Announcement

Collapse
No announcement yet.

SA676 hifi-koodattu linjasignaali

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2287
    • Uusimaa

    SA676 hifi-koodattu linjasignaali

    Jos F-mallissa (tai vanhemmimssa) koodaa standardi-signaalin hifiksi, muuttuu kajarilähdöt ns. linjatasoiseksi. Mutta käsittääkseni lähdöt eivät ole ihan tavalliset linjatasoiset lähdöt vaan balansoidut, jossa miinusnavassa on invertoitu signaali plussanavasta, ja maadoitus on kelluva? Pitääkö paikkansa? Eli jos tehdassoittimen perästä vie "plus" ja "miinus" karvan vahvistimen line-in-sisääntuloon, ei homma toimi ellei vahvari ymmärrä tällaisen signaalin päälle.

    Tilasin F10:iin Audisonin bit 8.9 DSP Forzan, joka on tarkoitus naittaa auton tehdassoittimeen SA676 koodattuna. Ja tässä Audisonin vahvarissa on erilliset sisääntulot low ja high -level tasoisena. Ilmeisesti tässä tapauksessa käytän low-level-sisääntuloja SA676:n kanssa? Mutta ymmärtääkö Audisonin DSP-Forza tällaisen signaalin päälle mitään? Ja kytkenkö signaalin siten että hifi-koodatun soittimen perästä plussa Audisonin päässä plussaan ja (invertoitu) miinus miinukseen? Toimiiko tämä paketti sillä tavalla? Audisonin maahantuojalla oli mennyt sormi suuhun tämän kysymyksen kanssa. Ja tuntuu että monessa paikassa tästä balansoidusta SA676-signaalista ei olla edes kuultu koskaan mitään.
    Last edited by JKK; 01-04-2020, 18:37.
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • Kimmo-R
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2010
    • 400
    • Tampere

    #2
    Ei pidä paikkaansa. Joku urbaanilegenda tuo balansoitu vuodelta miekka ja kivi, tai sitten kaikki nykypäätteet ymmärtää. Olen erikoistunut bemareiden hifipäivityksiin (Audiokit.fi) ja alkuun myös tuota arkailin, mutta yli 50 auton kokemuksella ei millään vahvistimella ole ollut mitään ongelmaa signaalin suhteen, oli koodaus mikä tahansa. Poislukien Top Hifi jolloin audiosignaali hyppää optiseen most väylään ja kuparit pimenee.

    Hifi 676 tosiaan poistaa perusaudion (stereo) ekvalisoinnin, mutta signaali on silti vahvistettu ainakin kevyesti. Toimii nätisti hi-level inputeissa ja vahvarit käynnistyy siitä. Soittimen internal amp on erikseen koodattavissa pois ja tällöin lähdöt muuttuu linjoiksi, mutta herätteen kanssa tulee ongelma eli tuo peruskoodaus hifiksi toimii hyvin.

    Eli tuikkaat vaan Forzan kaiutitasoisiin ja config wizard tulille.
    Pari blogijuttua noista AP bit päätteistä oon tehnyt:

    Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
    --Audiokit.fi--
    BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
    BMW i4 M50 Supercharged -23
    BMW i3 60Ah -14

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2287
      • Uusimaa

      #3
      Jeps, kiitokset tästä infopläjäyksestä Selvensi paljon.

      Eli lähtökohtaisesti HiFi-koodaus vain poistaa ekvalisoinnin, mutta syöttöjen tasot pysyvät sen verran korkeana, että ne voi ajaa vahvistimeen high-level-inputin kautta. Onko syötön taso liian korkea ajettavaksi low-level-liitännän kautta? Vai onko ongelma enemmän siinä että vahvari ei osaa sitä kautta herättää itseään henkiin?
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5139
        • Kuopio

        #4
        Originally posted by JKK View Post
        Onko syötön taso liian korkea ajettavaksi low-level-liitännän kautta? Vai onko ongelma enemmän siinä että vahvari ei osaa sitä kautta herättää itseään henkiin?
        Ei toimi low-levelin kautta.
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • Kimmo-R
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2010
          • 400
          • Tampere

          #5
          Originally posted by jani View Post
          Ei toimi low-levelin kautta.
          Riippuu vahvarista. Gainit pienellään toimii, mutta ei tosiaan osaa herätä.
          Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
          --Audiokit.fi--
          BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
          BMW i4 M50 Supercharged -23
          BMW i3 60Ah -14

          Comment

          • jani
            BTCF Member
            • Jul 2002
            • 5139
            • Kuopio

            #6
            Originally posted by Kimmo-R View Post
            Riippuu vahvarista. Gainit pienellään toimii, mutta ei tosiaan osaa herätä.
            Omat kokemukset rajoittuu vain yhteen Audisonin vahvistimeen. High level inputeista toimi hienosti ja eikä tarvinnut erillistä herätettä.

            Originally posted by Kimmo-R View Post
            Ei pidä paikkaansa. Joku urbaanilegenda tuo balansoitu vuodelta miekka ja kivi, tai sitten kaikki nykypäätteet ymmärtää.
            E46ssa on balansoitu linjalähtö, tuli aikoinaan oskilloskoopilla ihmeteltyä kun vahvistinta virittelin autoon. Pitäis melkein joutessaan vilkaista millaista jännitettä E90 narut antaa.
            Last edited by jani; 17-04-2020, 21:03.
            F33 435d Mineral-grau metallic
            K40 K1200s sondermodell

            Comment

            • Kimmo-R
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2010
              • 400
              • Tampere

              #7
              Originally posted by jani View Post
              E46ssa on balansoitu linjalähtö, tuli aikoinaan oskilloskoopilla ihmeteltyä kun vahvistinta virittelin autoon. Pitäis melkein joutessaan vilkaista millaista jännitettä E90 narut antaa.
              Tämä oli hyvä tieto kiitos Tämä balansoitu legenda kummitteli mielessä kun hifihommiin lähdin, mutta ainakaan E6x/9x alkaen ei ole minkään vahvarin kanssa ollut ongelmaa. Eli kyse nimenomaan näissä vanhemmissa.
              Last edited by Kimmo-R; 17-04-2020, 21:29.
              Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
              --Audiokit.fi--
              BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
              BMW i4 M50 Supercharged -23
              BMW i3 60Ah -14

              Comment

              • jx166
                BTCF Member
                • May 2014
                • 175
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Kimmo-R View Post
                Tämä oli hyvä tieto kiitos Tämä balansoitu legenda kummitteli mielessä kun hifihommiin lähdin, mutta ainakaan E6x/9x alkaen ei ole minkään vahvarin kanssa ollut ongelmaa. Eli kyse nimenomaan näissä vanhemmissa.
                Miten BMW + audio-tietäjä näkee penkinalussubbarien erot? Jos haen napakkuutta ja herkkyyttä, en painetta tai syvintä jyrinää, niin miten on eroja Blam/Audison/AI-Sonic/GZ välillä ja mitä suosittelet? Blamista uupuu plug-and-play'sta ainakin alkuperäinen plugi

                OSTETTU
                Last edited by jx166; 22-10-2020, 21:55. Reason: Ei casea enää.
                G30 530e, Audi TT -99

                Ex: E46 318Ci, E60 520iA, RR Sport, F31 320dA, F25 X3, E31 840, Audi A8 D2, F30 330e

                Comment

                • Kimmo-R
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2010
                  • 400
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by jx166 View Post
                  Miten BMW + audio-tietäjä näkee penkinalussubbarien erot? Jos haen napakkuutta ja herkkyyttä, en painetta tai syvintä jyrinää, niin miten on eroja Blam/Audison/AI-Sonic/GZ välillä ja mitä suosittelet? Blamista uupuu plug-and-play'sta ainakin alkuperäinen plugi
                  Hakusessa 2 vai 4 Ohm? Lähdetään kuitenkin siitä liikkeelle, että korimalli vaikuttaa bassontoistoon paljon enemmän kun itse elementit. Toki myös vahvistin ja suotimet. Eroja kyllä on jos samassa kopassa testaa, mutta toisaalta eri kopassa voi taas toinen merkki soida paremmin mitä toisessa. Syy tähän on, että kotelot on helmoihin auki eli helmat toimii käytännössä koteloina. SUV malleissa saa kaikista syvimmän toiston kun taas F-korisissa 5srj pienemmissä tuppaa olemaan vähän kireämpi toisto. E-korisissa taas soi pienemmissäkin yllättävän hyvin.

                  Mutta mitä tässä nyt tullut itse testailtua ja yli 50 bemariin hifit laiteltua eri basso ja vahvarikomboilla, niin jonkunlainen käsitys eri merkeistä muodostunut. F1x kuitenkin testaillut enemmän keskinäisiä eroja.

                  4 Ohm (tai oikeastaan 3 Ohm) Blam ja vastaavalla rakenteella olevat (kevyemmät Audio System, ESX) toimii hyvin perusaudiossa. Napakka toisto muttei matalaa niin paljoa. Vahvarin kera sitten kaikki ns. käänteismagneettibassot parempia. Audison on tasavarma koko taajuusalueella, sekä hyvä herkkyys. 2 ohmisista mm. AI-Sonic, GZ ja Musway tarjoilee enempi voimaa. Focalin uudet isubit on taas hifistyneempiä ja todella napakka toisto, mutta ei niin herkät. Erittäin hyvät midbassoina subbarin kera, mutta vaatii tosiaan vahvistimen. Uus GZ 4 Ohm versio on taas paras esim. L7/HK hifeihin, koska erittäin herkät ja markkinoiden suurin magneettivoima.

                  Mutta jos kerrot mikä auto/setuppi niin voin suositella jotain.

                  EDIT: Näköjään toisessa postauksessa laitoitkin, että UP7 ja F30. AI-Sonic on kyllä vahva vaihtoehto, mutta toisaalta jos napakkuus hakusessa niin Focal Isub 2, koska tehoista ei jää kiinni.
                  Last edited by Kimmo-R; 22-10-2020, 22:53.
                  Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
                  --Audiokit.fi--
                  BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
                  BMW i4 M50 Supercharged -23
                  BMW i3 60Ah -14

                  Comment

                  • Smack
                    BTCF Member
                    • May 2005
                    • 320
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by jani View Post
                    Omat kokemukset rajoittuu vain yhteen Audisonin vahvistimeen. High level inputeista toimi hienosti ja eikä tarvinnut erillistä herätettä.



                    E46ssa on balansoitu linjalähtö, tuli aikoinaan oskilloskoopilla ihmeteltyä kun vahvistinta virittelin autoon. Pitäis melkein joutessaan vilkaista millaista jännitettä E90 narut antaa.
                    Koskeekos E46 tieto business vai professional soitinta?

                    Comment

                    • jani
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 5139
                      • Kuopio

                      #11
                      Originally posted by Smack View Post
                      Koskeekos E46 tieto business vai professional soitinta?
                      Business soittimen perässä ei taida olla vahvaria ja taajusvaste rajummin muokattu joten varmaan hyvä olisi vaihtaa soitin ekana.

                      Itsellä oli E46ssa 16:9 navi ja tällöin peräkontissa on ns. radiomoduuli mistä menee korjaamaattomana signaali erilliselle vahvarille, niiden välistä otin signaalin.
                      F33 435d Mineral-grau metallic
                      K40 K1200s sondermodell

                      Comment

                      • ockelbo4500
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 921
                        • Sotkamo--Oulu

                        #12
                        E84 X1 malliin laitoin vahvistimen, subbarit vaihdettu ja diskantit lisätty etuoviin. No lopputuloksena todella korostunut ääni yläbasson ja myös diskanttien osalta, joten koodautin hifiksi. Tuli paljon parempi, mutta handsfree kuuluu minimivoimakkuudellakin aika kovalla. Pitääkö tuo hifi koodata erikseen vielä jonnekin bluetooth moduuliin tms ?
                        BMW E84 X1 18dXdrive -14

                        Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                        Ex, E46 320 d Touring -01
                        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎