Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 2.5iA laatikon öljynvaihto ja muuta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • himler89
    Newbiemmer
    • Jan 2014
    • 3
    • Heinola

    E39 2.5iA laatikon öljynvaihto ja muuta

    Ketkä ovat teettäneet automaattilaatikon öljynvaihtoja? Sanoivat bmw huollossa että öljy näyttää huonolta ja suosittelivat vaihtoa. Sanoivat että voi maksaa jopa 700e, voiko tämä olla mahdollista? Mikä siinä voi maksaa niin paljon ja tehdäänkö jossain halvemmalla? Kokemuksia ja mielipiteitä. Bmw on minulle uusi merkki ja saanut tehdä remonttia remontin perään. Itse kerennyt ajaa 2tkm ja joutunut vaihtamaan osaa jo 1.5k€.. liikkeestä ostettu, ajettu alle 200tkm. Lisäksi vuotaa kuulemma öljyä öljypohjan tiivisteestä ja jostain jalasta. Mitähän voisi olla remonttihinnat? Lisäksi auto on farkku ja takaluukku ei pysy ylhäällä. Kaasujousia en nää missään joten mikähän tässä on mekanismi miten saisi kuntoon ja millä rahalla?
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #2
    Tervetuloa joukkoon, myyjäliikkeestä tietysti voisi keskustella heidän osallisuuttaan asiaan. Kun kyseessä on liike niin heillä on vastuu myyntihetkellä olleista vioista. Tietysti käytetyn auton kohdalla voi joutua neuvottelemaan kuluja puoliksi mutta ainakin tappiota vähentää. Ennenkuin korjaat enempää, kannattaa ensin kääntyä myyjän puoleen.

    Auton vuosimalli ja valmistuskuukausi helpottaa myös tiedonvaihtoa.

    Alle 700€ pitäisi kyllä öljynvaihto irrota, tosin tässä kyseessä käsittääkseni ZF:n A5S325Z -laatikko jota en niin hyvin tunne: KLIK.

    Laatikon öljynvaihtoja tekee esim. autorepair.fi Nummelassa, katso hinnat webbisivulta, Autogear Jokioisilla, Gearman tai JN Trading Turussa, Powermatic Vantaalla, Repcon Kaarinassa tai legendaarinen Siekkinen Maaningalla.

    Laatikon öljyt on syytä vaihtaa huuhtelemalla eli kierrättämällä öljyä kunnes läpi tulee täysin puhdasta tavaraa. Öljynvaihdon yhteydessä öljynsuodatin on vaihdettava. Suodattimelle voi laskea hintaa 50€ tarvikkeena ja LT71141 öljylle vähintään 200€, esim. orkkistavara 283€ täältä: KLIK.

    Suodattimelle löytyy BMW:n value line -suodatinpaketti täältä: KLIK, Smiidi väittäisi hinnaksi ~160€: KLIK.

    On syytä varautua myös siihen että öljyn seasta löytyy metallipurua eli turbiini on syönyt lukituspinnat metallille jolloin täydellinen laatikkoremontti on ainoa vaihtoehto.

    Öljynsuodinjalan tiivisteen vuoto on miltei ominaisuus käsittääkseni jollei peräti tyyppivika, öljynpohjan tiiviste ei niinkään. Näistä ainakin voi keskustella myyjäliikkeen kanssa.

    Edit: kyllä sinne takaluukkuun kaasujouset kuuluu, osa 12 täältä: KLIK.

    Comment

    • himler89
      Newbiemmer
      • Jan 2014
      • 3
      • Heinola

      #3
      Vuosimalli on 2002. Laatikko tuntuu kyllä vaihtavan täysin normaalisti joten millä perustein täydellinen loota remontti sitten pitäisi tehdä? En edes halua tietää montako tonnia siihen menisi.. liikkeen kommentti aikaisempiin remppoihin oli että kuluvia osia joten eivät korvaa..

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3667
        • seinäjoki

        #4
        [QUOTE=MNi;3238346]On syytä varautua myös siihen että öljyn seasta löytyy metallipurua eli turbiini on syönyt lukituspinnat metallille jolloin täydellinen laatikkoremontti on ainoa vaihtoehto.



        Mullahan löytyi jonkun verran tuota metallipurua öljynsuodattimen sisältä kun aukaisin tuon suodatinliinan. Vaikuttaako toi lukituspinnan kuluneisuus sitten turbiinin lukitukseen tai tuohon minulla kuuluvaan pieenee raksutukseen joka kuuluu turbiinista? Minulla auton ollessaan on turbiinin vikavalo syttynyt ainakin 5-kertaa viidenvuoden sisällä:think
        Last edited by janke; 19-01-2014, 01:27.
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by himler89 View Post
          Vuosimalli on 2002. Laatikko tuntuu kyllä vaihtavan täysin normaalisti joten millä perustein täydellinen loota remontti sitten pitäisi tehdä? En edes halua tietää montako tonnia siihen menisi.. liikkeen kommentti aikaisempiin remppoihin oli että kuluvia osia joten eivät korvaa..
          Miksi sinne pitäisi öljyt vaihtaa?
          Tässä nyt vähän haiskahtaa siltä että teetetään nyt kun kerran "artisti maksaa".
          Eli ei, sinne ei ole mitään syytä lähteä öljyjä vaihtamaan(uudempaa ZF bensasteppiä et aja loppuun siksi että noudatetaan tehtaan huolto-ohjetta ko.laatikon öljyn vaihdoista).

          Comment

          • himler89
            Newbiemmer
            • Jan 2014
            • 3
            • Heinola

            #6
            Originally posted by Hemi View Post
            Miksi sinne pitäisi öljyt vaihtaa?
            Tässä nyt vähän haiskahtaa siltä että teetetään nyt kun kerran "artisti maksaa".
            Eli ei, sinne ei ole mitään syytä lähteä öljyjä vaihtamaan(uudempaa ZF bensasteppiä et aja loppuun siksi että noudatetaan tehtaan huolto-ohjetta ko.laatikon öljyn vaihdoista).
            Sanoivat että öljyt näyttivät kovin mustalta eli likaiselta ja suosittelu vaihtoa. Tuohan on nimeltään ilmeisesti steptronic automaatti. Mitenkä nuo öljyjen voitelu kyky suomen oloissa kestää sitten? Auto kuitenkin ylu 10v vanha ja käsittääkseni automaattiloota on tarkempi tuosta voitelusta kuin manuaali. Voiko huono öljy ja lika siellä seassa hajottaa vaihteistoa jotenkin? Kyselen tyhmiä koska on myös ensimmäinen automaatti.. manuaali audissa vaihdoin öljyt 300tkm kohdalla mutta se nyt ei maksanut normi öljynvaihtoa enempää. En osannut edes kuvitella että voisi automaatin "huolto" olla näin kallista.. Eihän se joo huolto ohjelmaan kuuluisi, mutta en sitäkään oikeen usko että 11v sitten osattiin tehdään öljyä joiden voitelukyky kestää "ikuisesti". Mutta siksi kysynkin kokemuksia ja mielipiteitä ja mitä useamman saisi, sen parempi

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10037
              • KVLA

              #7
              Originally posted by himler89 View Post
              mutta en sitäkään oikeen usko että 11v sitten osattiin tehdään öljyä joiden voitelukyky kestää "ikuisesti".
              Ei ne ikuisesti kestä vaan laatikon iän.Paljonko laatikolla kestää ajella onkin sitten niin monesta asiasta kiinni.
              Last edited by Heguli 31; 20-01-2014, 09:12.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by himler89 View Post
                Sanoivat että öljyt näyttivät kovin mustalta eli likaiselta ja suosittelu vaihtoa. Tuohan on nimeltään ilmeisesti steptronic automaatti. Mitenkä nuo öljyjen voitelu kyky suomen oloissa kestää sitten? Auto kuitenkin ylu 10v vanha ja käsittääkseni automaattiloota on tarkempi tuosta voitelusta kuin manuaali. Voiko huono öljy ja lika siellä seassa hajottaa vaihteistoa jotenkin? Kyselen tyhmiä koska on myös ensimmäinen automaatti.. manuaali audissa vaihdoin öljyt 300tkm kohdalla mutta se nyt ei maksanut normi öljynvaihtoa enempää. En osannut edes kuvitella että voisi automaatin "huolto" olla näin kallista.. Eihän se joo huolto ohjelmaan kuuluisi, mutta en sitäkään oikeen usko että 11v sitten osattiin tehdään öljyä joiden voitelukyky kestää "ikuisesti". Mutta siksi kysynkin kokemuksia ja mielipiteitä ja mitä useamman saisi, sen parempi
                Et varmasti tule ajamaan ko.ZF:n laatikkoa loppuun, vaikka et siihen öljynvaihtopelleilyyn lähtisikkään.
                Ne öljyt nimenomaan kuuluukin olla tuossa kohtaa mustat, eli siinä tapauksessa laatikko on ehjä ja toimii kuten pitääkin.
                ko.öljyn ominaisuudet kuitenkin riittävät ihan varmasti pidempään, kuin mm.ko. laatikon kytkinpinnat tai turbiini ja näiden kulumiseen et öjynvaihdolla voi käytännössä vaikuttaa mitenkään(ja Suomessa EI OLE mitkään "erityisolosuhteet" laatikkoöljyille)..
                Kuten totesin, jo tuo 700€ vaihtohinta nyt kertoo siitä että kun kerran "artisti" näyttää maksavan, niin vaihdatetaan(tottakai ne öljyt ovat "mustat ja likaiset"....kun "myydään" ZF.ään 700€:n turhaa öljynvaihota. ).
                Eli, sanotaan niin että jos ko.laatikon turbiini kestää "maaliin asti", niin 500tkm puhkeaa kevyesti ennen kuin ko.ZF steppi on remppakunnossa ja sillä nyt tehdyllä 700€:llä saat jo vähän ajetun takuupurkulaatikon.
                Eli pistä se 700€ jemmaan ja aja ihan huoletta sen mitä ko.autolla tulet ajamaan ja jos sitten tämä lähes ikiliikkujaksi tiedetty laatikko kosahtaa, niin
                siihen et nyt tehtävällä öljynvaihdolla voi vaikuttaa ja sinulla on se 700€ käyttämättä täysin idioottimaisen turhaan öljynvaihtoon.
                Unohda se siis hyvä mies...
                Last edited by Hemi; 20-01-2014, 01:54.

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #9
                  Originally posted by himler89 View Post
                  En osannut edes kuvitella että voisi automaatin "huolto" olla näin kallista..
                  Katsot netistä ohjeet ja vaihdat itse n.200€:llä.

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #10
                    Originally posted by himler89 View Post
                    Lisäksi vuotaa kuulemma öljyä öljypohjan tiivisteestä ja jostain jalasta. Mitähän voisi olla remonttihinnat? Lisäksi auto on farkku ja takaluukku ei pysy ylhäällä. Kaasujousia en nää missään joten mikähän tässä on mekanismi miten saisi kuntoon ja millä rahalla?
                    Öljynsuodatin jalan tiiviste 6€. Takaluukun kaasujouset 4kpl ~170€.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎