Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ja taas e34:sta: 8" 3tie-erillissarja eteen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Make540M60
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 94
    • Kouvola

    Ja taas e34:sta: 8" 3tie-erillissarja eteen?

    Huomenta!

    Eli e34:ssa on tällä hetkellä SBL normikokoinen 2-tiesarja edessä elikäs 5,25" kickpanel+diskantti. Soundsystemsiä autossa ei ole. Takana jotkut autostudio 5,25". Näitä pyörittää uudehko JVC:n mankka 4x19w jatkuvalla teholla.

    Puhtaasti soivat toistoalueellaan, mutta bassontoisto on melko olematonta. No, autossa kun kuitenkin tulee kuunneltua enemmän musiikkia kuin olohuoneessa, mutta olohuoneessa on paljon parempi äänentoisto, niin jtn tarttis tehdä.

    Subbaria konttiin? Ei mielestäni hyvä ratkaisu, koska noilla heebeleillä ei oikein edes midbassoja tule, eikä tule silläkään.

    Ajattelin ratkaista ongelman asentamalla 3-tie-erillissarjalla eteen, jossa elementtien koot olisivat 8", 4" + diskantti. Ahdasta tietty tulee. 8" suunnittelin mahtuvan kickpaneeleihin, keskiäänet kenties oveen (vai menisikö kojelautaan diskanttipaikalle ilman että ilmanvaihto kärsii?) ja diskantti sitten jonnekin kojelaudalle tai peilikolmion tienoille. Konttiin jokin 4x50w päätevahvari sitten avuksi. Tätä systeemiä voisi sitten joskus jo päivittää sillä subbarillakin...

    Mutta kysymyksiä hifisteille:

    -onko joku väsännyt 8" elementtiä kickpaneeliin? Kuvia & neuvoja! Onko vakio kotelon tilavuus riittänyt sointiin ja mahtuuko se sinne miten helposti? Onko tarvittu miten monimutkaisia asennuspaloja? Joku klubilainenhan oli tehnyt koko paneelista lasikuitukopion, mutta ajattelin ihan kylmästi tuhota nuo nykyiset palaset...

    -Vai olisiko ovessa parempi paikka 8" ? Sähkölasit. Onko ihan tyhmä idea laittaa sitä 4" elementtiä oveen? Mille korkeudelle se olisi hyvä saada? Minkälaisia asennuspalikoita siihen tarvinnee? Olisko jollakulla peräti ylimääräisenä? Onko johtojen veto aiheuttanut päänvaivaa?

    -Mikäpä olisi hyvä merkki? Ainakin Caliberilla näyttäisi olevan 8" sarja, hintaluokka jtn. 180e. http://www.autostudio.fi/product_inf...roducts_id=993
    Tätä suunnittelin. Onko kokemuksia ja muita ehdotuksia? Ylim. myynnissä jopa?

    Kommentteja, ideoita, viisauksia kaivataan! Tiedä kuinka monelta kirosanalta sitä vielä säästyykään...
    Last edited by Make540M60; 23-05-2006, 06:37.
    *E34 540 -94 ia.*
    *E34 525 -91*
    *E60 530d -03*
    *F10 525d -10*
  • bassmekanik
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 507
    • Raahe

    #2
    Mikäli on sähkölasit niin "korkeiden kasien" laitto on lähes mahdotonta oveen..
    Itsellä Herzin erittäin matalat 6.5" (asennus syvyys 39mm) ja niiden kanssa pärjäsi kohtuullisesti, sai myös jonkin verran kallistettua ettei koko jalkatilaa vienyt.
    A-pilarissa on sitten diskantit ja 2.5" kalottikeskiäänet kuuntelijaa kohti suunnattuna.

    Ja kaikki siis hertziä.. Nyky hintoja noille en tiedä mutta parivuotta sitten ovh sarjalle oli jotain 650e luokkaa
    Minä vahingossa Volkkarin onko tämä paha?
    Ex. X3 -04 "tarvin vetokoukun edition"
    Ex. 740iA -97 "Wanha rouwa"
    Ex. 328i -95 Jokohan seuraava ois seiska?
    Ex. 525Tds -94 Hirvipalovarkaus.
    Ex. 316 -87 Elämäni ensirakkaus.

    Comment

    • Esko
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 11700
      • Kouvola

      #3
      Vois kanssa kaivata hieman vinkkejä soundien parantamiseksi omaan autoon...
      ihan noille orggispaikoille pitäs yrittää keksiä jotkin paremmin soivat kuin noi alkuperäiset blaupunktit
      Mitään ovipahveihin rakennettuja midi-bassoja ei ole tulossa!

      Peilikolmiodiskanttejahan tossa ei ole ollenkaan

      Onko ihan mahdoton idea saada mitään järkevää soundia aikasekseen?

      Ei oikein viitsisi takakonttiinkaan alkaa rakentelemaan mitään subeja kun tarvii kuitenkin tilaa sillä osastolla...

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6750
        • PK-seutu

        #4
        Originally posted by Esko
        Vois kanssa kaivata hieman vinkkejä soundien parantamiseksi omaan autoon...
        ihan noille orggispaikoille pitäs yrittää keksiä jotkin paremmin soivat kuin noi alkuperäiset blaupunktit
        Mitään ovipahveihin rakennettuja midi-bassoja ei ole tulossa!

        Peilikolmiodiskanttejahan tossa ei ole ollenkaan

        Onko ihan mahdoton idea saada mitään järkevää soundia aikasekseen?

        Ei oikein viitsisi takakonttiinkaan alkaa rakentelemaan mitään subeja kun tarvii kuitenkin tilaa sillä osastolla...
        Sulle ei tuottane ongelmia hankkia ebaystä ne peilikolmion dissepalikat Sitten vaan 3-tie sarja eteen. Jotkut pienet dome-keskarit kojelaudan paikkoihin, disset sinne peilikolmioon ja alas orkkispaikoille 5.25" tai 6.25" mid-basso. Kojiksen paikoille saa tehtyä aika kivasti käsittääkseni tilaa keskarille niin että se on vielä täysin orkkis ritilän alla piilossa.
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • Esko
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 11700
          • Kouvola

          #5
          Originally posted by pyroz
          Sulle ei tuottane ongelmia hankkia ebaystä ne peilikolmion dissepalikat Sitten vaan 3-tie sarja eteen. Jotkut pienet dome-keskarit kojelaudan paikkoihin, disset sinne peilikolmioon ja alas orkkispaikoille 5.25" tai 6.25" mid-basso. Kojiksen paikoille saa tehtyä aika kivasti käsittääkseni tilaa keskarille niin että se on vielä täysin orkkis ritilän alla piilossa.
          Pitää hommailla ne kolmiot kuhan tulee vastaan oikean väriset...

          Olisko mitään suosituksia paketeista missä hinta/laatu suhde kohta hyvin?

          ja eikö tollanen paketti kaipaa jo vahvistimen rinnalle?
          Last edited by Esko; 23-05-2006, 12:17.

          Comment

          • Vilhosuuri
            Bimmer Rookie
            • Nov 2005
            • 139
            • Nurmijärvi

            #6
            Originally posted by Make540M60


            Subbaria konttiin? Ei mielestäni hyvä ratkaisu, koska noilla heebeleillä ei oikein edes midbassoja tule, eikä tule silläkään.



            Mutta kysymyksiä hifisteille:

            -onko joku väsännyt 8" elementtiä kickpaneeliin? Kuvia & neuvoja! Onko vakio kotelon tilavuus riittänyt sointiin ja mahtuuko se sinne miten helposti? Onko tarvittu miten monimutkaisia asennuspaloja? Joku klubilainenhan oli tehnyt koko paneelista lasikuitukopion, mutta ajattelin ihan kylmästi tuhota nuo nykyiset palaset...

            -Vai olisiko ovessa parempi paikka 8" ? Sähkölasit. Onko ihan tyhmä idea laittaa sitä 4" elementtiä oveen? Mille korkeudelle se olisi hyvä saada? Minkälaisia asennuspalikoita siihen tarvinnee? Olisko jollakulla peräti ylimääräisenä? Onko johtojen veto aiheuttanut päänvaivaa?

            -Mikäpä olisi hyvä merkki? Ainakin Caliberilla näyttäisi olevan 8" sarja, hintaluokka jtn. 180e. http://www.autostudio.fi/product_inf...roducts_id=993
            Tätä suunnittelin. Onko kokemuksia ja muita ehdotuksia? Ylim. myynnissä jopa?

            Kommentteja, ideoita, viisauksia kaivataan! Tiedä kuinka monelta kirosanalta sitä vielä säästyykään...
            Voisin julmasti aloittaa lempilauseellani että ei tule toimimaan.
            MUTTA yritetään nyt antaa jotain apua, koska kaikkea pitää kokeilla.
            Eli sinne vakiokaiuttimen paikalle etujalkatilaan saa mahdutettua helposti 8" elementin. 10" menee vähän sähkötöitä tekemällä ja ison meren takana sinne on sijoitettu 15" elementti. Tällöin kyseessä oli tosin automaatti ja sekopäinen omistaja. Mutta onnistuu siis.
            Ensimmäinen ongelma, siis jos ensin käsitellään kohtaa subi edessä, on auton fysiikka eli hyvin todennäköistä olisi että takapenkillä matalat taajuudet toistuisivat "hyvin" mutta etupenkillä matalimat taajuudet jäisivät puuttumaan.
            Toinen ongelma tulee asentamisesta. Kyseiseen paikkaan on hankala tehdä koteloa. Ja tiiviys elementin kohdalla on matalien taajuuksien kannalta elintärkeä. Eli elementin takapuoli pitäisi saada eristettyä matkustamosta mahdollisimman hyvin. E34:ssa kuitenkin se kotelo joka elementin takana on, ei ole tiivis matkustamoon vaan ylempänä kojelaudan sisällä on reikiä ja kotelo on pohjasta auki helmakoteloon. Eli elementin täytyisi ainakin olla freeair käyttöön soveltuva.

            Ratkaisuja luonnollisesti on olemassa tähän basso-ongelmaan. Kaikki on nimittäin mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.

            Ratkaisu 1.

            Tehdään subikotelo konttiin niin että elementti/elementit ovat tiiviisti suksiluukkua vasten. Varmasti toimiva ja helppo.

            Ratkaisu 2.

            Sorvataan/sorvautetaan teräsputkesta valitulle elementille sopivat putket jotka asennetaan etujalkatilaan vakiopaikoille niin että putki menee läpi korin uloimmasta pellistä sinne etulokasuojan sisään. Putki hitsaamalla kiinni koriin ja putkeeen kevyesti vaimennusainetta. Sitten pultataan elementti kiinni matkustamon puolelle. Toimiva mutta ei helppo.
            Itselleni tulossa tässä luultavasti kesäkuun alussa kyseinen ratkaisu E30:een. Ok, kyseessä on kilpailuprojekti joten menetelmät voivat tuntua vähän rajuilta...

            Sitten unohda heti kaikki oveen liittyvä. Ei tule toimimaan yhtään paremmin kuin tuo vakiopaikkakaan ja vaivaa tulee hirveästi ja lopputulos ei ole siisti kun elementtiä pitää korottaa niin paljon.

            Kaikki riippuu käytettävissä olevasta rahasta mutta sen verran von sanoa että tuolla hinnalla mitä tuo Caliber maksaa, saa varmasti paremmin soivan ja enemmän bassoa toistavan 6,5" sarjan. Jos haluaa jonkinlaiset tuossa asennuksessa toimivat subit niin täytyy sijoitaa tuo melkein tuplana kahteen kunnon 8" elementtiin. Eli paljonko rahaa saa palaa, on kysymys.

            Lopuksi luon kysymyksen pohjalta mielikuvan halutusta lopputuloksesta ja siihen pääsemiseksi uhrattavasta vaivasta ja teen oman ehdotukseni asian ratkaisemiseksi. ELi eräänlaisen kompromissin kulujen ja vaivan osalta.

            1. Res audio 180 FVH, 6.5" 169e/pari
            2. Res audio 87 FVN, 3.5" 69e/pari
            3. Xetec Xetec T25 - diskantit 49e/pari
            4. Res audio 3V 435 3-tie suotimet 99e/pari

            Sitten 16-19mm Mdf levystä alkuperäistä muovista asennuslevyä mallina käyttäen asennuslevyt alkuperäisille paikoille. Levy ja pellin väliin tiivistys vaikka ikkunatiivisteellä ja levyn kunnollinen pulttaus kiinni koriin. Suositeltava menetelmä on esim bitumimattosuikaleita sisäpuolelta. Sitten sieltä alkuperäisen elementin takaa pois se vaahtomuovi kaukalo ja muistaakseni pohjalla on vielä sellainen muovi"tulppa" joka sulkee käytävän helmakoteloon. Se pois. Sitten kevyesti esim vanua täyteen se kotelo sieltä elementin takaa. ei kuitenkaan helmakoteloon asti.
            Ne 3,5" elementit menevät käytännössä heittämällä siihen kojelaudan päälle. Jotain pientä sovitusta joutuu tekemään ilmanvaihtoputkien kanssa. Pienellä viilauksella mahtuu alkuperäinen ritiläkin paikalleen. Diskantit a-pilareihin. Suuntaus kokeilemalla.
            Sitten kunnon johdotus eikä mitään paukkulankoja. 2x2.5mm2 joka elementille. Ja mitä huolellisemmin tekee, sitä parempi tulee. Ei kannata mennä siitä missä aita tuntuu matalammalta.

            Tämä siis vain esimerkkinä laitteista. Käytettyjä voi myös yrittää löytää ja muitakin vaihtoehtoja on olemassa.

            Toivottavasti tästä oli jotain apua.

            vnu
            Alla riippuen ajasta ja paikasta:

            Bmw E30 316 -87
            Bmw E34 "525i" -89
            Citroen DS23 -73
            Citroen Saxo 1.4 -99
            AS-202 Bravo

            Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.

            Comment

            • Janzki
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 4947
              • Lohja

              #7
              Ite suosittelisin yhdistelmää:

              DLS MS5 tai MS6 Midiks
              Audax HP080GO keskiäänet, tyyppi tuohon suuntaan.
              Seasin H614 tai H615 disset

              Eli ts. entinen powersetin rakennus-sarja 5.3 tai 6.3..Jakosuodin komponentit ja niiden arvot saat powersetistä.

              Keskiäänet on kivenalla, mutta googlen nyysseistä löytyy yksityinen myyjä joka myy noita tai korvaavia.

              Toinen on myös Powersetin kehittämä Hertzin HSK 133..Moni kehunu sointia jne. Ainoo miinus että midit ei mene kaiketi ihan niin alas kuin nuo DLS:sän.
              Sähköposti.
              IG: janzki_

              Comment

              • Make540M60
                Bimmer Rookie
                • Oct 2005
                • 94
                • Kouvola

                #8
                Maftavaa!

                Eli tässä vaiheessa ovi asennuspaikkana on unohdettu ja suuntaviivat hahmottuu.

                quote:

                "Sitten 16-19mm Mdf levystä alkuperäistä muovista asennuslevyä mallina käyttäen asennuslevyt alkuperäisille paikoille. Levy ja pellin väliin tiivistys vaikka ikkunatiivisteellä ja levyn kunnollinen pulttaus kiinni koriin. Suositeltava menetelmä on esim bitumimattosuikaleita sisäpuolelta. Sitten sieltä alkuperäisen elementin takaa pois se vaahtomuovi kaukalo ja muistaakseni pohjalla on vielä sellainen muovi"tulppa" joka sulkee käytävän helmakoteloon. Se pois. Sitten kevyesti esim vanua täyteen se kotelo sieltä elementin takaa. ei kuitenkaan helmakoteloon asti.
                Ne 3,5" elementit menevät käytännössä heittämällä siihen kojelaudan päälle. Jotain pientä sovitusta joutuu tekemään ilmanvaihtoputkien kanssa. Pienellä viilauksella mahtuu alkuperäinen ritiläkin paikalleen. Diskantit a-pilareihin. Suuntaus kokeilemalla.
                Sitten kunnon johdotus eikä mitään paukkulankoja. 2x2.5mm2 joka elementille. Ja mitä huolellisemmin tekee, sitä parempi tulee. Ei kannata mennä siitä missä aita tuntuu matalammalta"

                Paljon asiaa, kiitos VilhoSuurelle! Tuli elementiksi nyt sitten mikä hyvänsä niin tähän malliin käsittelen kotelot. Ja Vaiva/kustannus/lopputulos -arvio osui hyvinkin kohdalleen.

                Pitääpä tutkiskella hieman näitä esitettyjä erillissarjavaihtoehtoja.
                *E34 540 -94 ia.*
                *E34 525 -91*
                *E60 530d -03*
                *F10 525d -10*

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Jos bassotoistoa halajat, niin voin suoraan sanoa että millään elementillä sitä et tule hirveästi saamaan niin kauan kuin ajat sitä jollain mankkarilla ja sen parilla hattiwatilla

                  Itsellä on focal polyglass 5V3 midibassot, 5,25" siis asennettuna vakiopaikoille. Kick-panelin muovit on kuorrutettu bitumilla, joten ovat melko jäykkiä ja painavia, ja bassot on pultattu läpiruuveilla kick-paneliin. Myös itse koteloa on päällystetty bitumilla sekä revitty se retkipatja sieltä pois (oli muuten pohjalla vettä, se härpäke imee vettä, jes). Kick-panel on asennettu paikalleen mahdollisimman tiiviisti, kuitenkin suurempia nipottamatta, joten tiivistyksestä huolehtii lähinnä vakiona ollut huopa, joka jää bitumien kanssa kyllä mukavan tiukkaan puristukseen. Tällä hetkellä noita ajetaan 2x200w SPL Dynamicsin subivahvistimella, jakarit säädettynä oman maun mukaan. Sen verran jytisee, että tuntuu kyllä rintakehässä kun vääntää nupista lisää volkkaa, mutta ei millään midibassolla kovin alas pääse, kyllä siihen se subi vaaditaan. Siis luokkaa 20hz on turha odottaa.

                  Noita tuli soitettua mankan perässäkin ilman kummempia vaimennuksia tai tiivistyksiä. Pieni ero . Nuokin asennukset ovat vielä sanalla sanoen perseestä, mutta auto menee nyt myyntiin luultavasti joten ei kannata enää alkaa tekemään.

                  Pointtina, bassoa et saa isommilla kaiuttimilla, vaan laadukkailla kaiuttimilla, hyvällä asennuksella ja TEHOLLA. Asennus on noista halvin pistää kuntoon ja vaikuttaa todella paljon. Vielä sellainen, että jos ei osta uutena kaikkea niin ei maksa miljoonia
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Make540M60
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2005
                    • 94
                    • Kouvola

                    #10
                    Itsellä on focal polyglass 5V3 midibassot, 5,25" siis asennettuna vakiopaikoille. Kick-panelin muovit on kuorrutettu bitumilla, joten ovat melko jäykkiä ja painavia, ja bassot on pultattu läpiruuveilla kick-paneliin. Myös itse koteloa on päällystetty bitumilla sekä revitty se retkipatja sieltä pois (oli muuten pohjalla vettä, se härpäke imee vettä, jes). Kick-panel on asennettu paikalleen mahdollisimman tiiviisti, kuitenkin suurempia nipottamatta, joten tiivistyksestä huolehtii lähinnä vakiona ollut huopa, joka jää bitumien kanssa kyllä mukavan tiukkaan puristukseen. Tällä hetkellä noita ajetaan 2x200w SPL Dynamicsin subivahvistimella, jakarit säädettynä oman maun mukaan
                    Jepa, hyviä asennusvinkkejä edelleen. Pitääpä tosissaan kiinnittää tuohon koteloon huomiota.

                    Jos bassotoistoa halajat, niin voin suoraan sanoa että millään elementillä sitä et tule hirveästi saamaan niin kauan kuin ajat sitä jollain mankkarilla ja sen parilla hattiwatilla
                    Niin, bassoa kaipaisin sen verran, että saisi ihan vaan midibassot luontevasti esiin; jos taajuusvastetta saisi sinne 55hz asti suht. tasaisesti niin tyytyväinen voisi olla. Nykyisessä sarjassa kun ei rahkeet riitä vaikka laittaisi sen vahvarin väliin. Desibelejä saisi toki lisää, muttei juurikaan edes niille miditaajuuksille. No uusille elementeille on tarkoitus asentaa päätevahvistin, se on selvä ettei mankka yksin jaksa elementtejä, jotka tuohon vasteeseen kykenee.

                    Pointtina, bassoa et saa isommilla kaiuttimilla, vaan laadukkailla kaiuttimilla, hyvällä asennuksella ja TEHOLLA. Asennus on noista halvin pistää kuntoon ja vaikuttaa todella paljon. Vielä sellainen, että jos ei osta uutena kaikkea niin ei maksa miljoonia
                    Tuo on todella hyvä pointti, ettei se koko ratkaise (eiks bmw:kin oo muutes jonkin jatke?) No juu, tässä vaihtoehtoja tutkiessa kiinnitän siis vähemmän huomiota elementin kokoon. Tosin onhan se hyvä tietää, että se kasituumanenkin menee sinne ilman kirvestä.

                    Ja laatu siis maksaa. Saas nähdä miten pahasti toi budjetti leviää käsiin.
                    *E34 540 -94 ia.*
                    *E34 525 -91*
                    *E60 530d -03*
                    *F10 525d -10*

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Osta käytettynä, oma 3-tie sarja maksoi 160e käytettynä ja sisälsi varsin laadukkaat palikat, pelkkien midien ovh oli pitkälti yli 100e/pari. Myös varsin riittäviä vahvistimia saa satasen pintaan käytettynä. Mihinkään spl pro scheisseen ei kannata sortua, vaan vahvistin mikä on laatumerkkiä ja missä on kunnon suotimet niin ei ala harmittamaan heti.

                      Uskaltaisin väittää, että jos teet asennukset kunnolla ja pistät vahvistimen perään nuo nykyiset midibassot niin pääset jo huomattavasti parempaan tulokseen.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Make540M60
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2005
                        • 94
                        • Kouvola

                        #12
                        Jep, käytettyä laatukamaa vaikuttaisi olevan ihan mukavasti tarjolla mm. autosoundin markkinoilla. Totta varmasti, että jos asentais noi nykyiset 5,25" paremmin ja vahvistimen kanssa niin kyllähän se sointi paranisi, mutta tuskinpa se taas kauaks aikaa kelpais. Noi hyppää taakse soimaan ja eteen nyt sitten varmaankin joku 6,5" erillissarja.

                        Tässä kun markkinoita on katsellu ni alkaa vi****amaan kun ei oo tossa soittimessa ees subilähtöä. Jos sellasta halajais saman tien konttiin kun kerran sointia päivittää niin pitäs soitinkin vaihtaa.
                        *E34 540 -94 ia.*
                        *E34 525 -91*
                        *E60 530d -03*
                        *F10 525d -10*

                        Comment

                        • Sturmovik
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2005
                          • 360
                          • häme

                          #13
                          quote:
                          Sitten 16-19mm Mdf levystä alkuperäistä muovista asennuslevyä mallina käyttäen asennuslevyt alkuperäisille paikoille. Levy ja pellin väliin tiivistys vaikka ikkunatiivisteellä ja levyn kunnollinen pulttaus kiinni koriin. Suositeltava menetelmä on esim bitumimattosuikaleita sisäpuolelta. Sitten sieltä alkuperäisen elementin takaa pois se vaahtomuovi kaukalo ja muistaakseni pohjalla on vielä sellainen muovi"tulppa" joka sulkee käytävän helmakoteloon. Se pois. Sitten kevyesti esim vanua täyteen se kotelo sieltä elementin takaa. ei kuitenkaan helmakoteloon asti.

                          Tarkoitatko että tehdään mdf-levystä kokonaan uusi kickpaneeli vaiko "vahvikelevy" alkuperäsen kickpaneelin ja pellin väliin, johon sitten elementti kiinnitetään?

                          Comment

                          • Make540M60
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2005
                            • 94
                            • Kouvola

                            #14
                            Dodii!

                            Elikäs päivitysprojekti etenee. Vähän se ny laajeni alkuperäissuunnitelmista No, toivottavasti valmis setti soi paremmin kuin tuo lähtökohta. Suht´ pienellä vaivalla pitäisi asennuksien kanssa selvitä näillä roippeilla:

                            -Soitin JVC KD-G612, elikäs muuten sama kuin entinen mutta subilähtö. Käy sama liitin nääs.

                            -Eteen TMA:n T6.5SC2 erillissarja (JL audion omistama firma muutes). 6,5" kickpaneeleihin, jotka kuorrutan sisältä bitumilla ja täytän polyesterivanulla. Ehkäpä mdf-levyä vielä muovin ja elementin väliin jos ei vaikuta lujalta. Tiivistysnauhaa ja kunnon kiinnitykset tietty. Diskantit kojelautaan.

                            -Taakse SPL dynamicsin 5,25 erkkasarjat. Vanua sinnekin. Vois koittaa vahvistaa niitä muovikoteloita hieman myöskin tuolla bitumilla.

                            Konttiin:

                            -SPL dynamics V-10S4 subi ja n. 40l refleksikotelo. Asennus suksiluukun taakse kalvo eteenpäin. Suksipussi lähtee mäkeen, mä mitn hiihdä.

                            -Jakosuotimet 4kpl

                            -Vaffari DLS CA51 4x50 + 1x170 RMS 4 ohm. 100A ANL päävirtasulake.

                            -Virtapiuha 25mm2, pituus 1,5m. Kaiutinjohdot ajattelin että 2x4mm2, paitsi subille tietty isompi. Sisääntulosignaali RCA:lla.

                            No nää romppeet on jo hyvin pitkälti hommattu, mutta kertokaa toki jos joku juttu vois olla erilainenkin. Mitään en uutena ostanu, mutta käyttämättömänä tai vähän käytettynä kuitenkin.

                            Sitten kysymys: Ton vahvistimen tehohan on siis kokonaisuudessaan 370w. Riittääkö 0,5 F konkka vai tarttisko välttämättä 1F? Pitääkös semmonen kaava kuin 100000uF/100W paikkansa? Tietenkään isommasta ei ole haittaa, mutta hintahan nousee. Vai tarviiko toi ollenkaan kondensaattoria, sehän olis taas yks liitospinta vähemmän...
                            *E34 540 -94 ia.*
                            *E34 525 -91*
                            *E60 530d -03*
                            *F10 525d -10*

                            Comment

                            • tahvo72
                              Newbiemmer
                              • Apr 2006
                              • 22
                              • Varsinainen Suomi ;)

                              #15
                              Originally posted by Make540M60
                              -Eteen TMA:n T6.5SC2 erillissarja (JL audion omistama firma muutes). 6,5" kickpaneeleihin, jotka kuorrutan sisältä bitumilla ja täytän polyesterivanulla. Ehkäpä mdf-levyä vielä muovin ja elementin väliin jos ei vaikuta lujalta. Tiivistysnauhaa ja kunnon kiinnitykset tietty. Diskantit kojelautaan.
                              Laita vaan kunnolla sinne kick-paneliin, ei tuu hyvä ilman sitä paksua MDF:ää ja tiivistä asennusta. Alkuperäiseen paneliin vaan MDF pala, johon midbasso/keskari kiinni ja se tiiviisti sinne peltiin. Pelti mielellään myös vaimennettuna...

                              Originally posted by Make540M60
                              Sitten kysymys: Ton vahvistimen tehohan on siis kokonaisuudessaan 370w. Riittääkö 0,5 F konkka vai tarttisko välttämättä 1F? Pitääkös semmonen kaava kuin 100000uF/100W paikkansa? Tietenkään isommasta ei ole haittaa, mutta hintahan nousee. Vai tarviiko toi ollenkaan kondensaattoria, sehän olis taas yks liitospinta vähemmän...
                              Et tarvii, vahvistin on ilmeisesti aika lähellä akkua - laita mielummin kunnon johdot ja liittimet. Ja sit enemmän kuin yksi ruuvi sen vaffin kiinnitykseen...
                              "Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli Pieniälyinen Karhu, hän ei löytänyt sanoja."

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎