Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 Soitinpohdintaa, mitä pitää sisällään Hifi-paketti? ym.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhis2000
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 237
    • Kouvola

    e39 Soitinpohdintaa, mitä pitää sisällään Hifi-paketti? ym.

    Taas tämänhenkinen aihe, lueskelin Searchillä läpi jonninverran e39 sisältöisiä "hifi"-topicceja, mutta jotain kysyttävää jäi, mitä ei tärpännyt.

    Ongelma:
    e39:ssä ei ole laserlevynpyöritintä ja noi pari täällä "maaseudulla" kuuluvaa vähääkään Radio Suomea nuoremmalle kuulijakunnalle suunnattua radiokanavaa alkaa jo tympiä.

    Joten ongelmaan:
    Autossa on BMW Reverse RDS, eli siihen ei saa boxia kiinni. Tosin myyjän kertomuksen mukaan auton myyjä Saksassa olisi halunnu autossa olevasta orggissoittimesta "liikaa" lisähintaa, että olivat laittaneet kiinni tuon perussoittimen. No, huoltokirjan optiolistalla lukee että autossa olisi "0676 HIFI AKTIV-LAUTSPRECHERSYSTEM". Mitähän tämä pitää sisällään? vahvistimia? Mikään DSP:hän tämä ei varmaan ole? Ja mikä noista soittimista tässä autossa on ollut alunperin?

    Ajatuksen ytimenä olisi että jos sattuisi löytymään sellainen soitin, mikä tuon paketin mukana on ollut, niin sen asentaminenhan kävisi varmaan aika "heittämällä".

    Mutta, nälkä kasvaa syödessä; vähän bassopohjaa kaipaisi lisää. Ollut ajatuksissa jos tekisi tuon "virallisesti" eli sisusta levälleen, RCA/herätejohdot taakse, kaiutinjohdot takanta eteen, mahdollisesti elementit vaihtoon, subi, vahvistin ja konkka konttiin....Mutta kun tietystikään missään orggissoittimissa ei ole RCA-lähtöjä, ja jotenkin nuo kaiutintasoiset lähdöt eivät kuulosta niin hyviltä, niin olisi kätevämpää vaihtaa soitin johonkin "tyyliinsopimattomampaan" DIN-kokoiseen. Sellainen varmaan löytyis ainakin helpommin kun BMW:n oma parempi soitin. Tuossa hylllyssä olisi yksi flippinäytöllinen DVD-playeri.

    Tähän tarvisi siis jonkunlaisen sovitinlevyn soittimelle joka kaiketi kustantaa jonkun kymmenen euroa ja sovitinsarjan ISO-liitännäiselle soittimelle. "ISO-adapterijohdon ennen 9/00 tehtyyn autoon saa esim. Biltemasta tai Varaosamaailma tms liikkeestä, uudempaan ilmeisesti vain BMW varaosamyyjältä." bongattuna TJJ:n kirjoituksista.

    Taas ongelma: monitoimiratin napeista radionapit varmaan katoavat käytöstä, no tämän kanssa voi elää, mutta mitenkäs nuo muut napit? autossa Cruise ja orig. GSM. Tuohon yllämainittuun soittimenvaihtoon Saksassa liittyen on toinenkin probleemi, tällä hetkellä kello ja ratin napit (mitkään) ei toimi, kun (edelleen) myyjän puheen mukaan, soittimen takaa oli jäänyt laittamatta ajan puutteen vuoksi sellainen musta liitinpulikka, johon tulee n. 6 johtoa, tämän laittamalla myyjän käsityksen mukaan napit pitäisi alkaa toimia. Eli pieni tietoinen riski tuli otettua, toivottavasti näin olisi, että alkaisvat toimia, en ole vielä soitinta irroittanut. Onko näkemyksiä tästä? Voin käydä napsimassa ko liittimestä kuvia, jos auttaa.

    Kiitoksia viisaammille.
    BMW e60 525i terapiaprojekti
    -------------------------
    Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #2
    Alkuperäisen radion tyypin saat selville kun menet BMW-liikkeeseen ja pyydät niitä tulostamaan autosi varustelistan runkonumeron perusteella. Luultavasti se on Business RDS MID:in kanssa. Eli tämä mutta ilman tuota dsp-nappia: http://bmw.bazzi.biz/images/anleit/r...ssKas_MIDG.jpg

    Hifi-sarjassa on erillinen vahvistin peräkontissa ja 10 kaiutinta, vakiosysteemissä käytetään radion vahvistinta ja on vain 6 kaiutinta, DSP:ssä taas on 10 kaiutinta, subbari ja suurempitehoinen vahvistin.

    Ratin napit saa myös toimimaan tarvikeradion kanssa sopivalla adapterilla. Cruise ei liity radioon eli se pitäisi toimia nytkin. Puhelin käyttää tuplapuhekelaista etukaiutinta joten siitä tulee ongelma jos vaihdat elementit, puhelimelle pitää viritellä oma elementti ja muuttaa johdotusta.

    Tuo musta liitin taitaa olla MID:ille. Ratissa oleva puhelimen nappi ei toimine koska MID puuttuu. Eikä se sitten toimi jatkossakaan jos vaihdat muun merkkisen radion. Mutta cruisen pitäisi toimia, eikö se tee mitään? Mikä on autosi malli ja valm.vuosi?
    E39 528iA

    Comment

    • Juhis2000
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2003
      • 237
      • Kouvola

      #3
      Originally posted by TJJ
      Tuo musta liitin taitaa olla MID:ille. Ratissa oleva puhelimen nappi ei toimine koska MID puuttuu. Eikä se sitten toimi jatkossakaan jos vaihdat muun merkkisen radion. Mutta cruisen pitäisi toimia, eikö se tee mitään? Mikä on autosi malli ja valm.vuosi?
      Kiitosta vinkeistä, auto on ajalta ennen faceliftejä; 1996 / 528i
      Kyllähän tuossa kävi mielessä että onko tuolla peitelty jotain pahempaa/kalliimpaa vikaa, mutta eipä tuon takia viitsinyt muuten hyvää autoa jättää ostamatta. Puheiden mukaan ratin napit olivat toimineet kun autoa oli Saksassa ajettu. Tällä hetkellä mistään napista ei tapahdu mitään, eli Cruisen napitkaan ei reagoi mitenkään. Pitänee joku päivä ottaa soitin irti ja katsella mitä löytyy.
      BMW e60 525i terapiaprojekti
      -------------------------
      Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"

      Comment

      • Robi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 7606
        • Vantaa

        #4
        Originally posted by Juhis2000
        Kiitosta vinkeistä, auto on ajalta ennen faceliftejä; 1996 / 528i
        Kyllähän tuossa kävi mielessä että onko tuolla peitelty jotain pahempaa/kalliimpaa vikaa, mutta eipä tuon takia viitsinyt muuten hyvää autoa jättää ostamatta. Puheiden mukaan ratin napit olivat toimineet kun autoa oli Saksassa ajettu. Tällä hetkellä mistään napista ei tapahdu mitään, eli Cruisen napitkaan ei reagoi mitenkään. Pitänee joku päivä ottaa soitin irti ja katsella mitä löytyy.
        Ton ikäisessä pitäisi olla cruiselle oma On-Off kytkin. Sen pitäisi sijaita siinä ratin oikealla puolella siinä koristelistassa. Sitä nappia painamalla syttyy mittaristoon vihreä cruisen merkkivalo. Kun cruise on päällä niin napin ratissakin pitäisi toimia.
        Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
        Tiedustelut priva tai 0452210069

        Current
        E61 530d
        E39 530d
        E39 520iA
        E46 330xd
        E28 528i

        Comment

        • Juhis2000
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2003
          • 237
          • Kouvola

          #5
          Originally posted by Robi
          Ton ikäisessä pitäisi olla cruiselle oma On-Off kytkin. Sen pitäisi sijaita siinä ratin oikealla puolella siinä koristelistassa. Sitä nappia painamalla syttyy mittaristoon vihreä cruisen merkkivalo. Kun cruise on päällä niin napin ratissakin pitäisi toimia.
          Joo siinä on se "aktivointi"nappi, mut mielestäni ei mitään tapahdu kun kerran sitä ajellessa kokeilin. Pitäneepä kokeilla vielä huomenna, vaikka kokeilusta jäikin ajatus, että tällä kertaa vika ei olisi ollut ratin ja penkin välissä.
          BMW e60 525i terapiaprojekti
          -------------------------
          Ex. Bemarit: BMW e46 320i M-Sport 2001, BMW e60 520i 2003, BMW e61 525iA 2005, BMW e39 523iA 1997, BMW e34 525i 1995, BMW e38 740iA Individual, BMW e39 ///M5, BMW e36 318iS Coupe, BMW e39 528iA "Vollausstattung" M-Sport, BMW e39 523i M-Sport, BMW e39 525d, BMW e30 325i Cabrio "Orange"

          Comment

          • tonit
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 281
            • Helsinki

            #6
            Ratin napit saa myös toimimaan tarvikeradion kanssa sopivalla adapterilla. Cruise ei liity radioon eli se pitäisi toimia nytkin. Puhelin käyttää tuplapuhekelaista etukaiutinta joten siitä tulee ongelma jos vaihdat elementit, puhelimelle pitää viritellä oma elementti ja muuttaa johdotusta.
            Toimiiko puhelin/kaiuttimet samalla lailla perus stereoilla varustetussa autossa? Olen miettinyt omaan autoon uutta erillissarjaa mutta tämä aiheuttaa ilmeisesti ettei puhelin kuulu kaiuttimien kautta?

            Mitähän ongelmia seuraa jos korvaan radion vahvarin ja laitan etukaiuttimet auton vanhoilla johdoilla vahvistimen kautta? Näyttäisi että ne johtojen pikkuliittimet saisi siististi irti siitä soittimen liittimestä päästä. Ilmeisesti ainakin puhelimen hands free olisi poissa pelistä tämän jälkeen.

            Vai laitanko vaan subin konttiin ja kiroan kun joku on aikoinaan ruksinut huonoimmat stereot .

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by tonit
              Toimiiko puhelin/kaiuttimet samalla lailla perus stereoilla varustetussa autossa? Olen miettinyt omaan autoon uutta erillissarjaa mutta tämä aiheuttaa ilmeisesti ettei puhelin kuulu kaiuttimien kautta?
              Eli sinulla on myös alkuperäinen puhelin? Kyllä siinä on sama systeemi, tuohon tuli muutos faceliftin myötä eli silloin radioon tuli äänisisäänmeno puhelimelle joten jos auto on tuota vanhempi niin sitten siinä on tuo tuplapuhekela. Joten tuolle toiselle puhekelalle tulevat johdot pitäisi johdottaa uudestaan ja asentaa puhelimelle erillinen kaiutin vaikkapa kuskin jalkatilaan. Tai sitten pitäisi tehdä joku releviritys jolla elementin johdot vaihtuisi puhelimelle kun sitä käytetään tai sitten teet vahvistimen sisäänmenoon relevaihtajan jolla siihen vaihtuu puhelimen kaiutinlinja kun puhelinta käytetään.

              Mitähän ongelmia seuraa jos korvaan radion vahvarin ja laitan etukaiuttimet auton vanhoilla johdoilla vahvistimen kautta? Näyttäisi että ne johtojen pikkuliittimet saisi siististi irti siitä soittimen liittimestä päästä. Ilmeisesti ainakin puhelimen hands free olisi poissa pelistä tämän jälkeen.?
              Jos nyt oikein tajusin mitä aiot tehdä niin ei tuosta ongelmia pitäisi seurata. Eli radiolta menisi signaali uudelle vahvistimelle kaiutintasoisena ja vahvistin syöttäisi alkuperäisiä kaiutinjohtoja? Mutta mitkä johdot meinaat ottaa irti liittimestä? Nehän pitäisi katkaista jotta saat tehtyä lenkin jonka välissä lisävahvistin on. Handsfreen pitäisi toimia yhä tuonkin jälkeen kun vaan tuo kaiutinjuttu on kunnossa.

              Vai laitanko vaan subin konttiin ja kiroan kun joku on aikoinaan ruksinut huonoimmat stereot .
              Tuo ratkaisukin parantaa ääntä jo aika paljon, siis ainakin hifi-systeemissä, vakiosysteemin äänestä ei ole kokemusta.
              E39 528iA

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎