Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 ja perusteellista asennus apua kaivattaisiin (kuvia)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • carnifex
    Bimmer Rookie
    • Jul 2005
    • 58

    e34 ja perusteellista asennus apua kaivattaisiin (kuvia)

    Olen aika aloittelija näissä puuhissa, joten tartteisin asennus neuvoja e34 520i 24v malliin. Akku on edessä.

    Ostin seuraavanlaisen kokoonpanon: (tulee postista, kun tulee)
    - Pioneer DEH-P5730MP (2xRCA)
    - DLS MS5
    - SPL Dynamics V12S4
    - SPL Dynamics S-2604

    + nämä piuhat ja tarvikkeet:
    - 6m 21mm²
    - 2m 21mm² (maa)
    - AGU-sulakepidike + AGU-60A sulake
    - regaskaapelikenkä 21mm²
    - 2 x bilteman RCA (tekeekö mitään?)
    - 16m 2x2.5mm2 kaiutinjohtoa (meneeköhän noin paljon?)
    - ISO-johdotussarja (varmaa pitäisi saada tuolla soitin toimimaan?)

    Eli kuinka nämä asennettaisiin tuohon autoon parhaalla mahdollisella tavalla. Olen lukenut threadeja ja menee ihan sekaisin. Millä tavalla suosittelisistte, että nämä asennettaisiin?

    Minne maadoitetaan mitkin laitteet jne. Mistä RCA-johdot, virta jne.
    Mitä muuta tulee ottaa huomioon asennuksessa?
    KERTOKAA perusteellinen selitys!

    KIITOS!
    Last edited by carnifex; 24-08-2005, 19:02.
  • Laakeri
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 983
    • Rovaniemi

    #2
    No kerrohan heti alkuun, onko sulla akku konehuoneessa vai takapenkin alla?
    Jos takapenkin alla, niin siitä vaan konttiin johtoläpivientien kautta. Jos se on konehuoneessa, niin motronicpoksin laatikon takaa johtoläpiviennistä kabiiniin, sieltä muovien alta kynnyskotelon läpi takapenkin alle ja konttiin.

    Rca:t ja heräte kannattaa vetää mankalta kuskinpuolen jalkotilan paneelien yläpuolelta sinne kickpaneelin taakse ja sieltä kynnyksessä olevan johtokourun kautta konttiin (tai mihin asennatkin vahvaris) samalla vedät johdot kaiuttimille eteen sieltä (jos kytket vahvariin)

    E34:sessa saa kyllä erittäin hyvin piilotettua ja laitettua nuo johdot. Aikaa ja vaivaa se vaatii, mutta tulos on fiksu, jos vaan jaksaa paneutua.
    E34 S38B38
    E36 S50B30us hx52 ->M50B32
    2gen RAM 5.9 cummins

    Comment

    • carnifex
      Bimmer Rookie
      • Jul 2005
      • 58

      #3
      Originally posted by Laakeri
      No kerrohan heti alkuun, onko sulla akku konehuoneessa vai takapenkin alla?
      Niinkuin mainitsin ekalla rivillä, niin akku on edessä eli konehuoneessa.
      Originally posted by Laakeri
      Jos takapenkin alla, niin siitä vaan konttiin johtoläpivientien kautta. Jos se on konehuoneessa, niin motronicpoksin laatikon takaa johtoläpiviennistä kabiiniin, sieltä muovien alta kynnyskotelon läpi takapenkin alle ja konttiin.

      Rca:t ja heräte kannattaa vetää mankalta kuskinpuolen jalkotilan paneelien yläpuolelta sinne kickpaneelin taakse ja sieltä kynnyksessä olevan johtokourun kautta konttiin (tai mihin asennatkin vahvaris) samalla vedät johdot kaiuttimille eteen sieltä (jos kytket vahvariin)
      Kiitti vastauksesta. Tässä olikin jo hyvä vinkki johdoille! Onko maadoitusjohdoille ehdotusta?

      Kaikki mahdolliset pienetkin vinkit ovat tervetulleita!

      Laitan vahvistimen takakonttiin.

      Mitenkäs nuo sulakkeet, mihin väliin sellainen pitää laittaa? Vahvistin ja akku? Pitääkö laittaa muuhunkin kohtaan?
      Last edited by carnifex; 15-08-2005, 21:04.

      Comment

      • Laakeri
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2005
        • 983
        • Rovaniemi

        #4
        Se lasisulake pitää laittaa mahdollisimman lähelle akkua. Mulla on itsellä akkukengässä suoraan ja siitä lähtee johto.

        Maajohdon itse laitoin takapenkin alle, siellä oli ihan auton omia maadoituspisteitä, siinä just kardaanitunnelin päällä. Hyvin pelaa, ei pidä ylimääräisiä vihellyksiä tms.

        Sanon sen, et sinne kynnyskoteloihin on todella tuskanen saada niitä johtoja menemään, kun penkit on paikalaan. Sen verta ahdas on se rako. Se muovi on semmosilla nippeleillä, ne pitää vaan kammerta irti sieltä kynnyskotelosta, sitten työnnellä piuhat väliin. Pitää ottaa ovien kynnyslistat pois ja sitten vain väännellä sitä pohjan eristettä tieltä pois.

        Konttiin johdot saa helposti oikeiden läpivientien kautta. Takapenkin selkänojan alta löytää heti paikat, mistä on nätti vetää. Läpivientikumeihin vaan reijät ja johdot lävitte.

        Ja tosiaan, virtajohto ja rca:t pitää vetää omilta puoliltaan, tai voi tulla ärsyttäviä vinkunoita virtapiuhan aiheuttamasta häiriöstä.

        Ja johtoja kun laitat, niin muista jättää aina löysiä hieman, eläkä kasaa mitään ennenkuin johdot on hyvin kiinni mankassa ja kontissakin, ettei ala ahdistamaan.

        Sitten kickpaneeleihin kannattaa laittaa hieman vanua vaimentamaan sitä midbassoa, saa paremman soinnin.

        Tuon subin paineen saamisessa kabiiniin tulee oleen ongelmia, tai noh. riippuu siitä mitä siltä tahdot. Suksiluukun pelti kannattaa puhkoa, jos se ei ole jo aukinainen.

        Kaikki johdot vaan kunnon liittimillä ja kerralla kunnolla!!

        Kysy jos jotain unohtu selvittää.
        E34 S38B38
        E36 S50B30us hx52 ->M50B32
        2gen RAM 5.9 cummins

        Comment

        • O.K.
          Moderator
          • Nov 2003
          • 4851
          • Espoo

          #5
          Originally posted by Laakeri
          Sanon sen, et sinne kynnyskoteloihin on todella tuskanen saada niitä johtoja menemään, kun penkit on paikalaan. Sen verta ahdas on se rako. Se muovi on semmosilla nippeleillä, ne pitää vaan kammerta irti sieltä kynnyskotelosta, sitten työnnellä piuhat väliin. Pitää ottaa ovien kynnyslistat pois ja sitten vain väännellä sitä pohjan eristettä tieltä pois.
          Ei se niin vaikeaa ollut, mutta varmaan helpompaa irrottamalla etupenkit. Takapenkkihän on joka tapauksessa pakko irrottaa, jotta johdot saa vietyä konttiin. Ja yleisohjeena voisi sanoa sen, että mitä enemmän autoa purkaa, sitä helpommin ja siistimmin asennuksen saa tehtyä.

          Jos ei jo silmiisi osunut, niin katso täältä syyskuun 2004 kohdalta (tai klikkaa vasemmalta Autohifi). Kirjoitin sen juuri samoja asioita ihmetteleviä varten (johtojen läpivientipaikkoja, osien irrotusta jne.). Jakosuotimet saa kätevästi piiloon kick-paneeleiden sisään.

          Maadoitus kannattaa tehdä yhteen pisteeseen ja jos mahdollista, vedä myös mankan maadoitus ISO-johtosarjan sijaan samaan pisteeseen vahvistimen kanssa. Itse jatkoin mankan maadoitusjohtoa takakonttiin asti, koska vahvistimen piuhaa ohuempana sitä oli helpompi vetää koteloiden sisällä. Maadoituksen voi periaatteessa tehdä minne vain, kunhan vain varmistaa, että kontakti on tarpeeksi hyvä. Eli pieni peltiruuvikiinnitys maalattuun peltiin ei välttämättä riitä, koska kosketusala jää liian pieneksi. Itse maadoitin yhdeen takaiskarin kiinnikkeeseen, muita paikkoja ovat esim. kaikki valmiit maadoituskohdat.

          E34:ssä konttiinhan on johtojen läpivientimahdollisuus molemmilla puolilla autoa, joten toisesta virta- ja maapiuhat, toisesta loput Myös suksiluukkua voi käyttää, mutta silloin kannattaa miettiä millä piilottaa johdot näkyvistä. Itse puhkottujen reikien kohdalla kannattaa suojata pellin reunat ja johdot, ettei johtojen kuori nirhautuisi poikki.

          Muita perusvinkkejä esim. sulakkeiden, maadoituksen ja kick-paneelien vanujen suhteen jo tulikin suhteen tuossa jo tulikin.

          Kaiutinjohtoa menee reilusti, olisiko ollut keskimäärin 5 metriä etukaiuttimille (autossa on paljon ylös/alas-menoa ja pujottelua. Lisäksi, jos vedät kaiutinpiuhat kynnyskotelao pitkin toisen etukaiuttimen johto pitää vetää myös sivusuunnassa.

          Mankan asennus helpouttuu, kun otat sumuvalokytkimen mittariston oikealta puolelta irti (lähtee vääntämällä ruuvimeisselillä oikeasta laitasta). Kyseisen osan taakse saa syntyneestä aukosta vedettyjä kätevästi johtoja pois mankan takaa siinä vaiheessa kun työntää mankkaa paikoilleen.

          Edit: koska pääsulake tulee mottoritilaan, kannattaa katsoa sille paikka, jossa se ei ole kovin alttiina roiskeille ja muulle lialle.

          Ilmeisesti takakaiuttimia (jos niitä on tulossa? itse jätin vakiokaiuttimet) soitetaan mankalla. Tällöin kannattaa vetää uudet kaiutinpiuhat suoraan ISO-liittimeltä. Jolloin etukaiuttimien piuhat tulevat takaa eteen ja takakaiuttimien piuaht menevät edestä taakse ja 16 metriä ei välttämättä riitä. Itsellä oli jo valmiina BMW-ISO-liitin, jolla sai jatkuvan virran ja sytytysvirran sekä antennivahvistimen (power antenna -johtoon) toimimaan, kaikki muu menikin uusia johdotuksia pitkin. Kyllä nämä kaikki liittimien muutosadapterit sinne kojelaudan sisään mahtuvat, vaikka hiukan ahdasta tulee
          Last edited by O.K.; 16-08-2005, 08:23.
          Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
          Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
          E34 525i

          Comment

          • alspe
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 3402
            • Tre

            #6
            Johtojen uittelussa kannatta kikka komosia käyttää, eli silikonia ruiskia johtojen päähän niin yllättävästi auttaa ja rca-t käntää ympäri ja teipillä sitoa niin aina helpommin menee.

            Mulla riitti noin 5 metriä yhteensä virta- ja maajohdoksi.
            G30 520d xDrive
            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

            Comment

            • Laakeri
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2005
              • 983
              • Rovaniemi

              #7
              Originally posted by O.K.
              Ei se niin vaikeaa ollut, mutta varmaan helpompaa irrottamalla etupenkit. Takapenkkihän on joka tapauksessa pakko irrottaa, jotta johdot saa vietyä konttiin. Ja yleisohjeena voisi sanoa sen, että mitä enemmän autoa purkaa, sitä helpommin ja siistimmin asennuksen saa tehtyä.
              Mulla oli just haastetta sen kans, että sain ne rca:t siitä kuskinpenkin kohdalta tulemaan. Juurikin sen takia, että en kuskinpenkkiä irrottanu niin en saanut kammettua niitä tappeja irti.

              Yks hyvä keino on kans semmonen, et pujottelee ensin sieltä jonkun jäykän langan, esim rautalanka tai jäykkä sähköjohto ja vetää sillä ne lötkyt rcajohdot tulemaan.

              Onko tuolla maadoittamisella niin hirveästi merkitystä, että maadoitetaanko soitin ja vahvarit samaan paikkaan? Itsellä on soitin alkuperäisessä maapiuhassa kiinni ja vahvari on maadoitettu oikeaan maadoituspulttiin takapenkin alle. Mitään häiriöitä ei ole tullut.
              E34 S38B38
              E36 S50B30us hx52 ->M50B32
              2gen RAM 5.9 cummins

              Comment

              • O.K.
                Moderator
                • Nov 2003
                • 4851
                • Espoo

                #8
                Originally posted by Laakeri
                Yks hyvä keino on kans semmonen, et pujottelee ensin sieltä jonkun jäykän langan, esim rautalanka tai jäykkä sähköjohto ja vetää sillä ne lötkyt rcajohdot tulemaan.

                Onko tuolla maadoittamisella niin hirveästi merkitystä, että maadoitetaanko soitin ja vahvarit samaan paikkaan? Itsellä on soitin alkuperäisessä maapiuhassa kiinni ja vahvari on maadoitettu oikeaan maadoituspulttiin takapenkin alle. Mitään häiriöitä ei ole tullut.
                Itse vedin tiukat paikat (mm. mankalta ratin alle) kanssa apujohdolla.

                Ei kai samaan paikkaan maadoittaminen niin välttämätöntä ole. Itse kuitenkin vedin johdot, kun auton ollessa "auki" homma oli sen verran helppo. Jos ei tule maadoitusvinkunaa, niin ei maadoitus paikoilla sitten mitään merkitystä ole.
                Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                E34 525i

                Comment

                • carnifex
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2005
                  • 58

                  #9
                  Tännehän on tullut juuri sellaisia vastauksia niinkuin halusinkin! Suuret kiitokset!

                  Minne yleensä olette laittaneet jakosuotimet, vai oletteko tehneet niinkuin oskun kotisivuilla?

                  Comment

                  • jani73
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 4310
                    • Turku

                    #10
                    Originally posted by carnifex
                    Minne yleensä olette laittaneet jakosuotimet, vai oletteko tehneet niinkuin oskun kotisivuilla?
                    Mä laitoin DLS:n jakarit sinne kick-paneeleiden taakse pohjalle ilman mitään kiinnitystä. Siellä oli yllättävän sopiva kolo niille ja vaimennusmattoakin oli molemmin puolin valmiina, joten ne istuu hienosti siellä.

                    Edit:Hitto, just samanlaiset jakosuotimet kuin tuossa sullakin.
                    Kajarit tosin oli 6.5 tuuman.
                    Last edited by jani73; 16-08-2005, 18:36.

                    Comment

                    • Leka
                      BTCF Member
                      • Sep 2003
                      • 7701
                      • Vilppula

                      #11
                      Originally posted by jani73
                      Mä laitoin DLS:n jakarit sinne kick-paneeleiden taakse pohjalle ilman mitään kiinnitystä. Siellä oli yllättävän sopiva kolo niille ja vaimennusmattoakin oli molemmin puolin valmiina, joten ne istuu hienosti siellä.
                      Samassa paikassa on DLS MS5:ten jakarit myös mulla.
                      sigpic

                      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                      Comment

                      • mailman
                        BTCF Member
                        • Jul 2003
                        • 7992
                        • Vantaa

                        #12
                        Itellä MS6:n jakarit vararenkaan paikalla olevan subikotelon paikalla
                        G01 ///M40i '19
                        F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                        E39 ///M5 '00

                        Comment

                        • full
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2005
                          • 1214
                          • Tampere

                          #13
                          Niin siis maadoitusjohdon asennus kannattaa tehdä näin että haet vielä metrinverran samaa piuhaa maajohdolle ja laitat akun maanavasta konehuoneeseen johonkin täysin uuden piuhan.. itselläni kävi joskus vanhassa autossa niin että nuo alkuperäset maadotukset ei millään riittäny ja näinollen vahvistin ei saanu tarpeeksi virtaa ja poppi tökki aika pahasti.. takakontissa on monia hyviä paikkoja johon tuon maajohdon saa kiinni

                          piuhojen vienti on helppoa suksiluukun kautta jos pelti on avonainen.. hieman tiukempaa tekee konehuoneesta sisälle vedettäessä joten silikonia vaan piuhaan että tulee mukavemmin
                          BMW M535iA -86
                          Volvo V90 -18

                          Comment

                          • carnifex
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2005
                            • 58

                            #14
                            Tein asennuksen ja hyvin meni, kunnesa laitoin auton käyntiin ja kuulin kierrosten tahdissa kuuluvan ininän. Pitää lueskella foorumia, näyttäs että aika paljon keskustelua siitä...

                            Toivottavasti saa ininän joskus pois!

                            Pitääkö mp3-soitin erikseen maadottaa? Laitoin Iso-liittimella soittimen kiinni.

                            EDIT: Vika korjaantui, kun tein todella tyhmästi. Omaa tyhmyyttään sain kuunnella ininää. Eli, kun tein väliaikaisen kytkennän peräkonttiin, niin virtajohto ja RCA olivat toistensa lähellä pienellä matkalla. Heti, kun ne erotti, niin äänet kuuluivat loistavasti.

                            No ensimmäinen asennus onnistui (muuten) todella loistavasti ja suuri kiitos teille!
                            Last edited by carnifex; 20-08-2005, 10:58.

                            Comment

                            • carnifex
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2005
                              • 58

                              #15
                              Originally posted by full
                              Niin siis maadoitusjohdon asennus kannattaa tehdä näin että haet vielä metrinverran samaa piuhaa maajohdolle ja laitat akun maanavasta konehuoneeseen johonkin täysin uuden piuhan.. itselläni kävi joskus vanhassa autossa niin että nuo alkuperäset maadotukset ei millään riittäny ja näinollen vahvistin ei saanu tarpeeksi virtaa ja poppi tökki aika pahasti.. takakontissa on monia hyviä paikkoja johon tuon maajohdon saa kiinni
                              Tuota pitää kokeilla.

                              Onko takapenkin turvavyön kiinnityspiste hyvä maadoitukseen? Siinä vahvistimen maadoitusjohto on tällä hetkellä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎