Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kaiutin inisee moottorin mukana?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hypodermic
    Bimmer Rookie
    • May 2004
    • 117
    • Jyväskylä

    Kaiutin inisee moottorin mukana?

    Asenneltiinpa tuossa kaverin kanssa etukajaritkin uuteen 4-kanavaiseen vaffariin kiinni. Kaikki tuntui toimivan jees kunnes starttasin auton seuraavan kerran ja lähdin ajamaan... Vähän matkan päästä huomasin ihmeellistä ininää/vinkumista oikean puoleisesta etukajarista. Vähän tutkisteltuani huomasin, että ääni kuului vain kun moottori kävi, ja soitin oli päällä tottakai. Jos auto on sammuksissa ja soitin on päällä, ei tätä ininää kuulu lainkaan. Moottorin käydessä se kuuluu kokoajan, soittipa musiikkia tai ei, kunhan soitin on päällä.. Lisäksi se ininä aina voimistuu kun lyö kierroksia lisää (eli painaa kaasua:p). Eli kysymys kuuluukin, mistä hitosta tämä voi johtua? Koskaan en ole moiseen ongelmaan törmännyt...

    Eihän tuo sinäänsä hirveästi mitään haittaa, koska ininä ei ole kovin kovaa, mutta epäilyttää vaan ettei pian mene jotain paskaksi tms... Niinpä olisinkin kiitollinen jos jollain olisi vastausta ongelmaani.

    Jos tästä on jotain hyötyä niin auto on E30 318i -89 ja äänentoistona Pioneerin mp3-renkutin, Monacorin neuvox-130 5,25" koksut, SPL Dynamics TC-704 vahvistin ja rto stealth crome 12" subi.
    Ex: E30 318i
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6730
    • PK-seutu

    #2
    Laturihäiriö. Tee maadoitukset paremmin. Searchillä löytyy paljonkin juttua.
    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

    Comment

    • Jusaba
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2005
      • 613
      • Joensuu

      #3
      Vaihda maajohdon paikkaa.. Ethän vaan vetäny rca-johtoa ja vahvistimen virtajohtoa samaa kautta? Silloin nimittäin häiriö on aika varma..
      MB


      EX:2xE28, 4xE30, 6xE36, 2xE46, 1xE90, 1xE82

      Comment

      • Rudenorth
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 2415
        • Iisalmi

        #4
        Maadoitus paremmin. Itelläkin kyllä kulkee virtapiuha ja rca saman listan alta ja ei inise, vaikka parempihan ne toki olisi vetää eri puolilta. Ite otin maadoituksen selkänojasta.
        MB W204 C320 CDI
        Kawasaki Ninja ZX-7R

        Comment

        • hypodermic
          Bimmer Rookie
          • May 2004
          • 117
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by Rudenorth
          Maadoitus paremmin. Itelläkin kyllä kulkee virtapiuha ja rca saman listan alta ja ei inise, vaikka parempihan ne toki olisi vetää eri puolilta. Ite otin maadoituksen selkänojasta.
          Selvä homma, täytynee kokeilla siitä sitä selkänojasta sitä maadoitusta sitten vaikka. Piuhat kyllä menee niin että virtapiuha toisella ja 2x rca-piuhat toisella puolen, eli siitä ei pitäisi johtua.

          ...tavallaanhan tuo on aika viilee "turboääni".

          Tulipa tässä samalla mieleen toinenkin kysymys, jos löytyis siihenkin vastausta... Ennen oli nuo monacorin koksut suoraan soittimessa kiinni. Nyt laitoin ne tuohon uuteen vaffariin ja rca-piuha vaffarista tietty soittimeen. Koksujen mukana tuli omat jakosuotimensa, mutta nyt kun vahvistimessa on omat suotimet niin tuota systeemiä ei enää taida saada toimimaan niin, että ne kajareiden omat jakosuodattimet toimisivat suodattimina eikä sen vahvistimen? Vahvistimesta kun laittaa off-asennon suotimiin, niin silloin ei suodatu mikään, eli alkaa toistua liiankin matalat äänet ämyreistä... Hf:llä taas voi sitten tietty säätää siitäkin sen suodatuksen mutta kätevämpää olis niillä kaiuttimien omilla, ainakin varmasti suodattaisivat juuri oikeat taajuudet. Sitä paitsi vahvistimessa saa jakosuodinta säädettyä korkeintaan 250Hz:aan...
          Last edited by hypodermic; 23-05-2005, 13:07.
          Ex: E30 318i

          Comment

          • O.K.
            Moderator
            • Nov 2003
            • 4854
            • Espoo

            #6
            Originally posted by hypodermic
            Nyt laitoin ne tuohon uuteen vaffariin ja rca-piuha vaffarista tietty soittimeen. Koksujen mukana tuli omat jakosuotimensa, mutta nyt kun vahvistimessa on omat suotimet niin tuota systeemiä ei enää taida saada toimimaan niin, että ne kajareiden omat jakosuodattimet toimisivat suodattimina eikä sen vahvistimen?

            ...kätevämpää olis niillä kaiuttimien omilla, ainakin varmasti suodattaisivat juuri oikeat taajuudet. Sitä paitsi vahvistimessa saa jakosuodinta säädettyä korkeintaan 250Hz:aan...
            Tuo vahvistimen 250Hz on ylipäästösuodin, ei varsinainen jakosuodin (muuten siinä olisi myös ylipäästöt kanavakohtaisesti tai ainakin kanavaparikohtaisesti), eli se leikkaa pois vain alimmat taajuudet. Luultavasti tuo Monacorin oma jakosuodin jakaa jostakin 2-4kHz väliltä taajuudet midille ja diskantille. Tuo tarkoittaa sitä, että diskantti ja midi toistavat tällä hetkellä kaikkia ääniä vahvistimen suodatustaajuudesta ylöspäin, mikä ei ole hyvä. Eli laita vain se alkuperäinen jakosuodin sinne.

            Edit. Alkuperäiseen ongelmaan liittyen: Kannattaa maadoittaa vahvari ja mankka samaan paikkaan, jos niin ei ole jo tehty.
            Last edited by O.K.; 23-05-2005, 13:53.
            Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
            Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
            E34 525i

            Comment

            • hypodermic
              Bimmer Rookie
              • May 2004
              • 117
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by O.K.
              Tuo tarkoittaa sitä, että diskantti ja midi toistavat tällä hetkellä kaikkia ääniä vahvistimen suodatustaajuudesta ylöspäin, mikä ei ole hyvä. Eli laita vain se alkuperäinen jakosuodin sinne.
              Aivan totta... Vaan kuten tuossa luultavasti varsin epäselvässä tekstissäni tietääkseni selitin, niin alkup. jakosuotimet ovat kyllä kiinni mutta eivät tunnu vaikuttavan mitenkään, oli sitten vahvistimen suodinasento missä tahansa. Offiinkin kun sen laittaa, niin silti eivät kajareiden jakosuotimet taajuuksia suodata, eli matalatkin äänet toistuu yhä.. Siinäpä se ongelma onkin. Ennen, kun kajarit olivat suoraan soittimessa kiinni, ei ollut mitään ongelmia. Nyt kun pistin ne vahvistimeen kiinni, niin tämä ongelma tuli mukana. Ratkaisua? Anyone?
              Ex: E30 318i

              Comment

              • Aksu|
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 1063

                #8
                Originally posted by hypodermic
                ......, eli matalatkin äänet toistuu yhä.. ......
                Pitäisikö sen suotimen myös nyt sitten ihan varmasti matalatkin äänet suodattaa keskiääniltä pois?
                EX:
                328CiA -99
                525tdsA -98
                525i -93
                316i -95
                Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

                Comment

                • TuomasTee
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 529
                  • Kotka

                  #9
                  Erillissarjan oma jakosuodin suodattaa midiltä korkeat pois ja diskantilta matalat pois. Halpissarjoissa on ainoastaan diskantilla jakosuodin. Erillissarjan jakosuodin siis ei tietenkään poista bassoja! Se hoidetaan vahvistimen säädettävällä ylipäästösuotimella sen mukaan, mikä joudutaan laittamaan subbarin ja erillissarjan väliseksi jakotaajuudeksi. Taajuus tutkitaan kuuntelemalla, esim. jotain 60-80Hz tai mikä nyt missäkin tapauksessa kuulostaa hyvältä.

                  Jos ininää ei muuten tahdo saada pois, kannattaa kokeilla laittaa erillissarjan kanaviin RTO:n tekemä häiriönpoistaja, se auttaa hieman. Jos sen laittaa bassokanaville, bassot häviää aika ikävästi... Eli siis tuo vaikuttaa ääneen sen verran että paras ratkaisu on aina laittaa maat kuntoon eikä käyttää tuommoista.
                  Last edited by TuomasTee; 24-05-2005, 12:12.
                  BMW F15 X5 M50d -14

                  Comment

                  • hypodermic
                    Bimmer Rookie
                    • May 2004
                    • 117
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by TuomasTee
                    Erillissarjan oma jakosuodin suodattaa midiltä korkeat pois ja diskantilta matalat pois. Halpissarjoissa on ainoastaan diskantilla jakosuodin. Erillissarjan jakosuodin siis ei tietenkään poista bassoja! Se hoidetaan vahvistimen säädettävällä ylipäästösuotimella sen mukaan, mikä joudutaan laittamaan subbarin ja erillissarjan väliseksi jakotaajuudeksi. Taajuus tutkitaan kuuntelemalla, esim. jotain 60-80Hz tai mikä nyt missäkin tapauksessa kuulostaa hyvältä.
                    Noniin, tämä valaisi asiaa reippaasti... Kiitoksia! Täytyy vaan viikonloppuna jahka lomille täältä puolustusvoimien palveluksesta pääsee säädellä jakotaajuus vahvarista kohdilleen. Pitänee hakea netistä jotain ääninäytteitä eri taajuuksilta jotta tietää millä taajuudella suurinpiirtein liikutaan... Ei meinaan vaffarin napikasta kovin tarkkaan sitä näe.
                    Ex: E30 318i

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6730
                      • PK-seutu

                      #11
                      Originally posted by hypodermic
                      Noniin, tämä valaisi asiaa reippaasti... Kiitoksia! Täytyy vaan viikonloppuna jahka lomille täältä puolustusvoimien palveluksesta pääsee säädellä jakotaajuus vahvarista kohdilleen. Pitänee hakea netistä jotain ääninäytteitä eri taajuuksilta jotta tietää millä taajuudella suurinpiirtein liikutaan... Ei meinaan vaffarin napikasta kovin tarkkaan sitä näe.
                      Ei sitä kuulukkaan nähdä Säädät siihen kohtaan missä hyvältä kuulostaa.
                      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎