Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 DSP jälkiasennettuna?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teepee
    Bimmer Rookie
    • Jul 2003
    • 149
    • Helsinki

    E39 DSP jälkiasennettuna?

    Tuli hankittua tuollainen signaturen mukainen ajopeli pari viikkoa sitten Saksasta. Musiikin tuottamiseen siinä on ihan peruspelit, eli orggis radio, kasettisoitin monitoiminäytön takana ja CD-vaihtaja takakontissa. Pitäisi saada vähän jämäkkyyttä äänentoistoon ja tuo DSP kiinnostaisi. Siinä ilmeisesti tulee mukana vahvaria, subbaria, ekvalisaattoria ja muitakin herkkuja? Saako sellaisen jälkiasennettua ja jos saa, niin missä ja mitä maksaa?

    Jos tuo ei onnistu, mitä muita vaihtoehtoja äänentoiston parantamiseen on ja mitä paikkaa työn teettämiseksi uskaltaisitte suositella? Tahtoisin pitää auton mahdollisimman alkuperäisen näköisenä ja käyttää samoja ratkaisuja kuin BMW:n insinöörit ovat suuressa viisaudessaan siihen suunnitelleet, eli alkuperäisten soitinten korvaamiset joillakin jälkiasennuspeleillä ja takakontin muuttaminen 42" subbariksi eivät ole tässä tapauksessa vaihtoehtoja..
    E39 530dA Touring '01
    http://www.peltonen.com/
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7458
    • Oulu

    #2
    En tunne asiaa tarkemmin, mutta vähän samansuuntaista kiinnostusta olisi mullakin. Autossani siis on Business CD, ei vaihtajaa eikä

    Mitä nyt oon ymmärtänyt niin DSP:ksi päivittäminen on ilmeisesti aika iso homma, sais varmaan vetää piuhaa sun muuta melkoisesti ympäri autoa.

    DSP:n subbarista on hyvät kuvat täällä:
    Orange County Data Center and web hosting provider offers tech solutions including server colocation, web hosting, offsite data backup, email hosting, cloud hosting, IT consulting, and onsite tech support/computer repair in Orange County


    Saksan eBay:stä noita DSP-systeemin osia tuntuu saavan, oiskohan järkeä esimerkiksi sellaisessa että ostais ton subbaslootan ja päivittäs takakaiuttimet 2-tieversioiksi, ja yrittäs tota subbasta jollain tavallisella erillisvahvarilla jossa ois jakosuotimet? Toinen mitä oon miettinyt että yrittäis saada kuskin penkin alle mahtuun jonkun valmiiksi koteloidun pienen subbarin. Suuria äänenpaineita kun en todellakaan kaipaa, vaan pientä tukevoitusta toistoon. Eka homma ois vaihtaa eteen parempi erillissatsi.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #3
      Originally posted by Petri.Kekkonen
      Mitä nyt oon ymmärtänyt niin DSP:ksi päivittäminen on ilmeisesti aika iso homma, sais varmaan vetää piuhaa sun muuta melkoisesti ympäri autoa.
      Jos autossa on jo Hifi-sarja (ja navi) eli peräkontissa erillinen vahvistin niin DSP:n asennus on vielä kohtuullisen helppo juttu. Vahvistimeen meneviin johtoihin pitää tehdä adapterit tai katkoa johdot ja laittaa uudet liittimet ja sitten pitää vetää johdot subbarille (jos sen asentaa) tai erilliselle subbarin vahvistimelle.

      Originally posted by Petri.Kekkonen
      Saksan eBay:stä noita DSP-systeemin osia tuntuu saavan, oiskohan järkeä esimerkiksi sellaisessa että ostais ton subbaslootan ja päivittäs takakaiuttimet 2-tieversioiksi, ja yrittäs tota subbasta jollain tavallisella erillisvahvarilla jossa ois jakosuotimet?
      Ei tuon DSP:n oman subbarin asennuksessa ole mitään järkeä. Ennemmin M-sarjan subbarit tai vastaava asennus jollain muulla elementillä tai sitten koteloitu subbari elementti suksiluukuun päin. Tuossa kuva M-subbareista:
      I'm very pleased with the upgrade, done on my 01 540i6. Installation was relatively easy. The most time-consuming part was removing the rear deck and disassembling the old Nokia box to remove the connector (explained below). I now get tight and punchy bass that was non-existant before, with a nic


      Searchilla löytyy tältä palstalta runsaasti juttua E39 subbareista, äänentoiston parannuksista ja erilaisista asennuksista.
      E39 528iA

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7458
        • Oulu

        #4
        Originally posted by TJJ
        Ennemmin M-sarjan subbarit tai vastaava asennus jollain muulla elementillä tai sitten koteloitu subbari elementti suksiluukuun päin. Tuossa kuva M-subbareista:
        http://www.bmwtips.com/tipsntricks/t...e%20review.htm
        Juu, olipas taas muistikatkos, tämähän olikin se järkevin tapa saada vähän tilaa vievä subbari autoon. Mutta mulla ei ole Hifi-systeemi, eli ei oo mitään erillistä vahvistinta. Tarttis siis saada soittimesta joku linjalähtö erillisille vahvarille jonka sitten asentas johonkin piiloon ajamaan näitä M5-subeja.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by Petri.Kekkonen
          Juu, olipas taas muistikatkos, tämähän olikin se järkevin tapa saada vähän tilaa vievä subbari autoon. Mutta mulla ei ole Hifi-systeemi, eli ei oo mitään erillistä vahvistinta. Tarttis siis saada soittimesta joku linjalähtö erillisille vahvarille jonka sitten asentas johonkin piiloon ajamaan näitä M5-subeja.
          Linjalähtöjä ei BMW:n radioissa ole. Ota signaali toisen takakajarin kaiutinjohdoista ja käytä päätevahvistinta joka ottaa myös kaiutintasoista signaalia. Jos kytket päätteen siltakytkennällä monoksi, pitäisi kaiutinsignaali varmaankin jakaa ja kytkeä vahvistimen molempien kanavien sisäänmenoihin. Johtojen kytkennässä ja jakamisessa kannattaa olla hyvin tarkkana ettei tule ajatusvirhettä ja oikosulkua, BMW:n radiot kun taitaa hajota heti jos kaiutinjohdot menee oikosulkuun... Tuossa ei siis kannata käyttää molempien takakaiuttimien signaaleja koska niissä kuitenkin on vaihe-eroja jolloin siltaus ei toimi kunnolla. Tietty voisihan niitä subbareita ajaa stereona mutta tiedä sitten onko siitä enemmän haittaa kuin hyötyä. Ehkä paras olisi kaksi 4 ohm subbaria rinnan ja pääte joka toimii 2 ohm kuormalla sillattuna. Toisaalta yksikin elementti voi jo olla riittävä.

          Jollain firmallahan oli subbareita jotka oli tosi matalia, niissä taisi olla magneetti kartion etupuolella. Sellaiset olisi varmaan aika kätevät, tosin tiedä sitten miten laadukkaita ne on.
          Last edited by TJJ; 11-07-2006, 15:36.
          E39 528iA

          Comment

          • Aksu|
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 1062

            #6
            Jos äänenlaatua haluaa ja sen eteen on jotain valmis tekemään niin en todellakaan suosittele DSP-settiä.

            Siinä ei ole mitään muuta kuin kolme kirjainta, imo. Saattaahan se olla hieman parempi kuin vakiosetti, mutta huono se silti on


            Eli jos jokatapauksessa joutuisi suhteellisen paljon tekemään töitä että saisi tuon "kolmenkirjaimensetin" asennettua niin siinä ei ole mitään järkeä vaan asentaa sitten kerralla jotain ihan muuta ja kunnollista tavaraa.
            EX:
            328CiA -99
            525tdsA -98
            525i -93
            316i -95
            Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎