Announcement

Collapse
No announcement yet.

Toinen akku autoon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • antti20
    Newbiemmer
    • Nov 2005
    • 2

    Toinen akku autoon

    Olisi tarvetta laittaa toinen akku autoon ns. mukavuuslaitteille. Ajattelin laittaa akun konehuoneeseen. Ainut ongelma on vähäinen tila. Pääakun viereen mahtuisi toinen akku, jonka mitat olisivat luokkaa 15 cm x 15 cm x 20 cm (pituus, leveys, korkeus). Akun pitäisi siis olla 12 voltin akku ja vähintään 20 Ah, mutta mielellään pikemminkin 30 Ah luokkaa.

    Löytyykö tällaisia akkuja kaupoista? Ehkäpä joku moottoripyörälle tarkoitettua akku?

    Toinen kysymys koskee noiden kahden akun yhdistämistä. Kannattaako akut laittaa yhteen diodin vai kenties erotusreleen avulla? Mitä muita vaihtoehtoja on? Entä mitkä ovat minkäkin hyvät ja huonot puolet? Mistä niitä saa hankittua ja minkä hintaisia ovat? Entä voivatko akut olla ominaisuuksiltaan eri kokoisia (toinen akku esim. 50 Ah ja toinen 25 Ah)? Jostain vain olen lukenut, että akkujen olisi hyvä olla samankokoisia, jotta ne sitten latautuisivat paremmin yhdessä.

    Olisi todella hienoa, jos saisin teiltä neuvoja. Kiitos vastauksistanne jo etukäteen!
  • bemari320mies
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 788
    • Suodenniemi

    #2
    Mikähän auto mahtaa olla kyseessä? Itse laitoin E34:seen lisäakun. Sijoitin sen takapenkin alle, sillä se akun paikka oli tyhjä, koska alkuperäinen akku on moottoritilassa. Rakensin sähköpuolen niin, että kun auto ei käy, musiikkivehkeet saa virtansa ainoastaan lisäakusta. Kun auto käynnistetään, releellä yhdistetään akut toisiinsa ja molemmat akut alkaa latautua. Vaikka musiikkipuolelta löytyy 2 vahvistinta, ei valot vilku ja virta ei lopu kesken, kondensaattoriakaan ei ole. Releenä käytin 4-napaista 40A autorelettä ja 8mm2 kaapelia, jossa kulkee latausvirta toiselle akulle. Akkuina on BMW:n orkkis 75Ah moottoritilassa ja Bosch 74Ah takapenkin alla. Hyvin on tuo systeemi toiminut kesästä saakka.
    Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
    EX: BMW E34 525i -90
    EX: BMW E28 528iA -85
    EX: BMW 320i Taxi -86

    Comment

    • reddewil
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 3015
      • West Coast

      #3
      Originally posted by bemari320mies
      Mikähän auto mahtaa olla kyseessä? Itse laitoin E34:seen lisäakun. Sijoitin sen takapenkin alle, sillä se akun paikka oli tyhjä, koska alkuperäinen akku on moottoritilassa. Rakensin sähköpuolen niin, että kun auto ei käy, musiikkivehkeet saa virtansa ainoastaan lisäakusta. Kun auto käynnistetään, releellä yhdistetään akut toisiinsa ja molemmat akut alkaa latautua. Vaikka musiikkipuolelta löytyy 2 vahvistinta, ei valot vilku ja virta ei lopu kesken, kondensaattoriakaan ei ole. Releenä käytin 4-napaista 40A autorelettä ja 8mm2 kaapelia, jossa kulkee latausvirta toiselle akulle. Akkuina on BMW:n orkkis 75Ah moottoritilassa ja Bosch 74Ah takapenkin alla. Hyvin on tuo systeemi toiminut kesästä saakka.
      Juurikin näin kannattaa tehdä, eli ei eri ampeerisia akkuja samaan piiriin ts. rinnan.
      ...

      Comment

      • larmatin
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 1118
        • Perttula

        #4
        Originally posted by reddewil
        Juurikin näin kannattaa tehdä, eli ei eri ampeerisia akkuja samaan piiriin ts. rinnan.

        jos niitä purkaa eri aikaan ja ne on yhdessä vain kun auto käy elikkä latautuu silloin niin en näe haittaa miksi ne ei voisi olla ihan eri kokoiset.

        silloin jos ne on jatkuvasti yhdessä ja molempia puretaan samaan aikaan niin silloin pitäisi olla mahdollisimman samanlaiset akut.

        Comment

        • .:miksu:.
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2004
          • 352

          #5
          Kannattaa käyttää, jotain erotinta, ihan sama millä tekniikalla on toteutettu, kun kaks akkua (vaikka kuinka tarkasti samanlaista) on kuluneita ja varauksessa on hiukan eroa, se purkaa täydempää akkua...

          Phoenix Goldilla oli (silloin kun Hifi Klubi oli maahantuojana) isolaattoreita akkujen väliin. Nämä oli luultavasti diodeilla toteutettu, mutta ihan yhtähyvin toimii aktiivinen (esim feteillä toteutettu)...

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎