Announcement

Collapse
No announcement yet.

3.0D outo vinkuva ääni

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -jasa-
    Bimmer Rookie
    • Jun 2013
    • 47
    • Pirkanmaa

    3.0D outo vinkuva ääni

    Jonkun aikaa tässä yrittänyt niin kotimaisia kuin ulkomaisia foorumeita selailla seuraavan ongelman edessä.

    Moottori on siis 3.0 dsl vm 2002 (e53 korista). Automaattilaatikko.

    Auto päästää outoa vinkuvaa/kirskuvaa ääntä 1500-2000rpm välillä. Vielä siten että ääni kuuluu lämpimästä koneesta. Kuuluu voimakkaammin vedätyksessä, mutta hentoisesti myös vapaalla moottoria kierätettäessä paikallaan. Kylmästä koneesta ei tuota ääntä lähde - ei kuulu ainakaan hyttiin.

    Äänen sijaintia on vaikea paikantaa, mutta hytistä kuunneltuna oikealtapuolelta moottoritilasta. Voi olla myös muualta..

    On nyt vavannut noin kuukauden ja oli väliin hyvin voimakas kirskuva ääni. Kävin jo vikakoodin luvussa, mutta ei siellä mitään aiheeseen liittyvää ollut.

    Mikähän tuota ääntä tuolla päästää?

    Mistä alkaa äänen lähdettä selvittelemään ja mitä kannataa tutkia?
    Mitä koneessa tapahtuu 1500-2000rpm alueella joka voisi olla tuollainen äänen lähde? Miten tuota voisi diagnosoida tarkemmin?

    Muuta vikaa ei ole kuin tuo ääni.. Mutta ääni kun ei ole normaali niin poistaisin sen ennen kuin vika "ajautuu pihalle".
  • -jasa-
    Bimmer Rookie
    • Jun 2013
    • 47
    • Pirkanmaa

    #2
    Voiko ääni tulla turbiinilta - turbiinilukko? Ensimmäisenä tuota olen epäillyt, mutta voiko turbiinin ääni tulla myös vapaalla ollessa? Pitäisikö kuluneisuudesta tulla jotain vikakoodia?

    Ääni on siis jollain tavalla rasitukseen sidonnainen ja kuuluu 1500-2000rpm alueella. Kuuluu voimakkaammin rasituksessa, esim kiihdytyksessä paikaltaan lähtiessä. Kuuluu vaimeammin kun vaihde N:llä ja kierrättää konetta.

    Kysessä on GM:n laatikko joiden kestävyys kyllä tiedetään. Laatikko on kuitenkin rempattu noin 40tkm sitten, mutta itselläni ei ole tietoa mitä sinne on tehty.

    Comment

    • -jasa-
      Bimmer Rookie
      • Jun 2013
      • 47
      • Pirkanmaa

      #3
      Peli on käytetty laatikkospecialistilla ja ei mitään vikakoodeja, laatikko toimii niin kuin pitää koeajon perusteella sekä dataloggauksen perusteella. Todettiin että laatikossa ei mitään vikaa, mutta Tbo taitaa olla tiensä päässä.

      Elikkäs tbon metsästykseen eBaysta.

      Comment

      • Kissvesala
        Moderator
        • Jun 2010
        • 3110
        • Liminka

        #4
        Originally posted by -jasa- View Post
        Peli on käytetty laatikkospecialistilla ja ei mitään vikakoodeja, laatikko toimii niin kuin pitää koeajon perusteella sekä dataloggauksen perusteella. Todettiin että laatikossa ei mitään vikaa, mutta Tbo taitaa olla tiensä päässä.

        Elikkäs tbon metsästykseen eBaysta.
        Älä osta ebaystä sitten sitä halvinta mahollista. Siellä on aika laajalla laadulla noita myynnissä. Suomestakin se irtoaa tonnin pintaan ku kyselee tarjoukset ja saa ainaki kunnon takuut.
        Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
        Kissvesala.fi
        Priva tai o443424479

        Comment

        • Esal
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1344
          • Lempäälä

          #5
          Turbon laakerinvälyksenhän voi tarkistaa aika helposti, putki ilmamassamittarilta irti, niin lähtee vetämällä turbolta irti. Sen jälkeen koittaa akselin päästä välyksen. pituusvälystä ei saisi olla, poikittaista hieman. Kirkuva ääni voi tulla kun siipipyörä ottaa kiinni runkoon säätösiipiin pakopuolella.
          Tulee vaan kallista osajumppaa, jos vika nyt ei siinä olisikaan. :think
          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

          Comment

          • -jasa-
            Bimmer Rookie
            • Jun 2013
            • 47
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by Esal View Post
            Turbon laakerinvälyksenhän voi tarkistaa aika helposti, putki ilmamassamittarilta irti, niin lähtee vetämällä turbolta irti. Sen jälkeen koittaa akselin päästä välyksen. pituusvälystä ei saisi olla, poikittaista hieman. Kirkuva ääni voi tulla kun siipipyörä ottaa kiinni runkoon säätösiipiin pakopuolella.
            Tulee vaan kallista osajumppaa, jos vika nyt ei siinä olisikaan. :think
            Jos ei ole tbo niin millaisia muita arvauksia olisi kirskuvalle äänelle konehuoneesta? Toisin sanoen mitä muuta tarkistaa?

            Voiko pitkittäisvälys aiheuttaa siipien osumista runkoon --> ääni? Ääni kun kuuluu 1500-2000 rpm alueella pääsääntöisesti. Väliin se ei ole huomattavaa ja väliin taas hyvinkin selvästi huomattavaa.

            Oma arvaukseni vaan on tuo tbo.

            Comment

            • Gemmi
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2010
              • 3355
              • Espoo

              #7
              Laturi ja muut apulaitteet suljettu pois?:think. jos turbo olis, nii luulis pitävän ääntä aina kun ollaan ahtojenpuolella:think. Hirveesti turbossa ei saa välyksiä olla suuntaan tai toiseen, semmonen on ihan ok että nippa nappa kädellä tuntee kun heiluttaa akselista.

              Comment

              • vexu524tdic
                BTCF Member
                • Jan 2004
                • 776
                • Gallia = Kinnula

                #8
                Originally posted by -jasa- View Post
                Jos ei ole tbo niin millaisia muita arvauksia olisi kirskuvalle äänelle konehuoneesta? Toisin sanoen mitä muuta tarkistaa?

                Voiko pitkittäisvälys aiheuttaa siipien osumista runkoon --> ääni? Ääni kun kuuluu 1500-2000 rpm alueella pääsääntöisesti. Väliin se ei ole huomattavaa ja väliin taas hyvinkin selvästi huomattavaa.

                Oma arvaukseni vaan on tuo tbo.
                Ota apulaitehihna pois ja kokeile kaikki rullat välyksistä, mulla yksi äänteli pitkään ennenkuin antautui kokonaan.

                Konetta voi myös käyttää hetken ilman hihnaa, ei se ehdi lämmetä liikaa vaikka vesipumppu ei pyörikään.
                e70 X5 3.0sd -08
                f30 320i xdrive -16
                e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                e30 316 -88 2,2TIC M10
                e21 323i -81 ruostekasa...

                Comment

                • -jasa-
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2013
                  • 47
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Päivitystä tähän..

                  Apulaiteremmit käytetty pois - ääni vaan kuuluu..
                  Turbo vaihdettu eilen - ääni vaan kuuluu..

                  Tänään sitten jatkettiin purkamista ja todennäköinen syyllinen taisi paljastua.
                  Pakosarjasta ykkösen alempi pultti poikki. Ja ylempi meni poikki kun sitä aukaisi. Pakosarja 3.2 milliä koko matkalta banaanina (eli moin 1.6mm molemmista päistä ulos päin jos keskeltä katsoo).

                  Muuten helpottava tieto muuten kaiken turhan jumpan keskellä, mutta huomenna alkaa ihmettely miten ne pultin pätkät kaivellaan ulos sieltä kannesta. Myös tuolla pakosarjalle pitää huomenna löytää koneistaja joka höyläisi sen suoraksi.

                  Ja voin sanoa että eräskin ukko on käynyt ääntä ihmettelemässä ja kummastelemassa. Ei osannut kukaan varmuudella sanoa muuta kun että tbo suunnalta se kuuluu. Ja ääni oli ihan kuin kuiva laakeri..

                  Ja perään sitten se päivän pakollinen. Ainakin M57 pakosarjaa kannattaa katsoa - eka osa "ykkösen katkenneet pultit" oli varsin tunteisiin vetoava

                  Comment

                  • -jasa-
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2013
                    • 47
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Pultin pätkät porailtu pois. On muuten älyttömän kätevä omata kulmapora ja Würthin irroitussarja katkenneille pulteille. Myös kuumailmapuhallin että sai lohkona lämmitettyä. No onneksi oli kavereilla nuo työkalut ja kävivät kairaamassa pultit pois. Eilen myös koneistamossa pakosarja höylätty suoraksi, haeetu pitkin maakuntia tiivisteitä, muttereita ja ja mitä ihmeellisimpiä osia että saisi vekottimen taas kasaan.
                    Tänään loppukasaus ja toivottavasti saa käynti- ja ajokuntoon.

                    Comment

                    • Mikkeri
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2011
                      • 805
                      • Suomi

                      #11
                      Miksi pitkin maakuntia? Eikö maahantuojan tiskiltä niitä olisi löytynyt?
                      TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                      TDS osaa.

                      Comment

                      • -jasa-
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2013
                        • 47
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by Mikkeri View Post
                        Miksi pitkin maakuntia? Eikö maahantuojan tiskiltä niitä olisi löytynyt?
                        Osat tarvittiin muutaman tunnin sisällä - Suomen läpi lähettely kun vie oman aikansa. Auto oli siirretty tuonne Pohjois-Pohjanmaalle, josta sain äärettömän hyvän taliin montulla lainaksi. Lähikuntien (KustCar Kokkola ja Wetteri Oulu) huolloista onneksi löytyi hyllystä ne osat, jotka tarvittiin kasaamiseen (pakosarjantiivistet, pakosarjan pultit, pakosarjan mutterit, injekorien kupariprikat, tbon tiivisteet niin pakosarjaan kun öljynkierrolle ja jotain muuta pienempää....)

                        Mutta auto on nyt nipussa ja kukkuu taas. Oli haastava ja pitkällinen remontti. Ja vikadiagnostiikkana varsin erikoinen.

                        Comment

                        • schwarze
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 2017
                          • Kangasala

                          #13
                          Originally posted by -jasa- View Post
                          Oli haastava ja pitkällinen remontti. Ja vikadiagnostiikkana varsin erikoinen.
                          Niin ne näissä joskus on Menikös toi sun vanha turbos jo jonnekin?
                          Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                          Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                          Comment

                          • -jasa-
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2013
                            • 47
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by schwarze View Post
                            Niin ne näissä joskus on Menikös toi sun vanha turbos jo jonnekin?
                            Kun oli niin hyvässä tikissä tuo vanha niin en lähettele minnekkään - pantti maksun menetän. Jätän varalle - kun on tuo tehdaskunnostettu nyt paikallaan ja sen kestosta ei ole tietoa tarjolla

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎