Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91+Hifi Loudspeaker System -kaiuttimet päivitetty: Taajuuskorjauksen pois koodaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Markus
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 235
    • Mouhijärvi

    E91+Hifi Loudspeaker System -kaiuttimet päivitetty: Taajuuskorjauksen pois koodaus?

    Vaihdoin -06 E91:een etuoviin Focal ES100 K -erillissarjan. Onnistui kohtuullisella vaivalla, vaikka ei olekaan läheskään plug & play. Äänessä on nyt ihan eri tavalla kirkkautta ja erottelua kuin alkuperäisillä kaiuttimilla, mutta kokonaisuus ei kuitenkaan vielä kuulosta ihan niin hyvältä kuin voisi olettaa.




    Kysymykset kuuluvat:

    1. Tekeekö alkuperäinen soitin/vahvistin taajuuskorjausta. Jos tekee, niin saako alkuperäisille kaiuttimille säädetyn taajuuskorjauksen koodattua pois päältä (=suora vaste)?

    Jos taajuuskorjaus on käytössä ja se on mahdollista koodata pois päältä, niin löytyykö osaavaa tekijää Tampereen seudulta?

    Toisesta viestiketjusta löytyi seuraava kuvaus tuosta 676 Hifi-systeemistä (alla oleelliset asiat kopioituna sieltä). Tuon mukaan olisi automallikohtainen taajuuskorjaus.



    676 HiFi loudspeaker system
    E81/E82/E87, E90/E91/E92/E93, E60/E61, E63/E64, E65/E66, E83, E70, E85/E86

    Overview
    Product description
    Accelerate into the future of exclusive sound with innovative technologies: with the HiFi loudspeaker system, you can enjoy quality
    with a transparency and brilliance never heard, before.
    Optimum, vehicle-specific adaptation of loudspeaker
    components with separate amplifier/equaliser.
    Your benefits
    Full-bodied, transparent sound quality featuring powerful basses and brilliant trebles.
    Perfect stereo effect at all seats.
    Full-bodied depth of sound even at low volumes.
    Sound effect independent of driving speed.

    Technical information
    The details
    BMW's novel audio concept involves loudspeakers
    in HiFi versions 10 and stands out for its neutral,
    unobtrusive sound. The loudspeakers permit a
    homogeneous playback as well as a higher and
    undistorted maximum level due to their enhanced
    power output.

    Special vehicle-specific features:
    E90/91/92/93, E60/61, E63/64, E65/66
    2 central woofers are positioned under the front
    seats. The necessary enclosure volume for the
    central woofers is obtained by connecting the
    loudspeakers to the side thresholds.

    E81/82/87, E90/91, E60/61, E63/64, E65/66
    amplifier,
    6-channel power amplifier with active crossover
    network and vehicle-specific equalising

    E85/86 amplifiers
    10-channel power amplifier with active crossover
    network and vehicle-specific equalising
    E60/61, E63/64, E65/66 power ouput
    (at 10% distortion)
    Midrange/treble range 4 x 25 watt
    Bass range 2 x 40 watt
    E85/86 power output
    (at 10% distortion)
    Treble range 2 x 25 watt
    Midrange 4 x 25 watt
    Bass range 4 x 40 watt
    E81/82/87, E90/91/92/93 power output
    (at 10% distortion)
    Treble range 4 x 25 watt


    2. Tietääkö joku mikä jakotaajuus tuossa alkuperäisessä systeemissä on bass range ja mid range välillä?

    3. Jos haluaa myöhemmin laittaa erillisen DSP:n ja vahvistimen, niin mistä kohtaa auton alkuperäisestä järjestelmästä saa otettua äänisignaalin DSP:lle ja missä muodossa? Missä muodossa ääni siirretään ohjelmalähteeltä alkuperäiselle vahvistimelle? Ehdotuksia hyväksi DSP:ksi E9X:än alkuperäiseen systeemiin liitettäväksi?

    4. Penkkienalussubit menevät vielä vaihtoon myöhemmin. Siihen otetaan vastaan ehdotuksia, että mitkä olisivat hyvät.


    Perään vielä auton varusteluettelo, jos sillä on vaikutusta asioihin:

    Standard Equipment

    321 Exterior Parts In Body Color
    520 Foglights
    548 Speedometer With Kilometer Reading
    851 Language Version German

    Options

    1CA Selection Cop Relevant Vehicles
    2MF M L.-a. W. Star Spoke 193 M/mix.t.
    226 Sports Suspension Settings
    249 Multi-function For Steering Wheel
    3AC Trailer Tow Hitch
    302 Alarm System
    313 Exterior Mirror Package
    320 Model Designation, Deletion
    337 M Sport Package
    386 Roof Rail
    4AD Interior Alum. Lengthwise Fine
    4AE Armrest Front Retractable
    402 Panorama Glass Roof
    418 Luggage Compartment Package
    428 Warning Triangle
    431 Interior Rr Vw Mirror W Aut Anti-d
    459 Seat Adjustm., Electr. W. Memory
    481 Sport Seats F Driver/front Passenger
    488 Lumbar Support Driver/front Passenger
    493 Storage Compartment Package
    494 Seat Heating F Driver/front Passenger
    502 Headlight Washer System
    508 Park Distance Control (pdc)
    521 Rain Sensor
    522 Xenon Light
    534 Automatic Air Conditioning
    544 Cruise Control With Braking Function
    601 Tv Function
    609 Navigation System Professional
    620 Voice Input System
    644 Prep. For. Mob. Ph. Bluet. Interf.
    676 Hifi Loudspeaker System
    7RS Comfort Package
    710 M Leather Steering Wheel
    715 M Aerodynamics Package
    760 Individual High-gloss Satin Chrome
    775 Individual Roof-lining Anthracite
    8SP Cop Control
    842 Cold Climate Version
    850 Add Fuel Tank Filling For Export
    863 Europe/dealer Directory
    877 Deletion Cross-over Operation
    885 Swedish / On-board Documentation
    896 Daytime Lights Function
    9AA External Skin Protection
    Last edited by Markus; 27-02-2018, 02:20.
  • S.P.R
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1009
    • Oulu area

    #2
    Kun sulla on tuo 676 Hifi niin soitin on jo valmiiksi koodattu antamaan ns. flat response. Se diskantteja ja bassoja korostava koodaus on karvalakkikaiuttimille .

    Comment

    • Markus
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 235
      • Mouhijärvi

      #3
      No tuossa ymmärryksessä minäkin olin, että CCC:ltä tulee flat-signaali Hifi Systeemissä. Mutta kysymys koskikin tätä kohtaa:

      "
      676 HiFi loudspeaker system
      E81/E82/E87, E90/E91/E92/E93, E60/E61, E63/E64, E65/E66, E83, E70, E85/E86

      E81/82/87, E90/91, E60/61, E63/64, E65/66
      amplifier,
      6-channel power amplifier with active crossover
      network and vehicle-specific equalising

      "

      Tuossahan sanotaan, että equalisointi tehtäisiin vahvistimen puolella ja tuosta oli siis kysymys, että saako tuon jotenkin koodattua vahvistimesta pois.



      No toisaalta tuolla ei ole oikeastaan enää minun tapauksessani väliä, koska ostin 8-kavaisen Match PP 86DSP -vahvistimen, jossa on integroitu 9-kanavainen DSP. Tuo tulee suoraan alkuperäisen vahvistimen tilalle BMW-adapterijohtosarjalla. Tuossa on RCA-ulostulo erilliselle vahvistimelle (DSP:n 9. kanava), joten myös takaluukkuun tuleva subwoofer on helppo lisätä järjestelmään haluttaessa.






      Kaveriksi ostin myös Match MW 8BMW-D -bassot etupenkkien alle. Nuo ovat tuplapuhekelaiset (2+2 ohm), joten bassoja voidaan ajaa kahdella tai neljällä vahvistimen kanavalla. Neljän kanavan käytössä etuna on tietysti se, että bassoille saadaan enemmän tehoa. Vakiona tuo BMW-adapterijohtosarja käyttää vain auton alkuperäisiä bassoille meneviä johtoja, jolloin bassoja ajetaan vain kahdella vahvistimen kanavalla ja kummankin basson puhekelat kytketään sarjaan (2+2=4 ohm). Neljällä kanavalla ajamista varten täytyy vetää bassoille tuplajohdotukset.






      Ilmoittelen sitten miten systeemi soi, kunhan saan uudet laitteet kiinni ja säätöihin.
      Last edited by Markus; 04-03-2018, 09:45.

      Comment

      • Markus
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 235
        • Mouhijärvi

        #4
        Testailua

        Alkuperäisellä vahvistimella + 4" Focalin erillissarjalla huomasin, että äänen sai lopulta ihan kohtuulliseksi, kun faderin sääti aivan kokonaan eteen. Jos takakaiuttimista kuului yhtään mitään, niin se teki heti jotkin taajuudet kamalan kuuloisiksi.

        Nyt on uudet laitteetkin asennettu. Vaihdoin alkuun vain vahvistimen ja kokeilin miten soi alkuperäisillä penkinalusbassoilla. Laitoin jakotaajuudeksi 8" bassojen ja 4" erillissarjan välille 120 Hz. Säädin kanavien viiveet mittanauhan kanssa suurin piirtein kohdalleen, mutta en vielä hienosäätänyt sen enempää, kun tuon vahvistimen mukana tuli niin lyhyt USB-johto, ettei läppäri yletä kuskin penkille asti. Systeemi alkoi jo soida aika mukavasti. Ero alkuperäiseen Hifi-systeemiin oli jo hurja.

        Seuraavaksi vaihdoin penkinalusbassot. Mitään ihan mullistavaa parannusta ei tullut, mutta tuntuu, että bassoista irtoaa nyt selvästi napakampi potku kuin alkuperäisillä elementeillä. Bassoissa taitaa myös olla vähän enemmän erottelua muutenkin. Vaikea kuitenkin verrata kunnolla, kun ei pääse vaihtamaan elementeistä toisiin lennossa. Kokeilin kuitenkin välissä niin, että toisella puolella oli alkuperäinen basso ja toisella Match. Match on paljon vähemmän herkkä (tosin impedanssikin on sarjaan kytketyillä puhekeloilla 4 ohm vs. alkuperäisen 2 ohm), joten äänenvoimakkuusero haittaisi aika paljon balance-säädöllä tehtyä vertailua.

        Nyt auto soi jo aika hienosti. Seuraavaksi sitten taajuuskorjauksen ja viiveiden hienosäädön kimppuun.

        Comment

        • S.P.R
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2003
          • 1009
          • Oulu area

          #5
          Hyvää infoa, kiitos siitä! Nuo sun Matchin bassot on aika järeät niin olisi mukava kuulla ero siinä ajetaanko niitä 2 vai 4 vahvarin kanavalla. Varsinkin jos nyt on 4 ohm setuppi vrt alkuperäinen 2 ohm. Kun tekeminen loppuu niin ei muuta kuin vetämään ne toiset piuhat

          Comment

          • Markus
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 235
            • Mouhijärvi

            #6
            Sen verran täytyy vielä hienosäätää, että täytyy käyttää oviverhoilut vielä irti ja napsauttaa Focalien jakosuotimista diskantin tasonsäätö 0:sta + 3dB:iin, koska nyt yläpää jää liian tummaksi. Tarvittaessa diskanttien tasoa voi sitten vielä säätää vähän takaisin alaspäin DSP:llä.

            Kaiutinjohtoa, virtajohtoa ja tuplalähdöillä varustettu sulakepesä tuli jo ostettua. Täytyy samalla kertaa vetää vahvistimelle myös järeämpi virransyöttö suoraan akulta, kun ottaa 4-kanavaa käyttöön bassoille. Nythän virta vahvistimelle tulee auton alkuperäisillä johdoilla, jotka lienevät poikkipinta-alaltaan korkeintaan 4 mm2. Vahvistimen käyttöohje pyytää vähintään 10 mm2 virtajohtoa. Laitan sille 20 mm2 johdon. Samalla kertaa vedän myös toisen 20 mm2 virtajohdon mahdollisesti myöhemmin tulevaa subwoofer-vahvistinta varten.

            Samalla kertaa, kun pääsee johtotehtävien makuun, niin täytyy vetää myös Helix urc.3 -kaukosäätimen johto vahvistimelta eteen, että saa kaukosäätimen käyttöön. Sillä saa sitten säädettyä bassojen tasoa sekä vaihdettua DSP:n asetuksia kahden muistipaikan välillä. Ostin samalla kaiutinjohtoa myös etukaiuttimille. Tarkoituksena olisi vetää takaluukusta eteen johdot valmiiksi, että voi muuttaa etupään täysaktiiviseksi jossakin vaiheessa. Sitten kyllä loppuisivat jo vahvistimen kanavat kesken, joten täytyisi luopua takakaiuttimista. Normaalistihan takakaiuttimet ovat kyllä muutenkin pois päältä, joten yksin ajaessa sillä ei olisi mitään merkitystä.

            Tuossa vielä linkki, josta näkyy kaavio Hifi Systemin johdotuksista:



            Ja tuolta löytyy alkuperäisen Hifi System -vahvistimen liittimen pinnijärjestys:

            Forum for BMW 1-Series 3-Series 5-Series 7-Series M3 M5 M6 Z4 X1 X3 X5 X6 Z2 Z4 325i 330i 335i 535i 550i 755i BMW Forums
            Last edited by Markus; 17-03-2018, 23:25.

            Comment

            • M-ERiMiEs
              BTCF Member
              • Jun 2013
              • 210
              • Porvoo

              #7
              Täällä olis kans tähtäimessä ton hifi-setin päivitys e91 lci matchin vehkeillä eli vahvistimeksi ainakin on tulossa toi 86dsp, koska varastossa makoilee jo vanhasta autosta 4kw bassosetti joka kaipais toimintaa. Etupäähän meinasin laittaa noi matchin erkat ja bassot, sekä takaoviin joko matchin koaksit tai sit onnistuuko takaovien pahveihin tekemään kohtuudella diskanttipaikat? Vissiin kalliimmissa hifipaketeissa myös takaovissa on diskantit?

              Ainakin oman sähkökuvista kattelin että orkkisvahvistimen sulake olisi 20A, mutta piuha vaan 2,5mmq eli suosiolla vetää suoraan akulta niin suuri piuha kun terminaaliin vaan suosiolla mahtuu. Näyttäis myös että virta tulee kl30g takaa eli cas herättää ja samuttaa ton vahvistimen virransyötön eli olisko järkevää rakentaa myös releistys jos ottaa akulta suoraan virrat?
              F11 LCI 535i M-Sport
              Voorti -12

              Vikakoodeja, koodailuja ja päivityksiä Porvoon seudulla kaikkiin malleihin, YV:llä saa kiinni.

              Comment

              • Smistik
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2009
                • 1130
                • Kanta-Häme

                #8
                Laitan tähän kysymyksen, joka ei liity suoranaisesti sinun autoon. Laitoin aikoinaan omaan samalla 676 Hifisetillä olevaan penkkien alle Motonetista saatavat kaiuttimet. Bassot muuttui napakammiksi, mutta se keskibasson toistava paine tuntuu "ärsyttävältä". Eli napakka jumputus ottaa korviin (ainakin minulla). Voiko tuota säätää mitenkään muutenkuin sieltä soittimelta? Jos sen säätää mukavalle alueelle, niin ihan sama mitä pahvitötteröitä sinne penkkien alle tunkee kun ne muunkaan alueen bassot ei sitten kuulu ollenkaan...
                ex E91 320d käsiaskilla
                ex E46 330dat
                japski
                ranu

                ex E30 316i 4d

                Comment

                • Markus
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2006
                  • 235
                  • Mouhijärvi

                  #9
                  Originally posted by M-ERiMiEs View Post
                  Täällä olis kans tähtäimessä ton hifi-setin päivitys e91 lci matchin vehkeillä eli vahvistimeksi ainakin on tulossa toi 86dsp, koska varastossa makoilee jo vanhasta autosta 4kw bassosetti joka kaipais toimintaa. Etupäähän meinasin laittaa noi matchin erkat ja bassot, sekä takaoviin joko matchin koaksit tai sit onnistuuko takaovien pahveihin tekemään kohtuudella diskanttipaikat? Vissiin kalliimmissa hifipaketeissa myös takaovissa on diskantit?
                  Omassa autossa on diskantit takaovissakin jo valmiiksi (olisiko tehty cost reduction LCI:hin, jos siinä ei ole). Jollakin englannikielisellä nettifoorumilla muistan nähneeni DIY-kirjoituksen takaovien diskanttien lisäämisestä. Ilmeisesti ovipahvista näkyy suoraan takapuolelta kohta, johon reikä tehdään ja sitten vain ruuvataan OEM-diskantit vastakappaleineen paikoilleen. Näin ainakin pre-LCI:ssä.




                  Originally posted by M-ERiMiEs View Post
                  Ainakin oman sähkökuvista kattelin että orkkisvahvistimen sulake olisi 20A, mutta piuha vaan 2,5mmq eli suosiolla vetää suoraan akulta niin suuri piuha kun terminaaliin vaan suosiolla mahtuu. Näyttäis myös että virta tulee kl30g takaa eli cas herättää ja samuttaa ton vahvistimen virransyötön eli olisko järkevää rakentaa myös releistys jos ottaa akulta suoraan virrat?
                  Voi tosiaan hyvinkin olla vain 2,5 mm2 tuo alkuperäinen virransyöttöpiuha. Oletuksena Matchin vahvistin kytkeytyy päälle ja sammuu sen mukaan tuleeko sisään äänisignaalia vai ei. Vaihtoehtoisesti tuohon kytkeä myös remote-piuhan herätteeksi. Periaatteessahan tuohon voisi kytkeä suoraan alkuperäisen virtajohdon remoteksi, jos siihen kerran tulee virta vain tarpeen mukaan. Hyvin tuntuu kuitenkin toimivan tuolla signaalin perusteella tapahtuvalla päälle kytkeytymisellä ja tuon kanssa kanssa vahvistin sammuu oletuksena 30 s sen jälkeen, kun signaalia ei ole tullut. Tuota viivettä pystyy vielä säätämään halutessaan.


                  Originally posted by Smistik View Post
                  Laitan tähän kysymyksen, joka ei liity suoranaisesti sinun autoon. Laitoin aikoinaan omaan samalla 676 Hifisetillä olevaan penkkien alle Motonetista saatavat kaiuttimet. Bassot muuttui napakammiksi, mutta se keskibasson toistava paine tuntuu "ärsyttävältä". Eli napakka jumputus ottaa korviin (ainakin minulla). Voiko tuota säätää mitenkään muutenkuin sieltä soittimelta? Jos sen säätää mukavalle alueelle, niin ihan sama mitä pahvitötteröitä sinne penkkien alle tunkee kun ne muunkaan alueen bassot ei sitten kuulu ollenkaan...
                  Noilla Matchin penkinalusbassoilla ei tullut ainakaan oman korvan mukaan mitään korostunutta jumputtavaa taajuutta. Jos on muilta osin vakiosysteemi, niin eipä taida muita vaihtoehtoja olla basson säätöön kuin alkuperäisen soittimen bass-säätö.


                  Sen verran vielä kommenttia oman auton nykyisestä soinnistä, että -20 degC pakkasesta liikkeelle lähdettäessä nuo Matchin bassot tuntuvat olevan "jäässä", eli bassotoisto on ihan olematon kunnes auton sisätila ja bassot lämpeävät. Olisivatkohan bassojen ripustukset jäykät kylmässä? Tuon saanee kompensoitua mukavasti sitten, kun saa basson tasonsäätimen käden ulottuville, niin voi kääntää bassoille lisää tehoa siihen asti, että lämpeävät. Nyt olen käyttänyt CCC:n bass-säätöä, mutta se korostaa liikaa tiettyjä taajuuksia.
                  Last edited by Markus; 23-03-2018, 22:25.

                  Comment

                  • M-ERiMiEs
                    BTCF Member
                    • Jun 2013
                    • 210
                    • Porvoo

                    #10
                    Originally posted by Markus View Post
                    Omassa autossa on diskantit takaovissakin jo valmiiksi (olisiko tehty cost reduction LCI:hin, jos siinä ei ole). Jollakin englannikielisellä nettifoorumilla muistan nähneeni DIY-kirjoituksen takaovien diskanttien lisäämisestä. Ilmeisesti ovipahvista näkyy suoraan takapuolelta kohta, johon reikä tehdään ja sitten vain ruuvataan OEM-diskantit vastakappaleineen paikoilleen. Näin ainakin pre-LCI:ssä.

                    http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=65_1578
                    Näyttää olevan jossain vaiheessa LCI:tä käynyt säästökuuri, kun edellisessä e90 lci 12/08 oli vielä diskanit hattuhyllyssä. Täytynee purkaa pahvit irti ja ihmetellä löytyykö sieltä mitään fiksua paikkaa vai vetääkö suosiolla vain koaksit sinne. Eihän noi ole kun lähinnä koristeena eikä sitä musiikkia normaalista ole tarkotettukaan kuuluvaksi takaalta.

                    Originally posted by Markus View Post
                    Voi tosiaan hyvinkin olla vain 2,5 mm2 tuo alkuperäinen virransyöttöpiuha. Oletuksena Matchin vahvistin kytkeytyy päälle ja sammuu sen mukaan tuleeko sisään äänisignaalia vai ei. Vaihtoehtoisesti tuohon kytkeä myös remote-piuhan herätteeksi. Periaatteessahan tuohon voisi kytkeä suoraan alkuperäisen virtajohdon remoteksi, jos siihen kerran tulee virta vain tarpeen mukaan. Hyvin tuntuu kuitenkin toimivan tuolla signaalin perusteella tapahtuvalla päälle kytkeytymisellä ja tuon kanssa kanssa vahvistin sammuu oletuksena 30 s sen jälkeen, kun signaalia ei ole tullut. Tuota viivettä pystyy vielä säätämään halutessaan.
                    Jotenkin tälleen sitä olin katsovinaan, ainoastaan mietin tuota jos rupeaa tulemaan virrankulutus-herjoja..

                    Originally posted by Markus View Post
                    Noilla Matchin penkinalusbassoilla ei tullut ainakaan oman korvan mukaan mitään korostunutta jumputtavaa taajuutta. Jos on muilta osin vakiosysteemi, niin eipä taida muita vaihtoehtoja olla basson säätöön kuin alkuperäisen soittimen bass-säätö.


                    Sen verran vielä kommenttia oman auton nykyisestä soinnistä, että -20 degC pakkasesta liikkeelle lähdettäessä nuo Matchin bassot tuntuvat olevan "jäässä", eli bassotoisto on ihan olematon kunnes auton sisätila ja bassot lämpeävät. Olisivatkohan bassojen ripustukset jäykät kylmässä? Tuon saanee kompensoitua mukavasti sitten, kun saa basson tasonsäätimen käden ulottuville, niin voi kääntää bassoille lisää tehoa siihen asti, että lämpeävät. Nyt olen käyttänyt CCC:n bass-säätöä, mutta se korostaa liikaa tiettyjä taajuuksia.
                    Varmaan totta että yläripustus on enemmän tai vähemmän kohmeessa ja vaatii vähän lämpöä että joustaa normaalisti.
                    F11 LCI 535i M-Sport
                    Voorti -12

                    Vikakoodeja, koodailuja ja päivityksiä Porvoon seudulla kaikkiin malleihin, YV:llä saa kiinni.

                    Comment

                    • Kimmo-R
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2010
                      • 400
                      • Tampere

                      #11
                      Matchilta tullut muuten uus vaffe UP 7BMW, joka just eikä melkein Bemareita varten. Menee vakiopaikalle samoihin kiinnityksiin ja ladattavat setupit on oikeesti säädetty. Juttua ja vertailua PP 86:een löytyy
                      TÄSTÄ



                      Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
                      --Audiokit.fi--
                      BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
                      BMW i4 M50 Supercharged -23
                      BMW i3 60Ah -14

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎