Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sekventiaaliruisku

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    Sekventiaaliruisku

    No niin, en löytänyt keskustelua aiheesta niin here goes stupid questions..

    Olen kohtuullisen maallikko noiden aftermarket ecujen suhteen. Semmonen juttu tuli tuossa mieleen, että tarviiko sekventiaaliruiskun kanssa olla isotuottoiset suuttimet että sekventiaalisuudesta saa hyödyn irti? Tai siis sellaiset että täydessä soitossakin mennään lyhyehköillä aukioloilla. Sillä ajattelin, kun laskeskelin että vaikkapa 7000 kierroksilla imuvena on about 7 ms ajan auki (jos imu on 300 asteinen..). Ja sekventiaaliruiskussa kumminki haetaan sitä että suihkutushetki on jokseenkin tahdissa imuvenojen/imutahdin kanssa?
    Last edited by petrolhead; 23-11-2013, 16:19.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
  • 327 2*t+ic
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 209

    #2
    Originally posted by petrolhead View Post
    No niin, en löytänyt keskustelua aiheesta niin here goes stupid questions..

    Olen kohtuullisen maallikko noiden aftermarket ecujen suhteen. Semmonen juttu tuli tuossa mieleen, että tarviiko sekventiaaliruiskun kanssa olla isotuottoiset suuttimet että sekventiaalisuudesta saa hyödyn irti? Tai siis sellaiset että täydessä soitossakin mennään lyhyehköillä aukioloilla. Sillä ajattelin, kun laskeskelin että vaikkapa 7000 kierroksilla imuvena on about 7 ms ajan auki (jos imu on 300 asteinen..). Ja sekventiaaliruiskussa kumminki haetaan sitä että suihkutushetki on jokseenkin tahdissa imuvenojen/imutahdin kanssa?
    Otikko huomioon että imutahti on joka toinen kampiakselin kierros, itse sain nopealla laskutoimituksella noilla arvoilla imutahdin kestoksi 15,7 ms.
    En tiedä pystyykö suihkutusta hoitamaan täysin imutahdin aikana mutta ainakin sekventaalisuus helpottaa elämää katsastuksen suhteen rajummilla nokilla kun säätää ruiskutuksen alkamaan heti kun pakovena sulkeutuu eli overlap loppuu. Vaikuttaa varmaan myös kulutukseen.
    Luulis myös että polttoaine sekoittuu paremmin ilmaan jos edes suurin osa ruiskutetaan imutahdin aikana, saattaapa olla sylinterikohtainen seoskin hiukan tarkempi?
    Ainakin itse olen pitänyt sekventaalisuutta hyvänä ominaisuutena.

    Comment

    • Vauhtivaunu
      BTCF Member
      • Jun 2008
      • 2714
      • P-Karjala

      #3
      Kyllä petrolhead on oikeilla jäljillä siinä että suuttimien tulisi olla staattiselta tuotoltaan (eli se tehtaan ilmoittama tuotto) erittäin suuri suhteessa siihen suutinkokoon mikä tehon puolesta riittäisi kun suihkutus on ajoitettu eli sekventaalinen. Suuttimien sähkömekaaniset ominaisuudet myös korostuu kun haetaan tarkkaa sekventaalista toimintaa. Yleensä polttoaine pyritään kuitenkin suihkuttamaan jo ennen imutahdin alkua että seos olisi tasaisempaa. Sylinterissä polttoaine ja ilma ei enää kerkeä sekoittua riittävästi ennen sytytystä.

      Jos oikein hifistellään, pitäisi korkeilla kierroksilla polttoaine suihkuttaa jo imusarjan alkupäässä että polttoaine-ilmaseos olisi tarpeeksi tasaista saavuttaessaan sylinterin. Ja sitten kun kierrokset laskee, on oltava toinen setti suuttimia lähempänä imuventtiiliä ettei tule pisaroitumis-ongelmia. Joissakin moottoripyörän koneissa on tällainen järjestely.

      Sekventaalisuihkutuksen hyödyt tulevat kun moottorinohjaus on muilta osa-alueiltaan kunnollisesti säädetty. Jos esim. kiihdytys- ja lämmityskäytön rikastukset ei ole kunnolla säädetty ja sotkevat säätöä tai sytytysennakko ei ole sitä mitä pitäisi, ei sekventaalisuihkutuksesta ole muuta iloa kuin esson baarissa kehuminen. Tämä tosin pätee vaikka ei olisi sekventaalisuihkutusta.

      Olen myös lukenut että matalaohmisilla suuttimilla saadaan tarkempi polttoaineen annostelu mutta em. suuttimille täytyy olla virranrajoitus joka mieluiten toteutetaan ohjelmallisesti tai omalla piirillään (=LM1949). Etuvastuksilla toteutetut virranrajoitukset on osoittautuneet ongelmallisiksi.

      Tuossa joitakin ajatuksia aiheesta. On huomautettava että tärkeintä on säätötyö. Jos sitä ei tehdä huolellisesti, millään muulla hifistelyllä ei ole merkitystä.
      sigpic


      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

      Comment

      • 327 2*t+ic
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 209

        #4
        Eikös suuttimen käyttöastetta ajatellen sekventaali systeemissä tulla kuitenkin toimeen pienemmillä suuttimilla? Ryhmäsuihkutus ruuttaa joka kampiakselin kierrokselle, sekventaali joka toiselle.

        Comment

        • Vauhtivaunu
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 2714
          • P-Karjala

          #5
          Originally posted by 327 2*t+ic View Post
          Eikös suuttimen käyttöastetta ajatellen sekventaali systeemissä tulla kuitenkin toimeen pienemmillä suuttimilla? Ryhmäsuihkutus ruuttaa joka kampiakselin kierrokselle, sekventaali joka toiselle.
          Määrättyyn kierroslukuun asti se onkin näin. Jossain 2000-3000rpm kohdalla esim. Motronic 3.1 on käytännössä ryhmäsuihkutteinen kun suuttimet on enemmän auki kuin kiinni.

          Asiaa on selvitetty varsin käytännönläheisesti englanninkielisessä Megamanuaalissa joka kannattaa lukea jos aihe kiinnostaa. Siellä on myös perusteltu miksi ns. normaalin käyttäjän kannalta sekventaalisuihkutus on melkein merkityksetön ominaisuus.
          sigpic


          Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #6
            Originally posted by 327 2*t+ic View Post
            Otikko huomioon että imutahti on joka toinen kampiakselin kierros, itse sain nopealla laskutoimituksella noilla arvoilla imutahdin kestoksi 15,7 ms.
            Ei sillä oo väliä onko imutahti joka kierros vai joka toinen tai joka kolmastoista.
            7000rpm:ssä yksi kampuranpyörähdys (360°) kestää ~0,00857 sekuntia. Jos imutappi on auki 300° ajan niin se on 300/360 x 0,00857 sekuntia.

            En tiedä pystyykö suihkutusta hoitamaan täysin imutahdin aikana mutta ainakin sekventaalisuus helpottaa elämää katsastuksen suhteen rajummilla nokilla kun säätää ruiskutuksen alkamaan heti kun pakovena sulkeutuu eli overlap loppuu.
            Muuten tosi mielenkiintonen pointti. Hmm, pystysköhän tota testaamaan vaikka niin että iskee pakokaasuanalysaattoriin kiinni ja venkslaa ajotusta eri kohtiin.
            Last edited by petrolhead; 24-11-2013, 19:13.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • peto2
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 8258
              • Järvikylä (Nakkila)

              #7
              Originally posted by petrolhead View Post
              Ei sillä oo väliä onko imutahti joka kierros vai joka toinen tai joka kolmastoista.
              7000rpm:ssä yksi kampuranpyörähdys (360°) kestää ~0,00857 sekuntia. Jos imutappi on auki 300° ajan niin se on 300/360 x 0,00857 sekuntia.
              Mutta kun kampura pyörii 7000rpm, nokka pyörii 3500rpm.
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #8
                Originally posted by peto2 View Post
                Mutta kun kampura pyörii 7000rpm, nokka pyörii 3500rpm.
                Jos nokka on kolmesataa-asteinen, se tarkoittaa että tappi on auki ajan jossa kampiakseli liikkuu 300 astetta. Kun puhutaan kampuran asteista niin silloin tuijotetaan myös kampuran pyörimisnopeutta.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Vauhtivaunu
                  BTCF Member
                  • Jun 2008
                  • 2714
                  • P-Karjala

                  #9
                  Originally posted by petrolhead View Post

                  Muuten tosi mielenkiintonen pointti. Hmm, pystysköhän tota testaamaan vaikka niin että iskee pakokaasuanalysaattoriin kiinni ja venkslaa ajotusta eri kohtiin.
                  Sytytysennakko vaikuttaa vielä enemmän. En voi liikaa korostaa että kaikki muu pitää olla ensin kohdallaan enenkuin sekventaalisuihkutuksen ajoitus vaikuttaa päästöihin.
                  sigpic


                  Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                  Comment

                  • 327 2*t+ic
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2004
                    • 209

                    #10
                    Originally posted by petrolhead View Post
                    Jos nokka on kolmesataa-asteinen, se tarkoittaa että tappi on auki ajan jossa kampiakseli liikkuu 300 astetta. Kun puhutaan kampuran asteista niin silloin tuijotetaan myös kampuran pyörimisnopeutta.
                    Olet muuten oikeassa! Tuli sekoitettua kammen ja nokan asteet. Eli ruiskutuksen hoitaminen täysin imutahdin aikana on käytännössä mahdotonta tai ainakin hyvin vaikeaa.
                    Päästöihin (ainakin tyhjäkäynnillä) tuolla tahdistuksella pystyy vaikuttamaan, se on tullut itse koettua. Ja vaikuttaa ruiskutusajankohdan muuttaminen auton käyntiin/seoksiinkin joten kyllä sillä jotain merkitystä on.
                    Tähän asiaan pitää kyllä joskus perehtyä oikein ajan kanssa.

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #11
                      IVauhtivaunu: Toki tiedostan että kaikki normi säätötyö ja hyvin tehdyt ihan perusasiat on homman pohja.
                      Kiinnostaa vaan teoria ja käytäntö ton sekventiaalisuuden takana. Ihan sama tietysti sytkän kanssa. Vaikka olis miten hieno sylinterikohtainen ennakonsäätö niin ei siitä oo iloa jos sytkäkartta on päin mäntyä.
                      Last edited by petrolhead; 30-11-2013, 10:02.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • jannmann
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 5856
                        • Joccis City

                        #12
                        Originally posted by petrolhead View Post
                        IVauhtivaunu: Toki tiedostan että kaikki normi säätötyö ja hyvin tehdyt ihan perusasiat on homman pohja.
                        Kiinnostaa vaan teoria ja käytäntö ton sekventiaalisuuden takana. Ihan sama tietysti sytkän kanssa. Vaikka olis miten hieno sylinterikohtainen ennakonsäätö niin ei siitä oo iloa jos sytkäkartta on päin mäntyä.
                        Tässä maassa ei taida olla kuin yhden käden sormissa ne oikeasti todella hyvät säätäjät.
                        Muut vetää 1-2h jarruttomassa dynossa vähän sinnepäin.
                        Siinä ajassa tuskin ulosmitataan paskimmankaan ecun ominaisuuksia, moottorin ominaisuuksista puhumattakaan.
                        Aprilia RSV4

                        Comment

                        • MH motorsport
                          BTCF Member
                          • Sep 2011
                          • 2301
                          • Turku

                          #13
                          Millaiset suuttimet sitten kannattaa sekventaalisyötön kanssa olla? Merkkejä ja malleja kiitos.
                          Autopalvelu MH-motor
                          Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                          Maxxecu myynti ja asennus
                          www.mh-motor.fi
                          0503218217
                          Kulkineet:
                          E6 2000 touring
                          E6 2002 touring
                          E30 318is ///Mtechnic 2
                          E34 ///M5 nürburgring
                          E34 S62b50 turbo dct
                          E39 523i ///Msport
                          F30 320d

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎