Announcement

Collapse
No announcement yet.

M40 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16344
    • Leppävirta

    M40 kysymyksiä ja vastauksia

    Avaan tällaisen topikin kun on muitakin moottorimallien topikkeja.
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16344
    • Leppävirta

    #2
    E34 518i -91. Ei vähäpäästöinen laite vaikka katti joskus ollutkin kiinni, katti poistettu ja tilalle laitettu äänen vaimennin. Putkistossa on kuitenkin Lambda anturi.

    Kävin katsastuksessa ja päästöistä pomppasi, tyhjäkäynti oli tosi huono, kierroksilla toimi hienosti.

    Arvot ovat tässä, ensin mitattu tulos ja suluissa sallittu

    CO-pitoisuus 0,16 (3,50)
    HC-pitoisuus 1169 (600)
    CO2-pitoisuus 7,70
    O2-pitoisuus 10,29 (5.00)

    Eli laihalla kävi?

    -Putki vuosi hieman ja ne tilkitsin jo
    -Kävin läpi imupuolen letkuja ja huomattavaa vikaa ei löytyny noin äkkisiltään
    -Tyhjäkäynnin säätimen putsasin kun hieman jumitteli
    -Autoon on vaihdettu Motonetin Lambda anturi hiljattain(voiko tuo sotkea nuo arvot jos viallinen?)
    -Tulpanjohdot uusittu hiljattain(motonet)
    -Tankissa oli vanhaa seisonutta bensaa vajaa 20L, laitoin tankin täyteen 98 ja pullon masinolia sekaan.

    Käynti ei mielestäni parantunut juurikaan. Mutta sitten kokeilin IMM:ltä johtoa irti ja kappas käynti parani. Vaihdoin toisen käytetyn IMM:in ja nyt käynti huononi jos johdon ottaa irti, eli oisko siinä ollut vikaa?


    Nuo kaikki arvot olivat hyvät kun katsuri piti kierroksia koneessa reippaammin (halusi siis vaan itse kokeilla mitä ne näyttää kierroksilla) eli sanoi että hyvät on muuten mutta tyhjäkäynnillä oudosti pomppaa huonommaksi.

    Oisko jotain vielä mitä käydä läpi? Huomenna pitää mennä päästöjä mittauttamaan töiden jälkeen ja koittaa keretä vielä konttorille jos ne saa kuntoon. Jotain mitä voisin vielä ottaa huomioon ennen päästömittausta niin kuuntelen neuvoja, autossa kun ei ole ajoaikaa niin ois hyvä huomenna saada selväksi tuo homma jotta saisi leiman papruihin.
    Last edited by Haju69; 03-02-2014, 20:35.
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • Muurahainen
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      #3
      Tuo O2 on niin suuri että lambda menee ihan sekasin.

      Itse kokeilin motonetin lambdaa (M62 tosin) ja vein sen sitten sujuvasti takaisin kun arvot eivät sitten sopineet lähellekkään. Oli huonompi kuin vanha puoli risa orginaali.

      Mitenkäs tulpat?

      Comment

      • Haju69
        Administrator
        • Nov 2005
        • 16344
        • Leppävirta

        #4
        Originally posted by Muurahainen View Post
        Tuo O2 on niin suuri että lambda menee ihan sekasin.

        Itse kokeilin motonetin lambdaa (M62 tosin) ja vein sen sitten sujuvasti takaisin kun arvot eivät sitten sopineet lähellekkään. Oli huonompi kuin vanha puoli risa orginaali.

        Mitenkäs tulpat?
        Edellisellä omistajalla parisen vuotta auto ollut, muisteli että tuona aikana on vaihdettu jossain vaiheessa tulpat.

        Edit: Mutta onko tulpilla vaikutusta runsaaseen happipitoisuuteen ?
        Last edited by Haju69; 03-02-2014, 20:59.
        LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
        E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
        B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

        Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
        Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
        Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #5
          Originally posted by Haju69 View Post
          Edellisellä omistajalla parisen vuotta auto ollut, muisteli että tuona aikana on vaihdettu jossain vaiheessa tulpat.

          Edit: Mutta onko tulpilla vaikutusta runsaaseen happipitoisuuteen ?
          No ei tulpilla happea lisätä tai sitten ne ovat irti.
          Vai oliko tuo sarkasmia

          Comment

          • Haju69
            Administrator
            • Nov 2005
            • 16344
            • Leppävirta

            #6
            Originally posted by Muurahainen View Post
            No ei tulpilla happea lisätä tai sitten ne ovat irti.
            Vai oliko tuo sarkasmia
            Emmätiä, nyt oon väsynyt Jos huomenna jatkas painimista jos ei sitten ole jo arvot sinnepäin että sais katsastettua.
            LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
            E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
            B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

            Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
            Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
            Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

            Comment

            • Haju69
              Administrator
              • Nov 2005
              • 16344
              • Leppävirta

              #7
              Originally posted by Haju69 View Post
              E34 518i -91. Ei vähäpäästöinen laite vaikka katti joskus ollutkin kiinni, katti poistettu ja tilalle laitettu äänen vaimennin. Putkistossa on kuitenkin Lambda anturi.

              Kävin katsastuksessa ja päästöistä pomppasi, tyhjäkäynti oli tosi huono, kierroksilla toimi hienosti.

              Arvot ovat tässä, ensin mitattu tulos ja suluissa sallittu

              CO-pitoisuus 0,16 (3,50)
              HC-pitoisuus 1169 (600)
              CO2-pitoisuus 7,70
              O2-pitoisuus 10,29 (5.00)

              Eli laihalla kävi?

              -Putki vuosi hieman ja ne tilkitsin jo
              -Kävin läpi imupuolen letkuja ja huomattavaa vikaa ei löytyny noin äkkisiltään
              -Tyhjäkäynnin säätimen putsasin kun hieman jumitteli
              -Autoon on vaihdettu Motonetin Lambda anturi hiljattain(voiko tuo sotkea nuo arvot jos viallinen?)
              -Tulpanjohdot uusittu hiljattain(motonet)
              -Tankissa oli vanhaa seisonutta bensaa vajaa 20L, laitoin tankin täyteen 98 ja pullon masinolia sekaan.

              Käynti ei mielestäni parantunut juurikaan. Mutta sitten kokeilin IMM:ltä johtoa irti ja kappas käynti parani. Vaihdoin toisen käytetyn IMM:in ja nyt käynti huononi jos johdon ottaa irti, eli oisko siinä ollut vikaa?


              Nuo kaikki arvot olivat hyvät kun katsuri piti kierroksia koneessa reippaammin (halusi siis vaan itse kokeilla mitä ne näyttää kierroksilla) eli sanoi että hyvät on muuten mutta tyhjäkäynnillä oudosti pomppaa huonommaksi.

              Oisko jotain vielä mitä käydä läpi? Huomenna pitää mennä päästöjä mittauttamaan töiden jälkeen ja koittaa keretä vielä konttorille jos ne saa kuntoon. Jotain mitä voisin vielä ottaa huomioon ennen päästömittausta niin kuuntelen neuvoja, autossa kun ei ole ajoaikaa niin ois hyvä huomenna saada selväksi tuo homma jotta saisi leiman papruihin.
              Originally posted by Muurahainen View Post
              Tuo O2 on niin suuri että lambda menee ihan sekasin.

              Itse kokeilin motonetin lambdaa (M62 tosin) ja vein sen sitten sujuvasti takaisin kun arvot eivät sitten sopineet lähellekkään. Oli huonompi kuin vanha puoli risa orginaali.

              Mitenkäs tulpat?
              No niin. Puolikas pekkaspäivä se aamulla siinti silmissä kun töihin menin, eli autoa rupesin tutkailemaan ja turaamaan jo hyvissä ajoin että kerkeisi vielä päästöt saamaan kohilleen ja leiman paperiin.

              Lopputuloksena:
              -Tyhjäkäyntiventtiilin letkun pää sitten olikin halki ja runsas imuvuoto
              -Yksi kappale tulpanjohtoja paskana
              -Tulpat ehtoo puolella
              -Tyhjäkäynti liian pienellä, näytti liian paljon

              Pientä säätämistä ja sain viat korjattua, muuten patentoimalla paskoja kasaan kun ei ollut uusia laittaa paitsi tulpat. Pitää etsiä ehjät tulpan johdot ja letkuja.
              LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
              E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
              B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

              Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
              Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
              Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #8
                Toi helvetinkorkea HC kertoo usein siitä ettei pala kunnolla (ei ihme jos tulpanjohdot on entiset, uusi ne..), tai sitten seisonnan jäljiltä se on vaan korkealla syystä X. Pari kertaa on autoista korjaantunut ihan sillä että on käynyt ajelemassa vähän reippaammin. Paikallaan polkeminen ei tietenkään ole sama asia.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Haju69
                  Administrator
                  • Nov 2005
                  • 16344
                  • Leppävirta

                  #9
                  Originally posted by petrolhead View Post
                  Toi helvetinkorkea HC kertoo usein siitä ettei pala kunnolla (ei ihme jos tulpanjohdot on entiset, uusi ne..), tai sitten seisonnan jäljiltä se on vaan korkealla syystä X. Pari kertaa on autoista korjaantunut ihan sillä että on käynyt ajelemassa vähän reippaammin. Paikallaan polkeminen ei tietenkään ole sama asia.
                  Seisoi auto kai sen puoli vuotta tuossa. Ja olen kyllä antanut kenkää.

                  Pääasia että sain arvot kohdalleen ja leimattua. Nyt vielä uusitaan nuo parsitut osat. Onhan auto ruma ja paljon ajettu ja ei haluttu malli mutta saa kai sen kunnossa pitää, saahan.. Vaikka ei nää auton arvoa nosta yhtään.

                  Edit: tulpan johdot oli siis uusittu ilmeisemmin puolen vuoden sisällä motonetin hyllystä, 4.pytyn johdosta oli hattu rikki. Vaihdoin johtoon irtopään toistaiseksi kunnes löydän ehjät oem johdot.
                  Last edited by Haju69; 04-02-2014, 21:12.
                  LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                  E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                  B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                  Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                  Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                  Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                  Comment

                  • MNi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2008
                    • 3143
                    • Tampere

                    #10
                    Toisella automerkillä tutulla oli perus-W203 perusbensakoneella venttilikopan tiivari vuotanut ja yksi sytytystulppa ui öljyssä --> muuten päästöt ok mutta HC ~1580 tjsp. Uusi tiivari, tulppa ja päästöt ok.

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by Muurahainen View Post
                      No ei tulpilla happea lisätä tai sitten ne ovat irti.
                      Vai oliko tuo sarkasmia
                      No jos soppa jää syttymättä tulee pakoputkeen siltä työtahdilta saman verran happea kuin jos sylinteriin ei syötettäisi bensaa ollenkaan....... palamaton bensa sitten näkyy kyllä reiluna hc-pitoisuutena myös.

                      Comment

                      • Muurahainen
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 9194
                        • Nurmijärvi

                        #12
                        Originally posted by naukkis View Post
                        No jos soppa jää syttymättä tulee pakoputkeen siltä työtahdilta saman verran happea kuin jos sylinteriin ei syötettäisi bensaa ollenkaan....... palamaton bensa sitten näkyy kyllä reiluna hc-pitoisuutena myös.
                        Empiirisessä tutkimuksessa en ole nähnyt että huonot tulpat nostaisivat O2:sta mitenkään tuolle tasolle.

                        Teknisesti kyllä olet oikeassa.

                        Comment

                        • Tonzza95
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2013
                          • 49
                          • Forssa

                          #13
                          Tuli tilattu nokka-akseli setti tohon m40 koneeseen

                          Nyt kaikki kaikki apu, niksit ym kelpais, ite en oo ennen tollasta vaihtanu.
                          Jos joltakulta löytyy täältä jotain juttua aiheesta niin voi linkkailla niitä.

                          Comment

                          • Haju69
                            Administrator
                            • Nov 2005
                            • 16344
                            • Leppävirta

                            #14
                            Originally posted by Tonzza95 View Post
                            Tuli tilattu nokka-akseli setti tohon m40 koneeseen

                            Nyt kaikki kaikki apu, niksit ym kelpais, ite en oo ennen tollasta vaihtanu.
                            Jos joltakulta löytyy täältä jotain juttua aiheesta niin voi linkkailla niitä.



                            Siinä jotain mutta eihän se siis kovin kummoinen homma ole näissä koneissa kun ei tarvii kanttakaan nostaa pois.
                            LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                            E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                            B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                            Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                            Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                            Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                            Comment

                            • Tonzza95
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2013
                              • 49
                              • Forssa

                              #15
                              Originally posted by Haju69 View Post
                              http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=206


                              Siinä jotain mutta eihän se siis kovin kummoinen homma ole näissä koneissa kun ei tarvii kanttakaan nostaa pois.

                              Tarvitaanko hommassa mitään erikoistyökaluja?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎