Turboluvista ym.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ukir85
    Bimmer Rookie
    • Oct 2003
    • 165
    • Sievi

    Turboluvista ym.

    Minkä hintaisia ovat turboluvat näin yleisesti. Ilmeisesti ne vaihtelevat hieman autokohtaisesti vai?

    Entäpä sitten, kun myynnissä näkyy autoja joissa on turboluvat ja ilman tehorajaa. Saako nykyisin vielä tuollaisia ilman tehorajaa lupia?

    Sanotaan näin, että ostaisin esim. BMW E30 318, jonka aikoisin turbottaa.
    Tarkoituksena olisi saada n.200hv eli tehonnousu on melkein n.80% eli tarvitaan jo joitain lupia. Paljonko tähän tulisi nyt sitten luvat maksamaan ja mitä lupia tarvitaan. Ja joutuuko koria/alustaa muuttamaan jotenkin, esim. jarrujen tai jousitusten puolesta isompaan?

    Ite olen hirveen kiinnostunut tuosta tubotus hommasta ja tiedossa olisi eräs 2. kopan ekkeri, jossa olis turboluvat ilman tehorajaa.
    ex. 316 E36 -96
    ex. 316 E30 -89
    325i E92 -07
  • wj
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 3253
    • Järvenpää

    #2
    Haku on ystävä

    Mutta pemariin vaan 325i alusta ja abs vuosmallin mukaan.
    Sitten paperiin 230hp tai vähemmän.

    En tiedä miten muissa merkeissä toi menee. Noihan se pitäs mennä.

    Mutta tuttu joskus kyseli akelta vanhan asconan turbottamista mutta ei käy?
    Kummallista..
    - 2006 Mustang cabriolet
    - Sleekcraft Enforcer 28'

    Comment

    • sirkus
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 2194
      • kaustinen

      #3
      Mitään lupia ei tarvitse mutta teho ei saa nousta yli 20% tehokkaimman vertailu mallin tehosta ja auton on vastattava mm. jarruiltaan ja alustaltaan vertailumallia eli e30 bmw kohdalla 320is mallia jolloin tehoa saa olla 230hp. Teho on todistettava penkissä mittaamalla. Vanhempia autoja on katsasteetu vanhoilla katsastus säännöillä ilman että tehoa on tällä tavalla mitattu ja merkitty otteeseen ja siksi niitä myydään ns. ilman teho rajaa. Samat säännöt kyllä koskevat tänä päivänä niitäkin autoja. Käytännössä tänä päivänä turbo auto rakennetaan niin että mitataan katsastukseen sopiva lukema ja leimataan auto jonka jälkeen ostetaan mm. ahtoja niin että teho on ihan jotain muuta kuin papereihin merkitty.
      Chrysler 300c crd touring 2010
      Daily driver
      Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
      Man cave on wheels
      Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
      Built not bought
      V8, only juice&milk come in 2 litres

      Kawasaki zzr1100 fighter


      Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

      Comment

      • jmp2002
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 5728
        • Rovaniemi

        #4
        ja ns. "turbon luvat" maksaa muutoskatsastuksen, mikä on aika paikka kohtainen hinta.
        E30 325i Touring -89
        E30 325i touring -88 m50tbo
        G20 330e M-Sport -20

        Comment

        • Tykki
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 197
          • Ii

          #5
          Originally posted by jmp2002
          ja ns. "turbon luvat" maksaa muutoskatsastuksen, mikä on aika paikka kohtainen hinta.
          tämä "turbo-luvat" asia istuu meissä suomalaisissa visiin aika syvällä.
          ei siitä vissiin ole kuin 10 vuotta kun laki muuttui siten, ettei niitä enään tarvita.
          "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
          -Andy McCoy

          Comment

          • mika.h
            BTCF Member
            • Mar 2004
            • 799
            • haukipudas

            #6
            mutta eikö se nykyäänki oo niin että jos haluaa niitä oikeita tehoja laillisesti käyttää niin joutuu tohon lupahelvettin? viimeksi kun inssin kans luvista poristiin niin meinas että saahan niitä hakee mutta tuskin myönnetään.

            onko joku saanu leimattua silleen et on toi 320is vertailumoottorina?


            Comment

            • henri
              BTCF Member
              • Aug 2002
              • 5752
              • Kiuruvesi/Iisalmi

              #7
              nuohan on sitte erityisluvat..ei enää varsinaisia turbolupia

              ja kyllähän noita saa verrattua 320iS:sään...ei tarkempaa tietoa mitä pitää olla perusteena

              mutta sillon saa olla ne n.230hv
              Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
              Ex. E30 320i 2d GTS -88


              E46 330Cd (projekti V.2)


              ----------------------------

              Comment

              • mika.h
                BTCF Member
                • Mar 2004
                • 799
                • haukipudas

                #8
                juu onhan niistä ollu juttua aiemminki et vois vertailla. mutta onko kukaan saanu leimattua tuolla perusteella?


                Comment

                • Muumi
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 1703
                  • Rovaniemi

                  #9
                  Originally posted by ukir85
                  Minkä hintaisia ovat turboluvat näin yleisesti. Ilmeisesti ne vaihtelevat hieman autokohtaisesti vai?

                  Entäpä sitten, kun myynnissä näkyy autoja joissa on turboluvat ja ilman tehorajaa. Saako nykyisin vielä tuollaisia ilman tehorajaa lupia?

                  Sanotaan näin, että ostaisin esim. BMW E30 318, jonka aikoisin turbottaa.
                  Tarkoituksena olisi saada n.200hv eli tehonnousu on melkein n.80% eli tarvitaan jo joitain lupia. Paljonko tähän tulisi nyt sitten luvat maksamaan ja mitä lupia tarvitaan. Ja joutuuko koria/alustaa muuttamaan jotenkin, esim. jarrujen tai jousitusten puolesta isompaan?

                  Ite olen hirveen kiinnostunut tuosta tubotus hommasta ja tiedossa olisi eräs 2. kopan ekkeri, jossa olis turboluvat ilman tehorajaa.

                  Lukaseppa aluksi vaikka http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=23718
                  E24 635csi

                  Comment

                  • jeemu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 1844
                    • 67700

                    #10
                    Kuulin huhua, että turbon asennus tulisi luvanvaraiseksi lähiaikoina, miten on?
                    B M W X 5. kotina_matkailuvaunu

                    Comment

                    • ukir85
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2003
                      • 165
                      • Sievi

                      #11
                      Lähinnä mä nyt tässä hain juuri sitä, että kannattaako lähtee ostaan tuollanen projekti, joka on ennestään jo luvilla, mut aika kallis.

                      Vai ostaa, joku romu ja lähtee tekeen ite alusta asti.
                      Eli kumpi tulee kalliimmaks?

                      Elikkä jos autosta löytyy ilman tehorajaa paperit niin silloinko ei tarvitse käyttää penkissä, vai pitääkö sinne joka tapauksessa saada jokin teholukema.

                      Mut sehän et tuossa projektissa ois, että se on ennestään jo ollu liikenteessä, eli on rekisteröity ja ilmeisesti merkattu jotkin teholukemat rek. otteeseen.

                      Mä nyt tässä hainkin lähinnä tuohon ekkeriin liittyvää tietoa, vaikka meneekin ohi foorumeiden. Pitäsköhän mun kehata mennä pistäytyyn forti klubin sivuilla ja kysellä sieltä : )
                      ex. 316 E36 -96
                      ex. 316 E30 -89
                      325i E92 -07

                      Comment

                      • Pluto
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2002
                        • 1860
                        • Raisio

                        #12
                        Mutta jos ostat semmoisen missä on jo otteessa ahdin ja teet siihen jotain muutoksia eli vaihdat esim ahtimen ja meet konttorille muutoskatsastamaan, niin silloin sulla pitää olla teholaput. Ja näinollen otteeseen tulee taas jotkut rupuset teholukemat.
                        BMW F32 435d

                        Comment

                        Working...
                        X