Announcement

Collapse
No announcement yet.

Monacor wanted 1/800d ongelma???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6750
    • PK-seutu

    #16
    Originally posted by Hevimies
    Originally posted by pyroz
    Edelleenkään niitä vahvarin gaineja ei pidä säätää täysille :!:
    Sillä sovitetaan soittimen linjalähdön ja vahvarin sisääntulon tasot kohdilleen.
    Tottakai gain- säädöllä säädetään vahvistimen sisäänottoherkkyys (~0-2V) ja haetaan paras signaali/kohina suhde. Monissa tapauksissa myöskin kehoitetaan säätämään vahvistin niin, ettei ohjelmalähteen säätimillä saa yliohjattua kaiuttimia. Sisäänmenoherkkyyden on oltava arvolla, jolloin sisään tulevan signaalin suurimmalla arvolla saavutetaan samalla vahvistimen suurin teho. Pro-audio puolella on kuitenkin tapana kääntää vahvistimet täysille ja jokainen säätää laitteensa juuri niinkuin itse haluaa mutta vuosien työskentely vähän isompienkin laitteiden parissa on opettanut minut kääntämään "kiven kympille" ja näin teen jatkossakin vaikka samalla signaali/kohina suhde hieman huononisikin. Auto tosin on paljon hektisempi kohde kuin esim pa, jossa kohinaa saa ollakin. Kuuntelemalla se optimaalinen taso selviää.
    Totta tuokin, mutta niinkuin sanoit, niin vain PA-puolella, joka on taas aivan eri asia kuin autohifi. Vahvareiden säätö yltää varsinkin nykypäivänä usein myös paljon yli tuon 2V:n. Lähes poikkeuksetta alkaa olla 4V, mutta joissain on jopa 10V asti. (Sori hieman off-topic).

    Usein jos säädetään niin, että soittimelta "kympit" heittämällä ei soi vielä liian lujaa, jää vahvistimen GAIN lähes nollille. Tämäkään ei aina ole hyvä asia. Monesti saadaan soundiin lisää dynamiikkaa, kun nostetaan sitä gainia esim. nollan ja puolenvälin väliin. Tämän varmasti tiesit myös PA-puolelta..
    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17845
      • PKS

      #17
      Originally posted by Hevimies
      Epäilisin ettei vahvistin kestä monotettuna 2Ohmin kuormaa.
      Ja koska tätä ei missään lue tällä tavalla niin asiahan vastaa tilannetta missä vahvistimen pitäisi kestää 1 Ohm kuormaa stereona 8)
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
      E28 ///M535i '87 zinnoberrot
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
      ½
      G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
      Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • Maxiumdamage
        Bimmer Rookie
        • Dec 2003
        • 71

        #18
        Niin...bassot on kytketty rinnan kahteen ohmiin...
        kestää vahvistin sen 2 ohmin kuorman...niin sanoi maahantuoja...
        vaikuttaa nähtävästi todella paljon soittaako cd vai mp3 levyjä...mp3 levyissä on huomattavasti enemmän kohinaa...ja sitäkautta säröä joka taas tulee subbari puolelle...ja kun vähä nostaa soittimen linjalähtöä niin het basso lakkaa soimasta...auttaiskohan häiriönpoistaja?
        ----E36----
        BMW 318i ja BMW 325i Coupe

        Comment

        • hencca
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 815
          • Hyvinkää

          #19
          Hmm... kuulostaa aika kummalta tuo sun ongelma, olen nimittäin monacor finland maahantuojalla töissä (www.acom.fi), itelläninkin on autossa 1/800d + saman valmistajan subba crbk 800w rms ja ajan sitä 2 ohmiin, ainoa ongelma oli virtapuolella kun oli liian ohuet virtapiuhat 16mm2 ja silloin esiintyi virran katkeamista... päätteessähän on mukana "langallinen kaukosäädin" eli se kannattaa ottaa myös huomioon kun säätää tasoja kohdilleen. kannattaa soittaa suoraan prättälän artolle (tj kyseisessä firmassa) saat ainakin suoraan kunnon vastauksen.
          Praise the lowered, go forth and modify

          Comment

          • Maxiumdamage
            Bimmer Rookie
            • Dec 2003
            • 71

            #20
            Joo olen soitellut sinne pariinkiin otteeseen... mutta ei siitä sitten tiedä oikein mikä siinä on...epäilen itse huonoa rca piuhaa... pitää ny ekana kokeilla häiriönpoistajaa...ja konkka vois olla jos ´piuha ei piisaa... se on kuitenkin 35mm2 että luulis piisaavaan..se on vaan tympeä ku jossakin biiseissä menee niin toivottoman aikaisin päälle vikasuoja...meinasivan acomilla että yritän ottaa liikaa tehoja irti...mutta kyllä se ei aina anna sitä 800w rms....mutta ei se sopisi mikään vikakaan olemaan oikein...ainakin acomilla kehui että jos sais mitattua vaihtovirtaa yli 30volttia kaiutin ulostulosta se ei ole rikki...bass boomilla sain 53v...joka on karkeana versiona n.1250w...mutta se oli vain todella hetkellinen...ja kaikilla mp3 levyillä ei pääse edes 40volttiin...toi 53volttia oli kyllä todella hurja luku....
            ----E36----
            BMW 318i ja BMW 325i Coupe

            Comment

            • hencca
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 815
              • Hyvinkää

              #21
              Originally posted by Maxiumdamage
              Joo olen soitellut sinne pariinkiin otteeseen... mutta ei siitä sitten tiedä oikein mikä siinä on...epäilen itse huonoa rca piuhaa... pitää ny ekana kokeilla häiriönpoistajaa...ja konkka vois olla jos ´piuha ei piisaa... se on kuitenkin 35mm2 että luulis piisaavaan..se on vaan tympeä ku jossakin biiseissä menee niin toivottoman aikaisin päälle vikasuoja...meinasivan acomilla että yritän ottaa liikaa tehoja irti...mutta kyllä se ei aina anna sitä 800w rms....mutta ei se sopisi mikään vikakaan olemaan oikein...ainakin acomilla kehui että jos sais mitattua vaihtovirtaa yli 30volttia kaiutin ulostulosta se ei ole rikki...bass boomilla sain 53v...joka on karkeana versiona n.1250w...mutta se oli vain todella hetkellinen...ja kaikilla mp3 levyillä ei pääse edes 40volttiin...toi 53volttia oli kyllä todella hurja luku....
              No rca on ainakin helppo testata toisella piuhalla heittovedolla(!) entä akku? onko mallia vanha? konkka auttais siihen väliin, mutta noilla häiriön suodattimilla ei tee yhtään mitään, ei monacor edes myy niitä autoihin koska se leikkaa singnaalin 100hz ja alle( kaikka valmistajilla sama) veikkaisin että akku on niin kehno ettei siinä ole tarpeeksi luovutuskykyä hetekellisesti, kokeile toisella akulla tai konkka väliin, toivottavasti ne auttaa
              Praise the lowered, go forth and modify

              Comment

              • Maxiumdamage
                Bimmer Rookie
                • Dec 2003
                • 71

                #22
                mulla on aivan uus vartan 78ah akku...se kyl luovuttaa tarpeeks nopeesti...uskoisin...mutta mutta..ei viittisi ostaa konkkaa jos se ei autakaan mitään...mutta sä meinaat että melko varmasti on siitä kyse että virtaa ei luovuta tarpeeksi nopeesti? edellisellä omistajalla oli ollut sama ongelma ja se oli sitten käynyt acomilla kyselemäs niin sille oli sanottu että virran puutetta...mutta voisko mullakaan ny olla sitte sama vika....kun se ei sovi siihen että kun cd:ltä ei niin nopeaa mee ylikuormitus tilaan kuin mp3:levyltä...eli sopisi siihen että mp3 levyltä tulee enemmän säröä......... :?:
                ----E36----
                BMW 318i ja BMW 325i Coupe

                Comment

                • Maxiumdamage
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2003
                  • 71

                  #23
                  Kelläänkö ei ole ollut samoja kokemuksia? voiko huono RCA piuha aiheuttaa tollaista? Gain on ny alle puoles välis...het kun sitä tai subbari lähtöä nostaa menee vahvistin ylikuormitus tilaan...jossain biiseis suhteellisen aikaisin...eli jos RCA kaapeli ei kestä sellaista kuormitusta ja antaa sitä kautta ääneen häiriötä...? kyseessä ei kerran ole mikään kolmois suojattu rca piuha ja on muutenkin halvimmasta päästä...sitten kun vahvistin menee kerran ylikuormitustilaan se räpsäähtää pois päältä pariksi sekunniksi...sitten se palaa soittamaan kun olet laskenut vollaa....mutta kun taas nostaa vollaa se menee samaan tilaan jo huomattavasti aikaisemmin...hyvät neuvot olisivat tarpeen...
                  ----E36----
                  BMW 318i ja BMW 325i Coupe

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6750
                    • PK-seutu

                    #24
                    Originally posted by Maxiumdamage
                    Kelläänkö ei ole ollut samoja kokemuksia? voiko huono RCA piuha aiheuttaa tollaista? Gain on ny alle puoles välis...het kun sitä tai subbari lähtöä nostaa menee vahvistin ylikuormitus tilaan...jossain biiseis suhteellisen aikaisin...eli jos RCA kaapeli ei kestä sellaista kuormitusta ja antaa sitä kautta ääneen häiriötä...? kyseessä ei kerran ole mikään kolmois suojattu rca piuha ja on muutenkin halvimmasta päästä...sitten kun vahvistin menee kerran ylikuormitustilaan se räpsäähtää pois päältä pariksi sekunniksi...sitten se palaa soittamaan kun olet laskenut vollaa....mutta kun taas nostaa vollaa se menee samaan tilaan jo huomattavasti aikaisemmin...hyvät neuvot olisivat tarpeen...
                    Taitaa päätteen esivahvistin yliohjautua... :arrow: Vähemmän volaa
                    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                    Comment

                    • hencca
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 815
                      • Hyvinkää

                      #25
                      Joko toimii ja pelittää vai vieläkö vikaa??
                      Praise the lowered, go forth and modify

                      Comment

                      • Maxiumdamage
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2003
                        • 71

                        #26
                        Ei toimi ei.Se kärähti loppujen lopuksi ja lähetin maahantuojalle korjattavaksi.ne korjas sen ja testas että ok mutta eipä pelannu mun eikä kaverin autos.kaverilla parempi laatuiset kaapelit sekä 4voltin linjalähdöt...lähetin takaisin koska en saanu mitattua siitä edes ulostulleeksi saman verran tehoa kuin maahantuoja...saa ny nähdä saako sen kuntoon...
                        ----E36----
                        BMW 318i ja BMW 325i Coupe

                        Comment

                        • hencca
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 815
                          • Hyvinkää

                          #27
                          Originally posted by Maxiumdamage
                          Ei toimi ei.Se kärähti loppujen lopuksi ja lähetin maahantuojalle korjattavaksi.ne korjas sen ja testas että ok mutta eipä pelannu mun eikä kaverin autos.kaverilla parempi laatuiset kaapelit sekä 4voltin linjalähdöt...lähetin takaisin koska en saanu mitattua siitä edes ulostulleeksi saman verran tehoa kuin maahantuoja...saa ny nähdä saako sen kuntoon...
                          Mä kyselen firmalta, kuulosta vaan niin ihme hommalta. Se äijä kyl tietää mitä tekee joka huoltaa ne....
                          Praise the lowered, go forth and modify

                          Comment

                          • parssinen85
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2004
                            • 105
                            • Vantaa

                            #28
                            kokeileppa laittaa vaikka konkka väliin kuulostaa mun mielestä ihan virran puutteesta!
                            e30 cabriolet

                            Comment

                            • ankkuli
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2003
                              • 938
                              • Hyvinkää

                              #29
                              lainailenpa tästä topiccia:

                              ongelma on tasan päinvastainen kun Max.damagella: vaikka vahvarista on gainit levällään niin vahvistin ei tunnu antavan juuri mitään ulos. vasta kun vääntää vahvarissa olevaa bass-boost namikkaa reilusti niin alkaa tapahtumaan. särölle ei tunnu menevän vaikka mankassa on vola tapissa ja bass boost (~45Hz (?) aivan auki. valmistajan mukaan säätövaraa boostissa on 0-18dB.

                              missä vika, ei kai sen näinkään pitäisi olla...?

                              ja meikäläisen "hinnat alkaen" kamat on:

                              Panasonic CQ-RDP 113 - mankalta soitanta alkuperäisille kajareille (2-tie edessä ja jotkut purkit takana) yksi 2,5V linjalähtö.

                              Blaupunkt GTA-250 - vahvari. linjaoton säädön pitäisi riittää 0,1-8V...

                              soittaa 2kpl 10' SPL Pro-jokuhalpis- suppasia yhteiskotelossa. kummallekkin 4ohm elementille oma kanava kun ohjekirja kielsi 2ohm kuorman sillattuna.

                              nyt on säädeltynä: alipäästösuodin ~80Hz, gaini tapissa ja bass boost arviolta 10dB tasolla- noilla tuntuu toimivan miten kuten normaalikäytössä. vaikkei ole kaksiset laitteet niin kyllä vähän enemmän ääntä pitäisi noista irrota... onko joku kokeillut tykkääkö Blaukkari huonoa jos siltaa 2ohmin kuormalle?
                              Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

                              Comment

                              • Dualfun
                                Moderator
                                • Jan 2003
                                • 17845
                                • PKS

                                #30
                                Originally posted by ankkuli
                                ongelma on tasan päinvastainen kun Max.damagella: vaikka vahvarista on gainit levällään niin vahvistin ei tunnu antavan juuri mitään ulos.
                                Koska sulla on vain yksi vahvistin lähtö soittimessasi, sehän on aina takapäälle. Siten jos sulla on fader säädetty etupäätä kohden, vaimenee samalla sekä takakaiuttimet että subbari. Missä kohdassa sulla siis on tuo fader säätö?
                                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                                E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                                ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                                ½
                                G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                                Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                                Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎