Announcement

Collapse
No announcement yet.

M47R -vedot kateissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jussi_r
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 1655
    • Nurmijärvi

    M47R -vedot kateissa

    Tässä on duunikaverin Lantikka potilaana, ja koska siinä on BMW:n kone, niin ehkäpä jollain olisi aiheeseen jotain näkemystä.

    Kyseessä siis on -02 LR Freelander, jossa on moottorina M47R, eli M47-kone väärinpäin asennettuna ja commonrail-tekniikalla. Sama tekniikka tuli sitten faceliftin yhteydessä Bemareihinkin.

    Oireina on moottorin vetämättömyys, ja se alkoi kuulemma kerrasta. Käynnistyy kuitenkin ihan hyvin, mutta kaasun painamiseen ei oikein reagoi. Vapaallakin kun painaa kaasua, niin pariin tonniin asti kerää hitaasti kierroksia ja sitten ottaa hieman ripeämmin kun ahtoja alkaa olemaan. Kuitenkaan kone ei kestä minkäänlaista kuormaa.

    Suodattimet on vaihdettu ongelman kanssa painittaessa.

    Turbo vaikuttaa ehjältä ja tuottaa ahtoja, jos kierrokset saa kutiteltua ylös. EGR oli umpitöhnäinen, mutta se saatiin putsattua eikä varmastikaan enää vuoda.

    Testeri antaa melko mitättömiä railipaineita, jotka vaihtelevat haarukassa 250 - 800 bar koneen kierrosalueella. Suuttimien ohivuodot vaikuttavat olevan toleransseissa tai peräti pienet, ja lisäksi ne ovat kaikissa samansuuruiset. Kone ei savuta.

    Railipaineen säätöventtiilissä näytti olevan joku jäyste, mutta pintapuolisen puhdistuksen jälkeen vika ei kuitenkaan korjaantunut.

    Nyt tässä tuntuisi, että seuraavat kaksi vaihdettavaa osaa olisivat säätöventtiili tai ruiskutuspumppu. Säätöventtiili on pumpun päässä ja vartin homma vaihtaa. Pumpun vaihtaminen taas on hieman isompi jobaali, kun siinä joutuu lukitsemaan ketjua erikoistyökalulla sun muuta.

    Ei kellään sattuisi olemaan lainata/myydä säätöventtiiliä?
    M3 Cabrio Individual
    530d GT xDrive
    GL420 CDI
    ZX-12R
  • VolvoTDi
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 1576
    • Tampere - Pori

    #2
    Originally posted by jussi_r View Post
    Tässä on duunikaverin Lantikka potilaana, ja koska siinä on BMW:n kone, niin ehkäpä jollain olisi aiheeseen jotain näkemystä.

    Kyseessä siis on -02 LR Freelander, jossa on moottorina M47R, eli M47-kone väärinpäin asennettuna ja commonrail-tekniikalla. Sama tekniikka tuli sitten faceliftin yhteydessä Bemareihinkin.

    Oireina on moottorin vetämättömyys, ja se alkoi kuulemma kerrasta. Käynnistyy kuitenkin ihan hyvin, mutta kaasun painamiseen ei oikein reagoi. Vapaallakin kun painaa kaasua, niin pariin tonniin asti kerää hitaasti kierroksia ja sitten ottaa hieman ripeämmin kun ahtoja alkaa olemaan. Kuitenkaan kone ei kestä minkäänlaista kuormaa.

    Suodattimet on vaihdettu ongelman kanssa painittaessa.

    Turbo vaikuttaa ehjältä ja tuottaa ahtoja, jos kierrokset saa kutiteltua ylös. EGR oli umpitöhnäinen, mutta se saatiin putsattua eikä varmastikaan enää vuoda.

    Testeri antaa melko mitättömiä railipaineita, jotka vaihtelevat haarukassa 250 - 800 bar koneen kierrosalueella. Suuttimien ohivuodot vaikuttavat olevan toleransseissa tai peräti pienet, ja lisäksi ne ovat kaikissa samansuuruiset. Kone ei savuta.

    Railipaineen säätöventtiilissä näytti olevan joku jäyste, mutta pintapuolisen puhdistuksen jälkeen vika ei kuitenkaan korjaantunut.

    Nyt tässä tuntuisi, että seuraavat kaksi vaihdettavaa osaa olisivat säätöventtiili tai ruiskutuspumppu. Säätöventtiili on pumpun päässä ja vartin homma vaihtaa. Pumpun vaihtaminen taas on hieman isompi jobaali, kun siinä joutuu lukitsemaan ketjua erikoistyökalulla sun muuta.

    Ei kellään sattuisi olemaan lainata/myydä säätöventtiiliä?
    Ihan ensiksi testerillä katsoisin ilman määrän tyhjäkäynnillä, pitäisi olla 500mg:n korvilla, hieman yli. Tuo määrä toteutuu kun parin minuutin tyhjäkäynnin jälkeen egr sulkeutuu jos vielä ei ole kiinni. Jos näin ei ole niin egr jää auki erittäin suurella todennäköisyydellä. Kannattaa myös kokeilla irroittaa maf:n liitin jos vaikka alaväännöt ilmestyisi, jos näin niin uutta maffia kehiin.

    Nuo tarkistaisin ensiksi kuin vaihtaisin pumppua kun liian pienestä cr-paineesta tulee kyllä koodia ja ilmeisesti näin ei ole tapahtunut...
    Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
    Check:
    www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
    Tampere 044-5867096

    Comment

    • jussi_r
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 1655
      • Nurmijärvi

      #3
      Originally posted by VolvoTDi View Post
      Ihan ensiksi testerillä katsoisin ilman määrän tyhjäkäynnillä, pitäisi olla 500mg:n korvilla, hieman yli. Tuo määrä toteutuu kun parin minuutin tyhjäkäynnin jälkeen egr sulkeutuu jos vielä ei ole kiinni. Jos näin ei ole niin egr jää auki erittäin suurella todennäköisyydellä. Kannattaa myös kokeilla irroittaa maf:n liitin jos vaikka alaväännöt ilmestyisi, jos näin niin uutta maffia kehiin.

      Nuo tarkistaisin ensiksi kuin vaihtaisin pumppua kun liian pienestä cr-paineesta tulee kyllä koodia ja ilmeisesti näin ei ole tapahtunut...

      Okei, pitääpä käydä tekemässä MAF-testi. Sinänsä ahtoputket kyllä tulevat kierrosten myötä koviksi ja testerilläkin löytyi imusarjasta reilusti yli kilo ylipainetta. Mua oudoksutti tuo railipaineen vähäisyys vaikka kone kiertäisi kuinka. Eikös siellä pitäisi olla parhaimmillaan jotain 1500 bar painetta? Ohjaisiko virheellinen ilmamäärätieto sitten sitä ruiskutuspumpun venttiiliä avautumaan ja siten hukkaamaan paineita?

      EDIT: Vika löytyi MAF:sta. Kiitos avusta!
      Last edited by jussi_r; 26-12-2013, 20:02.
      M3 Cabrio Individual
      530d GT xDrive
      GL420 CDI
      ZX-12R

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎