Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aktiivisubwoofer - riittää harrastelijalle?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Erich
    BTCF Member
    • Apr 2005
    • 783
    • Hämeenkyrö

    #16
    Varmaan aivan riittävän hyvin toimivia laitteita siinä käytössä johon ne on tarkoitettu. Mutta liikaa niiltä ei sitten kannata odottaa.

    Ja jokainen vähänkään hifisti kyllä tietää, että laitteet kannattaa suhteuttaa käyttäjän tarpeiden mukaan. Kas kun kaikkia ei kiinnosta erillislaitteiden kanssa nysvääminen.
    6 - E24 635
    7 - E38 740
    8 - E31 850

    Comment

    • jjheimo
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 652
      • Helsinki

      #17
      Niinkuin Erich tuossa sanokin että ne tosiaan on tarkoitettu siihen tarkoitukseen mihin ne on tehty eli lähinnä tukemaan bassotoistoa muun järjestelmän rinnalla.

      Itsellä ollut jos jonkunnäköstä jenkkavehjettä kontissa,mutta tulevaan tourinkiin laitan juurikin tuollaisen valmiin aktiivisubbarin kun ei tule sillein enää huudatettua musikkia.
      F33 435i Xdrive

      Comment

      • jaki
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2978
        • Uusimaa

        #18
        Originally posted by Vaiski_Dsm View Post
        Ei varmasti riitä! Voi käydä niin, että nälkä kasvaa syödessä.. Jokainen, vähänkään hifisti kyllä tietää, ettei noilla vehkeillä tee yhtään mitään.
        Niin ,kummasta tässä puhutaan, hifi:stä (luonnollinen äänentoisto) vai jostakin "jee, mitkä bassot, Kalle 12v" äänentoistosta?
        Voitaisiin sopia, että hifi-termi olisi varattu (niin kuin on jo lähes 100 vuotta) tasapainoista ja luonnollista äänentoistoa kuvaamaan, ja sitten näille teinijumpsutuksille voitte keksiä jonkin toisen nimen...
        Ainakin E60:n Hifi:ssä on tuollaistt Blaukkarin tapaiset subbarit etupenkkin alla, ja mukavasti antavat oktaavin lisän, tasapainoisesti muun toiston alapuolelle. Eli veikkaisin, että voisivat olla aika optimi lisä kieltämättä hieman ohuen Business-äänentoistojärjestelmän avuksi.
        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

        Comment

        • Herbert
          Bimmer Rookie
          • Feb 2006
          • 75
          • Suomi

          #19
          Niin riippuu tosiaan aika PALJON siitä mitä haetaan, sitä, että musiikki kuulostaa hyvältä (tai ainakin paremmalta) sisällä vai sitä, että se kuuluu myös torin toiselle laidalle... Eipä sinne autoon nyt tarvi oikeasti tunkea niitä kolmea 15" subbaria magneetit ylöspäin neon valon loisteeseen, ellei nyt semmosta halua...

          Nälkä kasvaa myödessä, toiselle riittää 2.0l kone ja toisella 3.2l on pieni, sama juttu, toiselle riittää 8" aktiivi ja joku toinen haluaa kolme 15" korvansärkijää... Riippuu kuinka kovalla haluat sitä humppaa soittaa? Sopivasti, kovalla vai OIKEIN PRKLEEN KOVALLA? Onhan toi 8" pieni, mutta jos olis itselle mahtunut johonkin tommonen valmis paketti, niin olisin ostanut, nyt joutu tekeen itse boksin ja lopulta vaiva on melkonen saavutettuun hyötyyn nähden...

          Comment

          • Heksa
            Newbiemmer
            • Aug 2007
            • 14

            #20
            Originally posted by Vaiski_Dsm View Post
            Katoin kuvaa 2ms ja voin sanoa, että perseestä kummatkin! Jos jonnekin peräloosteriin tuommosen laittaa ja varsinki isompaan autoon, niin ei sieltä paljo mitään paineita saa auton sisälle.. Mieluummin järeä erillissarja hattuhyllylle. Tämä on minun näkemys asiasta.
            Mitenköhän tuolla edellä mainittu BLAUPUNKT THB-200A toimisi jos sen asentaisi etupenkin alle, miksi sen subin täytyy aina olla takakontissa jos sen saa mahdutettua matkustamoon fiksusti???
            Ratapäiväalbumini Helbumi

            Never argue with an idiot.
            They drag you down
            to their level and
            beat you with experience.

            Comment

            • Rudenorth
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 2415
              • Iisalmi

              #21
              Originally posted by Heksa View Post
              Mitenköhän tuolla edellä mainittu BLAUPUNKT THB-200A toimisi jos sen asentaisi etupenkin alle, miksi sen subin täytyy aina olla takakontissa jos sen saa mahdutettua matkustamoon fiksusti???
              Kyllä kai se jotenkin siellä kumisee, mutta ei sillä sub bassoa kyllä saa. Paljon paremman lopputuloksen saa hankkimalla esim. asiallisen 10" elementin joka menee pieneen (15-20l) koteloon ja sille kaveriksi 2-300w rms vahvistimen. Vahvistimia löytää edullisesti ja hyviä käytettynäkin.
              MB W204 C320 CDI
              Kawasaki Ninja ZX-7R

              Comment

              • Remotion
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 15251
                • Ajamisen Iloa

                #22
                Originally posted by jaki View Post
                Niin ,kummasta tässä puhutaan, hifi:stä (luonnollinen äänentoisto) vai jostakin "jee, mitkä bassot, Kalle 12v" äänentoistosta?
                Voitaisiin sopia, että hifi-termi olisi varattu (niin kuin on jo lähes 100 vuotta) tasapainoista ja luonnollista äänentoistoa kuvaamaan, ja sitten näille teinijumpsutuksille voitte keksiä jonkin toisen nimen...
                Ainakin E60:n Hifi:ssä on tuollaistt Blaukkarin tapaiset subbarit etupenkkin alla, ja mukavasti antavat oktaavin lisän, tasapainoisesti muun toiston alapuolelle. Eli veikkaisin, että voisivat olla aika optimi lisä kieltämättä hieman ohuen Business-äänentoistojärjestelmän avuksi.
                No jos joku on varmaa niin se että nuo kurkkupurkit ei tuo yhtään mitään lisää muutakuin säröä sille alimmalle taajuudelle jonka ne business systeemin ovikajaritkin toistaa paremmin. en ymmärrä edes miksi noita valmistetaan, fysikaaliset lainalaisuudet kun ovat joka kerta olemassa ihan samalla lailla.
                Se Kalle 12v äänentoisto on paljon lähempänä hifiä, kunhan ensin karsitaan ne korostukset pois, equtetaan oikeasta kohtaa, vaiheenkääntö kohdalleen ja ei ajeta elementtiä ylirajojen.
                Z3 coupé individual

                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                Comment

                • Remotion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 15251
                  • Ajamisen Iloa

                  #23
                  Originally posted by racingred View Post

                  PIONEER : TS-WX22A : 8" AKTIIVISUBWOOFER
                  AUTOSOUND-lehden testivoittaja !!!
                  Erittäin pieni 8 subwoofer, joka mahtuu vaikka penkin alle.
                  150 Watin MOSFET- vahvistin tuottaa massiivisen bassontoiston, ja valettu alumiininen jäähdytyselementti varmistaa säröttömän toiston.
                  Mukaan kuuluu langallinen kaukosäädin, jolla äänentoiston viritys on helppoa.
                  Vielä siis lisämainintana että tälläinen oli mun autossa kun se mulle tuli.
                  Ja auto soi sata kertaa paremmin ilman tuota kurnuttajaa, bassoa siitä lähti juuri sen verran kuin vaadin herätyskelloltani, enempää ei.
                  Z3 coupé individual

                  F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                  E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                  Comment

                  • herja
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 1649

                    #24
                    Olemattomista koteloistahan noi kärsii. Sehän siinä on, että esim. etupenkin alle ei mitään isoa saa. Joihinkin autoihin voi olla mahdollista laittaa etujalkatilaan jotain pientä piiloon tai sitten jos intoa löytyy niin 2x15", tosin aika paljon hommaa. Itselle kelpaisi vähän vähempikin mutta täytyy kaivaa taikahattua ja etsiä innostusta.

                    Retard Member

                    Comment

                    • beast99
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2007
                      • 138

                      #25
                      alkuperäinen hattuhyllyn alle tuleva subi paketti joka on dsp hifi järjestelmässä
                      riittää useimmille... ja varmaan tulee enemmän bassoa kuin noilla halvoilla aktiivi systeemeillä...

                      siihen pikku mono vahvari kaiutin tasoisella sisään menolla 100w rms riitää eli kauheesti ei tartte ja mahdollisimman monipuoliset suotimet on plussaa

                      saan noita alkuperäisiä subeja johonkin 200e?

                      sit voi tehdä päivityksen ja laittaa focal utopia 13be subit alkuperäisten elementtien tilalle ja toimii helevetin hyvin ei kalle 12v amisbassoja saa mutta todella tarkkaa ja tiukkaa bassoa joka menee 30hz voimalla.

                      Comment

                      • Kentsu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 1397
                        • Tuusula

                        #26
                        Originally posted by Heksa View Post
                        Mitenköhän tuolla edellä mainittu BLAUPUNKT THB-200A toimisi jos sen asentaisi etupenkin alle, miksi sen subin täytyy aina olla takakontissa jos sen saa mahdutettua matkustamoon fiksusti???
                        Etupenkin alla olisi äänetoistollsestikin parempi kuin esim. peräkontissa jossa harvemmin tulee musiikkia kuunneltua. Ei se bassollekaan ole ihan sama minne sen heittää, kai sen pienenkin paineen pitäisi päästä sinne missä kuunnellaan. Mutta esim. E39:n penkin alle tuollainen ei yksinkertaisesti mahdu rajoittamatta penkin liikettä alimpaan asentoon.

                        Originally posted by beast99 View Post
                        alkuperäinen hattuhyllyn alle tuleva subi paketti joka on dsp hifi järjestelmässä
                        riittää useimmille... ja varmaan tulee enemmän bassoa kuin noilla halvoilla aktiivi systeemeillä...

                        siihen pikku mono vahvari kaiutin tasoisella sisään menolla 100w rms riitää eli kauheesti ei tartte ja mahdollisimman monipuoliset suotimet on plussaa

                        saan noita alkuperäisiä subeja johonkin 200e?

                        sit voi tehdä päivityksen ja laittaa focal utopia 13be subit alkuperäisten elementtien tilalle ja toimii helevetin hyvin ei kalle 12v amisbassoja saa mutta todella tarkkaa ja tiukkaa bassoa joka menee 30hz voimalla.
                        Aika harvassa on kokemukseen perustuvat kommentit näistä "halvoista aktiivisubbareista", jonka nimeksi kävisi kyllä paremmin lisäbasso. Näitä samantyyppisiä subeja valmistaa muuten myös mm. Focal. Ainakin jostain Volvomiesten foorumilta luin että tuollainen Blaukkari ajaa täysin asiansa bassotoiston vahvistajana. E39 on sisätiloiltaan jo valmiiksi pieni ulkomittoihin nähden, ja itse en kyllä auton käyttöominaisuuksista mielellään tinkisi lisää jonkun 30 hz voimasubin tähden. Tuskin kukaan miettii näitä pieniä lisäbassoja jos on valmis uhraamaan äänentoistolle sata litraa auton sisätilasta. Enkä usko että kukaan näitä harkitseva kuvittelee että se "potkii" yhtä hyvin kuin 15" elementti tynnyrissä.

                        Se kyllä ihmetyttää myös että joidenkin kommenttien perusteella E39:n ovien olemattomista parin litran koteloista pystyy saamaan oikeilla elementeillä riittävät bassot mutta sitten tuollaisella pienellä aktiivisubilla ei :think
                        Ex: 523iA '97, 520iA '89
                        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7431
                          • Oulu

                          #27
                          Originally posted by Kentsu View Post
                          Mutta esim. E39:n penkin alle tuollainen ei yksinkertaisesti mahdu rajoittamatta penkin liikettä alimpaan asentoon.
                          Itekin haaveillut pidempään juuri tuollaisesta koska riittäis pieni tukevoitus toistoon enkä halua rakentaa mitään tilaavievää systeemiä. Mutta ei siellä penkin alla taida juuri tilaa olla jos alimpaan asentoon sen laittaa.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • alspe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 3402
                            • Tre

                            #28
                            Hirveän vaikeaa on joidenkin ymmärtää miten kaiuttimet toimivat. Ajatellaan, että "mä laitan 15":sen koteloon niin saan vitusti matalaa, ja jos vielä toisen niin aina parempi". Kun homma menee niin, että mitä pienempi kotelo on suhteessa kartioon, niin sitä vähemmän saadaan alataajuuksia ulos. Niksinä _voi_ olla pitkäiskuinen elukka, mutta se on kallis valmistaa ja vaatii tehoa. Eli suomeksi, matalat bassot tulevat pääasiassa kotelon koosta eikä elementistä tai sen kultaisista brodeerauksista.

                            kokeilkaa joskus laittaa 6x9":t hattuhyllylle TUKEVASTI ja hengittämään tiiviiseen peräkonttiin + 2x200 W laadukas pääte ajamaan niitä. Tulee bassoa 10x sen mitä Laupunktin pannukakusta.
                            Last edited by alspe; 24-10-2008, 13:48.
                            G30 520d xDrive
                            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7431
                              • Oulu

                              #29
                              Originally posted by alspe View Post
                              Eli suomeksi, matalat bassot tulevat pääasiassa kotelon koosta eikä elementistä tai sun kultaisista brodeerauksista.
                              Niin no, periaatteessa olet tietysti ihan oikeassa ja tämä menee vähän OT:ksi, mutta tolla logiikalla mun kuulossa on kai vikaa kun tuntuu kotona noi Magnepanitkin jotain basson tapasta toistavan. Ei kovin matalaa eikä lujaa, mutta 40Hz tulee silti laadukkaasti jos moniin kotelovehkeisiin vertaa.

                              Ahtaana tilana auto on minusta aivan järjetön paikka koteloidulle subbarille, jos ei voi käyttää autossa muutenkin olevaa valmista erillistä koteloa kuten tuota peräkonttia mitä mainitsit. Subbari(t) pitäis saada ehdottomasti hengittämään ulos, jolloin ei tarttis koteloa.
                              Last edited by Petri.Kekkonen; 24-10-2008, 13:31.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • beast99
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2007
                                • 138

                                #30
                                ei nyky subit enää tartte isoa koteloa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎