Announcement

Collapse
No announcement yet.

Laitteiston asennus/kuuntelukokemukset!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antza
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 2143
    • Espoo

    Laitteiston asennus/kuuntelukokemukset!

    Laitetaanpas tänne laitteistoni ensivaikutelmat. Speksit:
    -BMW Business CD
    -DLS A5
    -DLS MS6
    -tällä hetkellä MDS:n 12" basso

    Päätteeltä ei tule linjatasoista signaalia, joten käytin adapteria, jonka input on kaiutintasoinen signaali ja ulostulo RCA.

    Asennus:

    Ensiksi suuri kiitos Jonille .

    Huomaa, että insinöörit ovat suunnitelleet ainakin E46 bemarit. Ei tunnu löytyvän mitään standardejen mukaisia osia. Voi siis arvata, ettei ole helpoimmasta päästä hifiasennus.

    Oviin tein sovitinpalat mdf:stä. Midirenkaiden kanssa meni tovi, että sai mahtumaan- paikka on melko ahdas. 6.5" elementin mahtuu juuri ja juuri syvyytensä puolesta siten, ettei ota kiinni oven peltiin/pehmusteeseen.



    Johdotus oli melko työläs homma. Eniten aikaa meni auton sisustan purkamisessa- ei ollut aiempaa tietoa ko auton purkumenetelmistä eikä viitsinyt hajottaakaan mitään. Jalkalistat varsinkin ovat kiinni todella ihmeellisillä liittimillä, jotka hajoavat helpolla. Suurin pähkinä oli, kuinka saa uudet johdot oviin- korissa eikä ovessa ole ylimääräisiä reikiä. Lopulta laitettiin johdot menemään kuvan osoittamalla tavalla, eli korin puolelta alkuperäisen liittimen tiivisteen välistä ja oven puolelta peilin tiivisteen välistä. Ei välttämättä kovin tiivis ratkaisu, mutta ainut jos ei halua porailla reikiä peltiin.






    Soittimen johtoihin piti kolvailla se adapteri kiinni tosi ahtaassa tilassa (arvatkaapa vaan, tuleeko johtonippu kovinkaan pitkälle ulos reiästä...).

    kuunteluvaikutelmat:

    Bassot kuulostavat täyteläisiltä ja miehekkäiltä- eivät sellaisilta ylidynaamisilta, joita monet mm japsisubbarit antavat. Tosin E46 peräkontti vaimentaa bassoa todella paljon, joten subbarin saa säätää melko voimakkaalle.

    Erillissarja ei sitten kuulostakaan omasta mielestäni erikoiselta. Pitäisi olla- ja varmasti onkin- laadukas paketti, mutta arvatenkin laitteiston pääte pilaa niiden toimivuuden. Ainoastaan diskantit kuulostavat jonkin verran paremmalta kuin alkuperäiset (jotka saivat signaalit soittimesta), mutta muuten kuulostaa melko perustasoiselta. Varsinkin musiikin kirkkaus on huono, samoin erottelukyky. Keskiäänialue toimii mielestäni heikoiten. En ole kuullut ko erillissarjaa muuten, joten vaikea verrata, mutta jos ei alkuperäiseen laitteistoon verrattuna tullut tätä enempää parannusta, niin ei voi olla tyytyväinen.

    Täytyy varmasti vaihtaa soitin sellaiseen, josta on oikeasti tarjota linjatason signaalia. En siis suosittele tällaista ratkaisua!

    Noh, tämähän tarkoittaa vain yhtä asiaa, projekti jatkuu 8)
    Current rides:
    F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

    Previous rides:
    E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci
  • jvakeva
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 2432
    • Kouvola

    #2
    eikö oveen mennyt alkuperäisiä johtoja? ois voinnu vetää johdot alkuperäisten haitarikumien sisältä.. :roll:
    B10 V8 # 108
    saab r560 8X4

    Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

    Comment

    • Gonzalez
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 2632
      • Seinäjoki

      #3
      Jos itse yrittäisin saada tuota soimaan paremmin, niin harkitsisin seuraavaa (nämä siis omien kokemusten pohjalta...)

      1. En ole eläessäni törmännyt hyvin toimivaan kaiutinlinja-->rca-adapteriin, eli ensin heittäisin sen äkkiä pois sieltä... Tämän jälkeen soitin vaihtoon. Rca-linjojen lähtöjännitteet ovat usein välillä 2-4 volttia (jopa enemmänkin), mitä suurempi, sitä vähemmän mahdollisia häiriöitä. Veikkaampa että tässä tapauksessa se normaali 2,5 volttia riittää, ellet sitten lisää vahvistinkapasiteettia jne... :roll:

      2. Keskiäänisen paikka on "suhteellisen" hyvä. Tietysti paremman soinnin saat elementtien suuntaamisella kuuntelijaa kohti, mutta silloin joudut tietty hieman modaamaan alkuperäisiä paikkoja jne. Luulen että saat tarpeeksi hyvin soimaan tuostakin ja riittää vaatimuksien täyttämiseen, kunhan teet ovipaneelista tukevamman! Et usko paljonko vaikuttaa sointiin asennusalustan tukevuus, tällä hetkellä luulen että kun käännät potikkoja kaakkoon niin muovinen ovipaneeli vatkaa aika lailla... :wink: Ja toiseksi, varmista ettei kaiuttimen ääniaallot pääse mistään välistä kaiuttimen etupuolelle. Pienet vuodot esim. kahvan kohdalla tuskin paljoa vaikuttavat sillä kyseessä on miltei free air-asennus, mutta katso ettei ihan elementin vierestä vuoda-->akustinen oikosulku.

      3. Diskantin paikan vaihtaisin hieman ylemmäs. Sillä olisi positiivinen vaikutus kokonaiskuvaan, sillä nyt ääniaallot tulevat kuuntelijan korviin nähden enemmän alhaaltapäin kuin kuskin korvien korkeudelta (mikä autossa on tietty melko mahdotonta). Tähän kuitenkin pyritään, tai ainakin mahd. lähelle... :oops: Paikaksi joko a-pilari tai peilikolmio. Peilikolmio saattaisi toimia tässä paremmin, koska hyvän stereokuvan kannalta eri elementtien etäisyyskään ei tulisi kasvaa liiaksi.

      4. Jos tämänkään jälkeen ei tyydytä, niin harkinta voisi siirtyä signaaliprosessorin/taajuuskorjaimen puolelle...


      Empä muista koska oisin kuulostanu näin insinööriltä!! :lol:

      Edit:Ja vedä äkkiä tuo viimeisen kuvan piuha jostain muualta, tai sitten teet paikan haitarikumille... :!:
      530d GT F07 2010
      325i E30 Cabriolet 1987

      Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

      Comment

      • Zoui
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 6350
        • Tampere

        #4
        Kovasti näyttää samanlaiselta tuo alkuperäinen haitariputki/liitin kuin e39 bemarissa.

        eli, itse laitoin omassa e39:sissä johdot sen läpi. Liitin auton rungon puolelta auki, pieni poraus "vapaisiin" nastoihin ja tuo mahdollisti neljän 2,5mm johtimen saamisen oveen. :wink:
        Elämä on pihakivestä.

        Comment

        • Joni R
          Bimmer Rookie
          • May 2003
          • 47
          • Varkaus

          #5
          Originally posted by Zoui
          Kovasti näyttää samanlaiselta tuo alkuperäinen haitariputki/liitin kuin e39 bemarissa.

          eli, itse laitoin omassa e39:sissä johdot sen läpi. Liitin auton rungon puolelta auki, pieni poraus "vapaisiin" nastoihin ja tuo mahdollisti neljän 2,5mm johtimen saamisen oveen. :wink:
          Tätä ratkaisuapa ei ajateltukaan.pitääpäs ens viikonloppuna purkaa omasta e36(näky olevan samanlainen liitin) ja kahtoa jos onnistus.
          Anzta:eihän se paljoo vinkunu :wink:

          Irc:ssä Bjm #btcf
          Peugeot 206 Gti
          Ex E36 318is -93
          http://www.piiras.net/

          Comment

          • substanza
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 1460
            • Tampere

            #6
            Mä vedin ite huoletta reiän peltiin, sen jälkeen ruostesuojamassa reiän ympärille ja läpivientikumi (putkella) reikään. Ei johdot rassaannu paskaks eikä tartte sohlata mitään ihmeellisiä virityksiä

            E39:ssä vieläpä läpiviennit jäi hyvin piiloon, eli niitä ei välttämättä edes osaa löytää ellei ala penkomaan kunnolla oven väliä.

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17861
              • PKS

              #7
              Antza: Kannattaa huomata, että erillissarja saattaa vaatia "toimiakseen" jonkin verran aikaa. Ainakin itselläni sointi parani huomattavasti muutaman viikon kuluessa.

              Siistiä työtä muuten
              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
              E28 ///M535i '87 zinnoberrot
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

              E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

              E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
              G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
              Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6775
                • PK-seutu

                #8
                Originally posted by Gonzalez
                2. Keskiäänisen paikka on "suhteellisen" hyvä. Tietysti paremman soinnin saat elementtien suuntaamisella kuuntelijaa kohti, mutta silloin joudut tietty hieman modaamaan alkuperäisiä paikkoja jne. Luulen että saat tarpeeksi hyvin soimaan tuostakin ja riittää vaatimuksien täyttämiseen, kunhan teet ovipaneelista tukevamman! Et usko paljonko vaikuttaa sointiin asennusalustan tukevuus, tällä hetkellä luulen että kun käännät potikkoja kaakkoon niin muovinen ovipaneeli vatkaa aika lailla... :wink: Ja toiseksi, varmista ettei kaiuttimen ääniaallot pääse mistään välistä kaiuttimen etupuolelle. Pienet vuodot esim. kahvan kohdalla tuskin paljoa vaikuttavat sillä kyseessä on miltei free air-asennus, mutta katso ettei ihan elementin vierestä vuoda-->akustinen oikosulku.
                keskiäänisen paikka ei ole mitenkään hyvä :!:
                Jollei keskiääni ole ylhäällä esim. kojetaulussa tai A-pilarissa tms. niin turha laittaa kaiuttimien piikkiin. Suuntauksella voi tossa jotain pieniä eroja saada, mutta ihmeitä ei kannata odottaa.

                Totta on, että kaiuttimen asennus ovipahviin ei ole myöskään paras mahdollinen ratkaisu. Toimiva toki, jos ovipahvi ei pääse liikkumaan elementin tahdissa. Myös tiiveys pitää ottaa huomioon, ettei tule akustista oikosulkua niinkuin sanoit.


                Originally posted by Gonzalez
                3. Diskantin paikan vaihtaisin hieman ylemmäs. Sillä olisi positiivinen vaikutus kokonaiskuvaan, sillä nyt ääniaallot tulevat kuuntelijan korviin nähden enemmän alhaaltapäin kuin kuskin korvien korkeudelta (mikä autossa on tietty melko mahdotonta). Tähän kuitenkin pyritään, tai ainakin mahd. lähelle... :oops: Paikaksi joko a-pilari tai peilikolmio. Peilikolmio saattaisi toimia tässä paremmin, koska hyvän stereokuvan kannalta eri elementtien etäisyyskään ei tulisi kasvaa liiaksi.
                Äänen kuuluminen alhaalta on suurimmaksi osaksi alhaalla sijaitsevien keskiäänien syytä. Toki diskantitkin voisivat olla paremmassa paikassa, mutta tuo diskanttien paikka on paljon parempi, kuin keskiäänien. Myös Diskantin ja keskiäänen asentaminen erilleen tekee omat jekkunsa ääneen. Tosin, jos ainoaksi vaihtoehdoksi jää keskiäänien asentaminen alas, niin itse ainakin laittaisin diskantin ylemmäs, enkä alas keskiäänen viereen.

                Originally posted by Gonzalez
                4. Jos tämänkään jälkeen ei tyydytä, niin harkinta voisi siirtyä signaaliprosessorin/taajuuskorjaimen puolelle...
                Prosessoreilla on turha koittaa korjata sellaista, minkä jo perusasennuksilla saa kuntoon. Tietenkään prosessorista ei haittaa ole, mutta ei se sitä keskiääntä siihen kojelaudalle siirrä.

                Originally posted by Gonzalez
                Edit:Ja vedä äkkiä tuo viimeisen kuvan piuha jostain muualta, tai sitten teet paikan haitarikumille... :!:
                Samaa mieltä :!:
                S65, S85, H1, N63TU, IB1

                Comment

                • Antza
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2002
                  • 2143
                  • Espoo

                  #9
                  Kiitoksia idearikkaista kommenteista!

                  Nyt kun on hieman enemmän kuunnellut eri musiikkia eri voimakkuuksilla ja säädellyt jakotaajuuksia ym niin alkaa jo kuulostaa hieman paremmalta, kuten dualfun ennakoi. Silti keskiääni kuulostaa huonolta, varsinkaan bassot eivät sitä kautta toistu juuri ollenkaan (huonommin kuin alkuperäiset!). Luultavasti johtuu juuri tässä ilmi tulleista syistä eli ovipahvin liiasta liikehdinnästä ja ääniaaltojen vuodosta. Ovipahvi on kyllä tukevasti n 10 liittimellä + 5 torxilla kiinni pellissä, mutta ei ole tiivis reunoista kuten arvata saattaa. Kellään ideoita tiivityksen/tukevoittamiseen?

                  Olen myös huomannut, että kaiuttimien paikat eivät ole loisteliaat; kun nojaa eteenpäin, kuulostaa paljon paremmalta kuin normaalissa ajoasennossa.

                  Haittaako muuten, jos midien magneetit ovat lähes kosketuksissa ovipellin kanssa? Ovissa on sen verran vähän tilaa syvyyssuunnassa, että suurehkojen magneettien ja ovipellin väliin tuskin jää monia millejä vapaata tilaa..

                  Tuli vielä mieleen, että riittääkö tuo A5:n tarjoama 2*50W RMS (joka ei mielestäni nimellistehona ole kovin suuri.. vai kuinka?) tälle MS6 erillissarjalle, joiden tehonkesto on kuitenkin huomattavasti enemmän? Monestihan juuri vahvistimen tehonantokatto on liian matala, pilaten kaiuttimien puhtaan soundin. Voisiko midien bassojen puute johtua tästä?
                  Current rides:
                  F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

                  Previous rides:
                  E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

                  Comment

                  • Kompakti
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2003
                    • 232
                    • Tuusula

                    #10
                    Re: Laitteiston asennus/kuuntelukokemukset!



                    Onko niin, että kaiutin ei mahdu syvyytensä puolesta itse oveen kiinni (osuuko esim. lasi siihen) vai mistä syystä päädyit kiinnittämään sen ovipahviin ?

                    Hyvä että olet saanut laitteiston johdotettua neuvoistani huolimatta :lol: :lol: :lol:
                    E46 330Ci Cab M-Sport -03
                    I01 i3s 120Ah "Voll" -19
                    Ex:
                    E87 120dA M-Sport -08
                    E90 318i -06
                    E46 320i M-Sport -02

                    Comment

                    • Joni R
                      Bimmer Rookie
                      • May 2003
                      • 47
                      • Varkaus

                      #11
                      Re: Laitteiston asennus/kuuntelukokemukset!

                      Siinä kaiuttimen kohdalla on sellanen syvennys(siis ovessa) ja pellin takana heti lasi.Hommahan saattaisi onnistua koroke palalla joka nostaisi kaiuttimen ovipahvin vakiopaikan tasolle, tosin pahvia joutuisi vähän muokkaamaan.

                      Irc:ssä Bjm #btcf
                      Peugeot 206 Gti
                      Ex E36 318is -93
                      http://www.piiras.net/

                      Comment

                      • Nettipepe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1341
                        • Kajaani

                        #12
                        Lisäkysymys?

                        Katselin tuossa noita oviasennuksia...
                        Diskantit näyttäisi asennetun ovipahviin(kö)?
                        Minua kiinnostaisi asennus tuohon "originaali" paikalle.
                        Eli tuohon ovipahvin yläpuolelle (onko se nyt peilikolmio).
                        Näyttäisi ainakin ulkopuolelta katsottuna, että minun autossa diskantti on kiinni siinä ikkunaa ympäröivässä muovi"listassa".
                        Onko kukaan laittanut diskantteja sinne?
                        Netistä löysin artikkelin asiasta, mutta siinä oli käytetty ADS merkkisiä ämyreitä enkä löytänyt niiden mittoja mistään.
                        Tietääkö kukaan minkä kokoiset diskantit sinne mahtuu? 2" vai?
                        F30 320xia
                        Ex E90 325da
                        Ex E90 320da
                        Ex E46 330D

                        Comment

                        • bmw harrastelija
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 759
                          • -

                          #13
                          Ennen ku alat suunnitteleen isompaa vahvistinta, nii kannattaa tosissaa rakentaa vaikka uus kojis ja unohtaa nuo keskarit ovista. Huonosta ei voi tehdä hyvää, mutta hyvää voi parantaa...En lukenut topiccia kunnolla, mutta joku prosessori ois hyvä olla...
                          thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
                          Alex von Falkenhausen

                          Comment

                          • Vega_
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2003
                            • 887
                            • Kokkola

                            #14
                            Originally posted by Antza
                            Tuli vielä mieleen, että riittääkö tuo A5:n tarjoama 2*50W RMS (joka ei mielestäni nimellistehona ole kovin suuri.. vai kuinka?) tälle MS6 erillissarjalle, joiden tehonkesto on kuitenkin huomattavasti enemmän? Monestihan juuri vahvistimen tehonantokatto on liian matala, pilaten kaiuttimien puhtaan soundin. Voisiko midien bassojen puute johtua tästä?
                            Tuo 50W on varmaanki se ilmoitettu teho. mut kyl se varmaan antaa vähän enemmän todellisuudessa.

                            ainaki mun ca23 tehot on ilmoitettu 2x100W ja dls:n sivuilla lukee:

                            Nominal power output in 4 ohm (0,1% THD) : 2 x 100 W
                            Typical power output in 4 ohm (0,1% THD) : 2 x 135 W


                            Edit:

                            www.dls.se --> A6:

                            Mode : AB
                            Number of channels : 3
                            Nominal power in 4 ohm : 2 x 50 W
                            Typical power in 4 ohm : 2 x 85 W
                            Typical power in 2 ohm : 2 x 100 W
                            Mono channel, nominal power in 4 ohm : 300 W
                            Mono channel, nominal power in 2 ohm : 500 W

                            Comment

                            • huppe
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2004
                              • 371
                              • Suomi

                              #15
                              Originally posted by bmw harrastelija
                              Ennen ku alat suunnitteleen isompaa vahvistinta, nii kannattaa tosissaa rakentaa vaikka uus kojis ja unohtaa nuo keskarit ovista.
                              Hehehe.... toi on kyllä helpommin sanottu kuin tehty, ei ole nimittäin ihan yksinkertainen tuo e46:sen kojelauta rakenteeltaan, eikä kyllä kuskin puolella taida olla juuri tilaakaan 6.5" elementille... :lol:

                              Hienosti sen stereokuvan saa tuossa sedan-mallissa ainakin kohdalleen (DSP:n avulla), disut ovat ovipilareissa (DLS MS5), tai no sehän riippuu paljon kuuntelijasta että mikä tyydyttää. MS5 ei kyllä anna vakioasennuksella bassoja ovesta nimeksikään :|

                              Originally posted by Antza
                              Tuli vielä mieleen, että riittääkö tuo A5:n tarjoama 2*50W RMS (joka ei mielestäni nimellistehona ole kovin suuri.. vai kuinka?) tälle MS6 erillissarjalle, joiden tehonkesto on kuitenkin huomattavasti enemmän? Monestihan juuri vahvistimen tehonantokatto on liian matala, pilaten kaiuttimien puhtaan soundin. Voisiko midien bassojen puute johtua tästä?
                              A5 on kyllä laadukas pääte ja 50W riittää mainiosti puhtaaseen äänentoistoon normaalilla voimakkuudella, mielestäni vikaa pitää hakea asennuksesta ja alkuperäisen soittimen paskuudesta ja DSP:n puutteesta (stereokuvan osalta). Jos kerran vielä muokataan viestiä niin itse aloittaisin kokeilemalla jotain toista soitinta jossa linjalähdöt.
                              ex E61 530da 2004

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎