Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kevyttä autohifiä: Pioneerin vai Infinityn kaiuttimet?

Collapse
X
Collapse
+ More Options
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • am_tiainen
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 58
    • Riihimäki

Kevyttä autohifiä: Pioneerin vai Infinityn kaiuttimet?

Kirjoitin jo otsikoksi kehyttä autohifiä että kuvaisi vähän kysymykseni tasoa. Eli olen täysin noviisi enkä vaadi paljoa, enkä varsinkaan mitään auton modausta.

Omassa autossa on kojelaudassa 3.5" paikat ja takana 6" x 9" paikat joissa on johdot valmiina. Autossa on kyllä etuovissa 6.5" paikat mutta niihin en aio parista syystä laittaa kaiuttimia:
    a) Ovissa ei ole edes paikkaa jota kautta johdot voisi vetää autoon vaan etuoviin pitäisi tehdä reiät jota en viitsi/halua tehdä/teettää.
    b) Ovikaiuttimet ovat alhaalla joten niihin pitäisi pistää erillissarjat (bassot oviin ja diskatit kojelautaan) että diskantitkin kuuluisivat.
    Haluakin selvitä mahdollisimman helpolla joten sen takia valitsin että laitankin autoon suosiolla koaksiaaliset kajarit kojelautaan ja taakse ja sillä siisti.

Itse pääkysymys oli se että kummat kaiuttimet ovat paremmat Infinityn vai Pioneerin E-Motion sarjan kaiuttimet. Ja jos joku vielä tietäisi onko noissa Infinityn Kappa ja Reference malleissa paljonkin eroa?

Ja miten laadukkaita JBL sitten on. JBL ja Infinityhän on molemmissa sama valmistaja (Harman) mutta noi JBL on ainakin brändinsä puolesta jo aika halpamerkki. Onko myös laatukin huonompaa JBL:ssä, vai maksetaanko tuossa Infinityssä vain brändistä?

PS. Auto on sitten muun merkkinen kuin BMW joten ei kiitos sitten mitään kommentteja että "onhan bemarissa..." jos jotain sellaista tulee mieleen.
  • turbosgarage
    Bimmer Rookie
    • May 2004
    • 139

Infinityt soi paremmin. OSTA NE!

Comment

• Rudenorth
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 2415
      • Iisalmi

Originally posted by turbosgarage
      Infinityt soi paremmin. OSTA NE!
      No enpähän yleistäs. JBL on kyllä ihan laadukas merkki ja itellä ainaskin hyviä kokemuksia niistä. Ja mitä nyt olen kuunellu Infinityä niin voisinpa sanoa että merkki siinä maksaa. Infinity on kyllä hyvä mutta en sanoisi sen olevan sen parempi kuin JBL.
      MB W204 C320 CDI
      Kawasaki Ninja ZX-7R

Comment

• Gonzalez
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 2632
        • Seinäjoki

Jos tykkäät äänenlaadusta ja haluat hienosti soivat ns.hifistin kaiuttimet, ostat infinityt. Jos taas haluat huudattaa volat kaakossa kylällä ja äänenpaine on tärkeämpää kun sointi, ostat JBL:ää.

--->Näin omien kokemusten pohjalta, molempia merkkejä on itsellä ollut (vieläpä muilta osin saman laitteiston perässä) ja tähän tulokseen olen tullut. Mutta toinen tykkää äidistä toinen tyttärestä! Aivan uusimpia sarjoja kummaltakaan en ole kuullut, mutta eipä nuo ominaisuudet eri merkeillä ole vajaassa kymmenessä vuodessa vielä miksikään muuttuneet joten tuskin nytkään...
        530d GT F07 2010
        325i E30 Cabriolet 1987

Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

Comment

• insert
          Newbiemmer
          • Feb 2005
          • 3

Eikös sun oviin mee mitään sähköjä? Kelasin et jos siel on paikat ni kai sielt sellane muoviputki menee autoon, mut ehkä sä tiiät paremmin ittelläni on tollanen JBL:n subi ja makso 99e ja hyvin se mun corollassa soi. Et ei se JBL ainakaan mikään ihan paska oo.

Comment

• am_tiainen
            Bimmer Rookie
            • Sep 2004
            • 58
            • Riihimäki

@insert
            Joo sitä itsekkin ihmettelin että oviin ei mene edes mitää putkilio johon saisi ne johdot vedettyä. Ainoa keino olisi porata reiät. Ihmettelen itsekkin miksi auttoni on edes kaiutinpaikat laitettu jos johdoille ei ole paikkoja laitettu. Saman tekisivät merkkiliikkeessa eli poraisivat reiät. Joten ajattelin että olkoot kun en ole mikään kovan luokan hifistikään. Microkaiuttimet eteen riittää mulle ihan hyvin.

@Gonzalez
            Jaa tuossa erottelussa voisi olla jotain pointtiakin. Onhan ainakin Pioneerilläkin erikseen A-Ccelerate sarja joka on nimenomaan vain sellaiseen huudattamiseen tehtyjä. Mainostavat oikein että "power-kicking boom" sarjana. Joten voihan että JBL on vähän samanlainen sarja Harman yhtiöltä?

Eli taidan harkita ennemmin tuon Infinityn valintaa sillä itse tykkään kuunnella en huudattaa musiikkia. Pioneer ei taida saada paljoa suosiota saada vaikka itse soittimet ovat aika arvostettuja.

Olisko kenelläkään jotain tietoa vielä tuosta että onko Infinityn Kappa ja Reference mallien välillä paljoa eroa? Ainakin hinnassa niissä on jonkinlaisia eroja. Itse kun en ole mikään ihan kovan luokan hifisti joten itse ajattelin että tuo Reference mallit varmaan riittäisi omaan käyttöön.
            Last edited by am_tiainen; 25-04-2005, 11:31.

Comment

• Rudenorth
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 2415
              • Iisalmi

Infinityn Reference pitäs olla riittävä peruskäyttöön.
              MB W204 C320 CDI
              Kawasaki Ninja ZX-7R

Comment

• am_tiainen
                Bimmer Rookie
                • Sep 2004
                • 58
                • Riihimäki

@Rudenorth
                OK. Paljon kiitoksia tiedosta. Taidan päätyä valinnassani Infinityn Referencen kaiuttimiin.
                Last edited by am_tiainen; 25-04-2005, 13:42.

Comment

• Kurre
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2003
                  • 384
                  • Veteli

Originally posted by Rudenorth
                  Infinityn Reference pitäs olla riittävä peruskäyttöön.
                  Itsellä Infinity Reference 5-1/4" 2-tie erillissarja edessä ja itse olen ainakin tykännyt. ei diskantit huuda tms. (Edellisessä autossa myös oli Infinityn erkkasatsi ja siitä samat kommentit)
                  Eihän nuo kyllä mitkään ns. "luukutussarjat" ole vaikka tehoaki menee se useampi sata w jatkuvaa... (tai sitten on itse jo tälläinen puukorva..)

Mutta omasta puolestani voin suositella Infinityn sarjoja.
                  sigpic
                  Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
                  ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

Comment

• .:miksu:.
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2004
                    • 352

Infinityn Kappa erkat edessä 5,25 ja Kappa 10 subi, +riittävästi vahvistintehoo, kuulostaa ihan hyvältä. Ainoa ISO miinus oli noiden erillissarjojen midien rungot, mitkä on muovivalua.

Comment

• Laakeri
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2005
                      • 981
                      • Rovaniemi

Infinity on kyllä äänenlaatumerkki. Itsellä on corollan kontissa infinityn reference 10" subi jolle menee 300w rms. Soi pirun puhtaasti, matalalle ja erottelukyky on mahtava. Ääni on semmonen pehmeä, eikä kova.

JBL:lliä on joskus tullu kuunneltua ja tullut todettua, että ne on äänenpainekäyttöön tehty. Ääni on semmonen aika kova, eikä semmonen pehmeä pörinä. Kaikista matalimmat äänet ei kuullosta niin hyvältä, kuin esim. infinityllä. Tosin, JBL:n subit, joita olen testannut, ovat olleet niitä edullisia sarjoja, mutta kyllä on inffikin. Laadun suhteen infinity taitaa olla parempi, enempi olen kuullut JBL:lien itsekseen kärvähtäneen, kuin inffien.

Bemariin tulee joko tuo subi, tai sitten kappa perfect 12". Sitten eteen nykyisen erillissarjan paikalle varmaankin inffin erillissarja. Erillissarjoissa vain on se, että jos niistä haluaa kunnon potkua irti, niin pitää laittaa vahvari väliin, mankassa ei tahdo riittää potku.
                      E34 S38B38
                      E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                      2gen RAM 5.9 cummins

Comment

• Antti O
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6937
                        • N/A

Ei noita nyt pitäs ihan tollain lähteä yleistämään.

Esm infinityltä kun otetaan taas kerran se oma suosikki
                        Kappa Perfect 12" ja sen jako laitetaan esmerkiksi 40 hertziin, / 36 db oct jyrkkyydellä oikein laskettuun koteloon, niin siitä lähtee erittäin mukava saundi.

(oletetaan nyt että olisi kunnon midit) mitkä toistavat 40-> mukisematta ja iskevät kunnolla, koska subihan ei ole tehty siihen jumputuksen soittoon mitä yleensä sillä tehdään.

Ja entäpä sitten Infinityn Beta sarjan subit.. aijai kun kotia sais beta fifteenin isoon sulettuun.. siitei kotiteatterisubi parane.

Ja jbl:stä vielä senveran, että esm GT 122 soi imho pirun hienosti oikeanlaisessa refleksissä, vetää muuten alas ja pehmeästi.

Monesti näisson täysin se sääntö että halvankin elementin saa soimaan pirun hyvin kun a) on oikea ympäristö b) tarpeeksi laadukasta tehoa c) kotelo on kunnollinen ja d) jako tarpeeksi alhaalla ja jyrkkä.

Tulee mieleen tarina cervin-vegan vegaline 12 subista, kerran kuuntelin joskus aikoinani tutun autossa ja se soi jotenki hirmu "tönkösti" ja kova ääni ja sellanen hyhhyh, muuallakin oli mielipiteitä että kauheeääninen subi.

Ite sitten ihan vittuillessani ostin vegalinen 12" kun sain lähes ilmatteeksi, pykäsin sille tarkasti mitotetun alas viritetyn refleksin, ja niinkin naurettava lankku kun pro 2.4 ajamaan sitä, uskokaa tai älkää se soi oikein kivasti.

ja nää pelit maksoi siis jotain tyyliin 50e yhteensä.. entiseen autoon kun ei enää jaksanut sq laitteistoa alkaa oikein kunnolla rakentelemaan.

Tossa tollasta perusheinää infarin ja jbl:n subeista.
                        Last edited by Antti O; 27-08-2005, 19:41.

Comment

• Blue Arrow
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2004
                          • 60
                          • ESPOO

Originally posted by am_tiainen
                          Kirjoitin jo otsikoksi kehyttä autohifiä että kuvaisi vähän kysymykseni tasoa. Eli olen täysin noviisi enkä vaadi paljoa, enkä varsinkaan mitään auton modausta.

Omassa autossa on kojelaudassa 3.5" paikat ja takana 6" x 9" paikat joissa on johdot valmiina. Autossa on kyllä etuovissa 6.5" paikat mutta niihin en aio parista syystä laittaa kaiuttimia:
                          a) Ovissa ei ole edes paikkaa jota kautta johdot voisi vetää autoon vaan etuoviin pitäisi tehdä reiät jota en viitsi/halua tehdä/teettää.
                          b) Ovikaiuttimet ovat alhaalla joten niihin pitäisi pistää erillissarjat (bassot oviin ja diskatit kojelautaan) että diskantitkin kuuluisivat.
                          Haluakin selvitä mahdollisimman helpolla joten sen takia valitsin että laitankin autoon suosiolla koaksiaaliset kajarit kojelautaan ja taakse ja sillä siisti.

Itse pääkysymys oli se että kummat kaiuttimet ovat paremmat Infinityn vai Pioneerin E-Motion sarjan kaiuttimet. Ja jos joku vielä tietäisi onko noissa Infinityn Kappa ja Reference malleissa paljonkin eroa?

Ja miten laadukkaita JBL sitten on. JBL ja Infinityhän on molemmissa sama valmistaja (Harman) mutta noi JBL on ainakin brändinsä puolesta jo aika halpamerkki. Onko myös laatukin huonompaa JBL:ssä, vai maksetaanko tuossa Infinityssä vain brändistä?

PS. Auto on sitten muun merkkinen kuin BMW joten ei kiitos sitten mitään kommentteja että "onhan bemarissa..." jos jotain sellaista tulee mieleen.
                          Infinity ehottomasti. Ja kappa on laadukkaampi ja kalliimpi kuin reference.
                          316 E46 2004

Comment

• Zuuzo
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2007
                            • 441
                            • Etelä-Savo, Pieksämäki

Mulla ollu infinityn kappaa sekä referenceä ja molemmat on ihan hyviä.
                            toinen sarja on lähtöhinnaltaan vaan pikkuisen kalliimpi.
                            :think

Comment

• Jaksu
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2004
                              • 753
                              • Kempele

Originally posted by Zuuzo View Post
                              Mulla ollu infinityn kappaa sekä referenceä ja molemmat on ihan hyviä.
                              toinen sarja on lähtöhinnaltaan vaan pikkuisen kalliimpi.
                              :think
                              Tämän postauksen tuottama lisäarvo tälle 2005 vuodelta olevalla threadille oli...?
                              xdrive

Comment

Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎