

          Comment

          • ///Jone
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2009
            • 1289
            • HKI

            #6
            Onko öljypumpun irtoaminen M54 ongelma? Tällä foorumilla en ole törmännyt hajonneisiin M54 koneisiin. No kuitenkin, Alpinahan taisi ratkaista ongelman käyttämällä S52us/M50? rautalohkoa 87mm porauksella 3.3L B3 S versiossa, josta irtoisi reilu 300hv. Tuollainen 270-300hv on vaparina kai suhteellisen järkevällä budjektilla otettavissa. Rautalohko jäykempänä ilmeisesti eliminoi värinätkin, onhan kuutos S-moottoreissakin poikkeuksetta rautalohko.
            Last edited by ///Jone; 17-07-2013, 16:18.
            ______________________
            Nykyinen:
            Model 3

            BMW:t vuodesta 2009:
            i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

            Comment

            • Skarpa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2007
              • 3409
              • Kotka

              #7
              Ei oo mullakaan tullu vastaan tällä foorumilla öljypumppurikkoja, mutta E46fanaticsia lukiessa tuntuu olevan aika yleinen ongelma. Sitä en osaa sanoa, minkä verran lohkon materiaalilla on vaikutusta, mut ainakin sekä Alpinan padassa, että S54:ssä on aika paljon järeämmät värinänvaimentimet kuin M54:ssä.
              BMW E30 - Hitsaamisen iloa

              E30 Armo "330i"

              Comment

              • Peetu_
                Bimmer Rookie
                • May 2008
                • 181
                • Vaasa

                #8
                Originally posted by ///Jone View Post
                Onko öljypumpun irtoaminen M54 ongelma? Tällä foorumilla en ole törmännyt hajonneisiin M54 koneisiin. No kuitenkin, Alpinahan taisi ratkaista ongelman käyttämällä S52us/M50? rautalohkoa 87mm porauksella 3.3L B3 S versiossa, josta irtoisi reilu 300hv. Tuollainen 270-300hv on vaparina kai suhteellisen järkevällä budjektilla otettavissa. Rautalohko jäykempänä ilmeisesti eliminoi värinätkin, onhan kuutos S-moottoreissakin poikkeuksetta rautalohko.
                Mitäs kun kyseessä ei oo vapari ja tehotavote 450-500 . Pysyykö tuo lohko edelleen silloin kasassa?
                X4 3.0d M-Sport E93 M3

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Kyllä se kasassa pysyy, mutta ei varmastikaan sillä porauksella joka B32:ssa on. Tuossa M54B30 koneessahan on vaatimattomampi poraus...

                  Öljypumppuongelmat ei johdu lohkosta, liian pitkä isku, ei saa noilla mitoilla kampurasta riittävän jäykkää.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎