Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pärisevä M52TUB25

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • j328
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 310
    • Vantaa

    Pärisevä M52TUB25

    Terve!

    Eli ongelmana on vm.1999 E46 korimallin 323iA moottorista kuuluva pärinä/särinä. Ääni kuuluu noin 1700-3000 rpm ja ilmenee vain puolilämpöisellä moottorilla ja loppuu heti kun lämmöt ovat normaalina.

    Ääni kuulostaisi tulevan imusarjan liepeiltä, mutta voi tulla muualtakin. Ääni myös poistuu välillä kokonaan ja etenkin kylmäkäynnistyksen (lämpötilan ollessa lähellä nollaa) jälkeen sitä ei kuulu lainkaan.

    Itse arvailisin vian löytyvän Vanos, Disa tai jakoketjun suunnalta.

    Disan olen irroittanut ja akselissa on hieman väljää, mutta voiko se aiheuttaa ohjaamoon asti kuuluvan pärinän? Ja muuttuuko läpän toiminta jollain tavoin moottorin ollessa normaalissa käyntilämpötilassa?

    Voiko jakoketju ääntää vasta puolilämpöisellä moottorilla ja poistua lämpöjen ollessa normaalilla tasolla?

    Todennäköisin vaihtoehto lienee Vanos, mutta autolla on ajettu vasta 119 tkm. Onko normaalia, että vanos alkaa ääntämään jo tässä vaiheessa? Kiinnostaisi myös kuulla kokemuksia Beisanin Rattle Kit:stä? Lähinnä saako rallatuksen poistumaan prikkoja vaihtamalla ja onko niistä ollut mitään haittaa pidemmässä käytössä?
    Last edited by j328; 17-12-2013, 16:41.
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    #2
    Originally posted by j328 View Post
    Terve!

    Eli ongelmana on vm.1999 E46 korimallin 323iA moottorista kuuluva pärinä/särinä. Ääni kuuluu noin 1700-3000 rpm ja ilmenee vain puolilämpöisellä moottorilla ja loppuu heti kun lämmöt ovat normaalina.

    Ääni kuulostaisi tulevan imusarjan liepeiltä, mutta voi tulla muualtakin. Ääni myös poistuu välillä kokonaan ja etenkin kylmäkäynnistyksen (lämpötilan ollessa lähellä nollaa) jälkeen sitä ei kuulu lainkaan.

    Itse arvailisin vian löytyvän Vanos, Disa tai jakoketjun suunnalta.

    Disan olen irroittanut ja akselissa on hieman väljää, mutta voiko se aiheuttaa ohjaamoon asti kuuluvan pärinän? Ja muuttuuko läpän toiminta jollain tavoin moottorin ollessa normaalissa käyntilämpötilassa?

    Voiko jakoketju ääntää vasta puolilämpöisellä moottorilla ja poistua lämpöjen ollessa normaalilla tasolla?

    Todennäköisin vaihtoehto lienee Vanos, mutta autolla on ajettu vasta 119 tkm. Onko normaalia, että vanos alkaa ääntämään jo tässä vaiheessa? Kiinnostaisi myös kuulla kokemuksia Beisanin Rattle Kit:stä? Lähinnä saako rallatuksen poistumaan prikkoja vaihtamalla ja onko niistä ollut mitään haittaa pidemmässä käytössä?
    Vanoksen tiivisteethän voi mennä sileäksi koska vaan, ei niin katso ajomäärää (omassa M54B30 oli n. 110tkm ja o-renkaat suht huonot jo), mutta se mekaaninen kuluminen noilla kilsoilla kuulostaisi jännältä. Veikkaan DISAa. Kokeile häviääkö ääni jos otat liittimen irti ja ajat lenkin.

    http://www.bimmerfest.com/forums/sho....php?p=5821235
    http://www.youtube.com/watch?v=9z9WrsVk_6o
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • j328
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 310
      • Vantaa

      #3
      Disan liittimen irrotus ei vaikuta "pärinään".

      Youtubesta löytyi pitkän etsinnän jälkeen vastaavanlainen ääniongelma.

      Last edited by j328; 18-12-2013, 20:31.

      Comment

      • kama
        BTCF Member
        • Dec 2002
        • 1264
        • Savonmua

        #4
        Käytä eka se disa yksikkö irti ennenkuina alat muuta purkamaan. Muistaakseni van kahdella torxilla kiinni. Mulla liikkui disan läppä ihan holona, ei tosin pitänyt ääntä.voikos tuo ääni tulla separaattorista? Voisi kokeila irroittaa imusarjasta separaattorille menevät putket ja tukkia nuo lähdöt imusarajasta.
        Näillä ainakin saisi pari juttua poissuljettua suht pienellä työllä
        E24 - M88/3 N/A
        E85 - M54 Supercharged
        G26 - M50 Supercharged
        IG:kamamikko

        Comment

        • j328
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 310
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by kama View Post
          Käytä eka se disa yksikkö irti ennenkuina alat muuta purkamaan. Muistaakseni van kahdella torxilla kiinni. Mulla liikkui disan läppä ihan holona, ei tosin pitänyt ääntä.voikos tuo ääni tulla separaattorista? Voisi kokeila irroittaa imusarjasta separaattorille menevät putket ja tukkia nuo lähdöt imusarajasta.
          Näillä ainakin saisi pari juttua poissuljettua suht pienellä työllä
          Disa on irrotettu ja läpän akseli oli hieman väljä eli teoriassa se voisi aiheuttaa äänen. Muilta osin Disa vaikuttaa täysin ehjältä.

          Separaattorista en osaa sanoa mitään, mutta netistä katsottujen/kuunneltujen videoiden perusteella rikkinäisen separaattorin ääni on täysin toisenlainen. Ääni kuulostaa enemmän siltä, että pakosarjan suojapelti rämisisi, mutta tämäkin vaihtoehto on jo suljettu pois.

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            #6
            Paina sitä DISAn säätötankoa sormella kun auto käynnissä, jos lakkaa niin johtuu siitä.
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7431
              • Oulu

              #7
              Originally posted by j328 View Post
              Ääni kuulostaa enemmän siltä, että pakosarjan suojapelti rämisisi, mutta tämäkin vaihtoehto on jo suljettu pois.
              Muistanko väärin, vai eikös TJJ:llä ollut pakosarjassa joku vuoto joka piti ääntä kylmänä? Voisko olla jotain vastaavaa vikaa.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                Muistanko väärin, vai eikös TJJ:llä ollut pakosarjassa joku vuoto joka piti ääntä kylmänä? Voisko olla jotain vastaavaa vikaa.
                Mutta se oli pahimmillaan kylmäkäynnistyksessä ja heikkeni sitten. Eli ei vastaa kysyjän vikakuvausta.
                E39 528iA

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎