Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hyvä free air -subbari

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • J3kku
    Newbiemmer
    • Apr 2004
    • 19
    • Seinäjoki

    Hyvä free air -subbari

    Tarkotuksena on laittaa E46:een "selkänojaan" subi. Elikkäs...

    Millasista free air subeista teillä on kokemuksia? Hyviä ja huonoja puolia? Ehdotelkaa eri vaihtoehtoja! Vahvistimen teho on vähän rajoittava tekijä, koska se antaa vain 200@4ohm ja 320@2ohm.

    Itsellä on käynyt mielessä DLS:n OA12...
  • .:miksu:.
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 352

    #2
    En ole vielä nähnyt yhtään HYVÄÄ free airia!!! Mutta pulttaa selkä nojaan ~24l littee suljettu laatikko jollain SPL dynamiksin (tai vastaava) 2-kelasella elementillä ja pitäis kuulostaakin jo hyvältä!!!

    Comment

    • jvakeva
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 2432
      • Kouvola

      #3
      Originally posted by .:miksu:.
      En ole vielä nähnyt yhtään HYVÄÄ free airia!!! Mutta pulttaa selkä nojaan ~24l littee suljettu laatikko jollain SPL dynamiksin (tai vastaava) 2-kelasella elementillä ja pitäis kuulostaakin jo hyvältä!!!
      "Fuck the fuel economy!"

      lopeta jo!!
      B10 V8 # 108
      saab r560 8X4

      Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

      Comment

      • J3kku
        Newbiemmer
        • Apr 2004
        • 19
        • Seinäjoki

        #4
        Originally posted by .:miksu:.
        En ole vielä nähnyt yhtään HYVÄÄ free airia!!! Mutta pulttaa selkä nojaan ~24l littee suljettu laatikko jollain SPL dynamiksin (tai vastaava) 2-kelasella elementillä ja pitäis kuulostaakin jo hyvältä!!!
        Tarkotatko että se kotelo tulisi sen elementin etupuolelle, eli magneetti takavaloja kohden? Riittääköhän toi 320w@2ohm tuolle Pro 12/D4:lle?

        Comment

        • jvakeva
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 2432
          • Kouvola

          #5
          Originally posted by J3kku
          Originally posted by .:miksu:.
          En ole vielä nähnyt yhtään HYVÄÄ free airia!!! Mutta pulttaa selkä nojaan ~24l littee suljettu laatikko jollain SPL dynamiksin (tai vastaava) 2-kelasella elementillä ja pitäis kuulostaakin jo hyvältä!!!
          Tarkotatko että se kotelo tulisi sen elementin etupuolelle, eli magneetti takavaloja kohden? Riittääköhän toi 320w@2ohm tuolle Pro 12/D4:lle?
          no... voihan sen elementin kääntää toinsinkin päin, kunhan kääntää myös vaiheen... ja toi teho loppuu todnäk kresken.. vaikka spällät paskoja onkin.. :lol:
          B10 V8 # 108
          saab r560 8X4

          Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

          Comment

          • substanza
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 1460
            • Tampere

            #6
            Jos tosiaan hakee hyvää Free-Air subia, niin suositteleen tutustumaan Hertz ML-sarjaan... Nää subit on toteutettu ensisijaisesti free-air asennuksia ajatellen... toimii...

            Comment

            • .:miksu:.
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2004
              • 352

              #7
              Originally posted by jvakeva
              lopeta jo!!
              kerrohan lisää rakentavia mielipiteitä!
              -------------------------------------------------------------------------------------


              Ittellä on Bostonin Accoustics pro 10.4 (vanha sarja) 14l laatikossa ja 300w 4Ohm vahvistin perä luukussa ihan normaalisti asennettuna (kotelo selkänojaa vastten elementti takavalojen puolella) Ja toimii ihan riittävän hyvin.

              Sen takia noita spl dynamicseja ehdottelen, kun ei ole niistä huonoja kokemuksia vielä ollut ja hinta on kohdallaan... ja ensimmäinen 2-kelanen kun tuli mieleen (=saa sen 2ohm kuorman vahvistimelle=320W)

              Niin ja se kotelo ehdotus oli vaan, että tee ihan freeair asennus, mutta laita kotelo elementin taakse, ei se vie tilaa paljon sitä elementtiä enempää... Kyllä sille 12 saa olla ihan niin paljon tehoo kun on varaa laittaa, mutta toimiihan ne pienemmälläkin (painetta ei saa niin paljoo ja ei oo ihan niin tarkka ja napakka kun isolla päätteellä)

              Comment

              • jvakeva
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2432
                • Kouvola

                #8
                Originally posted by .:miksu:.
                Originally posted by jvakeva
                lopeta jo!!
                kerrohan lisää rakentavia mielipiteitä!
                -------------------------------------------------------------------------------------

                sori.. kännisekoilua.. tarkotin tota "fuck the fuel economyä"... :oops:

                bensanhinta nousee..
                B10 V8 # 108
                saab r560 8X4

                Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                Comment

                • Team Kätsä
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2003
                  • 125

                  #9
                  Re: Hyvä free air -subbari

                  Originally posted by J3kku
                  Tarkotuksena on laittaa E46:een "selkänojaan" subi. Elikkäs...

                  Millasista free air subeista teillä on kokemuksia? Hyviä ja huonoja puolia? Ehdotelkaa eri vaihtoehtoja! Vahvistimen teho on vähän rajoittava tekijä, koska se antaa vain 200@4ohm ja 320@2ohm.

                  Itsellä on käynyt mielessä DLS:n OA12...
                  Free-airina saa mahtavan upean matalalle ulottuvan subitoiston..

                  Miinuksena asennuksessa on se, että herkkyys pienenee ja vaatii näin ollen vahvarilta paljon tehoa..Toisaalta, kotelo ja refleksi basso on "helpompi", mutta suora taajuusvaste 20Hz saakka vaatii kohtuuttoman kotelotilavuuden. Tietysti riippuu hieman elementeistä. Samoin kotelo tuo omia resonasseja ja ääniä toistoon..Free-airina kuulet vain elementin soundin..Tietysti myös elementin parametrit vaikuttavat toistoon..Elementti kannattaa valita mahdollisimman alhaisella resonassi taajuudella(FS), jos ei tule vaimennuksia..Elementtihän vapaassa kentässä pyrkii korostamaan resonassi taajuuttaan, niin eihän se haittaa jos se taajuus olisi lähellä 20Hz..Tietysti korjaimella pystyy tekemään myös suoran vasteen..
                  Omassa autossani on kaksi Impactin DVC3712 elementtiä vaimennetuna free-airina..n:30Hz tuntumassa oli n: 5db korostus..Elementin FS 29,5Hz..Samoin kaverilla on 20Hz korostuma..FS18Hz..Itseltäni sain vasteen suoraksi Xetecin Digivahvarilla (G1200) jossa on yksi alueinen parametrinen korjain..Nyt tulee 40-20Hz yhtä lujaa..Free-airin "huono" puoli on myös se että joutuu tekemään alhaisen jaon subille..Itse kyllä aikaisemmin pidin myös kotelo subeilla jaon mahdollisimman alhaalla ja jyrkkänä..Etupäähän siis joutuu sen verran panostamaan että saa sinne midit jotka toistavat vaimentumatta 30-40Hz..Riippuen tietysti subin jaosta ja jyrrkkyydestä..

                  Jos siis teet free-airin, niin tarvitset jonkin verran tehoa tai herkän elementin..En tiedä Budjettiasi, mutta esim: Hertzin ES sarjan 10 ja 12 elementeillä on FS 23 ja 22,7..Ja toimivatkin mukavasti free-airina..Täällä eräässä Sebringissä 2kpl 10" ja Eräässä Vectrassa 2kpl 12" free-airina..Hintaa elementeillä ES250 98e ja ES300 128e..

                  Itse siis suosittelen tietyin ehdoin..Tehoa pitää olla ja etupää kunnossa jotta saa jaon alas..Säätämään ja virittämäänkin voi joutua, mutta kun sen saa säätöihin, niin tuloksena on todella maukas soundi, josta et edes HEVILLÄ luovu..

                  Comment

                  • J3kku
                    Newbiemmer
                    • Apr 2004
                    • 19
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Re: Hyvä free air -subbari

                    Originally posted by Team Kätsä
                    Originally posted by J3kku
                    Tarkotuksena on laittaa E46:een "selkänojaan" subi. Elikkäs...

                    Millasista free air subeista teillä on kokemuksia? Hyviä ja huonoja puolia? Ehdotelkaa eri vaihtoehtoja! Vahvistimen teho on vähän rajoittava tekijä, koska se antaa vain 200@4ohm ja 320@2ohm.

                    Itsellä on käynyt mielessä DLS:n OA12...
                    Free-airina saa mahtavan upean matalalle ulottuvan subitoiston..

                    Miinuksena asennuksessa on se, että herkkyys pienenee ja vaatii näin ollen vahvarilta paljon tehoa..Toisaalta, kotelo ja refleksi basso on "helpompi", mutta suora taajuusvaste 20Hz saakka vaatii kohtuuttoman kotelotilavuuden. Tietysti riippuu hieman elementeistä. Samoin kotelo tuo omia resonasseja ja ääniä toistoon..Free-airina kuulet vain elementin soundin..Tietysti myös elementin parametrit vaikuttavat toistoon..Elementti kannattaa valita mahdollisimman alhaisella resonassi taajuudella(FS), jos ei tule vaimennuksia..Elementtihän vapaassa kentässä pyrkii korostamaan resonassi taajuuttaan, niin eihän se haittaa jos se taajuus olisi lähellä 20Hz..Tietysti korjaimella pystyy tekemään myös suoran vasteen..
                    Omassa autossani on kaksi Impactin DVC3712 elementtiä vaimennetuna free-airina..n:30Hz tuntumassa oli n: 5db korostus..Elementin FS 29,5Hz..Samoin kaverilla on 20Hz korostuma..FS18Hz..Itseltäni sain vasteen suoraksi Xetecin Digivahvarilla (G1200) jossa on yksi alueinen parametrinen korjain..Nyt tulee 40-20Hz yhtä lujaa..Free-airin "huono" puoli on myös se että joutuu tekemään alhaisen jaon subille..Itse kyllä aikaisemmin pidin myös kotelo subeilla jaon mahdollisimman alhaalla ja jyrkkänä..Etupäähän siis joutuu sen verran panostamaan että saa sinne midit jotka toistavat vaimentumatta 30-40Hz..Riippuen tietysti subin jaosta ja jyrrkkyydestä..

                    Jos siis teet free-airin, niin tarvitset jonkin verran tehoa tai herkän elementin..En tiedä Budjettiasi, mutta esim: Hertzin ES sarjan 10 ja 12 elementeillä on FS 23 ja 22,7..Ja toimivatkin mukavasti free-airina..Täällä eräässä Sebringissä 2kpl 10" ja Eräässä Vectrassa 2kpl 12" free-airina..Hintaa elementeillä ES250 98e ja ES300 128e..

                    Itse siis suosittelen tietyin ehdoin..Tehoa pitää olla ja etupää kunnossa jotta saa jaon alas..Säätämään ja virittämäänkin voi joutua, mutta kun sen saa säätöihin, niin tuloksena on todella maukas soundi, josta et edes HEVILLÄ luovu..
                    Olisko sulla kuvaa tuosta omasta free air asennuksesta? Niin subiin olisi uhrattavana ~300euroa. Vahvistin puoli vaihtuu kesällä... Subille joku digivahvari ja etupäälle 2x100wrms vahvari.
                    Etupäänä on Peerlessin D6.

                    Comment

                    • Team Kätsä
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2003
                      • 125

                      #11
                      Laita mulle mailia [email protected], niin laitan sulle kuvan..Tosin mun auto on väni mihin on hieman helpompi sijoittaa elementit.. Noh, kuvasta näät sitten miten..Voin yrittää kaivaa myös siitä 325 bemusta kuvan jossa yksi Impactin DVC3712 free-airina..ja pari muuta..

                      Kerro sä mulle kuinka toi etupää soi..Olen tässä itsekin mietinyt Peerlessin edustusta..

                      Jos laita digin, niin hyvä.. Saa ainakin jerkkua tarpeeksi..Suosittelen Xetecin G1200 mallia koska siinä toi korjain extrana..

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎