Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 kickpaneelin mid asennukset.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Extremaah
    Bimmer Rookie
    • May 2006
    • 143

    e36 kickpaneelin mid asennukset.

    Tulipa tässä tämmönen huomattua tänään, kun asensin autoon täysaktiivi 3-tie etupään, että nuo e36 alkuperäset midin paikat pissii ja pahasti.Kyseessä siis nuo jalkatilassa olevat 5,25" paikat joissa ainakin allekirjoittaneen midit kumisevat vitusti ja ilmeisesti akustista oikosulkua syntyy, kun ääntäkään ei lähde.

    Ongelmanahan ilmeisesti on tuo, että pelti ei ole tarpeeksi tukeva, sekä pellin takana oleva "kotelo" on liian pieni, vaikka se perjaatteessa vaimennettu freeairi onkin ,mutta pieni se silti on. Ja suurin ongelma on nämä midin suoraan yläpuolella olevat reiät josta alkuperäinen johtosarja menee ja tätä samaa kautta pääsee ilmeisesti myöskin kaiuttimen takaata tuleva ääni eteen ja tällöin "kumoaa" midistä lähtevää ääntä eli kyseessä on juurikin tämä akustinen oikosulku.

    Mideinä toimii dls:n ms5 täysaktiivi 3-tiejärjestelmässä.

    Kymysys kuuluukin, että miten noista sais paremmat ja onko joku tehnyt tonne jonkun patentin, kun en itse nyt tässä vaiheessa enää viitsisi alkaa etsimään sitä oikeaa ratkasua, vaan jonkun valmiiksi kehittämä idea kelpaa kyllä
    Eli ehdotuksia ja hyviksi koettuja systeemejä..Kiitos!
    BMW e39 535i -98
    Volvo s80 2,4 -02
  • Jaksu
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 753
    • Kempele

    #2
    Originally posted by Extremaah View Post
    Ongelmanahan ilmeisesti on tuo, että pelti ei ole tarpeeksi tukeva, sekä pellin takana oleva "kotelo" on liian pieni, vaikka se perjaatteessa vaimennettu freeairi onkin ,mutta pieni se silti on.
    Olethan puhkonut sen "kupin"?
    xdrive

    Comment

    • Janzki
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 4947
      • Lohja

      #3
      Originally posted by Jaksu View Post
      Olethan puhkonut sen "kupin"?
      Ei muuten paljoa auta kuppien puhkomiset.

      Itse huomannut vähän samaa että ei soi niin hyvin kuin voisi siellä..Talvella koitetaan muutosta tähän asiaan tehdä mm. vaimennus-aineilla ja pienen kotelon kyhäämisellä.
      Sähköposti.
      IG: janzki_

      Comment

      • kosti
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2003
        • 1713
        • Vantaa/Lappeenranta

        #4
        hifistä en mitään ymmärrä, en edes yritä.

        Silti, miten olisi esim mdf:stä tukeva kaulus sen vakiopaneelin taakse ja kotelon vaimennus kokonaisuudessaan bitumilla tai muulla vastaamalla? Voisin kuvitella, että soisi jo paremmin.
        Ex:320i Touring M-Sport -97 | E34 535i -89 | E34 525i -89

        Comment

        • samu1
          Bimmer Rookie
          • Aug 2006
          • 38

          #5
          itsellä mideinä pioneerin 5 varttiset ja huomasin että kun soitin niitä soittimelta niin ei soinut ollenkaan..Ostin etupäälle prs x220 vahvistimen niin johan rupes etupää rokkaa...ja tosiaa otin sieltä kokokupin pois..

          Comment

          • Smack
            BTCF Member
            • May 2005
            • 320
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Janzki View Post
            Ei muuten paljoa auta kuppien puhkomiset.

            Itse huomannut vähän samaa että ei soi niin hyvin kuin voisi siellä..Talvella koitetaan muutosta tähän asiaan tehdä mm. vaimennus-aineilla ja pienen kotelon kyhäämisellä.
            Ihte poistin koko kupin ja koitin tiivistellä niitä ylimääräsiä reikiä sen minkä pysty. On ihan "ok".

            Comment

            • Extremaah
              Bimmer Rookie
              • May 2006
              • 143

              #7
              Sen vaahtomuovisen kupin poistin heti ensmäisenä, koska sehän on ihan naurettava.Koteloksi tulisi sen kanssa n.2L ja ei noita mun midejä ees kannata koteloida, koska ovat tarkoitettu vaimennettuun freeairiin..
              Korokerengas sinne ei oikein mahdu, joten jäljelle jää pellin puhkominen takaata ja edessä olevien reikien täyttö.Jollei tällä saada parempaa tulosta, niin uuden auton osto edessä
              BMW e39 535i -98
              Volvo s80 2,4 -02

              Comment

              • Laakeri
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2005
                • 983
                • Rovaniemi

                #8
                Eikös olis fiksumpi tehdä paikat oviin? Ainakin itse suunnittelin, että kuitua sörkin vähän pahveihin kun saapi aikaseksi taas alkaa hifistelemään. Ei sieltä jalkatilasta kyllä kuulu mitään. Ovissakin piisaa vaimentamista, mutta siellä sentään piisaa kotelotilaa mideille. Itselläkin on tosiaan tuo ms5 erkkasarja, soittelin sitä sillon ko paikallaan oli niin 2x100w rms antavalla päätteellä..
                E34 S38B38
                E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                2gen RAM 5.9 cummins

                Comment

                • Extremaah
                  Bimmer Rookie
                  • May 2006
                  • 143

                  #9
                  Originally posted by Laakeri View Post
                  Eikös olis fiksumpi tehdä paikat oviin? Ainakin itse suunnittelin, että kuitua sörkin vähän pahveihin kun saapi aikaseksi taas alkaa hifistelemään. Ei sieltä jalkatilasta kyllä kuulu mitään. Ovissakin piisaa vaimentamista, mutta siellä sentään piisaa kotelotilaa mideille. Itselläkin on tosiaan tuo ms5 erkkasarja, soittelin sitä sillon ko paikallaan oli niin 2x100w rms antavalla päätteellä..
                  Muuten tekisin, mutta toisia ton värisiä pahveja ei taatusti saa mistään (vaalee nahkasisusta) joten se jää tekemättä.
                  Mulla on nytten mideille 2x100w rms, keskiäänille 2x50w ja diskanteille 2x50w.Juuri sopivat tehot noille elementeille.
                  Eli tuonne alkuperäseen paikkaan pitää jotain keksiä ja äkkiä
                  BMW e39 535i -98
                  Volvo s80 2,4 -02

                  Comment

                  • Smack
                    BTCF Member
                    • May 2005
                    • 320
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Extremaah View Post
                    Sen vaahtomuovisen kupin poistin heti ensmäisenä, koska sehän on ihan naurettava.Koteloksi tulisi sen kanssa n.2L ja ei noita mun midejä ees kannata koteloida, koska ovat tarkoitettu vaimennettuun freeairiin..
                    Korokerengas sinne ei oikein mahdu, joten jäljelle jää pellin puhkominen takaata ja edessä olevien reikien täyttö.Jollei tällä saada parempaa tulosta, niin uuden auton osto edessä
                    Kas, itelläni on niillä paikoilla 6,5" elementit sovitettu korokerenkaan avulla No, ootkos koittanu vaihtaa midbassojen vaihetta, jos niin yksinkertasesta asiasta ois kysymys? Yritä myös tosiaan tiivistää asennuksia...

                    Comment

                    • Vilhosuuri
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2005
                      • 139
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Originally posted by Extremaah View Post
                      Sen vaahtomuovisen kupin poistin heti ensmäisenä, koska sehän on ihan naurettava.Koteloksi tulisi sen kanssa n.2L ja ei noita mun midejä ees kannata koteloida, koska ovat tarkoitettu vaimennettuun freeairiin..
                      Korokerengas sinne ei oikein mahdu, joten jäljelle jää pellin puhkominen takaata ja edessä olevien reikien täyttö.Jollei tällä saada parempaa tulosta, niin uuden auton osto edessä

                      Ne elementit on tarkoitettu free-air asennukseen. Maailmassa ei ole tasan yhtään elementtiä joka suunniteltaisiin tehtaalta vaimennettuun freeairiin... Vaimennettu free-air on tapa luoda elementille koteloa vastaavat olosuhteet ilman koteloa.

                      Asiaan. Kuinka pitkälle olet valmis menemään?
                      Se kaikkein hankalin ja samalla valitettavsti toimivin ratkaisumalli tuohon paikkaan on seuraava:
                      Sorvataan teräsputkesta(+1cm seinämä) putki elementille. Kyseinen asennusputki pultataan sinne asennuspaikan pohjaan kiinni. Siis siihen auton ulkopeltiin joka on laoksuojan sisällä... Selitin hankalasti. Sitten kiinnitys siis niin että on tiiviisti peltiä vasten. Sitten porataan pohja täyteen 8-10mm reikiä. Sitten sinne vanua kevyesti ja kierteet siihen sorvattuun putkeen niin saadaan elementti pultattua kiinni. Sitten vain kokeilemaan sopivaa vanun määrää.

                      vnu
                      Alla riippuen ajasta ja paikasta:

                      Bmw E30 316 -87
                      Bmw E34 "525i" -89
                      Citroen DS23 -73
                      Citroen Saxo 1.4 -99
                      AS-202 Bravo

                      Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎