Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 coupeen 12'' subbari(t) free airina?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mr. Zetor
    BTCF Member
    • Oct 2005
    • 273
    • Lempäälä, Hell (summer home)

    E36 coupeen 12'' subbari(t) free airina?

    jou. voisiko e36 coupeen laittaa yhden tai kaksi 12'' subbaria free airina takakonttiin? tarkoituksena ei ole todellakaan saada mitään hifi-äänenlaatua tai hillitöntä painetta vaan ainoastaan suht siedettävät bassot mahdollisimman vähällä vaivalla ja vähän tilaavievällä asennuksella.

    hyllyssä on kaksi kenwoodin 12'' basaria (KFC-WF305) seuraavilla spekseillä:
    vas: 62,50l
    fs: 37hz
    qts: 0.78
    xmax: 9mm
    p: 700w
    soveltuvatko nämä kajarit ylipäänsä free air -asennukseen (kenwoodin manuaalissa sanotaan että joko free air tai refleksiputki)? kannattaisiko pöntöt laittaa selkänojaa vasten vai takakontin kattoon (jota ilmeisesti joutuisi leikkelemään aika paljon)?

    alkuperäisiin takakajarireikiin ajattelin laittaa adaptereilla nelitie 6x9:t ja koteloida ne siihen malliin etteivät häiriinny basson takakonttiin generoimasta paineesta.

    itse en näistä asioista yhtään mitään ymmärrä joten kaikki apu olisi todella tervetullutta!
    too much hassel, too little hoff...
  • Mazo
    Bimmer Rookie
    • Jun 2005
    • 101
    • Kouvola

    #2
    Originally posted by Mr. Zetor
    jou. voisiko e36 coupeen laittaa yhden tai kaksi 12'' subbaria free airina takakonttiin? tarkoituksena ei ole todellakaan saada mitään hifi-äänenlaatua tai hillitöntä painetta vaan ainoastaan suht siedettävät bassot mahdollisimman vähällä vaivalla ja vähän tilaavievällä asennuksella.

    hyllyssä on kaksi kenwoodin 12'' basaria (KFC-WF305) seuraavilla spekseillä:
    vas: 62,50l
    fs: 37hz
    qts: 0.78
    xmax: 9mm
    p: 700w
    soveltuvatko nämä kajarit ylipäänsä free air -asennukseen (kenwoodin manuaalissa sanotaan että joko free air tai refleksiputki)? kannattaisiko pöntöt laittaa selkänojaa vasten vai takakontin kattoon (jota ilmeisesti joutuisi leikkelemään aika paljon)?

    alkuperäisiin takakajarireikiin ajattelin laittaa adaptereilla nelitie 6x9:t ja koteloida ne siihen malliin etteivät häiriinny basson takakonttiin generoimasta paineesta.

    itse en näistä asioista yhtään mitään ymmärrä joten kaikki apu olisi todella tervetullutta!
    Myy Kenwoodit, ja osta 8" suksiluukun tilalle. Sillä saat paineen suoraan kabiiniin eikä vie paljon tilaa. Oma mielipide noista freeaireista nyt on vähä mitä on.

    Toinen vaihtoehto olisi joku asiallinen 12" varapyöräkoteloon, vaikka toinen noista sun kenwoodeista. Kotelon tekeminen nyt vaatii vähän enemmän vaivaa ja aikaa mutta ei vie tilaa.

    3. vaihtoehto on sitten että ostat mm. http://www.augustinimports.fi/ sellaisen valmiiksi koteloidun subin kun isosub ja sijoitat sen sitten helposti vararenkaan paikalle.

    Comment

    • bmwbmw
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1370
      • Kainuu

      #3
      Originally posted by wheezy
      Myy Kenwoodit, ja osta 8" suksiluukun tilalle. Sillä saat paineen suoraan kabiiniin eikä vie paljon tilaa. Oma mielipide noista freeaireista nyt on vähä mitä on.

      Toinen vaihtoehto olisi joku asiallinen 12" varapyöräkoteloon, vaikka toinen noista sun kenwoodeista. Kotelon tekeminen nyt vaatii vähän enemmän vaivaa ja aikaa mutta ei vie tilaa.

      3. vaihtoehto on sitten että ostat mm. http://www.augustinimports.fi/ sellaisen valmiiksi koteloidun subin kun isosub ja sijoitat sen sitten helposti vararenkaan paikalle.
      oma mielipide on myöskin freeaireista mitä on. mutta mistäs lähtien coupessa on suksiluukku ollut?
      sigpic
      Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

      Comment

      • Vilhosuuri
        Bimmer Rookie
        • Nov 2005
        • 139
        • Nurmijärvi

        #4
        Originally posted by Mr. Zetor
        jou. voisiko e36 coupeen laittaa yhden tai kaksi 12'' subbaria free airina takakonttiin? tarkoituksena ei ole todellakaan saada mitään hifi-äänenlaatua tai hillitöntä painetta vaan ainoastaan suht siedettävät bassot mahdollisimman vähällä vaivalla ja vähän tilaavievällä asennuksella.

        hyllyssä on kaksi kenwoodin 12'' basaria (KFC-WF305) seuraavilla spekseillä:
        vas: 62,50l
        fs: 37hz
        qts: 0.78
        xmax: 9mm
        p: 700w
        soveltuvatko nämä kajarit ylipäänsä free air -asennukseen (kenwoodin manuaalissa sanotaan että joko free air tai refleksiputki)? kannattaisiko pöntöt laittaa selkänojaa vasten vai takakontin kattoon (jota ilmeisesti joutuisi leikkelemään aika paljon)?

        alkuperäisiin takakajarireikiin ajattelin laittaa adaptereilla nelitie 6x9:t ja koteloida ne siihen malliin etteivät häiriinny basson takakonttiin generoimasta paineesta.

        itse en näistä asioista yhtään mitään ymmärrä joten kaikki apu olisi todella tervetullutta!
        Freeair on ihan toimiva menetelmä silloin kun tietyt asiat tehdään oikein.

        1. Oikeat elementit. Valmistaja yleensä ilmoittaa mikä kaiutin sopii mihinkin.
        2. Pinta johon kaiuttimet asennetaan on tukeva.
        3. Takakontti on tiivis matkustamoon päin.
        4. Takakontti on TIIVIS matkustamoon päin.

        Totuus bemarien konteista on se että ilman suksiluukkua/suksiluukku tukittuna takapenkkien selkänoja/hattuhylly yhdistelmä on aika tiivis ja tukeva. Paitsi tietysti Touring versiot. Tästä tietysti seuraa suoraan se että kontissa normaalisti asennettu subi ei vain kuulu matkustamoon. Oikeasti toimivia vaihtoehtoja on tasan kolme.

        1. Tämä freeair
        2. Bandpass kotelo josta putki on vedetty hattuhyllyn läpi
        3. Suksiluukkuun tiivistetty kotelo.

        Kohta kolme on äänenlaadullisesti paras ja helpoin saada toimimaan kunnolla.
        Kylmä tosiasia on se että kunnolla tehtynä yhdestä 8" elementistä saa enemmän ja parempaa ääntä kuin 2x12" umpikonttiin asennetusta elementistä. Kiitos Bemarin insinöörien ja ylettömän raudan määrän kontin ja matkustamon välillä.
        Yksi hyvälaatuinen 8" elementti tarvitsee koteloa n. 10L. Siitä voi sitten lähteä miettimään. Löytyy myös hyvälaatuisia 10" elementtejä, itselänikin myynnistä joille optimikotelo on 14 litraa.

        Ja sitten noista 6x9" elementeistä. Jos teet bassot freeairina joko hattuhyllyyn tai selkänojaan, niin täytyy muistaa että kontti on kuitenkin aika iso tila ja kaiken lisäksi vielä auki autosta ulos, siellä kun on se tuuletusaukot. Joten sinne ei synny niin paljoa painetta että se häiritsisi niiden 6x9" toimintaa. Eli siihen ei kannata tuhlata energiaa. Jos sinne pitäisi oikeasti kotelot tehdä ja haluaisi niistä tarpeeksi isot, niin kotelon pitäisi olla 15-20 litraa/elementti... Ne kun on nimenomaan suunniteltu toimimaan freeairina.

        Toivottavasti tämä antoi edes jotain vastauksia.

        vnu
        Alla riippuen ajasta ja paikasta:

        Bmw E30 316 -87
        Bmw E34 "525i" -89
        Citroen DS23 -73
        Citroen Saxo 1.4 -99
        AS-202 Bravo

        Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.

        Comment

        • Smack
          BTCF Member
          • May 2005
          • 320
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Mr. Zetor
          jou. voisiko e36 coupeen laittaa yhden tai kaksi 12'' subbaria free airina takakonttiin? tarkoituksena ei ole todellakaan saada mitään hifi-äänenlaatua tai hillitöntä painetta vaan ainoastaan suht siedettävät bassot mahdollisimman vähällä vaivalla ja vähän tilaavievällä asennuksella.

          hyllyssä on kaksi kenwoodin 12'' basaria (KFC-WF305) seuraavilla spekseillä:
          vas: 62,50l
          fs: 37hz
          qts: 0.78
          xmax: 9mm
          p: 700w
          soveltuvatko nämä kajarit ylipäänsä free air -asennukseen (kenwoodin manuaalissa sanotaan että joko free air tai refleksiputki)? kannattaisiko pöntöt laittaa selkänojaa vasten vai takakontin kattoon (jota ilmeisesti joutuisi leikkelemään aika paljon)?

          alkuperäisiin takakajarireikiin ajattelin laittaa adaptereilla nelitie 6x9:t ja koteloida ne siihen malliin etteivät häiriinny basson takakonttiin generoimasta paineesta.

          itse en näistä asioista yhtään mitään ymmärrä joten kaikki apu olisi todella tervetullutta!
          Jep, samoilla linjoilla muiden kanssa. Jos haluat vähän tilaa vievän laiskanmiehen asennuksen mikä soi ok, niin ehkei freeair ole hyvä, siinä pitää kuitenkin olla oikeasti siihen passaavat elementit + toki joutusit leikkoon peltiä selkänojasta yms, kyllä siitä on vaivaa. Ja itselläni on ainakin coupessa lisäjarruvalomöykyssä myös jonkinlainen tuuletusreikä tms peräkonttiin, ellen ihan väärin muista, freeairissa se pitäs tukkia.

          Varmaankin se 8-10" subbari pieneen suljettuun tai pämppärikoteloon olisi hyvä ratkaisu. Itselläni on nyt 12" suletussa kotelossa, ens keväänä ois tarkotus värkkäillä pämppäri.

          Comment

          • E36-coupe
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 1099
            • Ylämylly

            #6
            Zetorin kanssa hieman samat visiot mielessä..nyt tällä hetkellä kontissa on koteloituna 12" SPL ja kyllä se pienikin kotelo on siellä v-mäisesti edessä. Mie meinasin suunnitella kahdet 12":set hattuhyllylle freeairina. Saisi tuon kotelon pois tilaa viemästä kontinpuolelta, kun tuo coupe ei nyt mikään maailman tilaihme ole muutenkaan..

            Loppujen lopuksi kun tarkoituksenani ei ole tehdä mitään megahifiautoa, vaan että bassot saisi kuulumaan hieman paremmin.
            *545i E60 -05*

            Comment

            • Mr. Zetor
              BTCF Member
              • Oct 2005
              • 273
              • Lempäälä, Hell (summer home)

              #7
              ensinnäkin, kiitokset kaikille vastauksista! (erityisesti vilhosuuri!)

              varapyörää en voi valitettavasti heittää mäjelle (älkää edes kysykö...) eli jotain muuta on keksittävä. bandpass-kotelon duunaus ja virittäminen taas taitaa jäädä tekemättä, osaan nimittäin hädin tuskin 'virittää' perseeni vessanpöntölle aamupaskaa varten...

              suksiluukkua coupessa tosiaan ei ole eli jos free airia edes haluaa harkita, vaihtoehdot ilmeisesti ovat joko takapenkkien selustaan kiinni ja poralla reikiä peltiin (->vaimennettu free air istuintyynyjen läpi / whatever) tai sitten siihen järkyttävään hattuhyllyn alapuoliseen metallihässäkkään (ja taas reikiä ja ihan homona tiivistämistä).

              ehkä ihan totaaliseen laiskanmiehen asennukseen tässä ei ole tarvetta turvautua, voin kyllä nähdä isostikin vaivaa varsinkin jos takontin tilaa säästyy (olen nimittäin käyttänyt _hieman_ aikaa esim. sisävalojen modaamiseksi sinisiksi, mikä sinänsä ei juuri ole ainakaan näennäisesti kovin järkevää...). sitäpaitsi haluaisin mielelläni saada noi kenwoodit hyötykäyttöön kun ne kerran tuli ostettua...

              6x9:t jätän näillä neuvoilla suosiolla koteloimatta, mikä, jos ihan totta puhutaan, on varsin miellyttävä vaihtoehto.
              too much hassel, too little hoff...

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎