Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maadotus ja konkka asiaa...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rundari
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2005
    • 440
    • Rauma

    Maadotus ja konkka asiaa...

    Vahvi dls classic 1050w 1ohm
    subi spl dynamics mk3 tms...

    Elikkäs kun tuntuu olevan maadotus ongelmaa (plotisee kun laittaa virrat päälle) niin voikos tuon maajohdon laittaa suoraan akun miinus napaan?
    Ja monenkos faraatin konkan tollane kilowatin sydeemi tarvii?


  • tapio87
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 235
    • Haapajärvi

    #2
    Isotpojat puhuu ettei suoraan miinusnapaan.. Peltiä paljaaksi, ja kunnolla siihen kiinni. Itellä on n. kilowatin vahvarilla 1faradin konkka, ja kyllä tuo tuntuu riittävän niin ja itellä oli kans häiriöitä, ja vahvarin maadotus ei ollut syyllinen, vaan ihan soittimen maadoitus, eli soittimenkin johdotukset kuntoon

    Originally posted by Rundari
    Vahvi dls classic 1050w 1ohm
    subi spl dynamics mk3 tms...

    Elikkäs kun tuntuu olevan maadotus ongelmaa (plotisee kun laittaa virrat päälle) niin voikos tuon maajohdon laittaa suoraan akun miinus napaan?
    Ja monenkos faraatin konkan tollane kilowatin sydeemi tarvii?
    324tdic savukonerojekti

    Comment

    • Rockford
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 8028
      • Pinsiö

      #3
      Originally posted by Rundari
      Vahvi dls classic 1050w 1ohm
      subi spl dynamics mk3 tms...

      Elikkäs kun tuntuu olevan maadotus ongelmaa (plotisee kun laittaa virrat päälle) niin voikos tuon maajohdon laittaa suoraan akun miinus napaan?
      Ja monenkos faraatin konkan tollane kilowatin sydeemi tarvii?
      Voi, mutta ei ole järkeä. Etsit hyvän ja loogisen paikan, mihin toteuttaa cadille + muille kunnon maadoituspiste. Järeillä liittimillä ja laadukkailla johdoilla, koska maadoitus ja sulakkeet ovat yleensä kaiken a-ja o. Eli jos valmista paikkaa ei ole, niin teet sellaisen. Ja muistat hioa kirkkaaksi tartunnat ja vedät maalin päälle, niin olet jo pitkällä. Sääntönä yleensä ollut: 1f = 1kw, mutta järeämmästäkään konkasta ei ole haittaa.
      -Dodge Charger -73
      -Mercedes-Benz GLK
      -VW Transporter

      Comment

      • Jaksu
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2004
        • 753
        • Kempele

        #4
        Originally posted by Rockford
        Voi, mutta ei ole järkeä.
        Anteeksi maalaisuuteni, mutta miksei ole järkeä? Oletan nyt että kyseessä on sellainen E36 malli jossa akku on kontissa.
        xdrive

        Comment

        • Rundari
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2005
          • 440
          • Rauma

          #5
          Joo akku on takakontissa ja nyt maa on kiinni siinä pultissa mistä lähtee akusta maahan, ja kaapelina on 25neliön virtakaapelia, sellasta kaapelii ku esim. startille menee... Ja minkäs kokonen sulake toho virta johtoon ois hyvä? nyt taitaa olla 50a ja vähän pieni voi olla, varmaan saa 80amppeerista tms. suunnitella?


          Comment

          • Jaksu
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 753
            • Kempele

            #6
            Originally posted by Rundari
            Joo akku on takakontissa ja nyt maa on kiinni siinä pultissa mistä lähtee akusta maahan, ja kaapelina on 25neliön virtakaapelia, sellasta kaapelii ku esim. startille menee... Ja minkäs kokonen sulake toho virta johtoon ois hyvä? nyt taitaa olla 50a ja vähän pieni voi olla, varmaan saa 80amppeerista tms. suunnitella?
            Tarkemmin tuota vahvistintasi tuntematta sanoisin että tuo 50 ämpyrää on aivan liian pieni. Manuskasta vaan maksimi virrantarve ja siihen ihan karvan lisää ja sulakkeen koko on siinä.

            Autohifi-kirjassa taisi olla kondensaattorin mitoitukseen sellainen nyrkkisääntö että 100000uF / 100W RMS.
            Last edited by Jaksu; 25-05-2006, 18:53.
            xdrive

            Comment

            • Rockford
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 8028
              • Pinsiö

              #7
              Originally posted by Jaksu
              Anteeksi maalaisuuteni, mutta miksei ole järkeä? Oletan nyt että kyseessä on sellainen E36 malli jossa akku on kontissa.

              Viittaukseni oli lähinnä hepuille, jotka aikovat vetää kaapelin kontista konetupaan ja akku on siellä. Vaikka omassa on akku myös kontissa, niin se ei ole sääntö, että silloin vedetään maa siitä. Jos pääte tai päätteet sijaitsevat vaikkapa takapenkin kohdilla, niin silloin taas pitäisi vetää akulle oma kaapeli. Myöskin järeät liittimet/jako eteenpäin taas monimutkaistuu käytettäessä napaliitäntää. Loogista siis laittaa aina oma maadoituspiste, paitsi jos millään muulla ei ole merkitystä, kuin että toimii ja "johtoina" joku naapurin paukkulanka + yksi "mekakikki", niin samapa se sitten enään miten sen tekee...
              Sen verran vielä muuten tuosta johto/sulake mitoituksesta... niin www.Autosound.fi sivuilta löytyy muistaakseni tarkka ohjelma laskentaan.
              -Dodge Charger -73
              -Mercedes-Benz GLK
              -VW Transporter

              Comment

              • Jaksu
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2004
                • 753
                • Kempele

                #8
                Originally posted by Rockford
                Loogista siis laittaa aina oma maadoituspiste
                En edelleenkään suostu allekirjoittamaan tätä, että AINA pitäisi tehdä se maapiste erikseen.

                Se on kuitenkin aina hieman arpapeliä kun lähdetään tekemään noita maadoituksia, joten miksei käyttää sitä akun miinusnapaa hyväksi kun se sattuu noin lähellä olemaan?
                xdrive

                Comment

                • 69ville
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2003
                  • 375
                  • kiiminki-casa-neidari

                  #9
                  Originally posted by Jaksu
                  En edelleenkään suostu allekirjoittamaan tätä, että AINA pitäisi tehdä se maapiste erikseen.

                  Se on kuitenkin aina hieman arpapeliä kun lähdetään tekemään noita maadoituksia, joten miksei käyttää sitä akun miinusnapaa hyväksi kun se sattuu noin lähellä olemaan?
                  eikös aina pitäs pyrkiä maadoittamaan laiteet samaan pisteeseen JOS vain mahdollista. eli päätteet samaan pisteeseen+muut kontin rojut ja etupään rojut omaan...?<-huom

                  Comment

                  • Jaksu
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2004
                    • 753
                    • Kempele

                    #10
                    Originally posted by 69ville
                    eikös aina pitäs pyrkiä maadoittamaan laiteet samaan pisteeseen JOS vain mahdollista. eli päätteet samaan pisteeseen+muut kontin rojut ja etupään rojut omaan...?<-huom
                    Ainahan se olisi parasta jos kaikki laitteet olisivat maadoitettu samaan pisteeseen. Lähinnä hain vain sitä, että miksei tämä maadoituspiste voisi olla akun miinusnapa?
                    xdrive

                    Comment

                    • turboix
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 581
                      • p-laidun

                      #11
                      Mulla tulee ainakin vahvarin maa suoraan akulta ja on mun mielestä huomattavasti parempi vaihtoehto ku ruveta tekeen maalle ihan omaa paikkaa.
                      BMW E46 330dA touring -00
                      BMW e30 325tbo -86
                      BMW e30 323ia cabriolet -83
                      BMW e30 318i touring -89

                      Comment

                      • GOOFY
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 4139
                        • .

                        #12
                        Originally posted by turboix
                        Mulla tulee ainakin vahvarin maa suoraan akulta ja on mun mielestä huomattavasti parempi vaihtoehto ku ruveta tekeen maalle ihan omaa paikkaa.

                        aivanhan se on sama että onko se maa johto kiinni rungossa vai suoraan akussa... ei se johto sitä tajua tai erota että kummassa sitä nyt ollaan kiinni...
                        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                        Comment

                        • Rundari
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2005
                          • 440
                          • Rauma

                          #13
                          Hmmm, voikohan soittimet maavika tehä tota et subi plötsähtää?


                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6750
                            • PK-seutu

                            #14
                            Originally posted by Rundari
                            Hmmm, voikohan soittimet maavika tehä tota et subi plötsähtää?
                            Kyllä voi.
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎