Announcement

Collapse
No announcement yet.

Poppien asennus

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rockford
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 8028
    • Pinsiö

Originally posted by teukkamaister View Post
    Nyt rohkenen kyllä olla erimieltä tuosta GAIN hommasta, että pitääkö sen olla samalla tasolla linjatulon jännitteen kanssa. esim omissa vahvistimissa ( Autostudio ) ei ole edes merkitty mitään numeerista asteikkoa gain levelin kohdalle. Itse olen ymmärtänyt sen niin että gain on se, miksi linjatulo vahvistetaan esim. linjatulo 2,5V -> vahvistetaan 6V:iin. En nyt lyö päätäni pantiksi tästä ja myy mummoani, mutta erittäin kova usko mulla on tähän asiaan. Kertokaapa jotko muutkin mitä mieltä olette tästä asiasta ?

Ja sitten...onko tämän ko. kaverin tapauksessa mielestäsi järkevää laittaa ranteen paksusta virtajohtoa, ottaen huomioon sen hinnan ja sen, että kaveri ei taida olla mikään "ärtsy hifistelijä" ? Käytännössä ei taida juurikaan tässä ko. tapauksessa olla juurikaan väliä, että mimmosta piuhaa se sinne vetää, mun ehottama piuha on kuitenkin vielä järkevissä hinnoissa.itellä on ollut joskus kolme vahvistinta alle pikkurillin paksusen rimpulan päässä ja hyvin pelitti ...

ja vielä: riippuen subista ja kotelosta ja muutenkin koko kaiutin sarjasta, mutta oletin ettei ko. kaverilla ollut ennestään muuta ku orkkis hifit, niin kyllä ainaski ite voisin surutta hinata suotimen sinne lähemmäs 100Hz:ä niin ei jää bassosta äänialoja pois. Eri asia tietty jos on joku kunnon hifi-järjestelmä niin silloin tietenki suodin matalemmalle.

-hienoa että tämä aihe herätti keskustelua mistä muuten sais hyvät 3-tie erillissarjat ja löytyykö mitään mitä voisitte suositella?

Merkeiksi kun katsot Dls:n tai RF:n, niin et pahasti mene metsään. Muuten Pyroz ehtikin korjata kaiken oleellisen sulakkeista ym. Johdoista vielä sen verran, että maajohdon paksuuden sääntönä on olla vähintään samaa kuin virtakaapeli, mielellään paksumpaa. Muutenkin johdotus on kaiken a ja o. Johdoista ja liitännöistä riippuu hyvin pitkälti laitteiston sointi eli:
    -Oma kunnon maadoituspiste, reikä tukevaan paikkaan -> hionta, pultti ja liitin paikalleen + maali päälle. Ei tarvitse toista kertaa tehdä.
    -Lasket ja pohdit laitteistoosi sopivan kaapelin/it ja sulakkeen. Ei sinne kannata heittää "jotkut vaan". Taulukkoja taisi löytyä asoundin sivuilta.
    -Kaapelikaupasta kunnon liittimet akulle ja jokaiseen johdonpäähän.
    Ja näissäkin pätee sama, kuin laitteistossa -> kallis on hyvä. Eli esim. Biltsun rca, verrattuna vaikka RF:n vastaavaan.. on hieman "erilaiset".
    Nytkin erään auton ostaessa en tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa. "Hifien" johdot vedetty: Vanha jatkotroikan kaapeli hattuhyllyn läpi konttiin! Virrat päällä koko ajan ja kipinöi sen mukaan, kun se huippu mekakuikPro-"pääte" oli pitänyt kiireessä ottaa ensimmäisenä talteen ja johdot jätetty irralleen. Kaiutinjohtoja oleili penkkien päällä ja mistä tahansa. Eli olipa hieno ajella johtojen keskellä Nyttemmin "kaapelointi" on tosin uusittu, mutta pointti oli se, että niinkin pieni vaiva kun kunnollinen kaapelointi kannattaa tehdä ja näin ei ole hengenvaaraa
    -Dodge Charger -73
    -Mercedes-Benz GLK
    -VW Transporter

Comment

• loyal
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2003
      • 1480
      • Vantaa

Originally posted by pyroz View Post
      No pari kohtaa pisti silmään. Pahempana "sulake vois olla joku 40A". Ei näin. Sulake mitoitetaan johdon paksuuden mukaan, eikä mutu-tuntumalla. Muuten voi tulla niitä ikäviä tulipaloja. (Tosin mitoitit sen tuossa todennäköisemmin alakanttiin, mutta kuitenkin).

Toinen on subin taajuudet. Makunsa toki kullakin, mutta 80-120hz ei sentään ole enää mitään subitaajuuksia. Kaikki yli 50hz on midbassoa
      Makunsa kullakin, mut älä nyt ihmeesä tätä miestä usko...
      Tää on tosiaan maku kysymys, eli riippuu myäs siitä mitä kuuntelen. Rokille, trancelle ja räpille joutuu mielestäni säätämään jokaiselle erikseen.
      Mikään niistä ei kumminkaan mene tuonne alle 50hz....

Comment

• Axum
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 4416
        • Kuopio

Eipä sittenkään mitään
        - E30 325i M52B28TU Cabriolet
        - E39 528ia
        - KUOPION PUTKIMIEHET -team
        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

Puretaan 520ia -97
        https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

Comment

• Bemu500
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2005
          • 2992
          • INvaLA

Originally posted by pyroz View Post
          No pari kohtaa pisti silmään. Pahempana "sulake vois olla joku 40A". Ei näin. Sulake mitoitetaan johdon paksuuden mukaan, eikä mutu-tuntumalla. Muuten voi tulla niitä ikäviä tulipaloja. (Tosin mitoitit sen tuossa todennäköisemmin alakanttiin, mutta kuitenkin).

Toinen on subin taajuudet. Makunsa toki kullakin, mutta 80-120hz ei sentään ole enää mitään subitaajuuksia. Kaikki yli 50hz on midbassoa
          Itse kyllä ainakin olen mitoittanut sulakkeen vahvistimien mukaan. Tarpeeksi iso sulake ettei pala soitettaessa(isolla) ja tarpeeksi pieni että palaa ennen kuin autosi

Sellanen kaava on ihan hyvät että teho(rms)/volteilla = ampeerit tähän lisää joku 10-15% ja siinä on sun sulakkeen koko.

Ja HUOM. tuo teho pitää sitte olla RMS eikä mitään hattiwatteja joita esiintyy halpa vahvareissa

Edit. Olettaen tietenkin että johdot on RIITTÄVÄN paksut (lue: >25 neliömilliset)
          -Official member of BTCF-Sauna team-

e91 325i -06

Comment

• pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6768
            • PK-seutu

Originally posted by loyal View Post
            Makunsa kullakin, mut älä nyt ihmeesä tätä miestä usko...
            Tunkkinsa saa myös pitää.
            S65, S85, H1, N63TU, IB1

Comment

• Aguél
              Bimmer Fanatic
              • May 2006
              • 515
              • Siuntio/Lohja

Originally posted by teukkamaister View Post
              Nyt rohkenen kyllä olla erimieltä tuosta GAIN hommasta, että pitääkö sen olla samalla tasolla linjatulon jännitteen kanssa. esim omissa vahvistimissa ( Autostudio ) ei ole edes merkitty mitään numeerista asteikkoa gain levelin kohdalle. Itse olen ymmärtänyt sen niin että gain on se, miksi linjatulo vahvistetaan esim. linjatulo 2,5V -> vahvistetaan 6V:iin. En nyt lyö päätäni pantiksi tästä ja myy mummoani, mutta erittäin kova usko mulla on tähän asiaan. Kertokaapa jotko muutkin mitä mieltä olette tästä asiasta ?
              Linjatason vahvistimella sitä vahvistetaan ei vahvistimella. Lukekaas käyttö-ohjeista mikä merkitys GAIN nappulalla on.

Siinä vielä "gain" suomeksi eli tuloa tarkoittaa eikä vahvistusta.
              Last edited by Aguél; 09-12-2006, 08:16.
              325i Coupe
              Ex BMW:t
              E34 530iA V8 touring
              E36 316i
              E34 535i
              E30 316i

Comment

• Coooper
                BTCF Member
                • Apr 2007
                • 1623
                • Lahti

Tuossa pitäisi tuo vahvari kytkeä ja ensimmäisä kertaa liikenteessä. Suurinpiiertein kaikki onkin selvää mutta varmuudeksi tässä aikani kuluks kyselen. Eli 5.25" erkkasarjalle ja 6.5" pääkajareille vahvari 4x50w. Ostin tuossa nyt sitten caliberin valmiin johtosarjan max 500w. Tuo herätejohto hieman mietityttää, RCA kaapelin mukana kulkee tosi ohut johto sekin ilmeisesti olisi toiminut moitteitta muttakun paketissa tuli erillinen paskumpi johto mukana niin pistin sen herätteeksi. Mutta eikös se heräte pidä kytkeä siihen soittimen ISO-liittimeen, niin ainakin olen käsittänyt? Joku edellinen omistaja on tehnyt vielä hienot johtoliitokset tuonne soittimen taakse, johtoja menee siellä miljoona ja on jatkettu sokeripaloilla ja 2 ISO-liittimen johtoakin on vain katkaistu mutta silti pelittää normaalisti. Ja kun vertailin sitä tuohon autosoundin tietoa osiossa olevaan isoliittimen selvennys kuvaan niin mulla se ISO-liitin on väärinpäin verrattuna siihen kuvaan, mutta eikai tuolla väliä kun van saa herätteen kytkettyä oikeaan paikkaan.
                E61 525DA - 09
                EX: E90 325IA -06
                EX: E46 328i 4d -00
                Ex: E30 318i 2d -89

~M20 STROKER CLUB LAHTI~

Comment

• Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11159
                  • Oulu

Tuskin se ISO-liitin nyt väärinpain on. Katsot varmaankin sitä vain väärästä suunnasta.

Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

Comment

• Coooper
                    BTCF Member
                    • Apr 2007
                    • 1623
                    • Lahti

Originally posted by Pazi88 View Post
                    Tuskin se ISO-liitin nyt väärinpain on. Katsot varmaankin sitä vain väärästä suunnasta.

Mulla ylemmässä eli A osassa on kaiuttimillemenevät piuhat ja B:ssä 3 johtoa jotka menevät johonkin ja 2 jotka on katkaistu 10cm päästä. En mä nyt kiutenkaan ylösalaisin tuota katso.
                    E61 525DA - 09
                    EX: E90 325IA -06
                    EX: E46 328i 4d -00
                    Ex: E30 318i 2d -89

~M20 STROKER CLUB LAHTI~

Comment

• Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11159
                      • Oulu

Originally posted by Coooper View Post
                      http://www.autosound.fi/tietoa_liittimet.htm
                      Mulla ylemmässä eli A osassa on kaiuttimillemenevät piuhat ja B:ssä 3 johtoa jotka menevät johonkin ja 2 jotka on katkaistu 10cm päästä. En mä nyt kiutenkaan ylösalaisin tuota katso.
                      tarkoitin kyllä sitä, että on vinha ero siinä että katsooko sitä liitintä edestä vai takaa tai että onko se soittimen vai auton liitin.

Mutta jos kumminkin noin on, niin ei kannata huolestua, kun noissa tahtoo olla vähän eroja siinä, kumpi on päällä taikka alla. katsoo vain, että kytkee ne oikein päin.

ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

Comment

• Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11159
                        • Oulu

Originally posted by Bemu500 View Post
                        Itse kyllä ainakin olen mitoittanut sulakkeen vahvistimien mukaan. Tarpeeksi iso sulake ettei pala soitettaessa(isolla) ja tarpeeksi pieni että palaa ennen kuin autosi

Sellanen kaava on ihan hyvät että teho(rms)/volteilla = ampeerit tähän lisää joku 10-15% ja siinä on sun sulakkeen koko.

Ja HUOM. tuo teho pitää sitte olla RMS eikä mitään hattiwatteja joita esiintyy halpa vahvareissa

Edit. Olettaen tietenkin että johdot on RIITTÄVÄN paksut (lue: >25 neliömilliset)
                        Eikös lähes kaikissa nykyisissä vahvistimissa ole omat sulakkeet sitä varten, että jos vahvistimessa jotain kärähtää, niin ne palavat. Pääsulake kyllä ainakin mitä minä olen ymmärtänyt mitotetaan piuhan paksuuden mukaan, eli kun päävirta ottaa maihin niin se palaa, ja kun vahvistin kärähtää, niin vahvarin omat sulakkeet palavat.

Eri asia tietenkin on nuo high-end luokan vahvistimet, joissa ei ole omaa sulaketta laisinkaan, mutta silloin ennen vahvistinta on erillinen pienempi sulake.

Comment

• jazma
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 1115
                          • Oulu

Originally posted by Coooper View Post
                          Tuossa pitäisi tuo vahvari kytkeä ja ensimmäisä kertaa liikenteessä. Suurinpiiertein kaikki onkin selvää mutta varmuudeksi tässä aikani kuluks kyselen. Eli 5.25" erkkasarjalle ja 6.5" pääkajareille vahvari 4x50w. Ostin tuossa nyt sitten caliberin valmiin johtosarjan max 500w. Tuo herätejohto hieman mietityttää, RCA kaapelin mukana kulkee tosi ohut johto sekin ilmeisesti olisi toiminut moitteitta muttakun paketissa tuli erillinen paskumpi johto mukana niin pistin sen herätteeksi. Mutta eikös se heräte pidä kytkeä siihen soittimen ISO-liittimeen, niin ainakin olen käsittänyt? Joku edellinen omistaja on tehnyt vielä hienot johtoliitokset tuonne soittimen taakse, johtoja menee siellä miljoona ja on jatkettu sokeripaloilla ja 2 ISO-liittimen johtoakin on vain katkaistu mutta silti pelittää normaalisti. Ja kun vertailin sitä tuohon autosoundin tietoa osiossa olevaan isoliittimen selvennys kuvaan niin mulla se ISO-liitin on väärinpäin verrattuna siihen kuvaan, mutta eikai tuolla väliä kun van saa herätteen kytkettyä oikeaan paikkaan.
                          Helvettiin koko ISO-liitin! Itse tinailin piuhat yhteen ja kun soitinta tarttee käyttää irti, niin johdot lähtee soittimen perästä irti. Soittimena pioneer, muista soittimista en tiedä onko johtosarja irroitettavissa.
                          Jos tuntuu että sulla on liikaa kaikkia liittimiä ym. nyt soittimessa kiinni, niin suosittelen että käytät jonkin aikaa sen sotkun selvittämiseen. Vedä vaikka virrat ja maa uusiksi, niin helpottaa sitten tulevaa vianetsintää huomattavasti. Kun itse tietää että mikä johto on kytketty mihinkin ja saat karsittua sokeripaloja ja muita patentteja pois sieltä.
                          e30 318i

Comment

• Petri
                            BTCF Member
                            • Jun 2004
                            • 3156
                            • Nummela

Originally posted by jazma View Post
                            Helvettiin koko ISO-liitin! Itse tinailin piuhat yhteen ja kun soitinta tarttee käyttää irti, niin johdot lähtee soittimen perästä irti. Soittimena pioneer, muista soittimista en tiedä onko johtosarja irroitettavissa.
                            Tämäpä onkin kätevää. Kun vaihdat soitinmerkkiä, joka VAATII ISO-liittimen, niin taas joudut tinailemaan sen saman hikisen liittimen kiinni. Esim. Blaupunktin mukana ei tule johtosarjaa, vaan persiissä on paikka mihin tökkäät autossasi valmiiksi olevan ISO-liittimen.
                            Eli suosiolla: laita ihmeessä sinne se ISO-liitin, se on tehty helpottamaan soittimen irrotusta, takaisinlaittoa ja vaihtoa.

Pioneerissahan on täysin oma patentti(Tai ainakin oli ennen ) soittimen hanurissa olevassa liittimessä, eli turha kuvitella saavansa siihen muunmerkkisiä soittimia kiinni ilman ISO-liitintä tai uudelleentinaamisia...
                            E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
                            E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96

Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

Comment

• Vilhosuuri
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2005
                              • 139
                              • Nurmijärvi

Siis nyt on pakko kysyä että mistä v*tusta ihmiset oikein repii näitä reseptejä autohifin rakentamiseen?

Kuten Pyroz totesi: Ei sillä päävirtasulakkeella mitään vahvistinta suojata vaan autoa. Vahvistimella ja sillä päävirtasulakkeella ei ole MITÄÄN tekemistä toistensa kanssa kun puhutaan suojaamisesta. Lasiputki tai ANL-sulake palaa niin hitaasti että siinä vaiheessa kun se päävirtasulake palaisi vahvistimen vian takia, olisi se vahvistin jo korjauskelvoton. Ja mitä tulee niihin sulakkeisiin siinä päätteessä, niiden tarkoitus on vain minimoida vahingot. Siinä vaiheessa kun vahvistimen oma sulake palaa, on jo odotettavissa korjaamoreissu päätteen osalta.
                              Eli käyttäkää sitä autosoundin sivulta löytyvää laskuria niihin päävirtasulakkeisiin eikä mitään helvetin ihan itse keksittyjä kaavoja.

Sitten: Virtajohto kannattaa laittaa kerralla kunnolla, MUTTA jos tietää että sinne tulee tietynlainen pääte eikä sitten muuta niin mitoittaa sen johdon sen mukaan. Ei ole mitään hyötyä laittaa 4x50w päätteelle 70mm2 kaapelia. Lahinnä vitutus on seurauksena kun sitä kankea yrittää sinne mattojen alle laittaa.

Ja sitten vielä ne jakotaajuudet. Ei ole olemassa mitään yksiselitteistä jakotaajuutta joka toimii kaikissa autoissa ja kaikissa kokoonpanoissa. Se on vaan kokeiltava. Se vahvistimen jakosuodin, kuten kaikki jakosuotimet, toimii niin että se alkaa leikata niitä taajuuksia valitusta jakotaajuudesta eteenpäin. Eli jos suodin on alipäästö 50hz ja 12db/okt niin leikkaus tapahtuu siis niin että taajuus 100hz on vaimentunut 50hz tasosta 12db... Eli ei se jakotaajuus mikään piste ole jonka toisella puolella kuuluu ja toisella ei. Ja kun auto korostaa 12db/okt taajuuksia alle 200hz niin matalatkin jaot toimivat kivasti autossa.
                              Eli kokeilkaa itse älkääkä luottako siihen naapurin kaveriin kun se sanoo että "Mun Corollassa toimii hyvin 150hz jako, tulee hyvin bassoa. Toimii varmasti sun bemarissakin..."

vnu
                              Alla riippuen ajasta ja paikasta:

Bmw E30 316 -87
                              Bmw E34 "525i" -89
                              Citroen DS23 -73
                              Citroen Saxo 1.4 -99
                              AS-202 Bravo

Kaikki on mahdollista, se on vain asentajasta kiinni.

Comment

• Erich
                                BTCF Member
                                • Apr 2005
                                • 783
                                • Hämeenkyrö

Originally posted by Vilhosuuri View Post
                                Siis nyt on pakko kysyä että mistä v*tusta ihmiset oikein repii näitä reseptejä autohifin rakentamiseen?
                                Esson baarista, netistä, naapurin ranelta, pölynimurikauppiaalta, näyttelyistä, toisen käden väärinymmärretyistä ja pieleen selitetyistä legendoista..?

Äänentoistossa lopputulos on suurimmalle osalle kaikkea muuta kuin konkreettista, joten jos ei usko omia korviaan/ei ole mihin verrata, niin pakkohan niitä uskomuksia on omaksua jostain muualta.

Toinen juttu on se, että ton harrastuksen luonne ei oikein sovi nykypäivään. Äänentoistoa pitää harrastaa useampi vuosi, ennenkuin touhun olemuksesta pääsee oikeasti jyvälle. Siihen liittyy niin helkkarin paljon teoriaa jota sovelletaan käytäntöön, että opiskeltavaa todellakin piisaa. Sen oppiminen vaatii sellaista viitseliäisyyttä ja kiinnostusta, jota monella ei oikeasti enää ole. Kun kaikki pitää saada hetinytäkkiä, eikä asioista viitsitä ottaa selvää, niin mennään ensimmäisen ohjeen mukaan mitä saadaan, ajattelematta ensinkään, mitä ollaan tekemässä...

Kolmas pointsi on nää autohifijeesukset. Yhtä ainutta oikeata tapaa ei ole olemassakaan, mutta silti riittää jengiä, joka jaksaa julistaa, että ainoastaan oma tapa on oikea. Ja sitten haukutaan ja arvostellaan muita. Kaikille sen ei tarvitse olla niin justiinsa, joillekin (joskus jopa mulle) riittää se, että se toimii. Nää profeetat, jotka julistavat vain omaa juttuaan, esiintyvät vaan usein niin uskottavasti, että tiedonnälkäinen ei oikein tiedä, ketä uskoisi, kun kaikki tuntuvat perustelevan ihan järkeenkäyvästi omaa uskontoaan.

Ja sit vielä sellainen pikku juttu, että yleensä jengillä ei ole hajuakaan siitä, mitä haluaa (autoäänentoistolta). Se pitäisi funtsia ensin ja tehdä sitten vasta. Ja se vasta vaikeaa onkin.

Ei se helppoa ole... kaikkihan sitä tekis?
                                6 - E24 635
                                7 - E38 740
                                8 - E31 850

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍