Announcement

Collapse
No announcement yet.

navi ajattaa ojassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • exodus
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 774
    • Oulu

    navi ajattaa ojassa

    onko muilla samoja huomioita, eli E39:n navin mukaan ajetaan aina vähän tien
    vieressä vasemmalla. Ei paljon, mutta pikselin tai parin verran ollaan vasemmalla. Eihän tuolla mitään merkitystä ole, mutta löytyisköhän tuohon mitään offsetin säätöä? Sama juttu sekä BMW:n ja TeleAtlaksen kartoilla.

    Samaten näytön(16:9) kirkkaus on nyt pimeään vuodenaikaan joskus liian himmeä. Kun ajaa autokatoksesta ulos ei ruudulta meinaa näkyä mitään himmeyden takia. Ei vaikuta onko ajovalot päällä vai ei. Milelestäni kesäaikaan
    moisia ongelmia ei ole.
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #2
    Minun navi ajaa tiellä tai en ole ainakaan huomannut tuollaista. Tuo näytön kirkkaus: siihen vaikuttaa mittarin valaistuksen säätö ja se 16:9 näytön alareunassa oleva anturi (sellainen kirkas reikä). Himmeyteen vaikuttaa lähinnä tuo säätö, anturi taas kirkastaa näytön auringossa. Ja sitten tietysti navin asetusvalikon kirkkaussäätö vaikuttaa myös tuohon, nuo kaikki kolme toimii ristiin/rinnakkain ja lopputulos on sitten mitä on... Kylmässä näyttö toki on aluksi vähän himmeämpi kuin kesällä mutta siitä ei kai ole kyse?
    E39 528iA

    Comment

    • HassisenKone
      Bimmer Rookie
      • Mar 2005
      • 145

      #3
      En myöskään ole huomannut kumpaakaan noista. Kuulostaa, että säädöt pielessä ainakin kirkkauden osalta (varmaan säätelit jo?)... omastani ainakin saa selvän kelillä kuin kelillä

      Tien sivussa kulkeminen kuulostaa oudolta. siihen en ainakaan itse ole löytänyt mitään säätömahdollisuutta (ootko varma ettei perä vain näin liukkailla pruukaa kyntämään )
      X5 M-sport 40e
      Kupla -74-
      530 dAT -03-
      911 carrera cabriolet -99-
      E93 335iA cab -07-
      ________________
      Ex: 530 dAT -03- <--530 dAT 99/00

      Comment

      • exodus
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2003
        • 774
        • Oulu

        #4
        tuon ojassa ajamisen huomaa lähinnä kun skaala on 100m ei sitä juuri muuten huomaa.

        Näytön himmeys ei ole seurausta pielessä olevista säädöistä valikoissa, koska
        suurimman osan ajasta kirkkaus on normaali. Vaikkuttaisiko valomuistin kytkentä asiaan? Mulla sitä ei ole ja ehkä valojen kytkeminen kuitenkin ohittaa sen pikku anturin näytön alareunassa.

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by exodus
          Näytön himmeys ei ole seurausta pielessä olevista säädöistä valikoissa, koska suurimman osan ajasta kirkkaus on normaali. Vaikkuttaisiko valomuistin kytkentä asiaan? Mulla sitä ei ole ja ehkä valojen kytkeminen kuitenkin ohittaa sen pikku anturin näytön alareunassa.
          Ei valomuisti tuohon vaikuta eikä se ohita anturia, valokytkimen asento toki vaikuttaa siihen otetaanko mittarin valojen säätöpyörän asetus huomioon. Jos autossa on valomuisti, jätetään valokytkin aina päälle, joten kytkettynähän se silloin on, sinä vaan teet sen käsin.

          Anturin vaikutuksen voi kumota navin valikon säädöllä eli jos säätö on täysillä ei anturi tee juuri mitään. Missä asennossa sinulla on kirkkaus siellä? Korjaantuuko himmeys jos säädön laittaa täysille?

          Onko auto kylmässä yön yli? Onko sisätilalämmitin/webasto? Tuo kun kuulostaa vialta, se voi olla joko näytössä tai sitten navin tietokoneessa koska sieltähän se itse kuva tulee. Onko sinulla autossa tv? Onko sekin himmeä?
          E39 528iA

          Comment

          • exodus
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2003
            • 774
            • Oulu

            #6
            Originally posted by TJJ
            Ei valomuisti tuohon vaikuta eikä se ohita anturia, valokytkimen asento toki vaikuttaa siihen otetaanko mittarin valojen säätöpyörän asetus huomioon. Jos autossa on valomuisti, jätetään valokytkin aina päälle, joten kytkettynähän se silloin on, sinä vaan teet sen käsin.

            Anturin vaikutuksen voi kumota navin valikon säädöllä eli jos säätö on täysillä ei anturi tee juuri mitään. Missä asennossa sinulla on kirkkaus siellä? Korjaantuuko himmeys jos säädön laittaa täysille?

            Onko auto kylmässä yön yli? Onko sisätilalämmitin/webasto? Tuo kun kuulostaa vialta, se voi olla joko näytössä tai sitten navin tietokoneessa koska sieltähän se itse kuva tulee. Onko sinulla autossa tv? Onko sekin himmeä?
            auto on yöt kylmässä, sama ongelma oli jo syksyllä ei niin kylmällä. En ole ajatellut vaikuttaako sisälämppäri asiaan. Kirkkaus taitaa olla hyvin lähellä default-asetusta. Täytyy kokeilla säätää se täysille.
            TV:n kuva on myös em tilanteissa himmeä. Jotenkin vaan tuntuu että ei systeemissä varsinaista vikaa ole, se on vaan hidas reagoimaan valon vaihteluun.

            Comment

            • Shadow-line
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 245
              • Pirkanmaa

              #7
              Lainataas tätä topiikkia..Onkohan tuossa navissa mitään kalibrointi systeemiä tms., mulla toi kursori välillä heittää jopa +20km poskelleen ajattaen keskellä järveä yms., välillä toimii juuri oikein???
              Auto oli e39 -97, karttalevy on BMW Skandinavia 2005/2.
              Olisiko häiriö autossa vai levyssä? Ideoita, ehdotuksia?

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by Shadow-line
                Lainataas tätä topiikkia..Onkohan tuossa navissa mitään kalibrointi systeemiä tms., mulla toi kursori välillä heittää jopa +20km poskelleen ajattaen keskellä järveä yms., välillä toimii juuri oikein???
                Auto oli e39 -97, karttalevy on BMW Skandinavia 2005/2.
                Olisiko häiriö autossa vai levyssä? Ideoita, ehdotuksia?
                Ei ole kalibrointia tuollaiseen ongelmaan, vanhoissa MK1 malleissa oli joku kalibrointi mutta lähinnä kai tarkkuuden autokohtaista hienosäätöä varten. Mutta onhan noissa paikan käsisyöttökin normaalissa valikossa, sillä voit ainakin hetkeksi korjata navin oikeaan kohtaan.

                Kun ajelet järvessä niin onko sinulla silti lukitus GPS-signaaliin? Siis se vihreä satelliitin kuva. Lähinnä tuo vaikuttaa antennin tai antennin ja navin välissä olevan purkin (jos mk1 tai mk2 navi) vialta. Toisaalta jos paikka on kerran löydetty pitäisi auton silti osata edes jotenkin navigoida pyöräantureiden ja kompassin avulla joten 20km heitto on outo juttu. Tuskin vika on levyssä.
                E39 528iA

                Comment

                • Shadow-line
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 245
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by TJJ
                  Ei ole kalibrointia tuollaiseen ongelmaan, vanhoissa MK1 malleissa oli joku kalibrointi mutta lähinnä kai tarkkuuden autokohtaista hienosäätöä varten. Mutta onhan noissa paikan käsisyöttökin normaalissa valikossa, sillä voit ainakin hetkeksi korjata navin oikeaan kohtaan.

                  Kun ajelet järvessä niin onko sinulla silti lukitus GPS-signaaliin? Siis se vihreä satelliitin kuva. Lähinnä tuo vaikuttaa antennin tai antennin ja navin välissä olevan purkin (jos mk1 tai mk2 navi) vialta. Toisaalta jos paikka on kerran löydetty pitäisi auton silti osata edes jotenkin navigoida pyöräantureiden ja kompassin avulla joten 20km heitto on outo juttu. Tuskin vika on levyssä.
                  Kiitos tiedoista.Täytyy seurata tota "symboolia" silloin, kun ajattaa jossain keskellä näsijärveä tms.
                  Anteeksi kaupunkilaisuuteni, mutta onko navissa siis joku ulkoinen antenni vai joku muu? Ja missä mainitsemasi navin"purkki" löytyisi? Auto oli siis farkku, pikkunäytöllä ja tod.näk. MK 1 systeemi.

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by Shadow-line
                    Kiitos tiedoista.Täytyy seurata tota "symboolia" silloin, kun ajattaa jossain keskellä näsijärveä tms.
                    Anteeksi kaupunkilaisuuteni, mutta onko navissa siis joku ulkoinen antenni vai joku muu? Ja missä mainitsemasi navin"purkki" löytyisi? Auto oli siis farkku, pikkunäytöllä ja tod.näk. MK 1 systeemi.
                    Farkussa antenni taitaa aina olla kojelaudan sisällä, apumiehen turvatyynystä vähän vasemmalle eli aika keskellä kojelautaa, sedaneissahan se on hattuhyllyllä. Purkki on tv-modulin lähellä takakontin verhoilujen alla, peltinen rasia johon tulee ohut antennijohto ja yksi johtoliitin.
                    E39 528iA

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎