Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kuinka mitata konkan toimivuus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Maxiumdamage
    Bimmer Rookie
    • Dec 2003
    • 71

    Kuinka mitata konkan toimivuus?

    Mulla olis tos tollanen joku vanha merkitön 1faradin konkka jossa ei ole mitään jännitenäyttöä ym. sellaista.... kuinka mittaan onko se toimiva kun valot tuntuu räpsivän samalla lailla kuin ennen konkan laittoa... vahvarina olis yks monacorin digipääte... napajännite kondensaattorin napojen väliltä on auton käynnissä tyhjäkäynnillä oli sen 13,5 volttia mitä latauri lataa... saako tuan konkan toimivuuden testattua?
    ----E36----
    BMW 318i ja BMW 325i Coupe
  • Aksu|
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 1063

    #2
    Originally posted by Maxiumdamage
    Mulla olis tos tollanen joku vanha merkitön 1faradin konkka jossa ei ole mitään jännitenäyttöä ym. sellaista.... kuinka mittaan onko se toimiva kun valot tuntuu räpsivän samalla lailla kuin ennen konkan laittoa... vahvarina olis yks monacorin digipääte... napajännite kondensaattorin napojen väliltä on auton käynnissä tyhjäkäynnillä oli sen 13,5 volttia mitä latauri lataa... saako tuan konkan toimivuuden testattua?
    Lataat konkan, pistät lampun napojen väliin ja nappaat jännitesyötön pois, jos lamppu palaa hetken niin toimii se edes jotenkuten.
    EX:
    328CiA -99
    525tdsA -98
    525i -93
    316i -95
    Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

    Comment

    • wj
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 3253
      • Järvenpää

      #3
      Voi kun muistaisin kaavan...

      Mutta konkka täyteen. Lamppu kiinni. Virtamittari väliin.
      Sitten ottaa aikaa miten kauan lamppu ottaa virtaa.

      Ellen nyt ihan väärin muista 1f konkalla 5w tai 10w lamppu otti virtaa reilu 2min. Ja kaavalla siitä tuli 1.1f
      - 2006 Mustang cabriolet
      - Sleekcraft Enforcer 28'

      Comment

      • Laud
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2004
        • 335
        • Espoo

        #4
        Menisköhän se niin, että jos T on aika, jolloin virta (tai jännite lampun yli) on 37 % alkuarvosta, niin C = T/R ? (Eli C on kapasitanssi ja R lampun resistanssi.) Periaatteessahan se lamppu nimittäin ottaa virtaa vaikka kuinka kauan, mutta se virta vaan pienenee koko ajan. Ja tuo 37 % on Neperin luvun käänteisluku.
        E36 320i coupé (M50TU)

        Comment

        • wj
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 3253
          • Järvenpää

          #5
          Originally posted by Laud
          Menisköhän se niin, että jos T on aika, jolloin virta (tai jännite lampun yli) on 37 % alkuarvosta, niin C = T/R ? (Eli C on kapasitanssi ja R lampun resistanssi.) Periaatteessahan se lamppu nimittäin ottaa virtaa vaikka kuinka kauan, mutta se virta vaan pienenee koko ajan. Ja tuo 37 % on Neperin luvun käänteisluku.
          Jotenkin noin se oli. Piti katsoa kauan virta laskee lineaarisesti ja siitä keskivirta jota käytettiin kaavassa.

          Tai jotain

          Pitää ens viikolla tarkistaa
          - 2006 Mustang cabriolet
          - Sleekcraft Enforcer 28'

          Comment

          • Maxiumdamage
            Bimmer Rookie
            • Dec 2003
            • 71

            #6
            joo olis kätevä jos keksisitte suoran kaavan millä täs ny mittailisin sen... eli suoraan minkälainen lamppu ja kauanko pitäis virtaa ottaa vastaan ja onko amppeeri määrällä väliä...
            ----E36----
            BMW 318i ja BMW 325i Coupe

            Comment

            • hawkki
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 458
              • Vuosaari

              #7
              "yhden faradin konkka antaa yhden ampeerin virran yhden voltin jännitteen pudotuksella yhden sekunnin ajan"

              eikös se noin mene ?

              Comment

              • Miika Tissari
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 1802
                • Varkaus

                #8
                Veikkaisimpa kuitenkin jos valot vilkkuu, niin liian ohut madoitus johto tai jossai huono liitos. Voihan myös akku olla huono...
                E28 ///M-tech V8 -83
                E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

                Comment

                • Maxiumdamage
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2003
                  • 71

                  #9
                  Akku ei ole huono...aika uus 74Ah akku..se kyllä pitäis riittää... eli ny sitte vaan virtamittari käteen ja mittaamaan kauanko lamppu ottaa virtaa lineaarisesti?
                  ----E36----
                  BMW 318i ja BMW 325i Coupe

                  Comment

                  • wj
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 3253
                    • Järvenpää

                    #10
                    Originally posted by Maxiumdamage
                    Akku ei ole huono...aika uus 74Ah akku..se kyllä pitäis riittää... eli ny sitte vaan virtamittari käteen ja mittaamaan kauanko lamppu ottaa virtaa lineaarisesti?
                    Koitan muistaa kysyy ton kaavan tiistaina.
                    - 2006 Mustang cabriolet
                    - Sleekcraft Enforcer 28'

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎