Tässä on duunikaverin Lantikka potilaana, ja koska siinä on BMW:n kone, niin ehkäpä jollain olisi aiheeseen jotain näkemystä.
Kyseessä siis on -02 LR Freelander, jossa on moottorina M47R, eli M47-kone väärinpäin asennettuna ja commonrail-tekniikalla. Sama tekniikka tuli sitten faceliftin yhteydessä Bemareihinkin.
Oireina on moottorin vetämättömyys, ja se alkoi kuulemma kerrasta. Käynnistyy kuitenkin ihan hyvin, mutta kaasun painamiseen ei oikein reagoi. Vapaallakin kun painaa kaasua, niin pariin tonniin asti kerää hitaasti kierroksia ja sitten ottaa hieman ripeämmin kun ahtoja alkaa olemaan. Kuitenkaan kone ei kestä minkäänlaista kuormaa.
Suodattimet on vaihdettu ongelman kanssa painittaessa.
Turbo vaikuttaa ehjältä ja tuottaa ahtoja, jos kierrokset saa kutiteltua ylös. EGR oli umpitöhnäinen, mutta se saatiin putsattua eikä varmastikaan enää vuoda.
Testeri antaa melko mitättömiä railipaineita, jotka vaihtelevat haarukassa 250 - 800 bar koneen kierrosalueella. Suuttimien ohivuodot vaikuttavat olevan toleransseissa tai peräti pienet, ja lisäksi ne ovat kaikissa samansuuruiset. Kone ei savuta.
Railipaineen säätöventtiilissä näytti olevan joku jäyste, mutta pintapuolisen puhdistuksen jälkeen vika ei kuitenkaan korjaantunut.
Nyt tässä tuntuisi, että seuraavat kaksi vaihdettavaa osaa olisivat säätöventtiili tai ruiskutuspumppu. Säätöventtiili on pumpun päässä ja vartin homma vaihtaa. Pumpun vaihtaminen taas on hieman isompi jobaali, kun siinä joutuu lukitsemaan ketjua erikoistyökalulla sun muuta.
Ei kellään sattuisi olemaan lainata/myydä säätöventtiiliä?
Kyseessä siis on -02 LR Freelander, jossa on moottorina M47R, eli M47-kone väärinpäin asennettuna ja commonrail-tekniikalla. Sama tekniikka tuli sitten faceliftin yhteydessä Bemareihinkin.
Oireina on moottorin vetämättömyys, ja se alkoi kuulemma kerrasta. Käynnistyy kuitenkin ihan hyvin, mutta kaasun painamiseen ei oikein reagoi. Vapaallakin kun painaa kaasua, niin pariin tonniin asti kerää hitaasti kierroksia ja sitten ottaa hieman ripeämmin kun ahtoja alkaa olemaan. Kuitenkaan kone ei kestä minkäänlaista kuormaa.
Suodattimet on vaihdettu ongelman kanssa painittaessa.
Turbo vaikuttaa ehjältä ja tuottaa ahtoja, jos kierrokset saa kutiteltua ylös. EGR oli umpitöhnäinen, mutta se saatiin putsattua eikä varmastikaan enää vuoda.
Testeri antaa melko mitättömiä railipaineita, jotka vaihtelevat haarukassa 250 - 800 bar koneen kierrosalueella. Suuttimien ohivuodot vaikuttavat olevan toleransseissa tai peräti pienet, ja lisäksi ne ovat kaikissa samansuuruiset. Kone ei savuta.
Railipaineen säätöventtiilissä näytti olevan joku jäyste, mutta pintapuolisen puhdistuksen jälkeen vika ei kuitenkaan korjaantunut.
Nyt tässä tuntuisi, että seuraavat kaksi vaihdettavaa osaa olisivat säätöventtiili tai ruiskutuspumppu. Säätöventtiili on pumpun päässä ja vartin homma vaihtaa. Pumpun vaihtaminen taas on hieman isompi jobaali, kun siinä joutuu lukitsemaan ketjua erikoistyökalulla sun muuta.
Ei kellään sattuisi olemaan lainata/myydä säätöventtiiliä?
Comment