Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ongelmia soittien asennuksessa,M5-92

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • buyer
    Newbiemmer
    • Aug 2004
    • 19
    • kymenlääni

    Ongelmia soittien asennuksessa,M5-92

    Kertokaas mikä olisi järkevin tapa saada uusi mankka(JVC Mp3-05)toimimaan tossa kaverin M5:ssa!
    -lähtötilanne tämä..autossa oli kiinni original BMW radio/kasetti-soitin,(josta oli koodit hukassa)otimme soittimen pois,ja napsimme soittimelle tulevista johdoista liittimen päät irti..ajatuksena "heittää"uusi soitin paikalleen-juottamalla uuden soittimen johdot kiinni vanhaan johto-sarjaan...
    -soittimeen saatiin hienosti virrat päälle,löytyi helposti maa,heräte,jatkuva-virta..Mutta,Mutta-eipäs noista vapaana olevista johdoista yksikään mennyt suoraan kaijuttimille..ja aikamme asiaa pähkäillessä tulimme siihen tulokseen,että autossa onkin joku alkuperäisvahvistin-hässäkkä(search:illa löysin,että ko.bmw-vahvistin löytyy auton taka-kontista..),joten miten ton homman saisi helposti?/järkevästi-pelaamaan??

    Soittelin tänään paikalliseen autoradio asennukseen ja tuli tylyä kommenttia;
    -soittimelta ei voi vetää suoraan piuhoja alkuperäis kajareille,koska ne vaativat jakosuotimet väliin,kärähtävät kuulemma alle 2.sekunnissa(eivätkä kuulemma mitkä tahansa jakosuotimet käy,vaan ne pitää mitoittaa oikein..)
    -ja jos laittaa järjestelmän toimimaan alkuperäis-kajareilla/vahvistimella tulee uuden soittimen-jännitteet vastata,alkuperäis-vahvistimen linja-jännitteitä,Sekä tässä tapauksessa-viellä pitäisi osata kytkeä ne johdot mankan takaa Oikein->johon hänellä ei ollut vastausta..AINOA VINKKI OLI,ETTÄ KYSELE FOORUMEILTA APUJA,JOS JOKU ON TÄMMÖISEN MUUTOKSEN SAANUT PELAAMAAN,joten tässä ollaan..Apuja kiitos.

    edit;
    -itselleni ei tule muuta ongelmaan-helpotusta mieleen,kun heittää alkuperäis-kajarit mäkeen ja asentaa eteen joku halppis erillis-sarja ja taakse jotkut 2-tie kajarit??
    ..ja tietenkin vetää jokaiselta kajarilta uudet piuhat mankan-taakse..onko joku miettinyt/asentanut,mitkä kajarit tonne alkuperäis paikoille menisi kaikista helposti??kiitoksia kaikille vastanneille!!
    Last edited by buyer; 24-03-2005, 13:17.
  • Remus
    Bimmer Rookie
    • Mar 2005
    • 106
    • Espoo

    #2
    No mun mielest tarviit uuden liittimen myös tohon, eli alkuperäinen liitin ei käy vaan täytyy hankkia erikoisliitin.

    Comment

    • dait
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 1179
      • Helsinki

      #3
      No en kyllä usko, että alkuperäiskaiuttimet kärähtävät jos laitat suoraan mankkaan kiinni. Ei munkaan autossa varmasti mitään jakosuotimien tapaisiakaan ole ja kun uuden mankan laitoin kiinni, niin ei vakiokaiuttimien kanssa ainakaan tullut minkäänlaisia komplikaatioita...

      nyk. Honda CTR -04
      ex. e46 320 Cabrio
      ex. e30 327 taxi
      ex. e30 325 touring
      MYYDÄÄN:Myydään e46 osia
      Kaikki MP-rakenteluun:www.motohell.fi

      Comment

      • Aksu|
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 1063

        #4
        Hmm... tässäkin vaikuttaa vuosimalli. Eri ikäisissä on erilaiset järjestelmät (ainakin perus e34 korissa). Helpoimmassa tapauksessa kyllä mankka toimii ihan kun pistää oikeisiin piuhoihin kiinni, jakosuotimet kun sijaitsevat suoraan alkuperäisvahvistimessa.
        btw. oliko se liitin pakko katkasta kun 10e pintaan saa bmw-liitin -> iso-liitin muuntimen?

        edit. itselläni siis tämmöinen järjestelmä joka toimii ilman kummempia tappeluja vuosimallissa -92.

        http://www.bmwe34.net/e34main/upgrade/stereo_wiring.htm Tuosta voisi olla jotain apua.
        Last edited by Aksu|; 24-03-2005, 14:45.
        EX:
        328CiA -99
        525tdsA -98
        525i -93
        316i -95
        Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

        Comment

        • Gonzalez
          BTCF Member
          • Jun 2003
          • 2632
          • Seinäjoki

          #5
          Originally posted by buyer
          Soittelin tänään paikalliseen autoradio asennukseen ja tuli tylyä kommenttia;
          -soittimelta ei voi vetää suoraan piuhoja alkuperäis kajareille,koska ne vaativat jakosuotimet väliin,kärähtävät kuulemma alle 2.sekunnissa(eivätkä kuulemma mitkä tahansa jakosuotimet käy,vaan ne pitää mitoittaa oikein..)
          Huh huh mitä scheissea...

          BMW:n 2-tie erillissarjoissa on jakosuotimena pelkkä kondensaattori diskantin yhteydessä, kuten monissa halppis-tarvikesarjoissakin. Piuhat diskantille on haaroitettu ainakin E36:ssa alkuperäiskeskiäänien liittimistä siellä jalkatilassa...

          Itelläni oli kanssa vielä pari viikkoa takaperin kiinni tuo Soundsystem "alkuperäisvahvistin" jne. Ei sen uuden mankan jatkoksi kannata enää tuota alkuperäis vahvistinta asentaa, sillä siinä uudessa mankassa itsessään saman verran potkua kuin tuossa vahvistimessa. Veikkaan että järjestelmä on täysin sama mikä minullakin oli, eli itse mankalle ei tule edes antennikaapelia, vaan mankka toimii ainoastaan ohjaimena tuolle vahvistinhässäkälle.

          Vedät antennikaapelin kontista mankalle (mikäli ei ole) ja kaiutinpiuhat mankalta suoraan kaiuttimille, homma on sillä selvä! Etupäähän vaihtaisin itse jonkun paremman erillissarjan samassa yhteydessä, mutta alkuperäisetkin toimii kyllä jotenkin...

          Ps. Muista kytkeä antennivahvistimen herätejohto mikäli sellainen autosta löytyy, muuten ei juuri radio kuulu. E36:sen johtosarjassa se oli täysin valkoinen johto, E34:stä ei tietoa...
          530d GT F07 2010
          325i E30 Cabriolet 1987

          Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #6
            Originally posted by Gonzalez
            Ps. Muista kytkeä antennivahvistimen herätejohto mikäli sellainen autosta löytyy, muuten ei juuri radio kuulu. E36:sen johtosarjassa se oli täysin valkoinen johto, E34:stä ei tietoa...
            Sama se on E34:ssa, pinni #16. http://www.bmwe34.net/e34main/Upgrade/Stereo_radio.htm
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • Juhis
              BTCF Honorary Member
              • Jul 2002
              • 19175
              • -

              #7
              Ei kannata suositella ihmisiä polttamaan kaiuttimiaan epäluotettavilla toisista mallisarjoista sovelletuilla ohjeilla. Faktaahan on että E34 mallisarjassa on kaksi erilaista äänentoistojärjestelmää. Vakiona tulevassa järjestelmässä takana on yksi kappale bassokeskiäänisiä molemmilla puolilla hattuhyllyä. Edessä on 5.25" bassokeskiääniset etujalkatilassa ja pienet diskantit kojelaudan päällä. Näissä on omat jakosuotimensa joten ne voi kytkeä suoraan soittimeen.

              Niin sanotussa BMW Sound System ( tunnettu myös muilla nimillä ) paketissa on ollut alunperin BMW:n oma soitin, peräkontissa vahvistin joka sisältää myös kaiuttimien jakosuotimet. Tässä järjestelmässä on hattuhyllyllä 2-tie erillissarja jossa erikseen diskantti ja bassokeskiääni molemmilla puolilla. Edessä on 3-tie erillissarja jossa etujalkatilassa 5.25" bassokeskiääni, kojelaudan päällä "keskiääni" ja ovien pelikolmioissa diskantti. Kojelaudan keskiääni- ja ovien diskanttikaiuttimien takana EI OLE JAKOSUOTIMIA joten niille EI SAA kytkeä suoraan signaalia ilman jakosuotimia!! Diskanttielementit vaurioituvat jos niille syötetään matalia taajuuksia.

              Lisäksi uudemmissa ja vanhemmissa E34:ssa on erilaisia vahvistinkytkentöjä. Tuossa 1992 vuosimallissa olisi todennäköisesti alkuperäinen järjestelmä toiminut hankkimalla ainoastaan ns. BMW->ISO adapterin. Maailman typerin teko on mennä katkaisemaan alkuperäisen liittimen johdot. Sitä ei pidä tehdä MISSÄÄN TILANTEESSA koska 15 - 25 eurolla saa sopivan BMW->ISO adapterin jonka avulla voi kytkeä nykyaikaisen ISO liittimillä varustetun soittimen suoraan auton omaan johtosarjaan. Myöskään välissä oleva BMW:n vahvistin ei haittaa mitään, päinvastoin sehän sisältää juuri kaiuttimien vaatimat jakosuotimet! Eli jos olet katkaissut BMW:n alkuperäisen liittimen sieltä mankan takaa pois niin kytke ehdottomasti se takaisin mikäli vielä mahdollista ja hanki tuo BMW->ISO adapterijohto ja kokeile sillä ensin ilman mitään muutoksia. Jos toimii niin säästyt paljolta vaivalta mikäli et ole rakentamassa mitään kilpailutason järjestelmää vaan haluat vaan kuunnella musiikkia alkuperäislaitteiden kautta mutta uudella soittimella.

              Vanhemmissa muistaakseni 1990 vuoden ja sitä aiemmin valmistetuissa BMW:ssä voi olla alkuperäiset johdotukset ja vahvistimen kytkennät sellaisia että nykyaikaiset soittimet eivät toimi tarkoitetulla tavalla. Tällöin alkuperäisen vahvistimen ohittaminen on välttämätöntä. Tämä johtuu siitä että soittimesta lähtevien kaiutinjohtojen miinusjohdot on vedetty suoraan auton runkoon / yhteen. Ja tätähän EI SAA TEHDÄ koska nykyaikaisissa soittimissa on ollut pääsääntöisesti jo yli 10 vuotta ns. siltakytketyt pääteasteet jolloin kumpikaan kaiutinjohdoista, siis ns. + ja - merkityt EI OLE maadoitusjohdin jonka voisi kytkeä laitteen runkoon tai maahan.

              Kerron mielelläni lisää järjestelmästä niin paljon kuin osaan mutta ensimmäiseksi suosittelisin kytkemään sen BMW:n oman liittimen takaisin sinne soittimen taakse ja kokeilemaan pakettia sillä BMW->ISO adapterijohdolla. Huomaa kytkeä valkoinen herätejohto jolla alkuperäinen vahvistin lähtee päälle. Kerro myös onko autossasi peilikolmioissa diskantteja. Jos on niin silloin autossasi on todennäköisesti Sound System paketti. Vahvistin löytyy peräkontista kuljettajan puolen sivuverhoilun takaa.

              PS. muistaakseni myös E36 mallisarjan Sound System paketissa jakosuotimet sijaitsevat BMW:n omassa vahvistimessa. vain peruskaiuttimissa joissa siis yksi diskanttikaiutin etuovessa on kaiuttimien takana jakosuotimet. Sound Systemissä on etuovissa kaksi kaiutinta ja kolmas 5,25" bassokeskiääninen etujalkatilassa. vanhassa e30 mallisarjassa sound systemin vahvistimen voi kytkeä helpommin pois koska siinä jakosuotimet sijaitsevat nimenomaan bassokaiuttimen takana sekä bassokeskiääniselle että diskantille. tällöin vaaraa ei ole diskanttikaiuttimien palamisesta.
              Last edited by Juhis; 28-03-2005, 16:09.
              All good things come to those who wait.

              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

              Sound Factory Bar & Nightclub

              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

              Comment

              • LaMotta
                Newbiemmer
                • Nov 2004
                • 25
                • Helsinki

                #8
                BMW->ISO adapteri

                Missä noita myydään? Merkkiliikkeessä?

                Comment

                • zimo
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2005
                  • 136
                  • Kotka

                  #9
                  Originally posted by LaMotta
                  Missä noita myydään? Merkkiliikkeessä?
                  www.biltema.fi sieltä saa.

                  Comment

                  • jeps
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 1986
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by Juhis
                    Lisäksi uudemmissa ja vanhemmissa E34:ssa on erilaisia vahvistinkytkentöjä. Tuossa 1992 vuosimallissa olisi todennäköisesti alkuperäinen järjestelmä toiminut hankkimalla ainoastaan ns. BMW->ISO adapterin. Maailman typerin teko on mennä katkaisemaan alkuperäisen liittimen johdot. Sitä ei pidä tehdä MISSÄÄN TILANTEESSA koska 15 - 25 eurolla saa sopivan BMW->ISO adapterin jonka avulla voi kytkeä nykyaikaisen ISO liittimillä varustetun soittimen suoraan auton omaan johtosarjaan. Myöskään välissä oleva BMW:n vahvistin ei haittaa mitään, päinvastoin sehän sisältää juuri kaiuttimien vaatimat jakosuotimet!
                    Mites mä kokeilin jvc:n mankkaa tossa m5:ssa mul oli se adapteri. Virrat tuli mankkaan, mutta ei kajareista kuulunu mitn? Siinä iso-adapterissa puuttu vielä ne kaks liitintä jotka on sen alkuperäsen johtosarjan alla. Mites tän sais toimii?
                    Loppuen lopuks sydämmeen mahtuu vaan yks ämmä

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎