Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vahvistimen ja subbarin asennusprojekti E46:een

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri
    BTCF Member
    • Jun 2004
    • 3156
    • Nummela

    Vahvistimen ja subbarin asennusprojekti E46:een

    Lähtökohtana sedan-mallin E46, johon on aikaisemmin vaihdettu Blaupunktin cd-soitin. Tarkoituksena asentaa 12" subbari(SPL Dynamics V12S-4) ja 6-kanavainen vahvistin(Infinity RA6006), etupään erillissarja vaihdetaan myöhemmin.. Vahvarilla ajetaan etu- ja takakaiuttimia sekä subbaria sillattuna.

    Homma alkoi auton purkamisella, johon tuhraantui ihan kivasti aikaa ja hermoja, muutama nipsu oli niin **ttumaisia että huhhuh!
    Takakontin pahvit, takapenkit, kaikki listat, hanskalokero jne. on irroitettu, saa nähdä koska ne saa takaisin kiinni.

    Virtajohdon vetäminen on pala kakkua, kiitos akun, joka sijaitsee takakontin oikeassa reunassa! Maadoitus on nyt otettu ainakin väliaikaisesti takapenkin selkänojan takaa, jossa oli yksi auton alkuperäisistä maadoituskohdista, en sitten tiedä sen laadukkuudesta...

    3kpl RCA-johtoja kulkee nätisti takaselkänojan läpiviennin kautta vasemman puolen jalkalistojen alla, enemmänkin mahtuisi. Kaiutinjohdot ja heräte oikealla puolella, huomenna täytyy tosin ostaa ja vetää takakaiuttimien johdot samaa reittiä etukaiuttimien johtojen kanssa. Takaselkänojan molemmilla puolilla on mainiot läpiviennit johdotusta varten.

    Tällä hetkellä on selvitty melkein ongelmitta, kaiuttimet eivät vingu juuri ollenkaan, hyvä että edes kuulee kun volume on nollissa! *koputtaa puuta*
    Yhden ongelman huomasin käynnistettäessä autoa. Kun soitin on päällä ennestään, poksahtaa kaiuttimet ikävästi. Olisiko maadoituksen tarkistaminen kohdallaan, vai olisiko jotakin muita ehdotuksia?

    Rakentavaa palautetta/kysymyksiä projektista otetaan mielellään vastaan!
    Last edited by Petri; 30-03-2008, 18:19.
    E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
    E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


    Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95
  • ice-cube
    Bimmer Rookie
    • Mar 2003
    • 193
    • Waasa

    #2
    poksahus käynnistäessä johtuu auton virtojen katkeamisen aiheuttamasta vahvistimen on off on käynnistä. eli heräte katkeaa kun käynnistät -> vahvistin sammuu -> heräte palaa -> vahvari herää jälleen... ongelmasta pääsee eroon ainakin siten että laitat herätteen viiveellä varustetun releen kautta jolloin virta ei ehdi katketa käynnistäessäsi autoa

    Comment

    • Petri
      BTCF Member
      • Jun 2004
      • 3156
      • Nummela

      #3
      Originally posted by ice-cube
      poksahus käynnistäessä johtuu auton virtojen katkeamisen aiheuttamasta vahvistimen on off on käynnistä. eli heräte katkeaa kun käynnistät -> vahvistin sammuu -> heräte palaa -> vahvari herää jälleen... ongelmasta pääsee eroon ainakin siten että laitat herätteen viiveellä varustetun releen kautta jolloin virta ei ehdi katketa käynnistäessäsi autoa
      Osaatko kertoa tyhmälle että minkälainen rele tässä pitäisi hakea?
      E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
      E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


      Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

      Comment

      • Gonzalez
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 2632
        • Seinäjoki

        #4
        Startatessahan koko auton sähköjärjestelmän jännite laskee ja tämä jännitteen lasku aiheuttaa sen että ne soittovehkeet sammuu. En ymmärrä miten tämä voidaan erilaisella releellä/releen lisäämisellä poistaa... Eihän tässä ole kyse hitaasta tai nopeasta releestä, vaan siitä että koko järjestelmästä katoaa virta startatessa joka aiheuttaa sen että vahvistimet ym. sammuu virran puutteessa!
        --->Lisäakulla ja releellä ongelma voidaan poistaa. (erottamalla auton oma järjestelmä releellä hifeistä starttauksen ajaksi)
        530d GT F07 2010
        325i E30 Cabriolet 1987

        Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

        Comment

        • Petri
          BTCF Member
          • Jun 2004
          • 3156
          • Nummela

          #5
          Originally posted by Gonzalez
          Startatessahan koko auton sähköjärjestelmän jännite laskee ja tämä jännitteen lasku aiheuttaa sen että ne soittovehkeet sammuu. En ymmärrä miten tämä voidaan erilaisella releellä/releen lisäämisellä poistaa... Eihän tässä ole kyse hitaasta tai nopeasta releestä, vaan siitä että koko järjestelmästä katoaa virta startatessa joka aiheuttaa sen että vahvistimet ym. sammuu virran puutteessa!
          --->Lisäakulla ja releellä ongelma voidaan poistaa. (erottamalla auton oma järjestelmä releellä hifeistä starttauksen ajaksi)
          Ei tämmöistä ongelmaa ole aikaisemmin ollut, vasta nyt BMW:n kanssa?
          E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
          E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


          Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

          Comment

          • Laud
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2004
            • 335
            • Espoo

            #6
            Originally posted by Gonzalez
            Startatessahan koko auton sähköjärjestelmän jännite laskee ja tämä jännitteen lasku aiheuttaa sen että ne soittovehkeet sammuu. En ymmärrä miten tämä voidaan erilaisella releellä/releen lisäämisellä poistaa... Eihän tässä ole kyse hitaasta tai nopeasta releestä, vaan siitä että koko järjestelmästä katoaa virta startatessa joka aiheuttaa sen että vahvistimet ym. sammuu virran puutteessa!
            --->Lisäakulla ja releellä ongelma voidaan poistaa. (erottamalla auton oma järjestelmä releellä hifeistä starttauksen ajaksi)
            Tällä releellä varmaan haettiin sitä, että soittovehkeet eivät edes ehdi käynnistyä ennen kuin auto startataan. Paitsi tietysti jos sekuntitolkulla odottaa virrat päällä ennen starttausta. Mutta ei ne soittovehkeet kyllä yleensä ehdi muutenkaan käynnistyä, jos suoraan vääntää avaimen startille. Mutta kysyjällähän oli jo ilmeisesti tarkoituksella "soitin päällä ennestään", eli ei se viive silloin oikein auta.
            E36 320i coupé (M50TU)

            Comment

            • Petri
              BTCF Member
              • Jun 2004
              • 3156
              • Nummela

              #7
              Originally posted by Laud
              Tällä releellä varmaan haettiin sitä, että soittovehkeet eivät edes ehdi käynnistyä ennen kuin auto startataan. Paitsi tietysti jos sekuntitolkulla odottaa virrat päällä ennen starttausta. Mutta ei ne soittovehkeet kyllä yleensä ehdi muutenkaan käynnistyä, jos suoraan vääntää avaimen startille. Mutta kysyjällähän oli jo ilmeisesti tarkoituksella "soitin päällä ennestään", eli ei se viive silloin oikein auta.
              Joo siis homma on tosiaan se, että soittimelta saa 1-4sek viiveen vahvistimelle, joten normaalissa käynnistyksessä ei poksahdusta kuulu.
              Eihän tuo paha vika ole, kunhan vaan muistaa parkissa kuunneltaessa käyttää virrat nollilla ennen käynnistystä...

              EDIT: Uutta ongelmaa pukkaa! Kaiuttimet surisevat ajovalojen ollessa päällä?!

              Kaiutinjohdot irroitettu-->Surina loppuu
              Maadoitusjohdon paikka vaihdettu samaan akun kanssa-->Ei muutosta
              RCA-johdot poistettu ratin takaa ja laitettu suoraan etunpenkillä makaavaan cd -soittimeen-->Surina väheni paljon!

              Huomasin myös sen, että takakontissa vasen takavalo pitää samaa surinaa, oikea ei?? Pitäisikö RCA-johdot yrittää vain vetää ratin takaa jotain toista kautta, siellä ilmeisesti on jotain häiriötä aiheuttavia sähkölaitteita...?

              Ja vahvistin EI ole kosketuksissa auton runkoon, makoilee toistaiseksi vapaana takakontissa.
              Last edited by Petri; 06-05-2005, 19:02.
              E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
              E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


              Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

              Comment

              • ice-cube
                Bimmer Rookie
                • Mar 2003
                • 193
                • Waasa

                #8
                eli kun vahvistimelle tulee virta akulta + heräte soittimelta:

                tilanne1

                auto virrat pois soitin vahvari yms päällä -> käynnistät -> soittimen (-> vahvarin heräte katkeaa) heräte palaa auton käynnistyttyä tästä on off on liikkeestä johtuu paukaus.

                kun heräte menee releelle ja releeltä vahvariin auton käynnistyessä releelle tuleva heräte katkeaa mutta jos releessä on konkka tai jk. niin että se toimii viiveellä ei vahvistimelle menevä heräte katkea ennen kuin mankan herätekkin on jälleen päällä -> ei on off on vaan vahvistin pysyy päällä koko ajan


                näin tämän ajattelin ..... eri asia on mistä kyseisen tyyppisen releen saa...

                Comment

                • Petri
                  BTCF Member
                  • Jun 2004
                  • 3156
                  • Nummela

                  #9
                  Lisää päivitystä:

                  Surina kuuluu vain ja ainoastaan oikeasta takakaiuttimesta ja vain valojen ollessa päällä. Valot kun sammuttaa, niin surina lakkaa. What the fu**, miksi vain toinen takakaiutin?!

                  EDIT: Muistakin kaiuttimista kuuluu sittenkin surinaa, mutta todella vähän verrattuna tuohon takakajariin... Saa nähdä saako nukuttua ilman että päässä surisee..


                  EDIT2: Kokeilin vaihtaa oikean ja vasemman takakaiuttimen johtoja vahvistimessa ja melu siirtyi vasempaan kaiuttimeen.
                  RCA-johtoja käännellessä surina pysyy oikeassa takakaiuttimessa.
                  Voiko tästä päätellä, että vahvistin on pas*ana vai olisiko vielä jotain mikä voisi auttaa?
                  Last edited by Petri; 06-05-2005, 21:15.
                  E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
                  E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


                  Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

                  Comment

                  • Gonzalez
                    BTCF Member
                    • Jun 2003
                    • 2632
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Originally posted by petri.k
                    3kpl RCA-johtoja kulkee nätisti takaselkänojan läpiviennin kautta vasemman puolen jalkalistojen alla
                    Onkos E46:ssa johdot samanlailla kun E36:ssa, eli kuskin puolen kotelossa kulkee auton oma johtosarja taakse ja apukuskin puolella päävirtakaapeli akulta konepellin alle??? Mikäli näin, niin tällä hetkellä sulla kulkee rca:t samassa kotelossa auton oman johtosarjan kanssa...?? Tässä tapauksessa häiriöitä on varmasti ainakin jonkin verran...

                    Mutta onko johdot kuten E36:ssa?? Mikäli on niin kutoskoneisissa (joissa akun kaapeli on vänkärin puolella kotelossa) häiriöttömimmäksi vaihtoehdoksi on todettu vetää rca:t keskeltä konsolin/maton alta...
                    Last edited by Gonzalez; 06-05-2005, 22:23.
                    530d GT F07 2010
                    325i E30 Cabriolet 1987

                    Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                    Comment

                    • Gonzalez
                      BTCF Member
                      • Jun 2003
                      • 2632
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Originally posted by petri.k
                      RCA-johtoja käännellessä surina pysyy oikeassa takakaiuttimessa.
                      Kääntelitkö mankan vai vahvistimen päästä?? Mikäli vahvistimen päästä kääntäessä siirtyy häiriö kaiuttimesta toiseen, luulen että vika on rca-johdossa...hetkinen...sullahan oli siellä kolmet rca:t!---> koitappas vaihtaa piuhaa ja kuuntele vinkuuko sitten....
                      530d GT F07 2010
                      325i E30 Cabriolet 1987

                      Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                      Comment

                      • Petri
                        BTCF Member
                        • Jun 2004
                        • 3156
                        • Nummela

                        #12
                        Originally posted by petri.k
                        EDIT2: Kokeilin vaihtaa oikean ja vasemman takakaiuttimen johtoja vahvistimessa ja melu siirtyi vasempaan kaiuttimeen.
                        RCA-johtoja käännellessä surina pysyy oikeassa takakaiuttimessa.
                        Voiko tästä päätellä, että vahvistin on pas*ana vai olisiko vielä jotain mikä voisi auttaa?
                        Eli siis on kokeiltu vaihtaa vahvistimen päässä noita piuhoja, sekä RCA- että kaiutinjohtoja. Kaiutinjohtoja vaihdellessa surina vaihtuu siihen kaiuttimeen, joka on vahvistimen Rear Left - lähdössä. RCA-johtoja käännellessä ei ole mitään muutosta. Onko nyt niin, että vahvistimen takaoikea kaiutinlähtö on pas*ana?
                        E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
                        E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


                        Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

                        Comment

                        • Gonzalez
                          BTCF Member
                          • Jun 2003
                          • 2632
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Originally posted by petri.k
                          Eli siis on kokeiltu vaihtaa vahvistimen päässä noita piuhoja, sekä RCA- että kaiutinjohtoja. Kaiutinjohtoja vaihdellessa surina vaihtuu siihen kaiuttimeen, joka on vahvistimen Rear Left - lähdössä. RCA-johtoja käännellessä ei ole mitään muutosta. Onko nyt niin, että vahvistimen takaoikea kaiutinlähtö on pas*ana?
                          Hmm... Jotain häikkää sielä on... Mikä on vahvistimen kunto??? Käytetty??? Tuo surina saattaa johtua myös siitä että niissä vahvistimessa olevissa rca-liittimissä on kosketushäikkää. Itellä oli yks vahvistin joskus jossa surinat katos kun otti vahvarin auki ja näytti vähän tinakolvia niille rca-liittimille, ovat tinattuna piirilevyyn ja toinen oli päässyt irti... Jos ei itse uskalla niin joku radio/tv-korjaaja ei tuollasesta hommasta paljoa veloita. Tokihan vika voi olla muuallakin, mutta tässä yksi vaihtoehto. Ja vielä kun on kyse Infinityn vahvistimesta, niin kyllä kannattaa yrittää korjata/korjauttaa ennenkö heittää romukoppaan. Tuskin tuo iso vika on kerran muuten soi ja toimii hyvin...
                          530d GT F07 2010
                          325i E30 Cabriolet 1987

                          Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                          Comment

                          • Petri
                            BTCF Member
                            • Jun 2004
                            • 3156
                            • Nummela

                            #14
                            Originally posted by Gonzalez
                            Hmm... Jotain häikkää sielä on... Mikä on vahvistimen kunto??? Käytetty??? Tuo surina saattaa johtua myös siitä että niissä vahvistimessa olevissa rca-liittimissä on kosketushäikkää. Itellä oli yks vahvistin joskus jossa surinat katos kun otti vahvarin auki ja näytti vähän tinakolvia niille rca-liittimille, ovat tinattuna piirilevyyn ja toinen oli päässyt irti... Jos ei itse uskalla niin joku radio/tv-korjaaja ei tuollasesta hommasta paljoa veloita. Tokihan vika voi olla muuallakin, mutta tässä yksi vaihtoehto. Ja vielä kun on kyse Infinityn vahvistimesta, niin kyllä kannattaa yrittää korjata/korjauttaa ennenkö heittää romukoppaan. Tuskin tuo iso vika on kerran muuten soi ja toimii hyvin...
                            Vahvarin kunto on AAA+, puoli vuotta vanha ja todella vähän käytetty. Avasin juuri pohjalevyn ja kaikki näyttäisi ainakin minun silmissä olevan juuri niin kuin pitääkin(liitännät kunnossa jne.).
                            Voiko tuota RCA-liittimen kuntoa mitata jotenkin?

                            EDIT:

                            Testattua:
                            Läppäriltä signaali kyseiseen linjasisääntuloon-->Ei häiriötä
                            Vahvistin on siis "ehjä", ainoa ongelma on se, että tuo takimmainen oikean puolen kaiutinlähtö ottaa jostain häiriöstä nokkiinsa. Soittimen maadoitus, RCA-johdot liian lähellä jotain auton omia piuhoja vai mikä??


                            EDIT: RCA-johdot nostettu jalkalistan kotelon pohjalta ihan yläreunaan, häiriöt katoavat. On se perkele, toivotaan että listat vielä mahtuvat kiinni kun paksut kaapelit menevät siinä yläreunassa..
                            Last edited by Petri; 07-05-2005, 14:52.
                            E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
                            E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


                            Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

                            Comment

                            • Petri
                              BTCF Member
                              • Jun 2004
                              • 3156
                              • Nummela

                              #15
                              Joopajoo, nyt on listat, penkit jne pultattu takaisin kiinni ja RCA-piuhat menevät mukavasti edelleen vasemman jalkalistan alla aivan yläreunassa.

                              Lisäksi otin tuon Blaupunktin Sub-out-liittimen pois, tuntui että se aiheutti myös tuota ärsyttävää surinaa. Sen tilalle tuli RCA-johdon haaroitus takakontin puolella.

                              Tämänhetkisenä ongelmana on enää se, että kierroslukujen mukaan laulava vinkuna ärsyttää niin helv*tisti. Se on melko pieni, mutta hiljaa kuunnellessa häiritsevä... Mitähän tässä nyt pitäisi vielä tarkastaa?
                              E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
                              E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


                              Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎