Announcement

Collapse
No announcement yet.

Takaiskuventtiili jumissa tms.?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jjv
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 92
    • Oulu

    Takaiskuventtiili jumissa tms.?

    Howdy,

    onkohan kellään ollut ongelmia jarrutehostajan alpaineletkun takaiskuventtiilin toiminnassa? Vaikuttaa että olisi kait jotenkin likainen tms. kun jarrut nappaa ensin tiukasti kiinni ja sen jälkeen kun vaistomaisesti löysää ja painaa uudelleen niin tehot on vähissä. Itse ainakin päättelin että syy voisi löytyä tuolta - jarrunesteet on vaihdettu ja ilmattu. Millaiset mahtaa olla sen sisuskalut ja voiko sitä puhdistaa jollain esim. tentulla ? - jos nyt ensin saa sen irroitettua letkujen välistä?

    Linkin takaa osa 12.


    Auto 525d, e39
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10080
    • KVLA

    #2
    Originally posted by jjv
    Howdy,

    onkohan kellään ollut ongelmia jarrutehostajan alpaineletkun takaiskuventtiilin toiminnassa? Vaikuttaa että olisi kait jotenkin likainen tms. kun jarrut nappaa ensin tiukasti kiinni ja sen jälkeen kun vaistomaisesti löysää ja painaa uudelleen niin tehot on vähissä. Itse ainakin päättelin että syy voisi löytyä tuolta - jarrunesteet on vaihdettu ja ilmattu. Millaiset mahtaa olla sen sisuskalut ja voiko sitä puhdistaa jollain esim. tentulla ? - jos nyt ensin saa sen irroitettua letkujen välistä?

    Linkin takaa osa 12.


    Auto 525d, e39
    Toimiihan alipainepumppu ok?(diesel?)

    Comment

    • jjv
      Bimmer Rookie
      • Nov 2004
      • 92
      • Oulu

      #3
      jep toimii ja on diesel. Tämää tapahtuu kun pakkasta enempi, nyt lauhalla kelillä kaikki pelaa hienosti -> kosteutta ko. venttiilissä? (tuskin) ehkä jotain mömmöä joka jäykistyy kylmässä.
      Mutta jos ei tunnut uskottavalta niin muutakin saa toki esittää - ensi viikonloppuna pääsee kait taas kokeileen kun on lupaillut kylmenevää.

      Comment

      • Tappu
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2003
        • 825
        • Tampere

        #4
        Todennäköisesti jarrutehostimessa sisällä vettä. Kuukauden sisään töissä on ollut kaksi tämmöistä tapausta, että pakkasella ei ole välillä kunnollisia jarruja. Eli luultavasti jarrutehostimen "kuopassa" on vedenpoistoreikä tukossa ja sen seurauksena vesi on päässyt siellä nousemaan ja mennyt jarrutehostimeen.
        Last edited by Tappu; 13-01-2005, 21:22.
        AMG

        Comment

        • jjv
          Bimmer Rookie
          • Nov 2004
          • 92
          • Oulu

          #5
          no jopa olisi oiva ratkaisu - ja kuulostaa järkevältä. Montussa oli tosiaan moskaa ja ties vaikka poisto olisi tukossa ollut kun myös tulopuoli oli tukossa. Huuhtelin monttua/poistoputkea liuotinpesuaineella ja vedellä. Nyt sitten vain odotellaan kylmiä ilmoja ja katsotaan kuinka käy. Jarrunesteet tuli vaihdettua viime viikolla joten ovat iskussa ja kaiken pitäis toimia ihan normaalisti. Tuota monttua pitää sitten alkaa seuraamaan aina joskus ja huuhdella se puhtaaksi.

          Comment

          • Tappu
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2003
            • 825
            • Tampere

            #6
            Teeppä niin, mutta jos tehostimeen on päässyt vettä, niin sitä on todella hankala kuivata, yks tehostin mikä vaihdetiin sieltä tuli vettä vielä viikon päästä siitä kun se oli otettu pois ja ollut sisällä kuivassa tilassa. Tässä tapauksessa kun autoa ei voi seisottaa korjaamolla viikkoja, siihen vaihdettiin uusi jarrutehostin.
            AMG

            Comment

            • jjv
              Bimmer Rookie
              • Nov 2004
              • 92
              • Oulu

              #7
              sama tuli myös mieleen joten taitaa olla edessä jonkinlainen kuivatus - auto kylläkin on yöt lämpimässä tallissa mutta tuskinpa auttaa kun pönttö on ilmatiivis - melkein.

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10080
                • KVLA

                #8
                Originally posted by Tappu
                Todennäköisesti jarrutehostimessa sisällä vettä. Kuukauden sisään töissä on ollut kaksi tämmöistä tapausta, että pakkasella ei ole välillä kunnollisia jarruja. Eli luultavasti jarrutehostimen "kuopassa" on vedenpoistoreikä tukossa ja sen seurauksena vesi on päässyt siellä nousemaan ja mennyt jarrutehostimeen.
                Uutta ja mielenkiintoista tietoa (minulle ainakin).Tämä "taltioidaan"...

                Comment

                • jjv
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2004
                  • 92
                  • Oulu

                  #9
                  Juu eipä ainakaan viikonlopun -18 pakkasessa vielä ollut ongelmia joten kovempia testiolosuhteita odotellaan...
                  Tosiaan yllättävä jarrujen jäätyminen voi olla aika yllätys. Eilen tutkin oikein antaumuksella tuota ilmanputsarin asentamista ja näyttää että se on helppo (lue:helpompi) asentaa niin että etuikkunoilta tuleva 'ränni' ja sisäilmasuodattimen kotelon liitos menee väärinpäin ja siihen jää rako josta vesi pääsee sinne alakerran monttuun jossa tehostajakin asuu -> lopputulos näkyy seuraavana talvena.

                  Kerään tässä rohkeutta korkata pois se läpivientiputki tehostajan kyljestä ja aloittaa kuivatus ko. reiästä esim. hiustenkuivaimella + sopivalla suppilo/letku hässäkällä, lisäksi paluuputkella josta ilma pääsee pois. Onko se putki tuikalla ja kannattaako hankkia varaosia etukäteen? Mahtaako yksittäisiä osia saada vai ostattaako koko pitkän pätkän kaikkinensa?
                  Kumiletkujen liitokset tuntuivat olevan haastavan tiukkoja joten niidenkin kanssa saa varmaan tapella - vai onko niiden irroittamiseen hyviä neuvoja. Itse ajattelin lämmittää yo. mainitulla kuivaimella ja sitten koittaa raottaa/kiilata ohuella meisselillä tms. ja vetää. Rahamiehet halkoo puukolla ja ostaa uudet osat.

                  Comment

                  • JJP
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2003
                    • 151
                    • Kuopio

                    #10
                    alipainepumppu

                    käytänpä tätä threadia hyväksi kun itellä on kans samoja ongemia ollu et välillä tuntuu ku jarrujen tehostus olisi poissa kokonaan. Miten ton alipainepumpun pystyy testaamaan?? Jos se kunnossa niin sitte varmaan takaiskuventtiili vaihtoon ja jos ei vieläkään tokene niin toi vedenpoisto-operaatio?

                    Comment

                    • jjv
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2004
                      • 92
                      • Oulu

                      #11
                      sen enempää laitetta tuntematta mutta letkun pää auki ja koittelemaan alipainetta. Katso ettei mikään liitos vuoda tai joku letku ole halki tms.
                      Siihen venttiilli tulee kait ohjaus jarrupolkimelta (ohut letku) joten sekin kannattaa tarkistaa että toimii - korjatkaa jos meni väärin.

                      Koittele tosiaan letkut ja liitkoset ja sitten kuivattamaan tehostajaa jos on epäilys että on vettä sisällä. Itsellä kävi mielessä että lorauttais tenttua jäänestoksi pönttöön niin pääsisi ainakin liikkeelle jos tiukille menee.

                      Comment

                      • jjv
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2004
                        • 92
                        • Oulu

                        #12
                        Vastaus kysäriin

                        Tuohon org. kysymykseen syy selvisi eli oli kuten on epäiltykin että tehostajassa oli vettä sisällä mutta se että sitä on tyyliin 'litra tolkulaa' about 1,5 l ja edelleen hölskyy, hiukan ihmetyttää että missä sitä on uitu. Nyt on uusi paikalla ja toimii - toistaiseksi. Ainut järkevä selitys on että laatikon pohjan poistoreikien tukkeutuminen ja veden nousu laatikossa. Veden pääsy sinne johtuu väärästä sisäilmanputsarin kotelon väärästä asentamisesta niin että vesi pääsee laatikkoon.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎